Voidaanko joku erottaa seurakunnasta, mihin ei ole kuulunut?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Voidaanko joku erottaa seurakunnasta, mihin ei ole kuulunut?

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Voidaanko henkilö erottaa Jehovan todistajien seurakunnasta, mihin hän ei ole koskaan kuulunut?
Otsikon kysymys saattaa tuntua oudolta. Eihän nyt ketään voida erottaa sellaisesta yhdistyksestä tai yhteisöstä, johon ei ole koskaan kuulunutkaan. Mutta kun on kyse Jehovan todistajien järjestöstä, kaikki näyttää olevan mahdollista.

Kuva
Espoon valtakunnansali, Puolarniityntie 7

Lyhyt uutinen:
http://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s417.html

Pitkä tarina:
http://johanneksenpoika.fi/dokumentit/k ... _2009.html
ryhdistäytynyt

Re: Voidaanko joku erottaa seurakunnasta, mihin ei ole kuulu

Viesti Kirjoittaja ryhdistäytynyt »

Linkkeihin ja tarinaan liittyen.
Pitäisi tälläikää näköjään ruveta itse kans hieman ottamaan rauhallisemmin. Kumpaan herra kuoli sydänkohtaukseen vain aivoverenvuotoon?

Jotenkin kirjoituksesta tuli esiin vaikutelma, että herra veti pultteja aivan turhista asiosta. Kannattaako vetää verenpaineensa tappiin jostain rekisterikoukeroista? itselle tarinan opetus on aivan selvä RELAX.
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
Johanneksen poika
Viesti:

ryhdistäytynyt kirjoitti:Jotenkin kirjoituksesta tuli esiin vaikutelma, että herra veti pultteja aivan turhista asiosta.
Niinkö? Oletko sitä mieltä, että uskonnolliset yhteisöt voivat kohdella ihmisiä miten vain kenenkään siihen puuttumatta? Oletko sitä mieltä, että yhteiskunnankin pitää vain ummistaa silmänsä ihmisoikeusloukkauksille, uskonnonvapauden rajoittamiselle ja suoranaisille laittomuuksille? Onko uskonnollisilla yhteisöilllä "avoin valtakirja" kaikkeen?

Jos kukaan yksilö ei puutu asioihin, ei sitä tee yhteiskuntakaan, koska uskonnolliset yhteisöt eivät itse tiedota pimeistä puolistaan. Jonkun tai joidenkin on oltava rohkeita ja jaettava tietoa ja yritettävä puuttua asioihin. Uskonnon nimissä harjoitettu anarkia saisi jo loppua.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Katsohan, Jopo, eikö se ole oivallinen asia, että vihdoinkin Veljesseuran piiriin on astunut viisaus, joka tietää kaiken kaikesta ja joka omaa laajan näkökulman asiaan kuin asiaan.

Mutta mitä esilleottamaasi asiaan tulee, tokihan se niin menee, että yksilön on itse ajettava asiaansa, kuten myös teki.
ryhdistäytynyt

Johanneksen poika kirjoitti:
ryhdistäytynyt kirjoitti:Jotenkin kirjoituksesta tuli esiin vaikutelma, että herra veti pultteja aivan turhista asiosta.
Niinkö? Oletko sitä mieltä, että uskonnolliset yhteisöt voivat kohdella ihmisiä miten vain kenenkään siihen puuttumatta? Oletko sitä mieltä, että yhteiskunnankin pitää vain ummistaa silmänsä ihmisoikeusloukkauksille, uskonnonvapauden rajoittamiselle ja suoranaisille laittomuuksille? Onko uskonnollisilla yhteisöilllä "avoin valtakirja" kaikkeen?
EI/en
Johanneksen poika kirjoitti: Jos kukaan yksilö ei puutu asioihin, ei sitä tee yhteiskuntakaan, koska uskonnolliset yhteisöt eivät itse tiedota pimeistä puolistaan. Jonkun tai joidenkin on oltava rohkeita ja jaettava tietoa ja yritettävä puuttua asioihin. Uskonnon nimissä harjoitettu anarkia saisi jo loppua.
Kuitenkaan sitä ei kannattaisi tehdä oman terveytensä kustannuksella. Kirjoituksesta paistoi läpi mies, jolla oli itsehillinnän kanssa tekemistä. Mies oli 1959-syntynyt, joten ikää oli 50+

Itse syön kahta eri verenpaine lääkettä ja yhtä sydänlääkettä. Olen tälläkin palstalla jättänyt yhden irvijän jo suosiolla rauhaan, koska on aivan turha piiputtaa terveyttänsä aivan tyhjänpäiväiseen.

