Erottamispropagandasta

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

pavloff
Viesti:

Erottamispropagandasta

Viesti Kirjoittaja pavloff »

Ai että mua on alkanut risomaan se että ihmiset laittaa propagandaa siitä että todistajat hylkää läheisiään! Kuinka paljon YLIPÄÄTÄÄN ihmiset hylkää läheisiään - esim. joku jonka poika on homo, tai jonkun lapsi menee ulkomaalaisen kanssa naimisiin... jne... Miksei puhuta siitä miksi YLIPÄÄTÄÄN hylätään?! Argh!
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
Jaakko Ahvenainen

Re: Erottamispropagandasta

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

pavloff kirjoitti:Ai että mua on alkanut risomaan se että ihmiset laittaa propagandaa siitä että todistajat hylkää läheisiään!
Et liene vielä oivaltanut, mitä propaganga terminä tarkoittaa. Kun oivallat tämän, se helpottaa merkittävällä tavalla, rohkenen väittää, vaikka en Sinua ystävänäni pidä.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Ai että mua on alkanut risomaan se että ihmiset laittaa propagandaa siitä että todistajat hylkää läheisiään!
Jos jossain on esitetty jotakin virheellistä, oletan että olet halukas korjaamaan asian?
Kuinka paljon YLIPÄÄTÄÄN ihmiset hylkää läheisiään - esim. joku jonka poika on homo, tai jonkun lapsi menee ulkomaalaisen kanssa naimisiin... jne... Miksei puhuta siitä miksi YLIPÄÄTÄÄN hylätään?!
Jotakin näköjään puhutaan jos asiasta ollaan tietoisia. Olisiko sinulla ideoita miten tällainen keskustelu voitaisiin tuoda esille/julkisuuteen ja jos tuotaisiin, olisiko sekin propagandaa?
Argh!
Aina voi mennä kasteelle ja alkaa 100% jehovantodistajaksi jos se tuntuu oikealta tieltä, siellä kaikessa autuudessa ei ole propagandoista tietoakaan.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

pavloff kirjoitti:Ai että mua on alkanut risomaan se että ihmiset laittaa propagandaa siitä että todistajat hylkää läheisiään!
Propagandalla tarkoitetaan tavallisesti jollain tavalla vääristeltyä tietoa, jolla pyritään manipuloimaan ihmisten käsityksiä. Jehovan todistajien karttamisoppi on olennainen osa järjestön oppia ja kuuluu osaltaan jokaisen Jehovan todistajan elämään. Näin muodoin, kun Jehovan todistajien epäinhimillistä ja vahingollista karttamisoppia tuodaan esille, kyse ei ole vähimmässäkään määrin propagandasta, vaan valistamisesta ja informaaton jakamisesta.
Kuinka paljon YLIPÄÄTÄÄN ihmiset hylkää läheisiään - esim. joku jonka poika on homo, tai jonkun lapsi menee ulkomaalaisen kanssa naimisiin... jne... Miksei puhuta siitä miksi YLIPÄÄTÄÄN hylätään?! Argh!
Näistä puhutaan itse asiassa paljonkin - näille aiheille varatuilla areenoilla. Tämä foorumi käsittelee jehovantodistajuutta, jolloin Jehovan todistajien uskonnollisen yhteisön ylläpitämä hylkäämis- ja karttamisoppi on keskusteluissa luonnollisesti isossa roolissa.

Toinen asia, joka on hyvä huomioida on se, että Jehovan todistajien hylkäämis- ja karttamisoppi on kirjallinen sääntö, ja se koskee oletusarvoisesti kaikkia Jehovan todistajia. Sääntö on siksi omassa sarjassaan jos sitä vertaa yksilöiden omaehtoiseen päätökseen karttaa tai hylätä, kuten antamissasi esimerkeissä on tavallisesti kyse.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jehovan todistajien hylkäämis- ja karttamisoppi on kirjallinen sääntö, ja se koskee oletusarvoisesti kaikkia Jehovan todistajia.
Jes.

Tietenkin maailmaan mahtuu paljon muutakin, yksilöiden itse tekemiä päätöksiä hylätä jokin ,karttaa taikka jotakin muuta.
Jos nämä on yksilön omia valintoja, siihen voi olla vaikeampi vaikuttaa, ihmiset kun ovat jääräpäisenä mitä ovat.

