Jeesuksen paluu hiukka myöhässä

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: Jeesuksen paluu hiukka myöhässä

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Näitä valtakunnan syntyaikoja on ollut pitkin koko se, 1.vuosisadasta näihinpäiviin asti, ja siinä on aina ollut se jännä piirre, että ennustelija on ennustanut sen tapahtuvaksi omana elinaikanaan, koska eihän siitä kukaan välittäisi muuten, ennustelut pitää ennustaa tapahtuvaksi aina ennustajien omana elinaikana.
Nimenomaan näin toimi myös Russell. Päästäkseen tuohon lopputulokseen hänen oli muutettava Raamatun sisältöä siten, että sai ihmiskunnan kuudennen vuosituhannen osumaan omaan elinaikaansa. Sama ihmiskunnan 6000-vuotissynttäri oli sekä 1874 että 1975 perusteissa. Russelin raamatunpeukalointi korjattiin vuonna 1943 julkaistussa kirjassa "Totuus on tekevä teidät vapaiksi" ja samalla siis julkaistiin ensi kertaa 1975-maailmanlopun peruste. Tosin siinä on ollut vuoden parin heittoja kun Adamille on arvottu hieman toisistaan poikenneitä syntymävuosilukuja.

Rutherford pelasi varman päälle ja valitsi vuoden 1925, mutta täysin eri pohjalta. Hän otti 70 riemuvuosikautta ja laittoi ne alkamaan vuodesta 1575 eaa. Toistaen ennustuksessaan saman mokan kuin Russell (3500-1575=1925) jättäen olemattoman nollavuoden huomiotta. Liekö virheen alkusyy vielä tuolloin Alcyonella asustelleen Jehovan vai enkeliensä, jotka enkelit siis toimittivat tekstin ja ainoastaan painotyö toteutettiin Telluksella.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

...jatketaan ny sitte, mutta jätetään nämä "luokat" johonkin toiseen kertaan...

Aiheeseen: Löytyisköhän pähkinä tästä tähänmenneestä yhteenvedosta?
Pec kirj: Toista tulemusta odotetaan Paavalin aikana ( Paavali ei ollut Jeesuksen ylösnousemuksen silminnäkijä vaan aikalainen ja Jeesus ilmestyi hänelle erikseen, ehkä samoin kuin Johannekselle tai Stefanukselle )Johannekselle annettu näky vahvistaa että tulemus on odotettavissa "oven edessä", sitä ennen tulee täyttyä tunnusmerkit, siis ne joita Jeesus ilmaisee puheissaan. Sijoitamme sitten ajanvirtaan tapahtumat v.1874 alkaen ja tulemme nykyhetkeen.

M.M. kirj: Tuossakin on ongelmansa Vt-seuran liturgian suhteen. Kun lukee Paven ja kaiffareiden tekstejä, he elivät lopun aikaa sekä olivat bonganneet Antti Kristuksia useampiakin ja odottivat kieli vyön alla, että heidät temmataan yläilmoihin.

Jos Raamatun teksti kerran on oikeassa, nii mikä tarve oli 1799 lopun ajalle ja miksi 1914 lopun aika? Millainen numerointi ja motiivi annetaan Jeesuksen 1874 ja 1914 paluille? Jos porukan UT-raamatunkirjoittelu oli puppua, niin mihin sellaista epäluotettavaa Raamattua tarvitaan? Kirjoiteltiinhan Ilmestyskirjaan lupaus pikaisesta paluusta aivan alussa, siinä välissä ja lopussa.
Evankelista Markus ja Matteus yhdistävät Jeesuksen sanat hänen kirkastukseensa, siis samat sanat jotka liittyvät Jeesuksen tulemukseen:
Mark.8:38-9:1-2 / 9
Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani tässä sukupolvessa, joka on avionrikkoja ja syntinen, sitä myös Ihmisen Poika häpeää, kun hän saapuu Isänsä kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.” Hän sanoi heille lisäksi: ”Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.”+ 2 Niinpä kuusi päivää myöhemmin Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei vain heidät erilleen ylös korkealle vuorelle. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään
- jälkeenpäin Jeesus kuitenkin kielsi kertomasta tapahtuneesta:
9 Kun he olivat tulossa alas vuorelta, hän nimenomaan kielsi heitä kertomasta+ kenellekään, mitä olivat nähneet, ennen kuin vasta sitten, kun Ihmisen Poika olisi noussut kuolleista
- jotenka kyseessä oli näky, joka koski ylösnousemusta, että siis tuolloin olisi elossa niitä muutamia, kuten Pietari, Jaakob ja Johannes, jotka näkisivät sekä Jeesuksen että Jumalan valtakunnan ( kuningaskunnan KIT ) tulevan voimassaan.

Jumalan valtakunta tuli voimassaan helluntaina 33, Jeesus oli tullut jo aiemmin, tässä ovat ensimmäisen vuosisadan täyttymys Jeesuksen saapumiseen liittyen: siis ylösnousemus ja valtakunnan tulo voimassa -33.

Rinnakkaisteksti kertoo saman:
Mat 16:27-17:1-2 / 9
Sillä Ihmisen Pojan on määrä tulla Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen käyttäytymisensä mukaan. 28 Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan.”Kuusi päivää myöhemmin Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät erilleen ylös korkealle vuorelle. 2 Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään, ja hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko,...
Ja heidän laskeutuessaan vuorelta Jeesus kielsi heitä sanoen: ”Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään, ennen kuin Ihmisen Poika herätetään kuolleista.”

Jeesus kertoi "Ihmisen Pojan saapuvan kirkkaudessa pyhien enkeleiden kanssa", tätä Paavali ja muut odottivat, tämä on myös eri tapahtuma kuin Jeesuksen ylösnousemukseen liittynyt tulemus.
- nyt sijoitetaan samat tapahtumat ajanvirtaan "lopunaikoihin" ja tähän liittyviin tunnusmerkkeihin jotka Jeesus myöhemmin kertoi. On muistettava että Jerusalem kohtasi "lopunaikansa" vuosina 66-70, vuosikymmeniä sen jälkeen kun Jeesus jo oli saapunut ja täyttänyt lupauksen ylösnousemuksesta ja valtakunnan ( kuningaskunnan ) voimasta. Moniko pani tuolloin merkille lukuunottamatta Jeesuksen kristittyjä seuraajia että Jeesus oli ollut saapunut ylösnousemuksessa ja sitä seuraavassa korotuksessa taivaallisessa korkeudessa kaikkia nimiä korkeammassa Nimessä. Sen sijaan kun Ihmisen Poika saapuu uudemman kerran se tullaan näkemään kuin "pitkäisen leimahdus" ( Mat 24:27) , tulkinnan mukaan tuo leimahdus alkoi v.1914 ja vielä loistaa. Mua askarruttaa toi Mat.24:30 mainittu tunnusmerkki joka on eri kuin aiemmin mainittu "iljetys"?

