Mitä Betelin työntekijän oikein pitää luvata?
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_w271.html

Kuva: Pixabay
Valvoja: Moderaattorit

Kuka sanoikaan, että Saatanan maailma pureskelee sinut kuin purkan ja sylkäisee asfaltille?8. Olen tyytyväinen Järjestöltä saamaani vaatimattomaan tukeen, niin kauan kuin etuoikeutettuna saan Järjestöä palvella. En odota mitään korvausta, jos päätän jättää Järjestön tai jos Järjestö päättää, etten ole enää kelvollinen palvelemaan sitä
Täytyy käyttää lomapäiviä jos haluaa tienata ylimääräistä. Tosin tuo on aika yleisesti rikottu sääntö. Palmuhan tienasi tauluja maalaamalla. Tiedän myös veljiä, jotka tekevät pientä voittoa autojen myynnistä. Betelissähän on (tai ainakin oli) hyvät tilat korjailla, maalailla ja laitella autoja ja osatkin saa ilmeisesti halvemmalla. Mitä se mua haittaa, vaikka tienaisivatkin ylimääräistä. Osasivathan juutalaisetkin kiertää lakia.Nukahtanut kirjoitti:Tuo oli uutta mulle, ettei saa minkäänlaista sivutuloa ansaita haaratoimistossa ollessa. Oon ajatellut tuon koskevan vain palkkaduunia (jota tuskin ehtiskään tekemään), eikä kaikkea tuloa.
Ei mitään uutta, WTBTS:n vuoden 1945 peruskirjamuutosta (sitä, jossa Jeesustakin edelleen palvottiin) ei olisi aikoinaan saatu tehtyä jos NHK ei olisi vannonut nimmareita oikeiksi tjsp.Eksynyt kirjoitti:"Vannon seuraavaa:"
Siis nyt jo vannotaan asioita?
Matteus 5: 34
Muistuttaa luostarilupaukselta. Eiköhän munkkien ja nunnien valat ja vannomiset ole samankaltaisia.Johanneksen poika kirjoitti:Jehovan todistajien haaratoimistoon hyväksytyn henkilön tulee allekirjoittaa "Sopimus informaation luottamuksellisena pitämisestä". Mutta se ei vielä riitä. Hänen täytyy allekirjoittaa myös "Jehovan todistajien kokoaikaisten erikoispalvelijoiden tottelevaisuus- ja köyhyysvala".
Ainakin Jehovantodistaja näyttää tekevän valansa vtseuralle, ei jumalalle.. ainakin näiden asioiden parissa.Occamin partaveitsi kirjoitti:Muistuttaa luostarilupaukselta. Eiköhän munkkien ja nunnien valat ja vannomiset ole samankaltaisia.Johanneksen poika kirjoitti:Jehovan todistajien haaratoimistoon hyväksytyn henkilön tulee allekirjoittaa "Sopimus informaation luottamuksellisena pitämisestä". Mutta se ei vielä riitä. Hänen täytyy allekirjoittaa myös "Jehovan todistajien kokoaikaisten erikoispalvelijoiden tottelevaisuus- ja köyhyysvala".
Ehkä kyse on lupauksesta.Onko tässä nyt kysymys kuitenkin vakuuttamisesta eikä vannomisesta?
Lupauksesta kyllä, mutta on eroa sillä annetaanko lupaus vakuuttaen tai vannomalla, ero korostuu erityisesti kun puhutaan uskonnon harjoittamisen ympärille liittyvistä seikoista.Veli-Hopea kirjoitti:Ehkä kyse on lupauksesta.Onko tässä nyt kysymys kuitenkin vakuuttamisesta eikä vannomisesta?
Minä nyt epäilen hieman dokumentin aitoutta, voi olla kyse myös käännösvirheestä?Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Kyllä aloituksessa mainitaan aivan selvästi vala (vow). Kyse ei siis ole lupauksesta tai vakuutuksesta. Sitoudutaan siis valalla vannoen mainittuihin sääntöihin, mikä vielä allekirjoituksella vahvistetaan. Mikä tällaisen valan merkitys sitten on, on eri kysymys.
swear
vannoa, kiroilla, uskoa
vow
vannoa, luvata pyhästi
swear blind
vannoa
Ymmärtääkseni tuon dokumentin mukainen sanamuoto on käännös englanninkielestä, ehkä käännöksessä ei ole tavoitettu sen tarkoittamaa sisältöä? En nyt hetikään huomaa tuossa dokumentissa asiayhteyteen kuuluvaa varsinaista Jumalan Nimeen vannomista.Käännökset tekstille vala
substantiivi
oath
vala, kirous, kirosana
vow
lupaus, vala