Joulun vietto on erotusperuste

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Elisenda

Re: Joulun vietto on erotusperuste

Viesti Kirjoittaja Elisenda »

Veli-Hopea kirjoitti:
Elisenda kirjoitti:
Veli-Hopea kirjoitti:
Voimantorni kirjoitti:
SonOfJesus kirjoitti:Yksi pariskunta vastasi ovelasti "Kiitos sanoin".
Onko tämä nyt ihan tosi juttu?

Siis ajatteliko tuo pariskunta ihan tosissaan, että he voivat hämätä kanssakeskustelijoitaan kuulemaan / luulemaan, että heille todella on toivotettu takaisin hyvät joulut? Tai uskoivatko he, että Jehova tekee mieluummin erotuksen yhden kirjaimen välillä, eikä katso siihen valheelliseen kokonaisvaikutelmaan, jonka hänen todistajansa pahaa aavistamattomalle kanssakeskustelijalle salakavalasti virittävät? - Voi tätä ulkokultaisuuden ja tekopyhyyden määrää.
Niinpä, siis jos homma pitää paikkaansa. Jos pariskunta olisi kakkosluokkalaisia, olisin hiljaa. Silloin ymmärtäisin täysin.
Mäkin kuulin jostain tän "Kiitos sanoin"-jutun ja itseasiassa käytinkin sitä muutaman kerran. Silloin se tuntui ihan hyvältä idealta, eikä omatunto kalvanut. Tuntui niin epäkohteliaalta olla vastaamatta normaalilla tavalla toivotuksiin. Mielenhallinan vaikutuksessa sitä on kyllä tullut seliteltyä aika helkkarin paljon pahempiakin juttuja itselle parhain päin. Ihmismieli on joustava ja totuus niin venyvä käsite tarpeen vaatiessa. Väittäisin kyllä, että about kaikki ovat tätä todistaja-aikoina tehneet. Siksi en ihan hirveästi lähtisi huutelemaan tekopyhydeestä,ulkokultaisuudesta ja lapsellisuuksista. Se nyt vaan ainakin minun korviin kuulostaa melkoiselta jeesustelulta.

Olet oikeassa varmasti siinä että mielenhallinnasta tämä johtuu. Minä huutelen ja jeesustelen, koska tällainen käytös ei ole normaalia. Jos joku tänä päivänä minun läsnäollessa lähtisi käyttämään tällaista ihmeellistä sanakikkailua selvitäkseen tilanteesta kuvitellen sen olevan hyvä juttu ja kikka, kysyisin takuulla päin naamaa että "mitä vittua siinä oikein sekoilet?"

Mun korviin tää kuulostaa aika helvetin uskomattomalta, että tällainenkin asia on todellista totta.
Pointtina tässä oli, että mun ainakin on muistutettava itselleni kun kuulen ihan päättömiltä tuntuvia juttuja ja joku tuntuu epäreilulta ja suututtaa, niin olen ollut itse ihan samanlainen pahvi vielä vähän aikaa sitten. Tuntuisi aika ulkokultaiselta mennä arvostelemaan kovin jyrkästi, kun on itse toiminut yhtä tekopyhästi joissain asioissa ja silti vaan roikkunut mukana. Mutta ehkäpä sinun ei ole tarvinnut miettiä tällaisia. Toki kivien viskominen on silloin helpompaa.

No eihän se ole normaalia käytöstä, ei. Mun mielestä silti ihan helvetin paljon uskomattomampaa, että seurakunnat ovat täynnä rapajuoppoja johtavissa asemissa, perheenpäät pahoinpitelevät vaimojaan ja lapsiaan ja mitä vaan voi tehdä, kunhan ei jää kiini. Silti ollaan niin vanhurskaita ja niin oikeassa. Jotenkihan nämäkin asiat on seliteltävä itselleen. Ei kukaan muuten pystyisi elämään itsensä kanssa.
"Niin minun äitini itki hieman ja kuiskas miksi sä lähdet?
Kun täällä on turva ja täällä on rauha ja taivaalla kauneimmat tähdet.
Mä sanoin täällä puhua saa vaan jos haluaa kiittää.
Kuka niin voi olla, kenelle se riittää?" M. Vilkkumaa, Timantti
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Tuntuisi aika ulkokultaiselta mennä arvostelemaan kovin jyrkästi, kun on itse toiminut yhtä tekopyhästi joissain asioissa ja silti vaan roikkunut mukana.
Kyllähän tässä kokonaisuutena kritisoidaan ihan kaikkia asioita, jopa omia ihmeellisiä tekemisiä, yksi asia kerrallaan. Näitä ihmeelliyyksiä vain paljastuu aina vain lisää ja lisää, jopa sellaisia mitä ei olisi voinut ikinä kuvitellakkaan. Kai tämä on edelleen jonkinlaista heräämistä kokonaisuuteen.
(Monesti se tulee ulos sitten "ei jumalauta" sanoilla.)
Mutta ehkäpä sinun ei ole tarvinnut miettiä tällaisia. Toki kivien viskominen on silloin helpompaa.