Paavalin ja kaiffareiden odotteesta:
Mikseipä Paavali olisi odottanutkin, olihan hän vakuuttunut tapaamisestaan Jeesuksen kanssa, Paavalin harteilla lepää paljon eikä mulla ole mitään syytä uskoa että hän olisi keksinyt tuon tapaamisen sillä mitäpä hän arvostettuna lainoppineena ja Rooman kansalaisena siitä olisi hyötynyt, nimittäin että tuli yhdistetyksi Nasaretilaisen seuraajiin ja lopulta mestatuksi ja niinkuin mainittiinkin jo Jeesus toisti edelleen lupauksensa Johannekselle jonka välittämä näky "odottaa aikaansa" :
Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’”+
”Aamen! Tule, Herra Jeesus.”
Markku Meilo

Pro et contra kirjoitti:...jatketaan ny sitte, mut Markulle pien pyyntö; jos mahdollista niin jätä noi "luokat" laittamatta tälläerää tähän vitjaan, hajottavat vain huomioo toisaalle :wink:
Huomion hajottamisen ohella osuvat arkaan kohteeseen, nimittäin luokittelu on oleellinen osa Vt-mytologiaa, jonka voi päätellä siitä, että luokkia mulla on luettelossa 387 erilaista.
Evankelista Markus yhdistää Jeesuksen sanat hänen kirkastukseensa, siis samat sanat jotka Matteus liittää Jeesuksen tulemukseen:...
Mikäkähän taas estää vastaamasta nimenomaan esitettyihin kysymyksiin lainaamalla ensin kysymys ja vastaamalla siihen?
Jumalan valtakunta tuli voimassaan helluntaina 33, Jeesus oli tullut jo aiemmin, tässä ovat ensimmäisen vuosisadan täyttymys Jeesuksen saapumiseen liittyen: siis ylösnousemus ja valtakunnan tulo voimassa -33.
Hallelujaa, ihmiskuntaa on siis siunattu jo pian kaksi vuosituhatta jumalan valtakunnalla, jossa Jeesus on ollut hallitsijana kaiken aikaa:
Tämä on sen hänen voimansa väkevyyden vaikutuksen mukaista, jolla hän on vaikuttanut Kristuksen tapauksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisiin, paljon ylemmäksi jokaista hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei ainoastaan tässä asiainjärjestelmässä, vaan myös tulevassa. (Ef. 1:19-21 UMK)

Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. (Ilm. 3:21 UMK)
Mitä hätää tässä enää on, olemme hyvissä käsissä.
Jeesus kertoi "Ihmisen Pojan saapuvan kirkkaudessa pyhien enkeleiden kanssa", tätä Paavali ja muut odottivat, tämä on myös eri tapahtuma kuin Jeesuksen ylösnousemukseen liittynyt tulemus.
Katsotaanpa mitä Pave et al venttasivat kun Jeesus jo hallitsi jumalan oikealla puolella kaikkea mahdollista sekä mahdotonta:
”Tehkää myös tämä, koska tunnette ajan, että on jo hetki teidän herätä unesta, sillä nyt meidän pelastuksemme on lähempänä kuin siihen aikaan, jolloin meistä tuli uskovia.” (Room. 13:11 UMK)

”Katso! Sanon teille pyhän salaisuuden: Emme kaikki nukahda kuolemaan, mutta meidät kaikki muutetaan, tuokiossa, silmänräpäyksessä, viimeisen trumpetin aikaan. Sillä trumpetti soi, ja kuolleet herätetään turmeltumattomina, ja meidät muutetaan.” (1. Kor. 15:51, 52 UMK)

”Muutoin hänen olisi pitänyt kärsiä usein maailman perustamisesta asti. Mutta nyt hän on tehnyt itsensä ilmeiseksi kerran kaikiksi ajoiksi asiainjärjestelmien päättymisessä pannakseen synnin pois uhraamalla itsensä.” (Hepr. 9:26 UMK)

”Lapsukaiset, on viimeinen hetki, ja niin kuin olette kuulleet, että antikristus on tulossa, niin onkin nyt tullut monia antikristuksia; siitä me tiedämme, että on viimeinen hetki.” (1. Joh. 2:18 UMK)

”Mutta nämä kohtasivat heitä toistuvasti esimerkkeinä, ja ne kirjoitettiin varoitukseksi meille, joille asiainjärjestelmien loput ovat saapuneet.” (1. Kor. 10:11 UMK)

”Sillä tämän sanomme teille Jehovan sanan perusteella, että me elossa olevat, jotka säilymme Herran läsnäoloon, emme millään tavoin tule edeltämään niitä, jotka ovat nukahtaneet pois, sillä Herra itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan trumpetin kuuluessa, ja ne, jotka ovat kuolleita Kristuksen yhteydessä, nousevat ensin. Jälkeenpäin meidät elossa olevat, jotka säilymme, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan ilmaan, ja näin me tulemme aina olemaan Herran kanssa. Lohduttakaa siis jatkuvasti toisianne näillä sanoilla.” (1. Tess. 4:15-18 UMK)

”Mutta kaiken loppu on tullut lähelle.” (1. Piet. 4:7 UMK)

”Rakkaat, älkää oudoksuko keskuudessanne olevaa paloa, joka tapahtuu teille koettelemukseksi, ikään kuin teille sattuisi jotakin outoa. Päinvastoin iloitkaa jatkuvasti, koskapa olette osallisia Kristuksen kärsimyksiin, jotta voisitte iloita ja riemuita myös hänen kirkkautensa ilmestymisen aikana....Sillä on määräaika, jona tuomio alkaa Jumalan huoneesta. Mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät tottele Jumalan hyvää uutista?” (1. Piet. 4: 12, 13, 17 UMK)

