Pro et contra kirjoitti:...jatketaan ny sitte, mut Markulle pien pyyntö; jos mahdollista niin jätä noi "luokat" laittamatta tälläerää tähän vitjaan, hajottavat vain huomioo toisaalle :wink:
Huomion hajottamisen ohella osuvat arkaan kohteeseen, nimittäin luokittelu on oleellinen osa Vt-mytologiaa, jonka voi päätellä siitä, että luokkia mulla on luettelossa 387 erilaista.
Evankelista Markus yhdistää Jeesuksen sanat hänen kirkastukseensa, siis samat sanat jotka Matteus liittää Jeesuksen tulemukseen:...
Mikäkähän taas estää vastaamasta nimenomaan esitettyihin kysymyksiin lainaamalla ensin kysymys ja vastaamalla siihen?
Jumalan valtakunta tuli voimassaan helluntaina 33, Jeesus oli tullut jo aiemmin, tässä ovat ensimmäisen vuosisadan täyttymys Jeesuksen saapumiseen liittyen: siis ylösnousemus ja valtakunnan tulo voimassa -33.
Hallelujaa, ihmiskuntaa on siis siunattu jo pian kaksi vuosituhatta jumalan valtakunnalla, jossa Jeesus on ollut hallitsijana kaiken aikaa:
Tämä on sen hänen voimansa väkevyyden vaikutuksen mukaista, jolla hän on vaikuttanut Kristuksen tapauksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisiin, paljon ylemmäksi jokaista hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei ainoastaan tässä asiainjärjestelmässä, vaan myös tulevassa. (Ef. 1:19-21 UMK)
Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. (Ilm. 3:21 UMK)
Mitä hätää tässä enää on, olemme hyvissä käsissä.
Jeesus kertoi "Ihmisen Pojan saapuvan kirkkaudessa pyhien enkeleiden kanssa", tätä Paavali ja muut odottivat, tämä on myös eri tapahtuma kuin Jeesuksen ylösnousemukseen liittynyt tulemus.
Katsotaanpa mitä Pave et al venttasivat kun Jeesus jo hallitsi jumalan oikealla puolella kaikkea mahdollista sekä mahdotonta:
”Tehkää myös tämä, koska tunnette ajan, että on jo hetki teidän herätä unesta, sillä nyt meidän pelastuksemme on lähempänä kuin siihen aikaan, jolloin meistä tuli uskovia.” (Room. 13:11 UMK)
”Katso! Sanon teille pyhän salaisuuden: Emme kaikki nukahda kuolemaan, mutta meidät kaikki muutetaan, tuokiossa, silmänräpäyksessä, viimeisen trumpetin aikaan. Sillä trumpetti soi, ja kuolleet herätetään turmeltumattomina, ja meidät muutetaan.” (1. Kor. 15:51, 52 UMK)
”Muutoin hänen olisi pitänyt kärsiä usein maailman perustamisesta asti. Mutta nyt hän on tehnyt itsensä ilmeiseksi kerran kaikiksi ajoiksi asiainjärjestelmien päättymisessä pannakseen synnin pois uhraamalla itsensä.” (Hepr. 9:26 UMK)
”Lapsukaiset, on viimeinen hetki, ja niin kuin olette kuulleet, että antikristus on tulossa, niin onkin nyt tullut monia antikristuksia; siitä me tiedämme, että on viimeinen hetki.” (1. Joh. 2:18 UMK)
”Mutta nämä kohtasivat heitä toistuvasti esimerkkeinä, ja ne kirjoitettiin varoitukseksi meille, joille asiainjärjestelmien loput ovat saapuneet.” (1. Kor. 10:11 UMK)
”Sillä tämän sanomme teille Jehovan sanan perusteella, että me elossa olevat, jotka säilymme Herran läsnäoloon, emme millään tavoin tule edeltämään niitä, jotka ovat nukahtaneet pois, sillä Herra itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan trumpetin kuuluessa, ja ne, jotka ovat kuolleita Kristuksen yhteydessä, nousevat ensin. Jälkeenpäin meidät elossa olevat, jotka säilymme, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan ilmaan, ja näin me tulemme aina olemaan Herran kanssa. Lohduttakaa siis jatkuvasti toisianne näillä sanoilla.” (1. Tess. 4:15-18 UMK)
”Mutta kaiken loppu on tullut lähelle.” (1. Piet. 4:7 UMK)