Mutta, ota iisisti. Jos joku kokee, että taistelu on niin tärkeää, ettei sitä voi jättää nuoremmille, niin se on oma valinta. Siitä sitten kantaa kunnialla seuraukset ja kyllä jokainen saa kuormittaa itseään millä huvittaa. Hyväksy kuitenkin JP se, että siitä ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä. itse näen, että 50+ ihmisten, joilla on sydän, verenpaine ja muita terveyshuolia kannattaisi jo itseään säästää.
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jotenkin kirjoituksesta tuli esiin vaikutelma, että herra veti pultteja aivan turhista asiosta. Kannattaako vetää verenpaineensa tappiin jostain rekisterikoukeroista? itselle tarinan opetus on aivan selvä RELAX
Pitääkö tässä kaikkien laittaa pillit pussiin ettei vaan käy köpelösti?

En näe asiaa turhana. Hyvä että joku yrittää seurata lakia, vtseura kun liikkuu välillä sen suhteen vähän hämärillä rajoilla.

Ei ole vtseuralla valtaa kukkoilla ja pompotella mitä kuvittelee ihmishallitsijana olevan.

Mennään perkele lain mukaan vai kuka haluaa nöyrtyä ja mennä vtseuran pillin mukaan? En minä ainakaan ja väkisinkin laittaisin vastaan jos vääryyttä koetaan.

Ei nöyristellä, ei alistuta, siitä kai tässä on kyse.

Rauha edesmenneelle
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
ryhdistäytynyt

Veli-Hopea kirjoitti:
Jotenkin kirjoituksesta tuli esiin vaikutelma, että herra veti pultteja aivan turhista asiosta. Kannattaako vetää verenpaineensa tappiin jostain rekisterikoukeroista? itselle tarinan opetus on aivan selvä RELAX
Pitääkö tässä kaikkien laittaa pillit pussiin ettei vaan käy köpelösti?
Niinkö sanoin?
Veli-Hopea kirjoitti: En näe asiaa turhana. Hyvä että joku yrittää seurata lakia, vtseura kun liikkuu välillä sen suhteen vähän hämärillä rajoilla.
On hyvä, että panoksia laitetaan täysillä silloin, kun puhutaan vaikkapa hyväksikäytöstä. Nyt kuitenkin taisteltiin siitä, onko erottaminen tapahtunut yhdistyslain koukeroiden mukaan.
Veli-Hopea kirjoitti: Ei ole vtseuralla valtaa kukkoilla ja pompotella mitä kuvittelee ihmishallitsijana olevan.
Täysin samaa mieltä.
Veli-Hopea kirjoitti: Mennään perkele lain mukaan vai kuka haluaa nöyrtyä ja mennä vtseuran pillin mukaan? En minä ainakaan ja väkisinkin laittaisin vastaan jos vääryyttä koetaan.
:D Ei siinä mitään, jos noinkin kovasti haluaa taistella siitä, että tulee erotetuksi just yhdistyslain pykälien mukaan. Siitä nyt kuitenkin oli kysymys. Olen täysin samaa mieltä siitä, että VT-seura täytyy haastaa, mutta silti kannattaa miettiä tuotto ja panos suhdetta. On toki aivan itsestä kiinni haluaako ampua tykillä kärpästä ja saada muutos siihen, että jehovantodistajat erotetaan virallisesti oikein. Mutta jos jehovantodistajat erotetaan virallisesti oikein yhdistyslain puitteissa, niin kerro minulle, mikä on olennaisesti muuttunut?
Veli-Hopea kirjoitti: Ei nöyristellä, ei alistuta, siitä kai tässä on kyse.
Jos nyt kuitenkin pysytään kyseisessä jutussa, niin minä henkilökohtaisen subjektiivisesti koin, että kyseessä on yksilö, joka viihtyy ja tykkää tämänkaltaisesta yhteenotosta. Aivan rehellisesti, siinä aivan hakemalla haettiin konfliktia, koska muistan joskus tuota Raamattu.tarinoi sivustoa lukeneeni. Se ei nyt aivan perus-julistajan julkaisulta tuntunut, vaikka tekijä kertoi olevan jehovantodistaja.
Toki jehovantodistajien vastustamisen voi viedä perseilyksi jos haluaa, mutta siitäkään ei kaikkien tarvitse tykätä.
Johanneksen poika
Viesti:

ryhdistäytynyt kirjoitti:Mutta, ota iisisti. Jos joku kokee, että taistelu on niin tärkeää, ettei sitä voi jättää nuoremmille, niin se on oma valinta. Siitä sitten kantaa kunnialla seuraukset ja kyllä jokainen saa kuormittaa itseään millä huvittaa. Hyväksy kuitenkin JP se, että siitä ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä. itse näen, että 50+ ihmisten, joilla on sydän, verenpaine ja muita terveyshuolia kannattaisi jo itseään säästää.
Olet siis sitä mieltä, että joidenkin asioiden ajaminen kuormittaa sydäntä ja on AINA vahingollista. Oletko ajatellut, että se voi toimia myös päin vastoin? Mielekkääseen projektiin osallistuminen tuo iloa, ja samalla voi tuttavapiiri laajentua valtavasti. Nämä ovat positiivisia seurauksia ainakin minun kohdallani. En stressaannu nettisivujeni tekemisestä ja ylläpidosta, koska kukaan ei sanele minulle aikataulua eikä tavoitteita. Se on minulle harrastus, mistä koen, että on hyötyä ehkä joillekin muillekin, joka hakee tietoa Jehovan todistajista ja Vartiotorniseurasta. Aika moni ihminen on lähettänyt sellaista palautetta, että sivuni ovat auttaneet heitä heidän kamppaillessaan irti lahkon otteesta.

Jos joku yrittäisi kieltää minulta JT-maailman seuraamisen ja siitä raportoimisen, se olisi erittäin haitallista omalla kohdallani. En väitä, että se toimii näin päin kaikkien kohdalla. Ehkä olen sen verran omituinen ihminen, että nautin JT-asioiden penkomisesta ja ihmisoikeuksien puolustamisesta, vaikka se monien mielestä on ajan hukkaa. Mutta eläkeläisenä minulla on aikaa. Voimia ei aina valitettavasti ole sairauksista johtuen. En voi olla niin tehokas kuin haluaisin.
ryhdistäytynyt

Johanneksen poika kirjoitti:
ryhdistäytynyt kirjoitti:Mutta, ota iisisti. Jos joku kokee, että taistelu on niin tärkeää, ettei sitä voi jättää nuoremmille, niin se on oma valinta. Siitä sitten kantaa kunnialla seuraukset ja kyllä jokainen saa kuormittaa itseään millä huvittaa. Hyväksy kuitenkin JP se, että siitä ei kaikkien tarvitse olla samaa mieltä. itse näen, että 50+ ihmisten, joilla on sydän, verenpaine ja muita terveyshuolia kannattaisi jo itseään säästää.
Olet siis sitä mieltä, että joidenkin asioiden ajaminen kuormittaa sydäntä ja on AINA vahingollista. Oletko ajatellut, että se voi toimia myös päin vastoin.
Joku polttaa ja juo, mutta elää silti yli 100-vuotiaaksi. Kyllä minä uskon, että sinun toimintasi edistää sinun hyvinvointiasi. Kirjoituksillani tarkoitin konfliktinhakuista yli 50-vuotiasta miestä, joka kuolee "äkillisesti"

Kirjoitan kuitenkin keskimääräisten oletusten perusteella. Itselläni on sydänvika, verenpainetauti ja ole yli 50-vuotias. Jos minulle soitettaisiin erottamispuuhissa juuri tämänkaltaisessa tilanteessa missä juuri nyt olen, niin toteaisin, et anti mennä vaan ja kävisin vielä samana päivänä itse maistraatissa eroamassa. Tässä oli jutun pointti.

Ei tulisi mieleenkään tässä tilassa jossa nyt olen haastaa henkilökohtaisesti yhtikäs ketään. Aloittaa kirjelmöinti Beteliin ja viranomaisille. Takuta oikeuskomitean kanssa. Kyllä tiukka keskustelu nostaa RR 120/200 lukemiin alta aikayksikön ja rytmihäiriö laulaisi omia latujaan.