”Sillä te tiedätte ensiksikin sen, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheineen pilkkaajia, jotka kulkevat omien halujensa mukaan ja sanovat: ’Missä on se hänen luvattu läsnäolonsa? Onhan siitä päivästä asti, jona esi-isämme nukahtivat pois, kaikki pysynyt juuri sellaisena kuin luomakunnan alusta asti.’” (2. Piet. 3:3, 4 UMK)
Kaiken kukkuraksi Pave oli hoitanut Matt. 24:14 loppuun:
”...edellyttäen tietysti, että pysytte uskossa, perustukselle laskettuina ja vakaina, horjahtamatta pois sen hyvän uutisen toivosta, jonka olette kuulleet ja jota on saarnattu kaikessa luomakunnassa, joka taivaan alla on. Tämän hyvän uutisen palvelijaksi minä, Paavali, olen tullut.” (Kol. 1:23 UMK)
Jo noiden jakeiden valossa on hyvin helppo päätellä millaista tapahtumaa porukka odotteli.
Sen sijaan kun Ihmisen Poika saapuu uudemman kerran se tullaan näkemään kuin "pitkäisen leimahdus" ( Mat 24:27) , tulkinnan mukaan tuo leimahdus alkoi v.1914 ja vielä loistaa.
Aina kun näen jonkun tarjoavan vuotta 1914 jotenkin raamatullisena, niin saan henkisiä näppylöitä siitä, että esittämiini raamatullisuuskysymyksiin ei kukaan halua vastata, siis näihin:

-Että Jeesuksen maininnalla pakanain ajoista tarkoitettiin nimenomaan Nebukadnessarin hulluuden seitsemää aikaa.

-Että nämä seitsemän aikaa tarkoittaisivat kirjaimellista seitsemää vuotta.

-Että nämä vuodet eivät olisi tavallisia babylonialaisia kalenterivuosia, vaan ovat profeetallisia vuosia.

-Että nämä 2520 päivää soveltuisivat johonkin muuhunkin kuin Nebukadnessarin hulluuteen, eli niillä olisi suurempi täyttymys.

-Että tässä mahdollisessa suuremmassa täyttymyksessä laskettaisiin yksi vuosi päivää kohden.

-Että näin laskettu 2520 vuoden jakso olisi alkanut Nebukadnessarin autioitettua Jerusalemin.

Jos vähänkään vakavissaan haluaa viitata vuoden 1914 raamatullisuuteen, niin koittaa ensin tykönään vastata noihin kysymyksiin Raamatulla ja jos se ei oikein luonnistu, niin jättää vuoden 1914 maininnan pelkäksi aikeeksi.
Mua askarruttaa toi Mat.24:30 mainittu tunnusmerkki joka on eri kuin aiemmin mainittu "iljetys"?
Samassa nipussa on sen verran hankalia odotettavia, että Vt-seurakin on hallintoelimessään käsitellyt vuoden 1957 Sputnikkia merkkinä taivaalla.
Mikseipä Paavali olisi odottanutkin,...
Niin, mun yksi kysymys olikin juuri siitä Paven ja kaiffareiden teksteistä, jos he eivät käsittäneet mistä oli kyse, niin miksi heidän teksteillään on auktoriteettiarvo uskovaiselle?
Jeesus toisti edelleen lupauksensa Johannekselle jonka välittämä näky "odottaa aikaansa" :
Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’”+
”Aamen! Tule, Herra Jeesus.”
Joo, todella "odottaa aikaansa" kun ottaa huomioon, että Ilmestys kirjoitettiin silloin eläneille ihmisille ja siinä on mainintoja, kuten:
”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua.” (Ilm. 1:1 UMK)

”Minä tulen nopeasti. Pidä lujasti kiinni siitä, mitä sinulla on, jottei kukaan ottaisi kruunuasi.” (Ilm. 3:11 UMK)

”Ja hän sanoi minulle: ’Nämä sanat ovat luotettavat ja todet; niin, Jehova, profeettojen henkeytettyjen ilmausten Jumala, lähetti enkelinsä näyttääkseen orjilleen sen, minkä täytyy pian tapahtua. Ja katso, minä tulen nopeasti. Onnellinen on se, joka noudattaa tämän kirjakäärön profetian sanoja.’” (Ilm. 22:6, 7 UMK)

”Katso! Minä tulen nopeasti, ja palkka, jonka annan, on mukanani antaakseni kullekin, niin kuin hänen työnsä on.” (Ilm. 22:12 UMK)

”Hän, joka todistaa näistä, sanoo: ’Niin; minä tulen nopeasti.’” (Ilm. 22:20 UMK)
Tuo jumalankin arvovalla annetu pian-lupailu silloin eläneille ihmisille oli katteetonta toivorikkauden ylläpitoa katteettomaksi osoittautuneeseen Jeesuksen paluulupaukseen.
Pro et contra

Pec kirj. Jumalan valtakunta tuli voimassaan helluntaina 33, Jeesus oli tullut jo aiemmin, tässä ovat ensimmäisen vuosisadan täyttymys Jeesuksen saapumiseen liittyen: siis ylösnousemus ja valtakunnan tulo voimassa -33.

M.M kirj... ihmiskuntaa on siis siunattu jo pian kaksi vuosituhatta jumalan valtakunnalla, jossa Jeesus on ollut hallitsijana kaiken aikaa:
Uskon että tiedetään raamatun kertoman helluntain tapahtumat, että tuon valtakunnan voima on Jumalan vaikuttavaa voimaa, tässä mielessä valtakunta oli läsnä v.33 helluntaina, silloin perustettiin myös seurakunta, 40 päivänä ylösnousemuksen jälkeen Jeesus ilmestyi todistajilleen, 50 päivänä oli laissa määrätty helluntaijuhla. (Apt. 2:1-4 )
On huomattava että Jeesus ei enää 40 päivän jälkeen ilmestynyt todistaakseen ylösnousemusta vaan enkelit toimittivat sanan että samoin kuin nyt Jeesus oli kohotettu olisi oleva hänen jälleentulemuksessaankin ( Apt.1:10-11 ).
Jeesus olisi näkymättömissä mutta läsnä tietyssä ominaisuudessa. Tässä on nyt se miten pystymme panemaan merkille ajan merkkejä jotta olisimme hereillä Jeesuksen kehotuksen mukaisesti: "pysykää siis hereillä sillä ette tiedä minä päivänä Herranne tulee".