Eri yhteisöjen asettamat säännöt ovat tässä se ongelma kun yksilöt joutuvat toimimaan vastoin sitä miten itse haluaisivat toimia.

Näiden asioiden esille nostaminen ei voi olla mitenkään mitään propagandaa.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Veli Hopea kirjoitti:
Tietenkin maailmaan mahtuu paljon muutakin, yksilöiden itse tekemiä päätöksiä hylätä jokin ,karttaa taikka jotakin muuta.
Jos nämä on yksilön omia valintoja, siihen voi olla vaikeampi vaikuttaa, ihmiset kun ovat jääräpäisenä mitä ovat.
Tarkoittanet "jotakin muuta" tässä yhteydessä niitä todistaja-perheenjäseniä, omaisia ja ystäviä jotka eivät karta paljoakaan tai vie karttamisohjeita käytäntöön koko laajuudessaan?
Jotkut todistajat voivat karttaa nimellisesti ja julkisesti seurakunnan yhteydessä mutta eivät yksityiselämässä mikä tietysti jo osaltaan rajaa jonkunverran yhteistä tekemistä ja olemista...ja tuntuu yhtä viiltävältä mitä totaalinen karttaminen siinä tilanteesa kun tilanne on eskaloitunut, lähinnä silloin kun lähettyvillä on joku todistaja joka tiedetään helposti kompastuvaksi tai ylireagoivaksi mistä seuraa vaikeuksia.

Niitä on joukossa niin "pullantuoksuisia vanhimpia" kuin mäntysuovan hajuisia vanhempiakin jotka osaavat ja uskaltavat soutaa ja huovata tässä vartiotornin virrassa...

Itse ymmärrän että karttamiskäytäntöä tarvitaan katumattoman väärintekijän kohdalla osoittamaan ettei yhteisö hyväksy väärintekoa, silti en pidä totaalista karttamista todella tarpeellisena saati sitten perheenjäsenen hylkäämistä joten tilanteen mukaan!
- tähän omaehtoiseen harkintaan ei nyt haluta antaa minkään vertaa mahdollisuutta vaan vartiotorni kiristää otetta ja samalla valvontaa että ohjetta noudatetaan, ts. Hallintoelin ei luota siihen että hengen johdatuksessa todistaja pystyy tekemään itse ratkaisunsa missä laajuudessa hän osoittaa perheenjäsenelle tämän erottamiseen/eroamiseen johtaneen toiminnan olleen väärin/virheelllistä.

Nämä "kiristykset" on niitä kuolleena syntyneitä lain kirjaimia, ei niistä tarvitse välittää, en minäkään välitä.
Sanoppa sama salilla, tietää mitä tuleman pitää...
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pavloff kirjoitti:Miksei puhuta siitä miksi YLIPÄÄTÄÄN hylätään?! Argh!
Juu ja miksei käsitetä eroa henkilökohtaisen vapaan valinnan sekä uskonnon erottamisuhalla pakottaman hylkäämisvalinnan välillä. Ensinmainittu ei liity jehovantodistajuuteen, siitä kannattaa avautua muualla. Jälkimmäisen kohdalla en käsitä propaganda-sanaa, erottamisuhkainen pakollinen karttaminen on Vt-seuran doktriini, mitä propagandaa ja mistä suunnasta siihen liittyy?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Itse ymmärrän että karttamiskäytäntöä tarvitaan katumattoman väärintekijän kohdalla osoittamaan ettei yhteisö hyväksy väärintekoa...
Sillä mitä vaikka maailman 8 miljardia ihmistä itse ymmärtää yksilöinä ei ole mitään merkitystä sen rinnalla mitä Vt-seura sanelee ja erottamisen uhalla painostaa toimimaan. Noilla sun sanoilla ei ole todellista yhtymäkohtaa Raamattuun, eikä arkielämään, saatikka jt-elämään. Toki hienoa, että sanoudut Vt-menosta irralleen.

Vt-seura ei ole kiinnostunut siitä kuka on katumaton väärintekijä, mikä on kulloinenkin väärinteko tai kuka tuon katumattomuuden on oikeutettu ratkaisemaan. Vt-seuran ymmärrys karttamiskäytännön tarpeellisuudesta eroaa ymmärryksestäsi, josta kai tässä ei pääosin ole kyse.