No ei tällaista tapausta ole kyllä tarvinnut miettiä. Reaktioni on mielestäni enemmänkin hämmästyminen ja lisäys outojen käyttäytymisien kategoriaan, ennemminkin kuin jokin vakavampi tuomitseminen tai kivien viskominen.
Jotenkihan nämäkin asiat on seliteltävä itselleen. Ei kukaan muuten pystyisi elämään itsensä kanssa.
Siinä se on itselläkin miettimistä mihin tulee heräiltyä vähän väliä. En enään kykene selittämään edes itselleni, kuinka asiat olen aikoinaan itselleni selittänyt. Näitä asioita , omia ja muiden tekemisiä on valtavasti,mitä ei tänäpäivänä enään osaa ymmärtää ja herkästi tulee turhautumisia ja kysymyksiä : "Minkä helvetin takia..."

Jotakinhan meille on tehty,joka ei selvästikään ole johtanut normaaliin käyttäytymiseen.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Elisenda

Veli-Hopea kirjoitti:Jotakinhan meille on tehty,joka ei selvästikään ole johtanut normaaliin käyttäytymiseen.
Näinpä. Aika ajoin nousee vitutus ja raivo siitä minkä kohteeksi on joutunut. Että miksi minulle on tehy tällaista ja olen joutunut kasvamaan niin kieroon. Ja kuinka sitä ei ole tajunnut millaiseen pelleilyyn on suostunut. Väkisin syyttää välillä itseään ja omaa tyhmyyttään, vaikka järki sanoisi muuta.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Eiköhän me kaikki olla tavalla tai toisella toteutettu näitä mielenkiintoisuuksia. Nyt niihin vain suhtautuu toisesta näkökulmasta ja ne todella näyttäytyvät sellaisena kuin ne ovat - naurettavina maneereina.

"Kiitos sanoin" -taktiikka tuli itselle uutena vaihtoehtotoivotuksena. Tuossa mielestäni kiteytyy hienosti se, miten pitkälle ihmismieli voi mennä oikeuttaessaan itselleen omat toimensa. Tuossahan herranjumala vaihdetaan ainoastaan yksi kirjain, ja pelkästään siksi, että harhautettaisiin toivotuksen saaja luulemaan että tämä sai "kiitos samoin" -toivotukset.

Koska toivotukset osoitetaan tietylle ihmiselle, ei itselle, ja kun tämä harhautetaan luulemaan että sai toivotukset, niin miten se eroaa siitä että ilmoille lauotaan aidot toivotukset? Sama kuin laulaisi Maamme -laulua ja vaihtelisi muutaman tavun sieltä täältä, niin ok? Seisoisi Maamme -laulun aikana ja notkistaisi vähän polvia niin ettei voi sanoa varsinaisesti seisovansa, niin ok?
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Jep, ei muuta kuin Hyvää Voulua kaikille ja onnellista uutta nuotta!

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

Joko on mainittu jouluntoivotuksen kiertäminen sanomalla ensin kovemmalla äänellä "Hyvää Jou...", ja sitten tässä vaiheessa hiljentää ja jatkaa "...topäivää" itse en tuota uskaltanut koskaan koittaa, vaikka sitä kokouksessa mainostettiinkin.
Jouluntoivotuksiin taisin vastata itse aikoinani, että hyvää loppuvuotta. Ihan kuin tuolla asialla olisi ovenavaajille tai muille sen suurempaa merkitystä. Tuskinpa kukaan vartavasten halusi kuulla, että millainen vastaus sieltä joulunkieltäjältä tulee.
Let me go Master I hate you so
Elisenda

