Mitenkäs tämä nyt menee jos olen sivussa ja toimettomana ollut jo jonkin aikaa niin kuinka tilivelvollinen olen seurakunnalle?
Riippuu itsestäsi. Oikeassa elämässä et ole seurakunnalle tai kenellekkään siellä tilivelvollinen yhtään mistään. Tilivelvollinen olet ainoastaan silloin kun tuollaisen oikeuden jollekkin seurakunnalle tai siellä olevalle annat.
Ei ole pakko nöyristyä kenenkään toisen ihmisen alaisuuteen tilivelvolliseksi , ei ainakaan minkään uskonnon "johtajien" alaiseksi.
Ehkä se tuntuu siltä että se on normaalia, varsinkin jos on kasvanut siihen. Totuus on toinen,
se ei ole normaalia.
Jos esimerkiksi seurustelen maailmallisen kanssa, tai vietän jotain juhlapyhää, ja todistajaperheenjäseneni tästä tietäisivät niin saako alkaa pelkäämään soittoa seurakunnasta?
Soittohan voi tulla mutta ei sitä pelätä tarvi kun langan toisessa päässä ei ole ketään jolle on tilivelvollinen.
Sinulla on oikeus omaan elämääsi ja omiin tapoihisi tehdä asioita. Soittajalle voi sanoa että pitää huolen omista asioistansa.
Vai saanko vapaasti touhuta mitä touhuan omassa elämässäni.

Saat. Ei sitä ainakaan mikään" uskonnollinen johto " päätä. Se että teet itse asioita on normaalia.
Se että teet mitä muut määrää, ei ole normaalia.
Ei ole normaalia antaa valtaa taholle jolla ei ole valtaa.
Ei kai naapurillakaan ole oikeuksia määrätä mitä teet yhtään sen enempää kuin postimiehellä, putkimiehellä tai puhelinmyyjälläkään.
Saatko vapaasti päättää ostatko puhelinmyyjältä lehdet?
Annappa valta heille niin kusessa olet.
Ei vanhimmillakaan mitään oikeaa valtaa ole, siihen on vain kasvatettu ja opetettu
Ei toki tarkoitus ole kovin avoimesti heidän edessään mitään kiellettyä tehdä,
Mikä on kiellettyä , mikä ei?
Jotkut vtseuran kiellot ovat sellaisia missä ei ole päätä eikä häntää. jotkut asiat taas sellaisia mihin normi/maalaisjärkikin kertoo ettei kannata tehdä.
Joskus sitä sortuu tekemään vääriä valintoja joka sotii normi/maalaisjärkeä vastaan, sehän on inhimillistä, silloinkaan ei ole oikeassa elämässä mitään "uskonjohtoa" jolla on oikeutta asettaa sanktioita, ellei tuota valtaa heille itse anna.
Kukaan seurakunnassa ei ole yläpuolellasi, kenelläkään siellä ei ole tekemisiisi mitään valtaa, oikeasti.
Ne vallat on vaan siellä jt-maailmassa jaettu.
Elä, ole hyvä ja kulje nätisti..se riittää kaikille muille ihmisille ihan hyvin.
Mieti kuka on pomosi ja miksi, mieti ketkä eivät ole pomojasi.