Uusin Herätkää lehti

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Vieras

Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Sisälsi hauskan aiheen peleistä, mitä voi pelata esim. pleikalla. Niissäkin jeput näkee seksistisiä vaikutteita... Suunnilleen puolet kirjoituksesta viittasi seksiin, loput väkivaltaan. Jonkun 16 vuotiaan kokemus meni jotenkin näin: "on monia pelejä, joissa tehdään sellaisia asioita, joista voisi oikeassa elämässä tehden joutua melkoisiin vaikeuksiin" taisi olla räiskintäpelistä kysymys =D Voi elämän kevät ja sääli niitä lapsia, joilta meni pleikka kaappiin. Pelasin poikani kanssa jotain törmäily peliä illalla ja pistettiin tusina autoja päreiksi. Nyt ymmärrän, että jos aamulla työmatkalla ajan samalla tavalla, niin voin joutua melkoisiin vaikeuksiin =))) Hyvä, että luin sen lehden!
AchanBeroean
Viestit: 467
Liittynyt: 06.05.2007 17:56
Paikkakunta: Luopio

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja AchanBeroean »

Anonymous kirjoitti:...Voi elämän kevät ja sääli niitä lapsia, joilta meni pleikka kaappiin. Pelasin poikani kanssa jotain törmäily peliä illalla ja pistettiin tusina autoja päreiksi. Nyt ymmärrän, että jos aamulla työmatkalla ajan samalla tavalla, niin voin joutua melkoisiin vaikeuksiin =))) Hyvä, että luin sen lehden!
Lahko julkaisee moisia älyttömyyksiä taitavasti harkiten.

Tietokonepelikielto tuottaa kaksi lahkon kannalta toivottavaa tulosta:
a) se eristää jehovantodistajanuoria valtakunnansalien sosiaaliseen piiriin kun he kieltäytyvät tietokonepeleistä ja niiden pelaamisen tuottamasta "normaaliudesta".
b) lahkonuori oppii uhrautumaan lahkon edessä ja antamaan pois jotain hyvää, kun lahko niin vaatii.

Jehovantodistajalahkon uskonto on kallis riitti, jossa henkilöt saadaan sidottua lahkoon, kun he ovat ensin uhranneet paljon (lahkotyö, eristäytyminen lahkoon jne.) lahkon alttarille.
"Mutta emme usko enää tällaiseen hölynpölyyn, vaan pidämme Vartiotorni-seuran aatetta fanaattisena ja vaarallisena ideologiana, koska se orjuuttaa ihmiset aivopesuohjelmansa avulla" - Herrick Åberg
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Tony »

Anonymous kirjoitti:Jonkun 16 vuotiaan kokemus meni jotenkin näin: "on monia pelejä, joissa tehdään sellaisia asioita, joista voisi oikeassa elämässä tehden joutua melkoisiin vaikeuksiin" taisi olla räiskintäpelistä kysymys =D!
Hellanlettas sentään kuinka lapsellista propagandaa.. :roll:
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Raamatustakin löytyy monia kuvauksia toiminnasta, jota jäljittelemällä voisi todellisuudessa joutua melkoisiin hankaluuksiin. Joten...
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Raamatun ohjeita noudattamalla kirjaimellisesti joutuisi suomessa vakaviin ongelmiin nykyään.... mm. lapsien kuritus yms.
Vieras