Jeesus on ollut Hallitsija, hän on hallinnut Isän kanssa taivaassa taivaaseen kohottamisestaan lähtien, raamatun mukaan hänet on tultu myös kruunaamaan Kuninkaaksi, tuo kruunaus tässä on avainasemassa ja on sidottu tiettyyn vuoteen, vuoteen jolloin valtakunta alkoi hallita maanpäällä olevaa valtakunnan osaa eli "hengellistä Israelia" ja "muita lampaita", samalla tämä liittyy siihen _kokoamiseen_ eli elonkorjuuseen josta Jeesus myös puhui vertauksessaan taivasten valtakunnan kylväjästä Mat 13:24-30 .
On ajan kysymys kuinka kauan "viimeiset päivät" jatkuvat Jeesuksen"hallitessa vihollistensa keskellä" Psl 110:1-2

Tein muuten pienen editoinnin tohon mistä aloin vastineeni sekä pienen korjauksen kohtaan Markuksen ja Matteuksen rinnakkaisteksteistä, tää tiedoksi koska olit ehtinyt vastata.
Markku Meilo

Pro et contra kirjoitti:...että tuon valtakunnan voima on Jumalan vaikuttavaa voimaa, tässä mielessä valtakunta oli läsnä v.33 helluntaina...
Varmaan tuo on Raamatussa yksiselitteisesti dokumentoituna, itse en saa tuollaista jumalan valtakunnan vierailukäyntiä heti mieleen, sinulle ei liene vaikeaa valistaa minua?
Jeesus olisi näkymättömissä mutta läsnä tietyssä ominaisuudessa. Tässä on nyt se miten pystymme panemaan merkille ajan merkkejä jotta olisimme hereillä Jeesuksen kehotuksen mukaisesti: "pysykää siis hereillä sillä ette tiedä minä päivänä Herranne tulee".
Jeesuksen näkymättömiksi luokitellut ominaisuudet ja teot ovat pelastus Vt-seuralle, koska mitä tahansa voidaan väittää tapahtuneen näkymättömästi ja siihen jt:n on tyytyminen.

Markus 13 (UMK) toteaa tuosta kuuluisasta tulemisesta: "Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat. Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. Siitä päivästä tai hetkestä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä Poika, vaan Isä."

Ja muutama jae aiemmin: "Mutta noina päivinä, sen ahdistuksen jälkeen, aurinko pimenee, eikä kuu anna valoaan, ja tähdet putoilevat taivaalta, ja taivaissa olevat voimat järkkyvät.  Ja sitten he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella.  Ja sitten hän lähettää enkelit ja kokoaa valittunsa neljältä ilmansuunnalta, maan äärestä taivaan ääreen."

Pimenikö aurinko eikä kuu antanut valoaan (kun Raamatun mukaan kuukin on valolähde, ei heijastin), putoilivatko tähdet taivaalta ja järkkyivätkö taivaissa olevat voimat ennen kuin koko Jeesuksen mainitsema sukupolvi potkaisi tyhjää? Näkikö osa porukkaa ennen golaamistaan kun Jeesus tuli pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella ja lähettikö Jeesus enkelit kokoamaan valittunsa neljältä ilmansuunnalta, maan äärestä taivaan ääreen?
Jeesus on ollut Hallitsija...
Tätä tukevan jakeen lainasin Raamatusta.
...tuo kruunaus tässä on avainasemassa ja on sidottu tiettyyn vuoteen...
Jos tarkoitat Jeesuksen kruunausta vuonna 1878, niin sen Vt-seura on hylännyt vasta useita vuosia vuoden 1914 jälkeen. Mitä ajattelet syyksi, kun ottaa huomioon sen, että vuosi 1914 oli oppivalikoimassa jo useita vuosia ennen vuotta 1914?

Ja jos edelleen haluat tarjota vuotta 1914 raamatullisena, niin vastannet nimenomaan Raamatulla esittämääni kysymyssarjaan ja jatketaan vuoden 1914 suhteen vasta sen jälkeen.

Muutenkin olisi kohteliasta lainata esitetty kysymys ja vastata siihen.
On ajan kysymys kuinka kauan "viimeiset päivät" jatkuvat Jeesuksen"hallitessa vihollistensa keskellä" Psl 110:1-2
Mistä moinen kiire kun Raamatun mukaan (UT:n) viimeisiä hetkiä ja lopun on eletty pian kaksi vuosituhatta? Mistä ajattelet kummunneen Vt-seuran tarpeen aloittaa ikiomat lopun ajat 1799 ja 1914?
Tein muuten pienen editoinnin tohon mistä aloin vastineeni sekä pienen korjauksen kohtaan Markuksen ja Matteuksen rinnakkaisteksteistä, tää tiedoksi koska olit ehtinyt vastata.
Vastasin sen mukaan mitä kopioin pohjaksi sivulta. En näe tarvetta palata korjaamaasi viestiin siitä syystä, että koen hankalaksi vastaustyylisi, jossa et vastaa kysymyksiin, vaan toistelet näkemyksiä.
Pro et contra

Ensinnäkin tästä mikä nimettiin " Jumalan valtakunnan vierailukäynniksi " kuten muotoilit niin lähtökohta(ni) tarkasteltaessa valtakuntaa koskevaa lupausta on että Jumalan tahto ei ole toteutunut maanpäällä muttei ( menneisyydessä) taivaassakaan, tämän osoittaa se ettei taivas ollut uskollinen joten valtakunta ei voinut hallita, ja koska valtakunta ei voinut hallita ei sillä ollut Kuningastakaan vaikka sillä olikin Hallitsija eli Jumala joka on Korkein kaikessa maassa , onhan niin että Saatanaa lukuunottamatta suhteellisen harvat kiistävät Jumalan oikeutta hallita luomakuntaansa, lisäksi koska tuohon valtakuntaan tulevaa hallitusta alettiin koota ja siihen avautui pääsy vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen niin Jumalan tahto toteutuisi ajallaan tulevaisuudessa: ajalla joka on määrätty "kansakuntien määräajaksi" eli "pakanain ajaksi" jonka raja tulisi olemaan tietyssä vuodessa jonka määrittämiseen annetaan parometrit ( "seitsemän ajan" laskeminen ) joita tuossa aiemmin kyselitkin.
- ilmeisesti tarkoitit juuri tätä kun ilmaisit olevan epäkohteliasta jättää kysymys lainaamatta?