”Rakkaat, älkää oudoksuko keskuudessanne olevaa paloa, joka tapahtuu teille koettelemukseksi, ikään kuin teille sattuisi jotakin outoa. Päinvastoin iloitkaa jatkuvasti, koskapa olette osallisia Kristuksen kärsimyksiin, jotta voisitte iloita ja riemuita myös hänen kirkkautensa ilmestymisen aikana....Sillä on määräaika, jona tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät tottele Jumalan hyvää uutista?” (1. Piet. 4: 12, 13, 17 UMK)
”Sillä te tiedätte ensiksikin sen, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheineen pilkkaajia, jotka kulkevat omien halujensa mukaan ja sanovat: ’Missä on se hänen luvattu läsnäolonsa? Onhan siitä päivästä asti, jona esi-isämme nukahtivat pois, kaikki pysynyt juuri sellaisena kuin luomakunnan alusta asti.’” (2. Piet. 3:3, 4 UMK)
Kaiken kukkuraksi Pave oli hoitanut Matt. 24:14 loppuun:
”...edellyttäen tietysti, että pysytte uskossa, perustukselle laskettuina ja vakaina, horjahtamatta pois sen hyvän uutisen toivosta, jonka olette kuulleet ja jota on saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on. Tämän hyvän uutisen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.” (Kol. 1:23 UMK)
Jo noiden jakeiden valossa on hyvin helppo päätellä millaista tapahtumaa porukka odotteli.
Sen sijaan kun Ihmisen Poika saapuu uudemman kerran se tullaan näkemään kuin "pitkäisen leimahdus" ( Mat 24:27) , tulkinnan mukaan tuo leimahdus alkoi v.1914 ja vielä loistaa.
Aina kun näen jonkun tarjoavan vuotta 1914 jotenkin raamatullisena, niin saan henkisiä näppylöitä siitä, että esittämiini raamatullisuuskysymyksiin ei kukaan halua vastata, siis näihin:
-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.
-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.
-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.
-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.
-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.
-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.
Jos vähänkään vakavissaan haluaa viitata vuoden 1914 raamatullisuuteen, niin koittaa ensin tykönään vastata noihin kysymyksiin Raamatulla ja jos se ei oikein luonnistu, niin jättää vuoden 1914 maininnan pelkäksi aikeeksi.
Mua askarruttaa toi Mat.24:30 mainittu tunnusmerkki joka on eri kuin aiemmin mainittu "iljetys"?
Samassa nipussa on sen verran hankalia odotettavia, että Vt-seurakin on hallintoelimessään käsitellyt vuoden 1957 Sputnikkia merkkinä taivaalla.
Mikseipä Paavali olisi odottanutkin,...
Niin, mun yksi kysymys olikin juuri siitä Paven ja kaiffareiden teksteistä, jos he eivät käsittäneet mistä oli kyse, niin miksi heidän teksteillään on auktoriteettiarvo uskovaiselle?
Jeesus toisti edelleen lupauksensa Johannekselle jonka välittämä näky "odottaa aikaansa" :
Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’”+
”Aamen! Tule, Herra Jeesus.”
Joo, todella "odottaa aikaansa" kun ottaa huomioon, että Ilmestys kirjoitettiin silloin eläneille ihmisille ja siinä on mainintoja, kuten:
”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)
”Minä tulen nopeasti. Pidä lujasti kiinni siitä, mitä sinulla on, jottei kukaan ottaisi kruunuasi.” (Ilm. 3:11 UMK)
”Ja hän sanoi minulle: ’Nämä sanat ovat luotettavat ja todet; niin, Jehova, profeettojen henkeytettyjen ilmausten Jumala, lähetti enkelinsä näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua. Ja katso, minä tulen nopeasti. Onnellinen on se, joka noudattaa tämän kirjakäärön profetian sanoja.’” (Ilm. 22:6, 7 UMK)
”Katso! Minä tulen nopeasti, ja palkka, jonka annan, on mukanani antaakseni kullekin, niin kuin hänen työnsä on.” (Ilm. 22:12 UMK)
”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)
Tuo jumalankin arvovalla annetu pian-lupailu silloin eläneille ihmisille oli katteetonta toivorikkauden ylläpitoa katteettomaksi osoittautuneeseen Jeesuksen paluulupaukseen.