Tässä se pointti kaikille kirjoitukseni tahallisille väärinymmärtäjille.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

ryhdistäytynyt kirjoitti:Kirjoitan kuitenkin keskimääräisten oletusten perusteella.
Tunsin ko. muonavahvuudesta poistuneen henkilön melkoisen hyvin, olimme hyvin tiiviissä yhteydessä useita vuosia. Oma keskimääräinen oletukseni on, että nyt jää vähemmälle huomiolle kovin erilaiset minät tai roolit. Tämän(kin) henkilön tapauksessa nettirooli tai -minä oli aivan eri innokkuusluokkaa kuin henkilön käytös "vapaissa harjoituksissa".
Itselläni on sydänvika, verenpainetauti ja ole yli 50-vuotias. Jos minulle soitettaisiin erottamispuuhissa juuri tämänkaltaisessa tilanteessa missä juuri nyt olen, niin toteaisin, et anti mennä vaan ja kävisin vielä samana päivänä itse maistraatissa eroamassa. Tässä oli jutun pointti.
Oma perskohtainen jt-kirjoittelujutun pointti on se, että teen sitä missä koen voivani antaa jotain mietittävää. Radiotekniikkakoulutukseni tuomalla varmuudella katson verenpaineeni nousevan ennemminkin enemmänkin etenkin silloin kun ja jos huomaisin jotain kommentoitavaa ja en pääsisi sitä kommentoimaan. Em. kokemuksen tuomalla varmuudella aistin tämän muonavahvuudesta poistuneen ystäväni tunteneen samoin.
Love_is_a_lie

Viesti Kirjoittaja Love_is_a_lie »

Se täytyy vielä huomauttaa että tosiaan aika ja sattuma kohtaa kaikkia. Isäni kuoli 56-vuotiaana eikä ollut mitekäänpäin riidanhaluinen. Perussairauksia oli kyllä, mutta isä liikkui paljon ja mielellään. Harvemmin näki paikallaan istumassa.
Äkkikuolema voi kohdata millaista ihmistä tahansa. Ei tuo "tahallinen verenpaineen nostatus" siihen vaikuta.
Se että ei puutu vääryyksiin joita itseä kohtaan on tehty ja jotka vaikuttavat omaan elämään häiritsevästi on henkistä laiskuutta. Se tietysti on jokaisen itse päätettävissä mikä häiritsee omaa elämää.
I'm not Jesus
I will not forgive
ryhdistäytynyt

Aivan hyviä näkemyksiä Markku Meilo ja Love_is_a_lie

Love_is_a_lie kirjoitti: Äkkikuolema voi kohdata millaista ihmistä tahansa. Ei tuo "tahallinen verenpaineen nostatus" siihen vaikuta.
Tuohon van sen verran, että toivottavasti et harrasta kovinkin laajaa terveysneuvontaa.
Love_is_a_lie

En toki. Mutta mielipiteensä saa sanoa
I'm not Jesus
I will not forgive
ryhdistäytynyt

Love_is_a_lie kirjoitti:En toki. Mutta mielipiteensä saa sanoa
Tietty raja kyllä on siinäkin

"Rokottamaton poika kuoli Espanjassa – vanhemmat katuvat
ULKOMAAT 27.6.2015 15:57
Jukka Vuorio
HELSINGIN SANOMAT

Rokottamaton kuusivuotias poika on kuollut perjantain ja lauantain välisenä yönä kurkkumätään Espanjan Barcelonassa, kertoo The Spain Report–verkkolehti.

Poika oli ollut viimeiset 28 vuorokautta sairaalahoidossa. Sairaalan poika tuotiin kun lääkäri oli varmistunut oireiden täsmäävän kurkkumätään.

Pojan vanhemmat sanoivat jo silloin, että tuntevat itsensä "hirvittävän syyllisiksi" ja "huijatuiksi". Jälkimmäinen tunne johtui siitä, että vanhemmat olivat uskoneet rokotteiden vastaisia kampanjoita."
Love_is_a_lie

No nuo vanhemmat saavat syyttäää typeryydestä itseään. Minä en toitota omia mielipiteitäni faktoina joiden mukaan muiden pitää elää. Ne ovat omia mielipiteitäni, ja tässä maassa tietääkseni vallitsee mielipiteen vapaus.

Toistan vielä, kaikkea kaikkien sanomaa ei pidä uskoa jos ei se omalla kohdalla päde.
I'm not Jesus
I will not forgive
Vastaa Viestiin