Kirkkoraamattu 1992
Uuden maailman käännösMatt 16-17
28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."
1 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.
Mark 9
1 Hän sanoi vielä: "Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut voimassaan."
2 Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä
Luuk 9
27 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Jumalan valtakunnan."
28 Noin viikon kuluttua siitä, kun Jeesus oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
Parit korostukset minun. Vartiotornin tulkinnan mukaanhan Jeesus viittasi Jumalan valtakunnan näkemisellä siihen, että muutaman päivän päästä Jeesus vei kolme apostolia korpikuusen juurelle eiku korkealle vuorelle ns. kirkastushommiin. Apostolit "näkivät Jumalan valtakunnan" siinä mielessä, että Jeesuksen hahmo valaistui ja keskusteli Mooseksen ja Elijan kanssa.Matt 16-17
28 Totisesti minä sanon teille, että tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakunnassaan.”
1 Kuusi päivää myöhemmin Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja hänen veljensä Johanneksen ja vei heidät erilleen ylös korkealle vuorelle.
Mark 9
1 Hän sanoi heille lisäksi: ”Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan jo tulleen voimassaan.”
2 Niinpä kuusi päivää myöhemmin Jeesus otti mukaansa Pietarin ja Jaakobin ja Johanneksen ja vei vain heidät erilleen ylös korkealle vuorelle. Ja hänen muotonsa muuttui heidän edessään
Luuk 9
27 Mutta minä sanon teille totuudenmukaisesti: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät lainkaan maista kuolemaa, ennen kuin he ensin näkevät Jumalan valtakunnan.”
28 Noin kahdeksan päivää näiden sanojen jälkeen tapahtuikin, että hän otti Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin mukaansa ja nousi vuorelle rukoilemaan.
Vartiotornin tulkinta on tietysti mahdollinen, eikä heidän yksinomaan käyttämänsä, vaan löysin netistä muualtakin hieman kannatusta kyseiselle tulkinnalle. Kieltämättä kaikissa kolmessa evankeliumissa, jossa tämä tarina esiintyy, kirkastusnäky tulee heti sen jälkeen, kun Jeesus puhui Jumalan valtakunnan näkemisestä. Ei tekstissä lähekkäin esiintyminen silti automaattisesti tarkoita asiallista yhteyttä.
Eniten kummastuttaa silti tuo UM-käännöksen tyyli, jossa on lisätty hieman vivahteita, jotka antavat ymmärtää että Jumalan valtakunnan näkeminen tapahtui juurikin kirkastusnäyn muodossa.
Koska muut käännökset eivät näytä kyseistä tapaa tukevan, minun kusetus-tutkani ryhtyi hälyttämään. Kenties Vartiotornin käännöstapa on puolustettavissa ja minä tuomitsen hieman hätäisesti, mutta ettette vaan nyt ole Orjaluokan Tarinatuvalla menneet UM-käännökseen hieman lisäämään väriä oman tulkintanne tueksi?
PS: Onko siinä välissä nyt kuusi päivää, kahdeksan päivää vai pyöreä viikko?