Kun Raamattua tarkastelee kokonaisuutena ja etäältä, niin siinä on juutalaisuus keskiössä ja siksi Ilmestyskirjan mainintaa sukukunnista ei voi kevyesti ohittaa ja runnoa tuohon 144 k joukkoon ketä tahansa kaukasialaista.Occamin partaveitsi kirjoitti:Olen aina selittänyt itselleni, että onhan kaikilla kansoilla hallitus ja eduskunta, ja se on aina määrätyn kokoinen, ei siis sattumanvarainen koostumus.
Jonkin sortin hallintoa on aina tarvittu, mutta minusta on lievästi sanoen omituista, ettei jumala Raamatun UT:n puolella enää kykenisikään ylläpitämään teokratiaa, kuten se Raamatun kertomana oli VT:n aikaan tappavan tehokas. Toisaalta asiaa selittää se, että Jeesus oli uskonpuhdistaja, joka muokkasi menoa uuteen kurssiin ja sille perustalle rakennettiin uusia ja vähemmän tappavia näkemyksiä.
Itse asiassa näen tuon 144 k olevan jonkinlainen palkkiovirka, tuota havahduin ajattelemaan kun luin Wille Riekkisen tekstiä, jossa hän totesi, että 144 k saattaa olla kiertoilmaus, jolla ehkä tarkoitetaan marttyyrejä.
Taitaa perimä olla yleisellä tasolla sellainen elinkaareen vaikuttava tekijä, että omat pidennysponnistelut jäävät helposti kakkoseksi, lyhennysponnistelu onkin sitten jo tehokkaampaa. Jostain kumman syystä muljahti mieleen Raamatun ennustus lopun ajasta, jolloin pitäisi olla huomattavassa määrin nälänhätää. Nykyinen nk. lopun aika taas tunnetaan siitä, että aliravitsemus on pikkutekijä liikalihavuuden rinnalla.Mutta nyttemmin olen tullut siihen johtopäätökseen, että meidän elämämme on tässä ja nyt ja että kuinka pitkä se elämä on, se riippuu omasta taidostamme elää terveellistä ja miksei myös nuhteetontakin elämää.
Olen omakohtaisesti havainnut, että kyllä sitä pärjää mekaanisillakin aivoilla kunhan vaan oppii niitä käyttämään. En minäkään jehovantodistajana (ja sitten vielä 25 vuotta jehofiilinä) "uskaltanut" ajatella muulla tavalla uskonnosta kuin sillä Vt-opetetulla. Uskonnollinen mielenhallinta teettää sen, että henkilö lukee Raamattuun sen mitä hän haluaa Raamatulta, eikä siinä menossa haittaa vaikka henkilön halu olisi kuinka ristiriidassa hyvänsä Raamatun tekstisisällön kanssa. Tämä mekanismi kattaa koko Raamatun, alusta loppuun, esimerkkejä löytyy yllin kyllin. Alkaen luomiskertomuksen maakuvasta ja päättyen Jeesuksen maailmanloppuun.Se, että siinä on vielä rajoituksena naimattomuus (naisen kanssa), sitä en ole aikaisemmin uskaltanut edes ajatella, (olen pitänyt sitä liian vaikeana käsittää, johon minun älykkyysosamäärä ei yllä).
Ajankohtaisen ilkikurisesti voi todeta, ettei lapseen kajoamistakaan mainittu.On todellakin aika hassu juttu, että vain ne saisivat tuon taivasosuuden, jotka ei ole naiseen koskeneet, (ei puhuta mitään "mieheen" koskemisesta).
Itse en tiedä pienintäkään syytä ottaa Raamatun VT:n juttuja sen vakavammin kuin tarinoina menneeltä ajalta. Monet merkitsevät asiat ovat päin seiniä tai mahdottomia eikä yksikään ennustus toteutunut. Kannattaa myös muistaa, että VT:n lopun aika oli jo vuoden 160 eaa. tienoilla ja messiasehdokkaitakin VT:n porukasta löytyy.Eli yhteen vetona....Olisiko vain vanhatestamentti Raamatussa jotenkin varteen otettava (sekin varauksellisesti)
Sellaisena UT näyttäytyy VT:n silmin tarkasteltuna, eli yhden uskonpuhdistajan tarina, jonka soisi olevan omissa kansissaan. Apokryfisenä sitä en pidä kirjaimellisessa mielessä, kyllä UT:lla on oma paikkansa maailmanhistoriassa, jota on nimenomaan muokattu hakkaamalla kansaa Raamatulla päähän....ja UT ajateltava täysin apokryyffisenä teoksena ?
Ortodoksijuutalaiset nimenomaan ja sen ajattelun siivittämänä odottavat omaa messiastaan, jonka ilmaantuminen edellyttäisi saman jumalan olemassaoloa jonka olemassaolosta krititytkin ovat ilman näyttöä. No ei muslimeillakaan mene sen paremmin jumalansa kanssa.Tietääkseni Juutalaiset ajattelevat näin.