viestintavirasto.fi kirjoitti:Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskus on saanut maanantaina 11.4. tietoja suurten uutissivustojen mainosten kautta levitettävistä haittaohjelmista. Tieto koskee tällä hetkellä yhtä suomalaista uutissivustoa. Vastaavia havaintoja on myös ainakin alankomaalaisista sivustoista. Alustavien tietojen mukaan näyttää siltä, että sekä suomalaiset että ulkomaiset tapaukset liittyvät saman kansainvälisen verkkomainosten jakeluyrityksen jakelemaan sisältöön.
Verkkomainoksiin ujutettu haittakoodiaviestintavirasto.fi kirjoitti:Haittaohjelmat voivat levitä luotetuilla sivustoilla näytettävien mainosten yhteydessä ilman, että sivustoa on murrettu. Mainoksen kautta levitettävä haittaohjelma voi tarttua, vaikka käyttäjä ei klikkaisi mitään.
Mainosten estäminen vaatii hieman viitseliäisyyttä, mutta se kannattaa. Itse käytän uBlock Origin -laajennusta, ja lisäksi myös ScriptSafe -laajennusta. Samoin esim. Flash kannattaa asettaa Click to Play -tilaan, jolloin Flash sisältö näytetään vain kun itse käynnistät sen näyttäminen. Tietenkin Flash kannattaa pitää ajan tasalla. Tässä asiassa Chrome -selain on aika hyvä olemaan ajantasalla sillä se käyttää oletuksena sisäistä Flashia.
Monilla sivuilla jolla satunnaisesti käy, ei asetuksiin tarvitse edes koskea, itse asiat näkyvät pääosiin. Usein käydyillä sivuillakin mainokset voi estää ellei halua tukea ko. sivuston toimintaa näyttämällä mainokset.
Netistä löydät googlaamalla lisää tietoa.