Vt-karttamiskäytäntö ei jehovantodistajan sovitettavissa "paikallisiin tarpeisiin", vaikka onneksi näin paljon tapahtuu. Vt-karttamiskäytäntö koskee Raamatun mukaan veljeksi mainittua (preesens). Vt-karttamiskäytäntö on vuosikymmenien aikana tarkentunut kiristys- ja peloteohjelma, jolla torjutaan tiedonsaantia todellisuudesta.

Katumattomuus on pelkkä lyöntisana, jota ei ehkä enää uudelleen haluta määrittää, koska nyt uhka on tieto todellisuudesta, ei niinkään vapaa vaakamambo. Olikos 80-luvulla kun kehotettiin vanhimpia tsiigailemaan rekistereitä (joita ei tietysti ollut olemassa) niiden kohdalta, jotka vuosikausia aiemmin saivat monoa vaakamambosta, mutta ovat sittemmin avioituneet jne. Minusta tuo oli katumisen hyväksyminen ja sillä hyvä. Huomioonotettava seikka on myös, että noita vuosikausia aiemmin erotettuja ei kartettu kuin vasta 1980-luvulla.

Pikakelataan sitten vuoteen 2016 ja ajatellaan 1970-luvulla monotettua ja 1980-luvun ohjelmalla takaisinmaaniteltua. Millä lihaksilla kukaan ulkopuolinen voi oletettuakin jumalaa paremmin ratkaista onko tuollaisessa tapauksessa katuminen vaihtunutkin kymmenien vuosien takaisen teon katumattomuudeksi? Minusta katumattomuuteen on naurettavaa vedota, mutta jt-kulttiin se uppoaa.

Lopeta tuollainen sanalla kikkailu osaltasi ja myönnä, että tällä hetkellä katumattomuus-sana on valjastettu aivan muuhun käyttöön. Eli jos karttamiskäytäntöä tarvitaan katumattoman väärintekijän kohdalla osoittamaan ettei yhteisö hyväksy väärintekoa, niin Vt-seuran valheellisuuden esilletuonnista tulisi antaa mitsku ja kunniakirja. Ei kai todellisuuden esilletuonti voi olla väärinteko porukassa, joka kaiken aikaa kailottaa totuuden tärkeydestä.
pavloff
Viesti:

yksikään todistaja jonka kanssa olen tutkinut ei ole sanonut että tulisi karttaa ketään muuta kuin niitä joiden vahingollinen käytös saattais vetää sut mukanaan samaan suohon jossa erotettu on... en väitä etteikö semmoisia ole olemassa - en vaan ole itse kohdannut... mun kohtaamat todistajat tapaa erotettuja lapsiaan ja haukkuu tapatodistajia jotka hylkää perheenjäseniään vaikka raamattu nimenomaan käskee rakastamaan... ei todistajuus saa olla sääntöjä ulkoapäin - ne säännöt pitää löytyä sielusta tai ei saa mennä kasteelle!!!! vika ei musta ole silloin todistajuudessa vaan jossain hiton sääntöorjallisuudessa jossa suomalainen hylkää kun se häpeää, vaikka raamatun opetus selkeästi on hylätä se miltä pitää suojautua...
"Elämä on koulu, josta valmistuu onnellisena VAIN jos sen opiskelee yhdessä toisten kanssa"
pavloff
Viesti:

Raitistuin 14 vuotta sitten juhannuksena ymmärtämällä sen että mun on hylättävä narkkarikaverini tai en ikinä palaa takaisin elämään jota toivon... oli hylättävä ihmiset jotka toistuvasti vetivät mut tahtomattaan mukaan aineiden käyttämiseen. Ja tässä on hylkäämisperiaatteen ydin! Ei yksi hiton sääntö kaada monia kymmeniä kertoja missä jeesus puhuu kuinka on rakastettava lähimmäistä ja etsittävä eksyneitä ja jne.... vaan ihan tolkuton idiootti (ihan sama oliko todistaja taikka ihan kuka vaan ihminen) tajuaa asian niin hiton väärin että hylkää lapsensa kaikessa ääliömäisessä sääntöorjallisuudessaan! Joka tapauksessa semmoinen ei mitenkään ole perusteltavissa raamatulla, eikä todistajuudella (jonka perusta on raamatun tutkimisessa, eikä järjestössä - vaikka sanoisitte mitä tahansa)
pavloff
Viesti:

Veli-Hopea kirjoitti: Eri yhteisöjen asettamat säännöt ovat tässä se ongelma kun yksilöt joutuvat toimimaan vastoin sitä miten itse haluaisivat toimia.
Raamattuhan NIMENOMAAN sanoo että sääntöjen pitää löytyä sielusta, niitä ei saa totella tottelemisen ilosta! Miten hitossa joku todistaja voi siis uskoa toisin kuin mitä raamatussa selkeästi sanotaan?! Jehovan todistajien koko uskontojan nojaa ensisijaisesti RAAMATUN TUTKIMISEEN eikä järjestön sääntöjen tottelemiseen!