Tony kirjoitti:Koska toivotukset osoitetaan tietylle ihmiselle, ei itselle, ja kun tämä harhautetaan luulemaan että sai toivotukset, niin miten se eroaa siitä että ilmoille lauotaan aidot toivotukset?
Niin no, voihan sitä järkeillä tyyliin, että kiitoshan mä sanoin ja se on vastapelurin ongelma jos kuulee jotain muuta. :) Säälittävää taktikointia? Kyllä, mutta niin todistajien logiikkaan sopivaa.
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Elisenda kirjoitti:Mäkin kuulin jostain tän "Kiitos sanoin"-jutun ja itseasiassa käytinkin sitä muutaman kerran. Silloin se tuntui ihan hyvältä idealta, eikä omatunto kalvanut. Tuntui niin epäkohteliaalta olla vastaamatta normaalilla tavalla toivotuksiin. Mielenhallinan vaikutuksessa sitä on kyllä tullut seliteltyä aika helkkarin paljon pahempiakin juttuja itselle parhain päin. Ihmismieli on joustava ja totuus niin venyvä käsite tarpeen vaatiessa. Väittäisin kyllä, että about kaikki ovat tätä todistaja-aikoina tehneet. Siksi en ihan hirveästi lähtisi huutelemaan tekopyhydeestä,ulkokultaisuudesta ja lapsellisuuksista. Se nyt vaan ainakin minun korviin kuulostaa melkoiselta jeesustelulta.
No mutta onhan se kerrassaan kummallista, että jonkun mielestä "kiitos sanoin" ei mukamas olisi vastaus hyvän joulun toivotukseen. Syyllinen on kuitenkin Jehovan todistajien järjestö, joka teettää jäsenillä kaikenlaista hullua Ainoan Oikean Totuuden nimissä. Useimmat JT:t lienevät perusluonteeltaan ihan mukavia ihmisiä, jotka varmasti mielellään vastaisivat ystävälliseen hyvän joulun toivotukseen ihan venkoilematta, jos järjestö ei olisi joulua kieltänyt ja demonisoinut (vrt. "hyvää viikonloppua").
Elisenda kirjoitti:Niin no, voihan sitä järkeillä tyyliin, että kiitoshan mä sanoin ja se on vastapelurin ongelma jos kuulee jotain muuta. Säälittävää taktikointia? Kyllä, mutta niin todistajien logiikkaan sopivaa.
Sopivaa kyllä tosiaankin. Mitäpä muuta voisi odottaakaan sellaisilta, jotka sallivat hemoglobiini-"fraktion" mutta kieltävät verihiutale-"pääkomponentin" vedoten siihen, että kristittyjen täytyy "karttaa -- verta".
synniton

Viesti Kirjoittaja synniton »

"Kiitos Amoin" on varmasti myös ihan käypä vaihtoehto...
mirjam123

Viesti Kirjoittaja mirjam123 »

Kyllä meille täällä pääkaupunkiseudulla sanottiin ettei saa toivottaa "hyvää pyhää" kun ei noissa maailmallisissa juhlissa ole mitään pyhää.
Veli-Hopea

mirjam123 kirjoitti:Kyllä meille täällä pääkaupunkiseudulla sanottiin ettei saa toivottaa "hyvää pyhää" kun ei noissa maailmallisissa juhlissa ole mitään pyhää.

Käviskö hyviä byhiä? :D

Elisenda

Polyester kirjoitti:No mutta onhan se kerrassaan kummallista, että jonkun mielestä "kiitos sanoin" ei mukamas olisi vastaus hyvän joulun toivotukseen.
Siis kun kuulin tän "kiitos sanoin"-jutun, ajattelin että on siinä tiettyä näppäryyttä. Sanaparilla on kuitenkin järjellinen merkitys (toisin kuin sanojen randomissa muokkkauksessa) ja ääneen sanottuna se on myös tosi. Vastuu jää silloin kuulijalle ja todistajalle puhdas omatunto. :wink: Toki tämä on samanlaista saivartelua, kuin tuo mies ei pääse puhelimeen, koska ei ole kotona seistessään oven ulkopuolella.. älyttömyyden huippu.. :roll:
mirjam123 kirjoitti:Kyllä meille täällä pääkaupunkiseudulla sanottiin ettei saa toivottaa "hyvää pyhää" kun ei noissa maailmallisissa juhlissa ole mitään pyhää.
Joo, niin sanottiin meillekin. Yleensä kyllä vastasin toivottelijoille reilusti takaisin kiitos samoin tms. Minun jakeluun vaan ei mennyt, että toivotuksiin vastaaminen olisi joulun viettämistä ja kaipa ajattelin, etten mä nyt mitään surkeaa joulua toivo niille jotka sitä viettää.
Vastaa Viestiin