Jehovantodistajuus - mahdollisuuksia vai uhkia?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Ex-witness

Jehovantodistajuus - mahdollisuuksia vai uhkia?

Viesti Kirjoittaja Ex-witness »

Ymmärrän täysin sen, miltä teistä tuntuu. En missään nimessä tarkoita sitä, etten ymmärtäisi sitä kaikkea, mitä ihminen joutuu kokemaan, kun erotetaan tai itse eroaa Jehovan todistajista. Olenhan itse kokenut aivan samat tunteet ja tilanteet kuten moni veljesseuraan kirjoittavista. Olen sen verran kauan ollut poissa( varmasti kauemmin kuin moni teistä), että samat tilanteet on täällä tullut koettua. Sukulaiset lyövät luurin korvaan kiinni ja komentti perään, emme saa puhua erotettujen kanssa. Ymmärräthän sen. Mukana olevat jotka tietävät ja tuntevat eivät tervehdi vaan menevät kovaa kyytiä eteenpäin. Olen kokenut myös vanhimpien taholta epäluottamusta minua kohtaan. Voi voi. Voisin jatkaa. Ymmärrän täysin mistä on kysymys.

Tonyn kanssa yhdyn siihen, että pedofiili asioita ei olisi pitänyt salailla lainkaan. Se, että sanotaan, ettei sellaista tapahdu ei ole sopivaa järjestön imagolle missään tapauksessa.

Ja nimimerkki Luopiolle muutama sananen. Kuten yllä kerroin, olen käynyt samat läpi. On erittäin raskasta mitä olet joutunut kokemaan. Enkä vähättele lainkaan kokemuksiasi. Raskasta sinulle aivan takuulla. Mutta näitä samanlaisia asioita tapahtuu ympäri maailmaa. Mutta kun tulkinta Jehovan todistajilla tässä erottamisasiassa on sellainen kuin se nykyisen näkemyksen mukaan on, se on vaikea asia jokaiselle näiden kanssa kamppaileville. Eikö kuitenkin Jehovan tahdon tekeminen ja häneen luottaminen ole se kaikkein tärkein asia elämässä, eikä niinkään se, mitä ihmiset sinusta ajattelevat? Vaikeita juttuja nämä ovat joo. Ja miten sitten tulkitaan kohta Raamatussa, missä puhtaan erotetuista ja heidän kanssa syömisestä. Voisi olla uusi keskustelu aihe jossain välissä ehkä?

Tunnen erään entisen JT:n, jota kohdeltiin kaltoin Espoon seurakunnassa. Hänen tilanteessaan kysymys oli hänen erotetusta tyttärestään, johon ei olisi saanut pitää yhteyttä. Koko valtaisa tapahtumavyöry, joka lopulta kosketti monia ihmisiä alkoi siitä. Kyseinen veli yritti selvittää asiaa seurakunnan vanhinten kanssa useaan otteeseen, mutta tuloksetta.
Tässä tapauksessa vanhimmat eivät toimineet hyvän maun mukaisella teokraattisella tavalla.

Mutta siitä minä henkilökohtaisesti pystyn iloitsemaan, että en ole antanut näiden asioiden ja tapahtumien vaikuttaa itseeni kielteisellä tavalla. Tottakai ne vaikuttivat aluksi ja elämä oli ja on edelleenkin vaikeaa.
Jehovan järjestön arvostelemisen tielle en ole koskaan lähtenyt. Se ei ole oikea tapa. Tämä on VAIN MINUN MIElIPITEENI. Ja moni teistä ajattelee taas toisin ja kunnioitan jokaisen mielipidettä ja tekemiään valintoja, Ne eivät kuulu minulle.

