rinley_ kirjoitti:Kaarmis kirjoitti:Nimenomaan, nyt olet asian ytimessä. Sellaista ei sieltä löydy. Olisiko jollain tavalla mahdollista, että oletuksesi tuollaisen perusteen löytymisestä olisi sinulle vain uskoteltu, vailla todellisuuspohjaa?
En usko. Vaikka Raamatussa mikään yksittäinen kohta ei sano että seksi kuuluu vain aviopuolisoille niin monessa kohdassa käsketään "karttaa haureutta" (1 Kor 6:18) ja aviopuolisolle uskollisuutta pidetään tärkeänä (1.Kor 6:9-10).
Suomennapa minulle nyt sitten, mitä tarkoittaa sana haureus. Ja kerro miten esikristillisinä aikoina mentiin naimisiin.
Haureus tarkoittaa kaikenlaista esiaviollista sukupuolielämää, oli kyse sitten yhden illan jutuista, avoliitosta, kimppapanosta, prostituutiosta tai seurustelukumppanin kanssa sekstaamisesta.
En ole ihan varma miten silloin joskus porukka meni naimisiin mutta Raamatussa mainitaan häät (Joh. 2:1-5) ja olihan juutalaisillakin omat vihkimissysteeminsä, varhaisimmista kristityistä en tiedä. Joka tapauksessa puolisot asuivat kimpassa, sitoutuivat toisiinsa hyvin vakavasti (juutalaiset tosin saivat erota jos mies antoi erokirjan vaimolleen mutta Jeesus kielsi tämän myöhemmin) eikä ainakaan nainen saanut harrastaa seksiä ennen liiton solmimista. Joka tapauksessa juutalaisten ja varhaiskristittyjen liittoja ei voi verrata nykyajan avoliittoihin joissa on kyse lähinnä yhteisen elämän kokeilemisesta eikä pysyvästä sitoutumisesta (merkittävä osa avoliitoista päättyy eroon).
Lisäksi Jeesus sanoi että se joka katsoo naista himoiten on jo sydämessään tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan (Matt 5:27-30). Itse ajattelen että jos naista ei saa edes katsoa himoiten, hänen kanssaan ei myöskään saa harrastaa seksiä (paitsi tietysti jos kyseessä on aviovaimo).
Jeesus tarkoitti tuolla sitä, että jokainen meistä on yhtä syyllinen, joten kenenkään ei näin ollen pitäisi "heittää ensimmäistä kiveä".
Tarkoitatko nyt sitä stooria kun aviorikoksen tehnyttä naista oltiin viemässä kivitettäväksi (Johanneksen evankeliumin 8. luku)? Eihän sillä ole mitään tekemistä mainitsemieni raamatunkohtien kanssa vai käsitinkö nyt väärin?
En tiedä kenen meinaat "uskotelleen" minulle ettei esiaviollinen seksi ole sallittua mutta voin sanoa että Jehovan todistajat eivät ole tämän takana.
Tällä sivulla asia on selitetty paljon selkeämmin kuin itse osaan selittää:
http://hyviauutisia.net/seksuaalimoraal ... nen-seksi/
Arvelinkin tuon kantasi olevan peräisin jostain vanhemmasta opastuksesta kuin jehovantodistajilta. Sama seksuaalisuuden hallinta ja syyllistäminen leimaa useita uskontokuntia, ja aina yhtä hatarilla perusteilla.
Tähän väliin muistutan vielä että perustelen omaa kantaani mutta en suinkaan yritä tuputtaa sitä muille (koska tuputtaminen on tyhmää). Eri ihmiset ajattelevat eri asioista eri tavoin ja se on ihan okei, kunhan elää ja antaa myös toisten elää.
Olen tämän myös pannut sinusta merkille, kiitos siitä. Toivottavasti jaksat perustella kantaasi myös heittämieni kysymysten osalta.
2. Jos bongaan mielenosoitusporukkaa konventtipaikan lähistöltä (teidät?) niin sopiiko minun pysähtyä pikaisesti juttelemaan vai häiritsisikö se mielenosoitustanne?
Sopii, oikein mielellämme otamme sinut vastaan. Mutta ota toki huomioon, että jos lähdet meidän seurastamme konventtiin, erittäin todennäköistä on, että saat perääsi pari korvanapilla varustettua nuorta veljeä. Jos esimerkiksi käyt vessassa, koppi tarkastetaan jälkeesi ettet vain jättänyt vessaan mitään jeppuloilta kiellettyä materiaalia.
No, eipä se kai hirveästi haittaisi koska en kuitenkaan ajatellut viipyä konventissa kovinkaan kauaa, kunhan kävisin vain pikaisesti katselemassa ympärilleni ja hakemassa julkaisuja. Toinen vaihtoehto olisi tietysti käväistä juttelemassa kanssanne vasta konventissa käymisen jälkeen mikä olisi varmaan fiksumpi vaihtoehto.