On siis syytä palata takaisin v-33 helluntain tapahtumiin jolloin valtakunta ilmaistiin voimassa, tuon voiman laskeutuminen taivaasta oli ikäänkuin Valtakunnan valtakirja: varma saantokirja ( Ilm 7:2-3 * ) Jumalan valtakunnan ja sen hallituksen perustamisesta taivaaseen ja tuon hallituksen jäsenten ratifiointi eli voitelu "kuninkaallisiksi hallitsija tovereiksi" Messias-Kuninkaan hallitusaikaan "kiinteästi katsoen" ; aikaan jonka määrittelemme alkaneen tiettynä vuotena.
...tuo kruunaus tässä on avainasemassa ja on sidottu tiettyyn vuoteen...

Jos tarkoitat Jeesuksen kruunausta vuonna 1878, niin sen Vt-seura on hylännyt vasta useita vuosia vuoden 1914 jälkeen. Mitä ajattelet syyksi, kun ottaa huomioon sen, että vuosi 1914 oli oppivalikoimassa jo useita vuosia ennen vuotta 1914?
Kruunaus ja Kuninkaaksi tulo ovat sama asia joten on johdonmukaista ajatella niiden tapahtuneen myös samaan aikaan tiettynä vuotena. Kuninkaaksi ei myöskään julistauduta ellei ole valtakuntaa ja hallittavia, sen sijaan hallitus voi alkaa toimia hieman myöhemmin.
- kun Raamatuntutkijat huomasivat tietyn vuoden merkityksen he ikäänkuin äänestivät tuon hallituksen puolesta tai jättäytyivät oppositioon.

*Ja minä näin erään toisen enkelin kohoavan auringonnoususta, ja hänellä oli elävän Jumalan sinetti, ja hän huusi suurella äänellä niille neljälle enkelille, joiden oli annettu vahingoittaa maata ja merta, sanoen: ”Älkää vahingoittako maata älkääkä merta älkääkä puita, ennen kuin olemme sinetöineet Jumalamme orjat otsastaan.”
Markku Meilo

Pro et contra kirjoitti:Ensinnäkin tästä mikä nimettiin " Jumalan valtakunnan vierailukäynniksi " kuten muotoilit niin lähtökohta(ni) tarkasteltaessa valtakuntaa koskevaa lupausta on että Jumalan tahto ei ole toteutunut maanpäällä muttei ( menneisyydessä) taivaassakaan...
Lähtökohta(ni) on samansuuntainen, Jeesuksen ja seuraajiensa puheet ja odotukset eivät ole käyneet toteen niin taivaassa kuin maankamarallakaan. Tämä on tuttua jo Raamatun VT:n puolelta, joten ei mielestäni mitään järisyttävää.
...tämän osoittaa se ettei taivas ollut uskollinen joten valtakunta ei voinut hallita, ja koska valtakunta ei voinut hallita ei sillä ollut Kuningastakaan vaikka sillä olikin Hallitsija...
Ööö, tota, lainasin nämä jo kerran:
Tämä on sen hänen voimansa väkevyyden vaikutuksen mukaista, jolla hän on vaikuttanut Kristuksen tapauksessa, kun hän herätti hänet kuolleista ja asetti hänet istumaan oikealle puolelleen taivaallisiin, paljon ylemmäksi jokaista hallitusta ja valtaa ja voimaa ja herrautta ja jokaista nimeä, joka mainitaan, ei ainoastaan tässä asiainjärjestelmässä, vaan myös tulevassa. (Ef. 1:19-21 UMK)

Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. (Ilm. 3:21 UMK)
Miten noista ilmenee esittäsi näkemys tai miten perustelet sen Raamatulla?
...onhan niin että Saatanaa lukuunottamatta suhteellisen harvat kiistävät Jumalan oikeutta hallita luomakuntaansa, lisäksi koska tuohon valtakuntaan tulevaa hallitusta alettiin koota ja siihen avautui pääsy vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen niin Jumalan tahto toteutuisi ajallaan tulevaisuudessa:...
Raamatun mukaan Jeesus kertoi omanneensa jo kaiken vallan taivaassa ja maan päällä, sellaisen lausunnon kannalta on epäoleellista kuka on eri mieltä.
... ajalla joka on määrätty "kansakuntien määräajaksi" eli "pakanain ajaksi" jonka raja tulisi olemaan tietyssä vuodessa jonka määrittämiseen annetaan parometrit ( "seitsemän ajan" laskeminen ) joita tuossa aiemmin kyselitkin.
- ilmeisesti tarkoitit juuri tätä kun ilmaisit olevan epäkohteliasta jättää kysymys lainaamatta?
Totta, on jo puoli voittoa, että viittaat minun kysyneen jotain. Nyt puuttuu enää vastaus kysymykseen tai kysymyksiin, jotka ovat väitteesi perusta. Eikun lataat lavaan seitsemän ajan parametrit kun kerran tunnut turvaavan kyseiseen asiaan.
On siis syytä palata takaisin v-33 helluntain tapahtumiin jolloin valtakunta ilmaistiin voimassa, tuon voiman laskeutuminen taivaasta oli ikäänkuin Valtakunnan valtakirja: varma saantokirja ( Ilm 7:2-3 * ) Jumalan valtakunnan hallituksen perustamisesta taivaaseen ja tuon hallituksen jäsenten ratifiointi eli voitelu "kuninkaallisiksi hallitsija tovereiksi" Messias-Kuninkaan hallitusaikana; aikana jonka määrittelemme alkaneen tiettynä vuotena.
No mä lainasin Ilm. 3:21 ja haluat esittää, että Jeesus lähinnä kaiveli valtaistuimella napaansa ensin vuoteen 1878 ja päättikin sitten jatkaa vuoteen 1914? Olisi jo aika perustella väite vuoden 1914 raamatullisuus jos sitä tyrkkää toistuvasti oleellisiin yhteyksiin.
Kruunaus ja Kuninkaaksi tulo ovat sama asia joten on johdonmukaista ajatella niiden tapahtuneen myös samaan aikaan tiettynä vuotena.
Lue noi kaksi yllä lainattua jaetta ajatuksella ja perustele, miksi Raamattu on niiden kohdalla väärässä? (Ei, en tarkoita, että Raamattu olisi paa... eikun ristiriidaton.)
Kuninkaaksi ei myöskään julistauduta ellei ole valtakuntaa ja hallittavia, sen sijaan hallitus voi alkaa toimia hieman myöhemmin.
Siis valtaistuimella voi istuskella vaikka napaansa kaivellen, vaikka on hallitsija? Onko sulla muita raamatullisia esimerkkejä pelkästään napanöyhtäänsä keskittyneistä, vai tämä on ainoa?
- kun Raamatuntutkijat huomasivat tietyn vuoden merkityksen he ikäänkuin äänestivät tuon hallituksen puolesta tai jättäytyivät oppositioon.
Mitähän tuolla tarkoitat? Raamatuntutkijat opettivat raamatullisena, että lopun aika alkoi 1799, Jeesus palasi 1874, Kristuksen milleniumi sekä harmagedon alkoivat 1874, Jeesus kruunattiin 1878 ja harmagedon päättyy 1914.