Olen huomannut, että on suorastaan typerää alkaa taistelemaan järjestöä vastaan, koska uskon edelleen, että se on Kristuksen ohjauksessa, ja se on hengellinen kotimme. Mihinkä muualle menisin, jossa voisin täyttää hengelliset tarpeeni? En mihinkään. Pakenisinko uskontoihin, jotka ovat terästetty hengellisellä votkalla ja alkaisin paasata helvetin piinasta ja kummallisesta kolmiyhteisestä valkopartaisesta kaverista, jota sanotaan Jumalaksi. Hän on kuitenkin yksi vaikka on kolmessa osassa..... luulen, että monikaan veljes-seuraan kirjoittava entinen todistaja ei ole etsinyt tai löytänyt itselleen uutta hengellistä kohtaamispaikkaa Jehovan todistaja vuosiensa jälkeen. Olenko väärässä? Korjatkaa ihmeessä jos tietoni on väärää!

Jokatapauksessa minulla on lämpimiä kokemuksia seurakunnan vanhimpia ja järjestöä kohtaan. Itse minä elämäni sössin eikä kukaan muu. Miksi heittäisin likavettä kenenkään toisen niskaan, jos tse olen syyllinen tekemiini synteihin? Haluan luottaa siihen, että Herramme Jeesus Kristus on edelleen kiinnostunut siitä, miten ja kuinka asioita hänen valvonnassaan olevissa seurakunnissa hoidetaan. Ajanlaskumme ensimmäisen vuosisadan loppupuolella iäkäs veljemme Johannes sai näyn Patmoksella, jossa itse Jeesus antoi Jumallisia neuvoja seitsemälle seurakunnalle. Aivan samoin on tänään. Luotan 100%sesti siihen, että aikanaan Jeesus Kristus antaa oikeudenmukaisen tuomion, kuinka ja millä tavalla asioita hänen maallisissa seurakunnissaan on hoidettu ja hoidetaan. On täysin selvää että hyvistä aikeistaan huolimatta seurakunnan vanhimmat tekevät virheitä eikä asioita aina ole osattu hoitaa niin, kuten olisi ehkä pitänyt. Ihminen on kuitenkin epätäydellinen. Onneksi Jeesuksen tulenväriset silmät näkevät kaiken. Aikanaan kuten sanoin, saamme jokainen tekojemme mukaan.

Muistoni seurakunta ajoiltani ovat pelkästään positiiviset. Sain aina apua ihanilta seurakuntani silloisilta vanhimmilta, joista osa on jo varmasti kuollut. En oo nähnyt heitä vuosikymmeniin. Ystävät olivat luotettavia ja tukivat aina, kun tarvitsin jonkinlaista apua. Minulle se hengellinen ravinto, jota sain ei ollut "pakkopullaa", vaan kunnollista ja ravitsevaa kaurapuuroa, joka antoi ruista ranteeseen. Kuin taivaallista mannaa ainakin minulle. Olemme joka tapauksessa ollessamme mukana JT:na saaneet erinomaista hengellistä ravintoa, vaikka kaikkea ei aina ole ymmärretty aluksi oikein. Mutta korjauksia on järjestön osalta tehty kun asioita on ymmärretty enemmän. Eikö tämä ole iloitsemisen aihe, että ymmärrys lisääntyy. Samaa ei voi sanoa muista kristillisistä suunnista.

Lopuksi Polyesterille. Minkälaisessa uskonnossa sinusta omatunto voi kehittyä mistä mainitsit? Anteeksi että poikkean teemasta. Tiedän, että uskot johonkin edelleen. Mikä on sinun henkireikäsi näkymättömiin asioihin? Uskon, että kaikki tarvitsevat jotakin muuta pysyvämpää tarkoitusta itselleen, kuin askillisen röökii, sixpäkin kolmosta tai mukavan sekavuustilan viikonlopun rellastamisen jälkeen mistä ei kuitenkaan muista mitään. :roll:

Epilogi: Jokainen seksuaalinen rikos pitää mielestäni ilmoittaa seurakunnissa eikä salailun linja aiheuta kuin huonoa mainetta ja rahallisia menetyksiä. Vaikka on omaksunut totuuden, se ei ole automaatio eli automaattinen suoja, jos päästää sisäisen pimeän maailmansa tuulet valloilleen, sillä ne johtavat sisäisten halujen maailmaa kuin virta. Elämä ei ole helppoa tänä aikana, kun kaikkea seksiin liittyvää toksista mannaa on runsain mitoin saatavissa. Taikasana on tietokoneen "enter". Painanko vai en?
Viimeksi muokannut Tony, 05.01.2016 08:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Jaettu omaksi aloitukseksi ketjusta "Jehovan todistaja tuomittiin raa'asta seksuaalisesta hyväksikäytöstä"
Veli-Hopea

Re: Jehovan todistaja tuomittiin raa'asta seksuaalisesta hyväksikäytöstä - ei herkille

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Kertomasi kuulostaa ihan positiiviselta Ex-witness. Hyvä jos olet onnellinen, ei kai silloin mitään kannata muuttaakkaan.

Uskon, että kaikki tarvitsevat jotakin muuta pysyvämpää tarkoitusta itselleen, kuin askillisen röökii, sixpäkin kolmosta tai mukavan sekavuustilan viikonlopun rellastamisen jälkeen mistä ei kuitenkaan muista mitään. :roll:
Elämässä lienee useampikin vaihtoehto onnellisuuteen. Uskonnon tilalla ei tarvi olla röökiä tai kolmosta, jotkut voivat ihan hyvin ilman kaikkia niitä.

Minä olen löytänyt elämälleni tarkoituksen ja olen hyvin onnellinen, ilman uskoa , itseasiassa olen onnellisempi ilman uskoa niin miksikäs sitä kannattaa siitä minunkaan muuttaa..
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
ryhdistäytynyt

Re: Jehovan todistaja tuomittiin raa'asta seksuaalisesta hyväksikäytöstä - ei herkille

Viesti Kirjoittaja ryhdistäytynyt »

Itse olen ruvennut suhtautumaan jehovantodistajuuteen koko ajan maltillisemmin. Miksi? Jehovantodistajuudesta on ollut minulle ajattelussa hyötyä. Ensin sitä lähti pois ajatellen, voi mahtavaa, nyt olen vapaa. Elän itselleni ja rehellisesti!

Jonkin ajan kuluttua rupesin tutkimaan ilmiöitä samalla tapaa, kun lopuksi tutkin jehovantodistajuutta. Tajusin, että ne samat mekanismit, jotka verrattain konkreettisesti kaatuivat päälle jehovantodistajuudessa, kaatuvat päälle hienovaraisemmin muissa yhteisöissä ja organisaatioissa. Meille valehdellaan aivan samalla tavalla, kuin valtakunnansalilla, mutta paljon paremmin ja paljon älykkäämpien ihmisten toimesta.

Me uskomme aivan samoja fraaseja, kuin valtakunnansalilla. Hallintoelin on aina oikeassa=markkinatalous on aina oikeassa. Yksilö on aina itse syyllinen eroamiseensa/erottamiseensa=yksilö itse vastaa pärjäämisestään nykyisessä taloussysteemissä. Vartiotornilehdessä on totuus=hesari kertoo totuuden vastuullisesti ja eettisesti, muu on hömppä salaliittoteoriaa. Hallintoelin ajattelee parastasi=eihän läntiset hallitukset vahingoittaisi omia kansalaisiaan, eihän... Yksimielinen järjestö=nyt pitää puhaltaa yhteen hiileen ;-) siis köyhille leikkauksia ja rikkaille verojen huojennuksia
Listaa voisi jatkaa lähes loputtomiin.

Yhdessä asiassa VT-seura on ylivertainen. Se on oivaltanut sen, että se joka hallitsee keskustelua, hallitsee mieleistänsä totuutta. Valtakunnansali on hyvä näytelmä, siis tämä koko yhteiskunta pienoiskoossa, jossa valtamedia tyhmistää ihmisiä tarkoituksella BB ja muilla tyhjänpäiväisyyksillä ja suoltaa keskusteluun eliitin valtaa tukevia keskustelunaiheita. Raadollisimmin se näkyy valtakunnansalilla. Siellä hymistellään vain neutraaleilla aiheilla, mitään todellista keskustelua ei käydä.
Itseasiassa läntinen blokki on paljon kovempi ajatusrikollisia kohtaan kuin VT-seura. "vapaassa lännessä" hallitustensa salaisista tempauksista kertoneet, jos eivät nyt kuolleet "auto-onnettomuudessa" niin kovasti heitä metsästetään "oikeuteen" ympäri maailmaa.

