Älykkyystestit - tiedettä vai humpuukia?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Montako pistettä sait Mensan nettitestistä?

alle 100
0
Ei ääniä
100-110
0
Ei ääniä
111-120
0
Ei ääniä
121-125
0
Ei ääniä
126-129
1
14%
130 tai yli
6
86%

Ääniä yhteensä: 7

SuurinBabylon

Re: Älykkyystestit - tiedettä vai humpuukia?

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Laitoin vielä tuollaisen anonyymin gallupin tuohon, niin saadaan jotain kuvaa tämän palstan kirjoittajien keskimääräisestä älykkyydestä. ;) Testihän löytyi siis täältä: http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Mensan testi mittaa lähinnä loogista ajattelua. Esim. itse koen niin, että ammattini myötä olen harjaantunut loogisten ongelmien ratkaisemisessa ja siksi saan jonkin verran etua testissä. Älykkyyden mittaaminen kovinkaan tarkasti on mielestäni lähes mahdoton tehtävä.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Elisenda

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Vähän aikaa sitten oli Tiede-lehdessä mielenkiintoinen artikkeli neroudesta. Muistaakseni siinä oli tähän tapaan kirjoitettu, että onnellisimpia älykkyytensä kanssa ovat himppasen keskivertoa älykkäämmät. Arki sujuu jouhevasti, kanssaihmiset eivät tunnu vielä aivan tampioilta ect. Toki on hieno, että huippuälykkäitä on olemassa, vieväthän he tieteitä ja taiteita ja tätä maailmaa eteen päin. Usein tuppaa kuitenkin olemaan, että jossain vaiheessa älykkyysosamäärän kohotessa nerous ja hulluus lyövät kättäpäivää oikein tosissaan. (John Forbes Nash, Nicola Tesla, Robert Schumann, Vincent van Gogh jne.)
JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:
Että ei se älykkyys pelkästään takaa mitään, pitäisi olla itsehallintaa ja käytännönkin viisautta elämässään.
Kuulutan kanssa tämän käytännön viisauden perään. Aristoteles puhui fronesiksesta eli käytännöllisestä järjestä. Siitä että on "kykyä ajatella miten ja miksi meidän tulisi toimia muuttaaksemme asioita, ja erityisesti muuttaaksemme elämäämme paremmaksi". Uskoisin että tästä on aika monelle tämänkin palstan käyttäjälle ollut hyötyä. :)

Kyllä ne Mensan palikkatestit varmaan antavat osviittaa ainakin jonkinlaisesta älykkyydestä, joka hyvinkin saattaa korreloida älyn muillakin alueilla. Silti uskon, että ihan hyvin voi pärjätä näillä keskivertotippaleipäaivoilla (=mutkikkaat ja niiiin kevyet :wink: ) ja elää onnellista elämää. :)
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Vastaa Viestiin