- olkoot ylläoleva johdantona alustukseen Sanl 1 luvusta;
27. Kuin se tulee, jota te pelkäätte, niinkuin rajuilma, ja tuska niinkuin tuulispää; kuin teidän päällenne tulee ahdistus ja vaiva.
28. Silloin he minua avuksensa huutavat, ja en minä kuule heitä: varhain he etsivät minua, ja ei löydä minua.
29. Että he vihasivat opetusta, ja ei ottaneet vastaan Herran pelkoa,
30. Eikä tyytyneet minun neuvooni, mutta laittivat kaiken kuritukseni;
31. Niin pitää heidän syömän tiensä hedelmästä, ja neuvostansa ravituksi tuleman.
Jumala voi raamatun Sanan mukaan "peittää Itsensä" , ts. piiloutua eli "verhoutua", Häntä koetetaan rukoilla eikä Hän vastaa, Häntä koetetaan löytää eikä löydetä, itseasiassa Jumalaa koskeva hiljaisuus on konkreettista, jopa siinämäärin että pyritään tieteellisesti todistamaan että Jumalan olemassaolo on tarpeetonta, itseasiassa voidaan puhua "radiohiljaisuudesta"; lähetystä eikä radioliikennettä ole kuultavissa: Jumalan kanava on hiljentynyt mikä kuvaa varsin sopivasti tiedeyhteisön ja Jumalan välistä dialogia jota ei käytännössä ole.
Raamattu kertoo myös toisaalla äänettömyydestä, nimittäin Ilmestyskirjan 8 luvun alussa;
"1 Ja kun hän avasi seitsemännen sinetin, syntyi taivaassa noin puolen tunnin äänettömyys." UMK
- merkillistä, mitä ihmettä tällainen "äänettömyys" voi tarkoittaa?
Vartiotorniseura on selittänyt tämän "äänettömyyden" olevan vertauskuvallista ( Vt 09 15/1 ) ja tarkoittavan " jotta maan päällä olevien ”pyhien rukoukset” voitaisiin kuulla. " , tämä on eräs selitys ja sellaisesta se käy mutta onko siinä kaikki? Ehkä Vartiotorni tarkoittaa tässä taivaallisen toiminnan keskeytystä ja kaiken huomion keskittämistä maan melskeestä kantautuvien rukouksien kuulemiseen, tiedäppä sitä mutta kaiketi Kaikkivaltias kuulee rukoukset mitkä ja keiltä tahansa haluaa riippumatta taivaan "äänekkyyden" tasosta.
Pitkähkön alustuksen jälkeen on aika esittää varsinainen teesi joka kuuluu lyhyesti;
" MISSÄ KAIKKI OVAT ? "
kyseessä on siis kuuluisa "Fermin paradoksi":
Siinäpä kysymys johon vastauksena tähtienvälinen avaruus antaa vastauksena pelkkää hiljaisuutta jota voitaisiin kaiketi kutsua "äänettömyydeksi" , tämä vastaus on ollut kuultavissa siitä lähtien kun ihmiskunnan nerokkaimmat tiedemiehet suuntasivat teleskooppinsa kartoittamaan suunnattomuutta; avaruutta ja äärettömyyttä...joka kaiketi on ilman alkua vai onko?Fermin paradoksi on astrobiologiaan, älyllisen elämän olemassaoloon liittyvä paradoksi ja astrobiologian kulmakivi. Se voidaan muotoilla seuraavasti: jos maailmankaikkeudessa on muuta älyllistä elämää kuin ihmiskunta, niin miksi tätä ei ole havaittu? Pelkästään omassa galaksissamme Linnunradassa pitäisi olla miljardeja ja taas miljardeja planeettoja ja jo suhteellisen alkeellisella tekniikalla koko Linnunradan olisi pitänyt jo olla asutettuna 5-50 miljoonassa vuodessa eli maailmankaikkeuden ikään nähden hyvin lyhyessä ajassa. Paradoksi on saanut nimensä fyysikko Enrico Fermin aikoinaan esittämästä kysymyksestä "Missä kaikki ovat?".