Mitä tulee pedofiilien suojeluun, niin VT-seura ei ole siinä yksin. Ehkä parhaiten suojeltu pedofiili on tässä:
Kuva
"ihmisiä on helpompi huijata, kun saada heitä myöhemmin uskomaan se, että heitä on huijattu"
Verilettu
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Verilettu »

ryhdistäytynyt kirjoitti:Me uskomme aivan samoja fraaseja, kuin valtakunnansalilla. Hallintoelin on aina oikeassa=markkinatalous on aina oikeassa. Yksilö on aina itse syyllinen eroamiseensa/erottamiseensa=yksilö itse vastaa pärjäämisestään nykyisessä taloussysteemissä. Vartiotornilehdessä on totuus=hesari kertoo totuuden vastuullisesti ja eettisesti, muu on hömppä salaliittoteoriaa. Hallintoelin ajattelee parastasi=eihän läntiset hallitukset vahingoittaisi omia kansalaisiaan, eihän... Yksimielinen järjestö=nyt pitää puhaltaa yhteen hiileen ;-) siis köyhille leikkauksia ja rikkaille verojen huojennuksia
En tiedä kehen yleistät, mutta omasta puolestani voin sanoa ettei se nyt ihan noinkaan mene. On toki tahoja joille se menee tuohon suuntaan, ja siitä poikkeava ajattelu saa kovan tuomion osakseen. Esim. ns. "suvaitsevaistosta" löytyy tällaista.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Verilettu kirjoitti:
ryhdistäytynyt kirjoitti:Me uskomme aivan samoja fraaseja, kuin valtakunnansalilla. Hallintoelin on aina oikeassa=markkinatalous on aina oikeassa. Yksilö on aina itse syyllinen eroamiseensa/erottamiseensa=yksilö itse vastaa pärjäämisestään nykyisessä taloussysteemissä. Vartiotornilehdessä on totuus=hesari kertoo totuuden vastuullisesti ja eettisesti, muu on hömppä salaliittoteoriaa. Hallintoelin ajattelee parastasi=eihän läntiset hallitukset vahingoittaisi omia kansalaisiaan, eihän... Yksimielinen järjestö=nyt pitää puhaltaa yhteen hiileen ;-) siis köyhille leikkauksia ja rikkaille verojen huojennuksia
En tiedä kehen yleistät, mutta omasta puolestani voin sanoa ettei se nyt ihan noinkaan mene. On toki tahoja joille se menee tuohon suuntaan, ja siitä poikkeava ajattelu saa kovan tuomion osakseen. Esim. ns. "suvaitsevaistosta" löytyy tällaista.
En myöskään saa yleistyksestä kiinni. Listatut instanssit saavat osakseen kritiikkiä yleisesti aina kun siihen on aihetta, eikä sitä pidetä mitenkään ihmeellisenä tai vallankumouksellisena. Järjestössä taas kaikki kritiikki on kategorisesti kiellettyä ja kritiikin esittäjät menettävät mahdollisesti kaiken.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Tony

Re: Jehovantodistajuus - mahdollisuuksia vai uhkia?

Viesti Kirjoittaja Tony »

Ex-witness kirjoitti:Olen huomannut, että on suorastaan typerää alkaa taistelemaan järjestöä vastaan...
Miksi järjestön väärien oppien tai epäinhimillisten ja rikollisten toimintamallien julkituominen on mielestäsi typerää?