Matteus 15:7-9
Matteus 10:20
1. Korinttilaisille 1:17
Sananlaskut 1:10
agapi_dō

Re: Karttamistotuudesta

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

pavloff kirjoitti:yksikään todistaja jonka kanssa olen tutkinut ei ole sanonut että tulisi karttaa ketään muuta kuin niitä joiden vahingollinen käytös saattais vetää sut mukanaan samaan suohon jossa erotettu on..
Nytpä taas puhutaan urakalla sellaisista asoista mistä ei tiedetä hölkkäsen pöläystä.

Minulle soitti viimeinen JT sukulainen kesän konventin jälkeen, että nyt ompi välit poikki. Ennen veti leinosen linjaa, ilmeisesti oli nähnyt haastatelun tms, ja ajatteli että voi valita kahdesta virallisesta opetuksesta mieluisimman. Nyt, olen kuullut, että kesän konventissa on annettu suomalaisillekkin kurinpalautusta, kun parivuotta sitten ulkomailla asuva sukulainen laittoi välit poikki.

Sanotaan nyt tähän väliin vielä, että en ole julkisesti kommentoinut JT -uskontoa ennen välien poikki laittamista, pelkästään sen takia että jonkinlaiset välit säilyisivät, enkä omaa mitään tapoja mistä VT seura minut erottaisi. Tunnistamattomana anonyymina foorumeilla, tosin.

Uskonnostakaan en ole keskustellut, jos joskus ovat puhuneet niin suurinpiirtein olen kuunnellut ja ollut hiljaa, tai sanonut siihen sanan, kaksi jotain neutraalia ja vaihtanut aihetta ja yrittänyt muutenkin pitää keskustelun mahd. miellyttävänä. Joten luopio-oppi/väärätapainen/paholaisensikiö/harhaopinlevittäjä mitä näitä nyt onkaan sinulle kerrottu -perusteella, ei ainakaan pitäisi välien katkaiseminen olla tarpeellista omalla kohdalla.

Minulle opetettiin jo 10 vuotiaana, että lailla voi pyyhkiä persettä, jos se on VT seuran oppien kanssa ristiriidassa. Tällä mentaliteetilla luultavasti leinonenkin kommentoi julkisuuteen, ja samaa argumenttia luultavasti käytetään muutenkin julkisuuskuvan pitämisessä yllä, ainakin osittain tietoisesti.

Ulkopuolinen mailma, kun on pelkkää saatanan ohjausta ja pahaa henkeä täynnä. Luuletko etteivät JT:t käytä myös, tiedostamatta sekä tietoisesti samaa tekniikkaa uusia ihmisiä joukkoonsa kalastellessaan? Puhutaan ihmisten kalastajista. Kun nyt tässä itse omassa viestissäni olen auktoriteettina raamatunlainaukselle, aivan samoin niinkuin VT-seura JT:lle, niin määrään tämän tulkittavan niin että luuletko että se kala sinne verkkoon tahallaan menee?

Eikö yhtään ihmetytä, miksi on niin paljon salaisuuksia, salaisia kirjoja, jne. jne? Onko tullut kyseltyä/juteltua pedofiilitapauksista paljon JT:en kanssa? Useista pieleen menneistä mailmanlopun ennustuksista?

Olen kuullut, että moni kieltää nuo täysin, paholaisen vallassa olevan ulkomailman panetteluna. Jonkun olen kuullut sanovan että tuo on vaan luopioiden propagandaa. Pari päivää sitten julkaistiin uutinen jenkkilän puolelta, missä VT -seuralle määrättiin $4000 sakkoa per päivä takautuvasti (en muista kuinka pitkän ajan, muistaakseni yli vuoden taakse) joka päivältä, niin kauan kun toimittavat dokumentin joka liittyy lapsienhyväksikäyttöjuttuun. WT-Seura ei ole suostunut toimittamaan dokumenttia, vaikka se todistetusti on heidän hallussaan. Harva rivi-JT kumminkaan tietää mitään näistä, vaan menee tyytyväisenä lahjoituslaatikolle kun pöntöltä kuulutetaan että julistustyöhön tarvittaisiin lisää rahaa.