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Anonymous kirjoitti:Sisälsi hauskan aiheen peleistä, mitä voi pelata esim. pleikalla. Niissäkin jeput näkee seksistisiä vaikutteita... Suunnilleen puolet kirjoituksesta viittasi seksiin, loput väkivaltaan.
Varhaisnuoruudessa jotkut saattavat olla ulkopuoliselle vaikutukselle hyvinkin herkkiä, eli kaikki kaverien suosittelemat pelit mitä löytyy kauppojen hyllyiltä, on pakko saada. Monet pelit ovat hyvin vauhdikkaita ja väkivaltaa, erityisesti raskailla aseilla ampumista hyväksikäyttäviä. Mutta myös yllättävän realistisia johtuen grafiikan parantumisesta ja pelattavuus ominaisuuksien monipuolistumisuudesta. Tiedostokoot ovat suurentuneet valtavasti esim. 90-lukuun verrattuna. Jotkut lapset ja nuoret ymmärtävät mitä he tekevät kun pelaavat. Ymmärtävät että kyseessä oleva sessio on pelkkää fiktiota joka ei liity millään tavalla tosielämään, kun taas toiset ovat hyvinkin herkkiä ja saattavat ottaa tästä vaikutuksia omaan käyttäytymiseensä. Mutta se on ainakin vielä suhteellisen harvinaista "tosielämässä". Saa nähdä vielä mihin kehitys meidät johtaa. Tuleeko raja vastaan todellisen ja epätodellisen välillä. Odotamme innolla mitä kaikkea kehitys tuo tullessaan. Oma suosikkini peleissä on ollut ehdottomasti Tomb Raider -sarja. Siinä on ollut kannustusta kaikenlaisen historian tutkimuksesta aina liikuntaan asti, vaikka kyllähän Larakin ampuu eläimiä ja vaikka mitä... :wink:
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tony Syrjänen kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Jonkun 16 vuotiaan kokemus meni jotenkin näin: "on monia pelejä, joissa tehdään sellaisia asioita, joista voisi oikeassa elämässä tehden joutua melkoisiin vaikeuksiin" taisi olla räiskintäpelistä kysymys =D!
Hellanlettas sentään kuinka lapsellista propagandaa.. :roll:

Niin kai se mielikuvitus tulisi pitää aisoissa. Sitä ruokkivina tarvitsisi ainoastaan polttaa kirjastot ja tv:t ym pientä.

Sadut rakentuvat usein sellaisiin tapaustenkulkuihin, joista joutuisi oikeassa elämässä vaikeuksiin. Tulee mieleen susiparka, joka sysättiin uuniin. Susihan on rauhoitettu.

lainaukset korjailtu -Jaakob
Wonderman
Viestit: 156
Liittynyt: 01.08.2007 09:57

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Wonderman »

Anonymous kirjoitti:Sisälsi hauskan aiheen peleistä, mitä voi pelata esim. pleikalla. Niissäkin jeput näkee seksistisiä vaikutteita... Suunnilleen puolet kirjoituksesta viittasi seksiin, loput väkivaltaan. Jonkun 16 vuotiaan kokemus meni jotenkin näin: "on monia pelejä, joissa tehdään sellaisia asioita, joista voisi oikeassa elämässä tehden joutua melkoisiin vaikeuksiin" taisi olla räiskintäpelistä kysymys =D Voi elämän kevät ja sääli niitä lapsia, joilta meni pleikka kaappiin. Pelasin poikani kanssa jotain törmäily peliä illalla ja pistettiin tusina autoja päreiksi. Nyt ymmärrän, että jos aamulla työmatkalla ajan samalla tavalla, niin voin joutua melkoisiin vaikeuksiin =))) Hyvä, että luin sen lehden!

Pelejähän on kautta aikojen kauhisteltu aina commodore 64:n commandosta playstationin gta san andreakseen..

Itse viimeksi pelasin jälkimmäistä peliä vankilassa, ja istuin vankilassa totaalikieltäytymisestä :D. Juu mutta ei pelit ja elokuvat sitä tarkoita että sitä pitäisi tosielämässä hyväksyä ja toimia niin, aivan sama pätee laulujen sanoihin ym.