Jos kukaan ei olisi tuonut julki järjestön pedofiiliongelmaa, ongelma eläisi omaa elämäänsä piilossa hamaan tulevaisuuteen ja uhriluku sen kuin kasvaisi. Onko tämä se malli jonka sinä valitsisit?
...koska uskon edelleen, että se on Kristuksen ohjauksessa, ja se on hengellinen kotimme. Mihinkä muualle menisin, jossa voisin täyttää hengelliset tarpeeni? En mihinkään. Pakenisinko uskontoihin, jotka ovat terästetty hengellisellä votkalla ja alkaisin paasata helvetin piinasta ja kummallisesta kolmiyhteisestä valkopartaisesta kaverista, jota sanotaan Jumalaksi.
Jos järjestö on Kristuksen ohjauksessa, miksi tämä on sallinut järjestön opettaa jo yli sata vuotta omaa kolminaisuusoppiansa vuodesta 1914? Oppia jonka se itsekin tietää vääräksi.

Mitä tuohon kuuluisiaan "mihin menisimme" -kysymykseen tulee, niin Raamattu painottaa henkilökohtaista uskoa, ei järjestäytynyttä uskontoa. Vielä vähemmän se painottaa uskomaan kritiikittä kaiken mitä joku uskonto Totuudeksi™ väittää, tai kieltää koettelemasta sitä.
luulen, että monikaan veljes-seuraan kirjoittava entinen todistaja ei ole etsinyt tai löytänyt itselleen uutta hengellistä kohtaamispaikkaa Jehovan todistaja vuosiensa jälkeen. Olenko väärässä? Korjatkaa ihmeessä jos tietoni on väärää!
Tässä on hyvä yrittää hahmottaa kokonaisuuksia. Useimmat meistä on niin kutsutusti synnytetty todistajuuteen ja siihen liittyvä uskonnollisuus vain siirretty meihin. Siirretty uskonnollisuus on yhtä pitävä ajatus kuin kantaa vettä kaivoon. Jos ihmisellä ei ole sisäistä tarvetta uskonnollisuuteen, asialla on taipumus nousta jossain vaiheessa elämää esille. Todennäköisesti juuri siksi noin 2/3 entisistä todistajista on uskonnottomia.
On täysin selvää että hyvistä aikeistaan huolimatta seurakunnan vanhimmat tekevät virheitä eikä asioita aina ole osattu hoitaa niin, kuten olisi ehkä pitänyt. Ihminen on kuitenkin epätäydellinen. Onneksi Jeesuksen tulenväriset silmät näkevät kaiken. Aikanaan kuten sanoin, saamme jokainen tekojemme mukaan.
Keissi olisikin varsin simppeli, mikäli kyse olisi yksittäisten vanhinten yksittäisistä virheistä. Kyse on kuitenkin Jehovan todistajien uskonnollisen järjestön, Vartiotorni-seuran, järjestelmällisestä rikosten peittelystä ja tietoisesta väärien oppien ylläpitämisestä. Sille on olemassa melko simppeli syy, miksi se on järjestö, eikä pelkästään yksittäiset vanhimmat, joka istuu syytetyn penkillä pitkin oikeusistuimia.
Mutta korjauksia on järjestön osalta tehty kun asioita on ymmärretty enemmän. Eikö tämä ole iloitsemisen aihe, että ymmärrys lisääntyy. Samaa ei voi sanoa muista kristillisistä suunnista.
Korjaukset voisivat olla argumentti, mikäli ne tehtäisiin muista kuin pakon sanelemista syistä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
takapiru

Viesti Kirjoittaja takapiru »

"...kummallisesta kolmiyhteisestä valkopartaisesta kaverista, jota sanotaan Jumalaksi. Hän on kuitenkin yksi vaikka on kolmessa osassa..."

Ensinnäkään Jumala ei ole minkään näköinen, sillä häntä ei voi maailmassamme elävä nähdä :) ja toisekseen kolmiyhteys tarkoittaa Isää, Poikaa ja Pyhä Henkeä, siis yhtä paketti, ei kolmea asiaa. Vähän kuten sakset; yksi juttu, jonka nimi monikossa ✂ joten jep, samalla häiskällä monta nimeä kuten rakkaalla lapsella.