Viimeiseen, kolmanteen kommenttiisi, missä sanoit että todistajat tutkivat "raamattua", niin mitä väliä sillä on kun VT seura määrittelee tarkoin ja mielivaltaisesti, huom. sisältäen raamattuun perustumattomia asioita myös, siitä että miten tulee käyttäytyä ja mitä tulee tehdä, jne. jne.

Joku muinoin on sanonut viisaasti, muistaakseni roomalainen tuomari vihollisestaan tms: "Antakaa minulle sivu hänen (kenen tahansa) kirjoitustaan, niin tuomitsen varmasti jostain rikoksesta kuolemaan".

Sama periaate pätee raamattuun. Paitsi, että siinä on enemmän sivuja. Siitä, ja edellisestä lainauksesta voit vetää tietyn johtopäätöksen, jonka tekemisen jätän sinun tehtäväksesi.

Ensin Jumala teki taivaan, sitten loi maan. Uskoisin että tuosta ovat Loimaalla asuvat olleet innoissaan jo pitkään. Tässä hullussa mailmassa olisi hyvin mahdollista, että joku kilahtaisi, lähtisi mittailemaan paikallisen vesitorniin mittoja kuin Russell pyramideja aikoinaan, vetäsisi siitä jonkun vuosiluvun ja kirjoittaisi ylös ja 150v päästä ovelle koputtelisivat joka puolilla mailmaa Loimaan Todistajat. Olihan perustaja löytänyt löytänyt pyhän paikan, minkä jumala teki ensin. Nojoo, menee hieman ehkä juttu yön pikkutunneilla oudoksi, mutta se sallittanekoon, koska JT uskonnon historia on melkein yhtä hullua jos sitä tutkii.

Tuon uskonnon ylijumala, ja ylin auktoriteetti ei missään nimessä ole raamattu, vaan se sijaitsee Yhdysvalloissa, New Yorkissa. Oma raamattukin on pitänyt tehdä, kun muiden ei ilmeisesti kelvannut. Sitä en tiedä, että jos joku menee kirkkoraamatun kanssa tuonne kokouksiin, niin kuinkakohan äkkiä joku tulisi tarjoamaan seuran painamaa raamattua. Mutta uskoisin, ettei siinä kauaa menisi.
Viimeksi muokannut agapi_dō, 30.06.2016 04:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
agapi_dō

Viesti Kirjoittaja agapi_dō »

pavloff kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti: Eri yhteisöjen asettamat säännöt ovat tässä se ongelma kun yksilöt joutuvat toimimaan vastoin sitä miten itse haluaisivat toimia.
Raamattuhan NIMENOMAAN sanoo että sääntöjen pitää löytyä sielusta, niitä ei saa totella tottelemisen ilosta! Miten hitossa joku todistaja voi siis uskoa toisin kuin mitä raamatussa selkeästi sanotaan?! Jehovan todistajien koko uskontojan nojaa ensisijaisesti RAAMATUN TUTKIMISEEN eikä järjestön sääntöjen tottelemiseen!

Matteus 15:7-9
Matteus 10:20
1. Korinttilaisille 1:17
Sananlaskut 1:10
-Jesse antoi ne kaksi sääntöä, tai ohjetta.

Niitäkään ei kukaan tuntemani ihminen pysty tottelemaan 100%, jos puoliakaan. Sitten kun ne on hallussa, niin se riittää. Mutta siinäpä on jo haastetta koko eliniälle, veikkaisin, 99,9%:lle ihmisistä.

Sen voin sanoa, että kukaan ei voi toista ihmistä tietoisesti ohjata toista ihmistä perille, ilman että ihminen ajattelee suurimman osan itse. Siksi järjestöt epäonnistuvat usein minkään pysyvän saavuttamisessa. Siksi, et tule Jumalaa löytämään mistään järjestöstä - tosin jotkut ajatteluun kannustavat järjestöt ehkä voivat siinä oppimaan halukasta auttaa - koska JT järjestön tehtävä on päinvastoin tukahduttaa sinun kyseenalaistaminen, oma ajattelusi ja korvata se omalla opetuksellaan ilman kyseenalaistamisia (rangaistuksen uhalla). Eri vinkkeleistä mietiskely, kun on juuri yksi niistä, mikä pitäisi eniten opettaa.