Olen pelannut tietokoneella 7-8 vuotiaasta lähtien kaikenlaisia pelejä, se ei ole muuttanut mua aggressiiviseksi tai muutenkaan väkivaltaiseksi :)
" Lupaan lukea raamatun ja raitistuu
Jos saan aikaa se varmasti onnistuu
Muttei tänä yönä
Jääköön taakseni syntinen entinen
Pystyn muuttumaan vielä mä tiedän sen
Muttei tänä yönä"
- Jenni Vartiainen - en halua kuolla tänä yönä
Avatar
Alueveli
Eläkeläinen
Viestit: 1299
Liittynyt: 13.04.2007 01:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Wonderman kirjoitti: Olen pelannut tietokoneella 7-8 vuotiaasta lähtien kaikenlaisia pelejä, se ei ole muuttanut mua aggressiiviseksi tai muutenkaan väkivaltaiseksi :)
Samaa olen kelannut itsekin. Jos väkivaltaiset pelit tekisivät ihmisistä väkivaltaisia, minunkin pitäisi olla melkoinen massamurhaaja.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Avatar
Tony
Viestit: 7520
Liittynyt: 28.04.2007 07:38

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Tony »

Alueveli kirjoitti:Samaa olen kelannut itsekin. Jos väkivaltaiset pelit tekisivät ihmisistä väkivaltaisia, minunkin pitäisi olla melkoinen massamurhaaja.
Juuri näin! Ja jos jotain yksittäisiä tekijöitä kautta aikojen esiintyneisiin silmittömiin väkivallantekoihin haetaan, niin raamattu ja koraani saattavat jakaa kärkisijat.. Mitkään maailman pelit eivät tule koskaan aiheuttamaan ihmisille lähellekään niin suurta kärsimystä kuin nämä kaksi edellä mainittua teosta ovat saaneet aikaan. Oli syy sitten näiden teosten tai ei, niitä on kuitenkin tekojen oikeutukseen käytetty ja tullaan kai käyttämään maailman tappiin saakka.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
liabiliteetti
Viestit: 94
Liittynyt: 04.01.2008 12:05

Viesti Kirjoittaja liabiliteetti »

Hah. Odotan innolla mitä tapahtuu kun äetmuori lukee tuon rievun. Itsehän olen nimittäin interaktiivisen väkivaltaviihteen suurkuluttaja. :)
Taskulamppu
Viestit: 32
Liittynyt: 08.02.2008 20:52

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

Anonymous kirjoitti:Jotkut lapset ja nuoret ymmärtävät mitä he tekevät kun pelaavat. Ymmärtävät että kyseessä oleva sessio on pelkkää fiktiota joka ei liity millään tavalla tosielämään, kun taas toiset ovat hyvinkin herkkiä ja saattavat ottaa tästä vaikutuksia omaan käyttäytymiseensä. Mutta se on ainakin vielä suhteellisen harvinaista "tosielämässä". Saa nähdä vielä mihin kehitys meidät johtaa. Tuleeko raja vastaan todellisen ja epätodellisen välillä. Odotamme innolla mitä kaikkea kehitys tuo tullessaan.
Oma mielipiteeni on, että tulevaisuudessakin normaali ja tasapainoinen ihminen ymmärtää eron virtuaalitodellisuuden ja oikean elämän välillä. Vaikka pelaaminen turruttaisikin pelissä tapahtuvaan väkivaltaan, on täysin eri asia tappaa kasa pikseleitä ja koodinpätkiä kuin toteuttaa sama oikeassa elämässä.

Ellei eroa ymmärrä, kyseessä on joko varsin nuori lapsi tai sitten jollakin tavalla häiriintynyt yksilö. Jos ihan oikeasti väkivaltaiset pelit saavat jonkun toteuttamaan väkivaltaisia skenaarioita oikeassa elämässä, ihmisen täytyy olla jo valmiiksi päästään pipi. Jos näin ei olisi, suunnilleen kaikki teni-ikäiset pojat olisivat jo yrittäneet tappaa toisensa...