Mulle on sama, onko nimi Jumala, Jehova vai Allah, sama tyyppi.
Veli-Hopea

Tony tuossa heittikin muutaman kysymyksen joihin itsekin kaipaan vastauksia ja hoksasin että minulla on yhtä lailla siihen oikeus, mielipiteeseeni, samoin kuin ex-witnessillä on oikeus jakaa mielipiteensä.

Ei ole aikomustakaan olla hiljaa ja nöyrtyä myötäilemään tätä saarnaa, miksi edes pitäisi?
Eikö kuitenkin Jehovan tahdon tekeminen ja häneen luottaminen ole se kaikkein tärkein asia elämässä, eikä niinkään se, mitä ihmiset sinusta ajattelevat?
Jehovan tahtoihin en ota sen kummemmin kantaa , mutta järjestön tahdon tekemisellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Olen huomannut, että on suorastaan typerää alkaa taistelemaan järjestöä vastaan, koska uskon edelleen, että se on Kristuksen ohjauksessa, ja se on hengellinen kotimme.
Ei ole. Siitä ei ole yhtään todisteita, mitään perusteita, tuhannen kerran sanottuna päinvastoin.

Miksi heittäisin likavettä kenenkään toisen niskaan, jos tse olen syyllinen tekemiini synteihin?
Eipä tietenkään omista virheistä muita pidä syyttää. Yritätkö jotenkin sanoa että me muut toimimme samoin? Mikä on minun syntini?
Korjatkaa ihmeessä jos tietoni on väärää!
Et monessakaan kohtaa esittänyt tietoa vaan luuloja joilla ei ole ensimmäistäkään pohjaa. Hankala se on silloin tietona tuoda sitä esille.

Minä en taistele järjestöä vastaan yhtään sen enempää kuin mormooneja , helluntalaisia tai mitään muitakaan vastaan. En vain yksinkertaisesti niele minkään näiden tarjoamaa huuhaata ja huijausta.

Oppitulkinnat muuttuvat jatkuvasti, välillä edestakaisin ja niistäkin äänestetään hallintoelimessä kuten RF COC kirja kertoo. Joskus äänestyksen jälkeen tunnin päästä vielä muutellaan mielipidettä ja 2/3 osan sääntö on ihan älytön elleivät edes yhdessä hallintoelimenä ole samaa mieltä säännöistä ja tulkinnoista. Mitä ihmeen ohjausta se muka on?

Se ei ole ohjausta vaan ihmisten mielipiteitä ja tulkinnat hatusta vedettyä hevonpaskaa.

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tästä kaikesta vuodatuksesta nousee mieleeni seuraava ajatus : Tuntematta ex-wittnessin taustoja en voi olla ajattelematta;

Jos järjestö tuntuu yhä siltä oikealta/jumalan ohjaamalta ja ystävät oli aina ihania ja sait hengellisen tarpeen tyydytettyä kokous/konventti ohjelmien avulla niin miksi et palaa järjestöön?

Minun ei ole tällä tarkoitus kannustaa siihen mutta asia vain kummastuttaa minua.
Itse olen päinvastoin suuntaamassa poispäin.
Monet asiat joita olen viimeaikoina oppinut ja kuullut tälläkin palstalla on vain vahvistanut päätöstäni.
Tiedän että seurakunnissa on varmasti vilpittömiä ystäviä ja perusopetukset tosissaan voivat viehättää monia;ehkä he sillä rakentavatkin itselleen sopivan hyvän elämän.

Näen kuitenkin että tuon hyvän elämän voi saavuttaa muutoinkin,tekemällä muille hyvää,olemalla rehellinen ja huomaavainen.
(kultainen sääntö)
Itse en koskaan ole esim.ymmärtänyt elämän tarkoitukseksi jumalan palvelemista.