Totuus kestää valon, se kannattaa pitää mielessä.
Pimeys taas ei voi valolta paeta, vaikka kuinka yrittäisi.

Valon ei edes tarvitse yrittää piilotella mitään. Tätäkin kannattaa ajatella.
"We see on the basis of what we believe, not the other way around." -Errol Morris
pavloff
Viesti:

Mä koen tuntevani 2 eri todistajahaaraa... ne joilla ei oo menny överiksi ja ne jotka jostain hiton syystä haluaa kuolla sääntöorjallisuuteensa koska niin muka pitää vaikkei raamattu niin sanokaan... mä en käsitä miten tää voi olla mahdollista... tulkaa meille oikeesti kylään niin jutellaan tää läpi kasvotusten että mistä hitosta tässä on oikein kyse!
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

pavloff kirjoitti: Ja tässä on hylkäämisperiaatteen ydin! Ei yksi hiton sääntö kaada monia kymmeniä kertoja missä jeesus puhuu kuinka on rakastettava lähimmäistä ja etsittävä eksyneitä ja jne.... vaan ihan sama - oliko todistaja taikka ihan kuka vaan ihminen - tajuaa asian niin on hiton väärin että hylkää lapsensa kaikessa ääliömäisessä sääntöorjallisuudessaan! Joka tapauksessa semmoinen ei mitenkään ole perusteltavissa raamatulla, eikä todistajuudella (jonka perusta on raamatun tutkimisessa, eikä järjestössä - vaikka sanoisitte mitä tahansa)
Olet oikeassa tässä asiassa, käsitelkäämme silti hieman korinttolaiskirjettä:

1. Korinttolaiskirje 5:
11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.

Eli raamattu ei tosiaankaan opeta että erotettua tai eronnutta pitäisi karttaa.

Tuossa raamatunpaikassa on selvästi että sellaista jota kutsutaan vielä veljeksi eli tämä on vielä seurakunnan sisäpuolella kristittynä, niin sellaista tulisi karttaa siksi että tämä korjaisi käytöksensä kuntoon ja häntä ei tarvitsisi erottaa seurakunnasta.

Mutta sitten vasta jos käytöstänsä ei asianomainen jo kartettu kristitty(veljeksi kutsuttu) korjaa kuntoon, niin 1. Korinttolaiskirje 5 opettaa:

12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.(karttaminen on siis tuomitsemista seurakunnan sisäpuolella kristittyjen keskuudessa)
13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha.

Yhteenveto:
Eli kartetaan seurakunnan sisäpuollella olevaa kristittyä veljeä, että hän tulisi järkiinsä ja ei nimenomaan tarvitsisi erottaa seurakunnasta. Mutta jos tämä ei korjaa käytöstään karttamisesta huolimatta, niin sitten vasta erotetaan seurakunnasta mutta ei kuitenkaan karteta tätä erotettua enää, koska ulkopuoliset tuomitsee ainoastaan Jumala.
Ja erotettuhan on ulkopuolinen, ei kristitty, eikä veljeksi kutsuttu.

Lisäksi erotetulla näyttäisi olevan kuitenkin toivo edelleen:
1. Korinttolaiskirje 5:
5 tuo mies on luovutettava Saatanalle ja niin annettava hänen ruumiinsa tuhoutua, jotta hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä.

Seurakunnasta erotettu siis jätetään Saatanan riepoteltavaksi ja Jumalan tuomittavaksi, eikä häntä enää karteta koska hän on ulkopuolinen ja bonuksena hänen henkensä(huom:ei ruumiinsa) pelastuisi Herran päivänä(tarkoittaa kait et sieluna taivaaseen sit ku Herran päivä koittaa.

Ymmärtääkseni olet ymmärtänytkin näin tämän asian. Siksi sanoin että olet oikeassa tässä asiassa.

Näin se menee raamatun mukaan. Jehovantodistajat opettaa just väärin - vastoin raamattua - että erotettujakin pitäisi karttaa, vaikka se ohje karttaa on seurakunnan sisäpuolella olevalle siveettömälle veljelle rangaistus, jotta tämä tulisi järkiinsä eikä tarvitsisi erottaa.

Sisarista taas ei puhuta mitään tuossakaan raamatunkohdassa. Erottaminen koskee vain miespuolisia henkilöitä.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Vastaa Viestiin