Tosin täytyy kyllä myöntää, että olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu jos/kun peleistä tulee niin realistisia, että henkilö ihan oikeasti kokee elävänsä pelin tapahtumia. Pystyykö silloin normaali ihminen edes nauttimaan vaikkapa äärimmäisen realistisesta väkivaltapelistä? En nimittäin välttämättä itse tahtoisi pelata täysin realistista peliä, jossa näkisin yksityiskohtaisesti, miten jostakin tyypistä vaikkapa ammun aivot pihalle tai suolet pellolle ja joka vieläpä jäisi kitumaan. Rajansa kaikella.
Taskulamppu
Viestit: 32
Liittynyt: 08.02.2008 20:52

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja Taskulamppu »

Tony Syrjänen kirjoitti:Ja jos jotain yksittäisiä tekijöitä kautta aikojen esiintyneisiin silmittömiin väkivallantekoihin haetaan, niin raamattu ja koraani saattavat jakaa kärkisijat.. Mitkään maailman pelit eivät tule koskaan aiheuttamaan ihmisille lähellekään niin suurta kärsimystä kuin nämä kaksi edellä mainittua teosta ovat saaneet aikaan.
*tapu tapu*

Olipa hyvin sanottu!
am-ha·’a’rets
Viestit: 296
Liittynyt: 28.05.2007 12:44

Re: Uusin Herätkää lehti

Viesti Kirjoittaja am-ha·’a’rets »

Taskulamppu kirjoitti:Tosin täytyy kyllä myöntää, että olisi mielenkiintoista tietää, mitä tapahtuu jos/kun peleistä tulee niin realistisia, että henkilö ihan oikeasti kokee elävänsä pelin tapahtumia. Pystyykö silloin normaali ihminen edes nauttimaan vaikkapa äärimmäisen realistisesta väkivaltapelistä? En nimittäin välttämättä itse tahtoisi pelata täysin realistista peliä, jossa näkisin yksityiskohtaisesti, miten jostakin tyypistä vaikkapa ammun aivot pihalle tai suolet pellolle ja joka vieläpä jäisi kitumaan. Rajansa kaikella.
Kyllä se vaan niin on, että vaikka siellä widebitin megaserverillä onkin niin mukava listiä terroristeja niin kyllä ne pelit valitettavasti meihin vaikuttavat. Nuoruuden taakse jättäneisiin ei niinkään mutta lapset, jotka eivät vielä välttämättä erota todellisuutta ja tarua omaksuvat vaikutteita hyvinkin vahvasti ja vaikka heistä ei mitään sarjamurhaajia tulisikaan niin varmasti sopivan tilaisuuden tullen hengen riistäminen ei olekkaan niin vaikeaa. Sehän on vain yksi hiiren klikkaus. Minä voin rehellisesti myöntää, että väkivalta on vaikuttanut minuun pelien/tv-sarjojen/elokuvien myötä negatiivisesti. Väkivaltaan turtuu eikä se ole mitenkään hyvä asia.

Tai sitten olen jo valmiiksi häiriintynyt persoona... :roll:
"Life is what You make of it."
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Peliväkivallan ja todellisen väkivallan tärkeimpiä erottavia tekijöitä ovat tavoitteet ja seuraukset. Peleissä väkivallalla on selvät tavoitteet (pelissä eteneminen tms.), mutta todellisuudessa väkivalta on usein miten tarkoituksetonta. Peleissä väkivallalla ei myöskään ole samanlaisia seurauksia kuin niillä yleensä on todellisuudessa (esim. rangaistuksen riski).

Todellisuudessa pelin kaltaiset olosuhteet toteutuvat melko hyvin sodassa, mutta silloin toki myös vastustajat ampuvat kovilla. Kiduttajan työ vastaisi myös melko hyvin pelitilannetta oman riskin vähäisyyden ja tavoitteiden osalta. Meilläpäin edelliset ovat onneksemme melko harvinaisia työtehtäviä.
Vastaa Viestiin