Kukainenkin siis tulee mistäkin onnelliseksi mutta tämä järjestöstä paljastunut suuri epäkohta,pedofilien suojelu pimittämällä tietoa on minusta raskauttavaa.
Ja todisteetkin tosissaan löytyy vanhimmistojen itse kirjaamana.
En usko kaikkea mitä netti todistajista suoltaa mutta todennettuja asioita on monia.(YK mm.)

Siksi olen pidemmän aikaa puntaroinut asioita ja vaakakuppi alkaa kallistua lähdön suuntaan.
Veli-Hopea

Tiedän että seurakunnissa on varmasti vilpittömiä ystäviä ja perusopetukset tosissaan voivat viehättää monia;ehkä he sillä rakentavatkin itselleen sopivan hyvän elämän.
Näin se on, kyllä tuolta uskonnon sisältä löytyy valtavasti hyviä ja rakastavia ihmisiä hyvällä elämällä. Siitä huolimatta uskonnon pohja ja perusta on täysin mätä,hyvistä perusasioista huolimatta.
En usko kaikkea mitä netti todistajista suoltaa mutta todennettuja asioita on monia.
En minäkään mutta mitä uskot näistä "suolloista ",

Ovatko ne asiaa tuntevien entisten jehovantodistajien suoltoja vai jonkun muun asiaa tuntemattoman hurmoshenkisen hihhulin mustamaalaamista samalla korostaen omaa uskoaan?

Ja jos koet suoltojen olevan entisten todistajien, mikä on se hyöty heille tällaisesta?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hyvä veli-hopea,
Katsotaan ymmärsinkö kysymyksesi oikein,selvennetään lisää jos menee ns metsään :wink:

Satavarmahan ei voi olla kuin niistä mistä on mustaa valkoisella.
Silti kuitenkin lööperin erottaa yleensä kauas,tarkoitan tälläisiä lööppi tyyppisiä juttuja
(kuten oli viime vuonna se pudonnut muistiinpano vihko jossa merkintöjä suurista lahjoituksista)

Tämän palstan kautta olevat "vuodot" ovat järjestäen osoittautuneet tosiksi.
Asiat jotka on lukenut täältä ilmoitetaan myöhemmin seurakunnassa.
(tarkoitan kirjeitä muutoksista joita viime vuonna tuhka tiheään saatiin kuulla)
Näissä on ollut usein takana ns. Mukana olevat todistajat jotka ovat tämän mädännäisyyden havainneet ja haluavat tiedon jakaa.

Sitten on tietysti nämä todella ikävät asiat,niiden todenmukaisuus on esim.Australiassa hyvinkin todennettu.
(niistä nyt ei todellakaan srk puhuta,hys hys)

Entisten Todistajien jotka niistä kirjoittaa uskon haluavan valaista asioita ; kyllä katkeran panettelun erottaa enkä niille korvaani lotkauta kuten suomi 24 ei voisi vähempää kiinnostaa.
Veli-Hopea

Silti kuitenkin lööperin erottaa yleensä kauas,tarkoitan tälläisiä lööppi tyyppisiä juttuja
(kuten oli viime vuonna se pudonnut muistiinpano vihko jossa merkintöjä suurista lahjoituksista)
Joo. Näissä tapauksissa näkyy jälkeenpäin ennemminkin entisen todistajan kriittinen leima sen sijaan että entiset todistajat lähtisivät tuollaista huuhaata puolustamaan.

Vaikea käsittää mistä tällaisia tulee, mutta pahoin pelkään että tällaiset yritetään vierittää entisen todistajan niskaan.

Entisten Todistajien jotka niistä kirjoittaa uskon haluavan valaista asioita ; kyllä katkeran panettelun erottaa enkä niille korvaani lotkauta kuten suomi 24 ei voisi vähempää kiinnostaa.
No, ymmärtääkseni ymmärsit kysymykseni täysin oikein ja vastauksetkin olivat hyvin selviä ja loogisia :)

Nimrod

Viesti Kirjoittaja Nimrod »

Vastaan otsikkoon: jehovalaisuus mahdollisuus vai uhka? Vastaukseni on uhka. Mikään pilvenhattaralla istuva väinämöinen ei tätä jatkuvasti inhimillisiä mokia tekevää lahkoa ohjaa. Pikemminkin todisteita löytyy tätä harhaista väittämää vastaan - pilvin pimein.