Raamatuntutkijat opettivat noita asioita vielä vuoden 1914 jälkeen, mm. siirtämällä harmagedonin päättymisen vuoteen 1915. Siis mitä kaikkea huomattavissa olevaa merkitystä ja siitä äänestettävää jäi jäljelle kun aika ajoi kaikesta ohi ja rt:t jatkoivat vanhoilla vuosiluvuilla? (Pakanain aikojen olemassaoloa ja päättymistä meidän kannattaa käsitellä vasta kun osoitat kyseisen opetuksen väitetyn raamatullisuuden.)
Pro et contra

Pec kirj ...tämän osoittaa se ettei taivas ollut uskollinen joten valtakunta ei voinut hallita, ja koska valtakunta ei voinut hallita ei sillä ollut Kuningastakaan vaikka sillä olikin Hallitsija...

M.M kirj: ... lainasin nämä jo kerran:

Miten noista ilmenee esittäsi näkemys tai miten perustelet sen Raamatulla?
Näkemys käy esille raamatusta katsomalla samaista Efeolaiskirjettä eteenpäin:
2:6 ja hän herätti meidät yhdessä ja asetti meidät istumaan yhdessä taivaallisiin Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, 7 jotta tulevissa asiainjärjestelmissä osoitettaisiin hänen ansaitsemattoman hyvyytensä verraton rikkaus hänen suosiollisuudessaan meitä kohtaan Kristuksen Jeesuksen yhteydessä.

Siis Valtakunta tulisi tulevissa asiainjärjestelmissä ilmi, ei vielä tuolloin mutta kuten Efesolaiskirjeestäkin huomataan Jeesus ei ole toimeton, jossain raamatussa sanotaan Jeesuksen kertoneen "Minun Isäni tekee jatkuvasti työtä ja minä teen jatkuvasti työtä" ( Joh 5:17 ) joten valtaistuimella istuminen ei tarkoita joutenoloa, mun tehtävä ei taas ole tarkemmin määritellä noita töitä joita Jumala ja Jeesus tekevät mutta yhden työn Jeesus kertoi sanoessaan " Minä olen teidän kanssanne kaikkina päivinä asiainjärjestelmän päättymiseen saakka." ( Mat 28:20 ).
- raamattua mielivaltaisesti tulkitseva lukisi sellaista jota siihen ei ole kirjoitettu ja jatkaisi Matteuksen evankeliumia sanoin: sitten minä en enää ole teidän kanssanne koska ei ole mitään asiainjärjestelmän päättymisessä kun taas esim henkeytetty apostoli Paavali sanoo: sitten me saamme aina olla Herran kanssa:
1Tes 4: 15 Sillä tämän sanomme teille Jehovan sanan perusteella, että me elossa olevat, jotka säilymme Herran läsnäoloon, emme millään tavoin tule edeltämään niitä, jotka ovat nukahtaneet pois, 16 sillä Herra itse laskeutuu taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan trumpetin kuuluessa, ja ne, jotka ovat kuolleita Kristuksen yhteydessä, nousevat ensin. 17 Jälkeenpäin meidät elossa olevat, jotka säilymme, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan ilmaan, ja näin me tulemme aina olemaan Herran kanssa.
- kun Jeesus sanoi; Joh 13:36 Simon Pietari sanoi hänelle: ”Herra, mihin olet menossa?” Jeesus vastasi: ”Minne olen menossa, sinne et voi seurata minua nyt, mutta seuraat myöhemmin.” hän todella tarkoitti tuota "myöhemmin" kuten raamattu ilmituo "hallitsijatoveriksi kuninkaalliseen papistoon" taivaassa.
Markku Meilo

Pro et contra kirjoitti:Näkemys käy esille raamatusta katsomalla samaista Efeolaiskirjettä eteenpäin:
Olisit kommentoinut noita kahta otetta, no, mennään eteenpäin.
Siis Valtakunta tulisi tulevissa asiainjärjestelmissä ilmi, ei vielä tuolloin mutta...
Valaise ihmeessä minua miten tuo vaikuttaa Jeesuksen paluulupaukseen tai valtaistuimella nököttämisen ajankohtaan tai aikakauteen? Ja jos lukee toisen luvun alusta, niin huomaa mistä tuossa on kyse: ”Lisäksi Jumala on tehnyt eläviksi teidät, vaikka olitte kuolleita hairahduksissanne...”
...kuten Efesolaiskirjeestäkin huomataan Jeesus ei ole toimeton...
Se on helpottavaa kuulla ja varmaan rattoisampaa Jeesuksellekin kuin peukaloiden pyörittely valtaistuimella. Varmaan hommaa riittää yläkerrassa, mutta tässä nyt kuitenkin kiinnostus on kohdistettu siihen miksi Jeesus ei ottanut ja palannut lupauksensa mukaan.
...jossain raamatussa sanotaan Jeesuksen kertoneen "Minun Isäni tekee jatkuvasti työtä ja minä teen jatkuvasti työtä" ( Joh 5:17 ) joten valtaistuimella istuminen ei tarkoita joutenoloa...
Eli kallistummeko sille kannalle, että sekä isolla että pikku Jiillä onkin ollut viimeiset pari vuosituhatta niin kiirus, että paluuta ei ole vielä ehditty järjestää, vaikka Ilmestyskirjassakin vielä mentiin lupaamaan, niin ja senkin jälkeen toisessa Pietarinkirjeessä?
...mun tehtävä ei taas ole tarkemmin määritellä noita töitä joita Jumala ja Jeesus tekevät mutta yhden työn Jeesus kertoi sanoessaan " Minä olen teidän kanssanne kaikkina päivinä asiainjärjestelmän päättymiseen saakka." ( Mat 28:20 ).
Ei mullakaan ole muuta tietoa kun esimerkiksi se Raamatun kertoma, että jumala pitää kirjaa putoavista hiuksista.
- raamattua mielivaltaisesti tulkitseva lukisi sellaista jota siihen ei ole kirjoitettu...
No tämähän onkin kiinnostavaa, joten kysyn: Mikä mielipide sinulla on sellaisen täysin kuvitteellisen tilanteen suhteen jossa henkilö A tukeutuisi Raamattuun ja esittäisi henkilölle B toistuvasti, että vuosi 1914 on raamatullinen ja/tai profeetallinen, jolloin jakeen 1. Piet. 3:15 innoittamana henkilö B kyselisi muutaman kerran nimenomaan raamatullisuuden perustelua Raamatulla tuolta henkilöltä A, mutta tämä ei ottaisi kysymystä kuuleviin korviinsa? Johtuisiko ongelma Raamatusta vai eikö kuvitteellisen henkilön B kysymys olekaan poliittisesti korrekti?
1Tes 4: 15 Sillä tämän sanomme teille Jehovan sanan perusteella, että me elossa olevat, jotka säilymme Herran läsnäoloon...

Taitavat "he elossa olleet" olla olleet kovin elottomia jo melkoisen tovin, joten Jehovan sana ei toteutunut. No Jehova lupaili pikaista korjausta Ilmestyskirjassa, mutta muut kiireet estivät toistamiseen, taikka sitten...
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Totisesti minä sanon teille, että tämä sukupolvi ei missään tapauksessa katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.
Nimimerkki Pro et contra, kun tekstin tuottaminen ei sinänsä näytä olevan sinulle ongelma, vaivautuisitko ihan lyhyesti vastaamaan mitä Jeesus tällä tarkoitti. Ja lyhyehkösti myös, että mihin perustat tämän vastauksesi (Raamattu ois eniten kiva, muukin lähde käy, oma pääkin menettelee).

Minä kun vasta harjoittelen luetun ymmärrystä, enkä oikein ole vastausta tekstisi seasta löytänyt, vaikka ketjulla alkaa olla kunnioitettavasti pituutta. Tänks.
Markku Meilo

Polyester kirjoitti:Minä kun vasta harjoittelen luetun ymmärrystä...
Ethän vaan suhtaudu tämän vitjan teologiseen totuusantiin vanhana pyyteellisenä nettituntikenttänä aka käännyttämisenä?

Minä aistin tässä uuden kokonaisvaltaisen JW.ORG lifestyle coaching-systeemin, jolla netin avulla pääsee kertaheitolla eroon itsenäisen ajattelun tuskasta, tulevaisuushuolista, demoneista, järkevistä kavereista, todellisuudesta, epäluuloisesta puolisosta ja yleensäkin nk. normaalista ihmisarvoisesta elämästä, jossa saa päättää itse esimerkiksi sen koska voi syödä kalkkunaa ja koska kinkkua tai ottaako vastaan elämää ylläpitävän lääketieteellisen hoidon. Taikka ei tarvitse olla ajan tasalla siitä minä vuonna pitää raiskattuna kirkua, jotta yhteisö ei hylkää sukupuolisen moraalittomuuden perusteella jne. No jaa jos kovin nuorena lähtee tähän JW.ORG lifestyle coaching-systeemiin niin kannattaa liikkua aina niin, että joutuessaan jt-pedofiilin uhriksi on paikalla aina kaksi todistajaa. Sehän ei tarkoita vielä sitä, että JW.ORG-porukka uskoo tapahtunutta, mutta viranomaiset kohdatessaan heillä ei ole sitäkään oljenkortta.

No jos jotain on pielessä, niin kai JW.ORG-kannattajakunta oikaisee minua.
Pro et contra

Ensimmäistä täyttymystä "tämän sukupolven" suhteen tuli verrata siihen mitä Niiniveelle tapahtui Luk 11 mukaan, Ninive pelastui, Jerusalem tuhoutui v.70, Jeesuksen sanojen mukaan työtä tuli myös laajentaa "koko asuttuun maahan" mutta "loppu ei tule heti" ( Mat 24 ).
- kaiken täyttymys tulee "kohdaten kaikkia" Ilmestyksen mukaan joten toinen ja laajempi täyttymys on edessä, tätä silmälläpitäen Jeesus antoi tiettyjä ajanmerkkejä joita kristityt ovat tarkkailleet kohta 2000-vuotta. Muistettakoon että Ninive kohtasi tuomiopäivänsä myöhemmin, niin myös "Israel" tullaan pelastamaan myöhemmin kuten Paavali kertoo, tämä Israel on hengellinen, se on "jäännös" syyskorjuuseen, kylvösiemenen ( Mat 13 ) vehnän tähkä joka kasvoi pitkään kunnes vaaleni, todentotta yhdessä "valhevehnän kanssa" . On muistettava että valhevehnä kylvettiin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen, siihen peltoon jossa "ei ole erotusta Juutalaisen tai Kreikkalaisen, vapaan tai orjan välillä". Jeesus lähetti opetuslapsensa tuomaan sanaa "Jumalan valtakunta on tullut tykönne" eli "lähestynyt teitä" ( UMK ) ja Jeesus käytti tuon valtakunnan voimaa ( Luk 11 / Mat 12 ) joka on "sinetti" ( Ef 1 )

Saarn. 1:4 sanoo: "Sukupolvi tulee ja sukupolvi menee, mutta maa pysyy ikuisesti" , Raamattu kertoo kuitenkin että on sukupolvi joka näkee lopun...silloin lopun näkevä on "tämä sukupolvi joka ei katoa" mutta koska "loppu ei tule heti" (Mat 24 ) on tuon sukupolven nähtävä myös loppuun johtavien tapahtumien alku, alku jonka raamattu kertoo liittyvän "ahdistuksen alkuun", ahdistuksella taas on "ahdingon tuskien alku*"
Niimpä "sukupolvi" liittyy toiseen
*tietyn vuoden tapahtumat koska ei voi olla monta alkua viimeisille päiville, vaikka päivät ovatkin tässä kontekstissa monikossa.

Sukupolvea ajatellen on mielenkiintoista ajatella tämän profeetta Hesekielin välittämän profetian soveltuvuutta "sukupolveen joka ei katoa" eli siihen "voideltujen kahteen osin limittäiseen ryhmään joista ensimmäinen näkee alun ja toinen lopun" :
Hes. 37: 19 puhu heille: ’Näin on Suvereeni Herra Jehova sanonut: ”Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja Israelin heimot, hänen toverinsa, ja panen ne sen päälle, nimittäin Juudan sauvan päälle , ja teen ne yhdeksi sauvaksi, ja niiden on tultava yhdeksi kädessäni.
- "Sauvojen" nimet ovat Sakarjan 11 mukaan "Miellyttävyys" ja "Yhteys", on siksi kiintoisaa nähdä tuon "Yhteyden" Hebrealaisen sanan merkitys: Kirjm. ”Siteet”. Hepr. Ḥo·velim′, se mikä sitoo jotakin yhteen.

Nämä "sauvat" ovat nyt sitä peräänkuulutettua "omaa ajattelua" mutta jos kiinnostusta riittää niin vartiotornin verkkokirjastosta löytyy mm. sukupolveen ja viimeisiinpäiviin ja Valtakuntaan liittyvää aineistoa.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Pro et contra kirjoitti: Nämä "sauvat" ovat nyt sitä peräänkuulutettua "omaa ajattelua" mutta jos kiinnostusta riittää niin vartiotornin verkkokirjastosta löytyy mm. sukupolveen ja viimeisiinpäiviin ja Valtakuntaan liittyvää aineistoa.
Kaikki uskonnollisen järjestön johtajien ajattelu on "omaa ajattelua", siis heidän omaansa. Ilman sitä he eivät olisi pystyneet uskonnollista järjestöä luomaan.

Ihmiset kun eivät ymmärrä kaikkea mitä raamatussa on, niin se tarjoaa markkinaraon selittelijöille ja selityksille. Ja se on kannattava markkinarako, koska lahjoitukset kasvavat samaan tahtiin kuin jäsenien määrä siinä uskonnossa.

Jehovan todistaja ymmärtää tämän hyvin jos kyse on jostain muusta uskonnosta, mutta jos kyse onkin jehovantodistajat-järjestöstä, niin jehovantodistaja ei pysty tätä ymmärtämään, vaan haluaa vaan kivenkovaan uskoa vaikka minkälaisia todisteita esitettäisiin järjestöä vastaan.

Mutta älä huoli, uskon haaksirikko on siitä kiva asia, että se tulee vääjäämättä ja väkisin, jos alkaa miettimään epäilyksiä tarkemmin. Joten jos haluaa olla jt-järjestön potentiaalinen orja, niin ei kannatakaan miettiä mitään muuta kuin mitä vt ja he-lehdissä lukee + muussa seuran kirjallisuudessa.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Pro et contra kirjoitti:Nämä "sauvat" ovat nyt sitä peräänkuulutettua "omaa ajattelua" mutta jos kiinnostusta riittää niin vartiotornin verkkokirjastosta löytyy mm. sukupolveen ja viimeisiinpäiviin ja Valtakuntaan liittyvää aineistoa.
Mitähän sieltä voisi löytyä, jota täällä ei jo tiedetä?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Pro et contra kirjoitti: Hes. 37: 19 puhu heille: ’Näin on Suvereeni Herra Jehova sanonut: ”Katso, minä otan Joosefin sauvan, joka on Efraimin kädessä, ja Israelin heimot, hänen toverinsa, ja panen ne sen päälle, nimittäin Juudan sauvan päälle , ja teen ne yhdeksi sauvaksi, ja niiden on tultava yhdeksi kädessäni.
- "Sauvojen" nimet ovat Sakarjan 11 mukaan "Miellyttävyys" ja "Yhteys", on siksi kiintoisaa nähdä tuon "Yhteyden" Hebrealaisen sanan merkitys: Kirjm. ”Siteet”. Hepr. Ḥo·velim′, se mikä sitoo jotakin yhteen.
Yllämainituista tulee mieleeni, että ehkä olisi jo aika tällekin messiasta odottavalle sukupolvelle ruveta runoilemaan omia itkuvirsijään samalla lailla kuin aikoinaan runoiltiin ja itkettiin noiden mainittujen Sakarjan ja Hesekielin kirjoissa olleiden tapahtumien jälkeen.

Jos halutaan totuudessa pysyä niin nuo Sakarjan messias- julistukset liittyvät Juudan kuningasajan yhteen suuriimpiin katastrofiin, Joosian kuolemaan: Sakarja kuvailee 12:9-13:1.kuinka Joosia kuoli lävistettynä 2.Aik.35:33, ja Sak. 12:10:ssä kansa suree häntä lävistettynä.
Jer.22:10 ja 2. Aik 25:24-25 kuvaavat kuinka laajasti Joosian kuolemaa surtiin ja kuinka monia itkuviersiä sepiteltiin.

Sakarja kertoo meille aikansa historiaa: Sakarjan luvuissa 9-14 vastustetaan Daavidin huonetta ja temppeliaristokratiaa 11:4-17 ja 12:1-13-1 ja pidetään heitä syyllisinä siihen ettei silloin odotettu ja heidän Jumalansa tarkoittama messiaaninen aikakausi voi toteutua, samoin Hesek 40-48 sisältää
kritiikkiä Daavidin sukua ja sen ruhtinaita vastaan. 45.8-9, 46:18.
Nämä "sauvat" ovat nyt sitä peräänkuulutettua "omaa ajattelua" mutta jos kiinnostusta riittää niin vartiotornin verkkokirjastosta löytyy mm. sukupolveen ja viimeisiinpäiviin ja Valtakuntaan liittyvää aineistoa.
Jatka sinä vain omaa ajattelua ..mutta miksi meidän sitä pitäisi verkkokirjastosta hakea.
Vastaa Viestiin