Ex-witness; ymmärrän kirjoituksesi koskien ihmetystäsi koskien järjestön kritisointia ja "hyökkäämistä" kohtaan. Ihmettelet näitä asioita koska et ole avannut silmiäsi.

Viestin sävy ei ollut pilkkaava eikä hyökkäävä.
"Kuka on jumala, niin että minun pitäisi totella hänen ääntään? En tunne ketään jumalaa." -Mahtava metsästäjä
Veli-Hopea

Ihmettelet näitä asioita koska et ole avannut silmiäsi.

Viestin sävy ei ollut pilkkaava eikä hyökkäävä.
Mitä me voimme sitten heille jotka eivät näe mitään vaikka kaikki on nähtävissä? Onko kyse siitä että näkevät mutta eivät vain suostu hyväksymään sitä kun on turvallisempi pitää kiinni siitä mitä on?

En tiedä, ehkä emme voi heille mitään. Ehkä meidän ei edes tarvitse. Jos meillä on joku tarkoitus, ehkä se on heitä varten joilla on silmät, heitä varten jotka kuulevat, ehkä meillä ei ole edes tarkoitusta.

Pääasia on että keskustelusta saa itse apua ja siinä samalla lukijat, jos hyvä tuuri on.

Kukaan ei pakota näkemään, mutta kortit on avoimena pöydällä tälläkin palstalla.

Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

Ex-witness kirjoitti:Mihinkä muualle menisin, jossa voisin täyttää hengelliset tarpeeni? En mihinkään. Pakenisinko uskontoihin, jotka ovat terästetty hengellisellä votkalla ja alkaisin paasata helvetin piinasta ja kummallisesta kolmiyhteisestä valkopartaisesta kaverista, jota sanotaan Jumalaksi. Hän on kuitenkin yksi vaikka on kolmessa osassa.....
Tuttuja tuntemuksia, kolminaisuus- ja helvettikysymykset olivat minullekin aikoinaan hyvin tärkeitä. Tässä kohtaa voi kirkkoa moittia siitä, että tämän kaltaisista vailla käytännön merkitystä olevista kysymyksistä on tehty pakollisia uskonkappaleita, millä työnnetään toisinajattelevia ihmisiä lahkojen syliin. Miksei kirkossa voisi olla tilaa myös niille, jotka eivät kolminaisuuteen tai helvettiin usko? Helvetin olemassaoloa tosin epäillään kirkonkin piirissä. "Minne muuallekaan voisimme mennä?" on kuitenkin Vartiotornin opettama kysymys ja perustuu mielestäni väärään ajatukseen siitä, että pitäisi "mennä" jonnekin ja seurata oikeaa tai eniten oikeaa tai vähiten väärää opettajaa. Hengellinen yksinäisyys ja samalla tavalla uskovien puute on varmasti ahdistavaa, mutta kannattaako siinäkään tapauksessa maksaa niin korkeaa hintaa kuin Vartiotornin uskonnossa joutuu tekemään? Asiaa voi miettiä vaikkapa myrkkylasivertauksen valossa.
Minkälaisessa uskonnossa sinusta omatunto voi kehittyä mistä mainitsit?
Omantunnon kehittyminen ei mielestäni tarvitse uskontoa välttämättä lainkaan, mutta asia lienee kunnossa, jos uskonto on käytännöllinen, hyvään elämään pyrkivä ja keskustelun salliva. Tällaisia löytyy niin kristinuskon piiristä kuin muualtakin. Vaikka en kirkkoa joka suhteessa niin korkealle arvostakaan, kyllä siellä eettisistä kysymyksistä käydään ihan eri tavalla keskustelua kuin Vartiotornin piirissä ja hyväntekeväisyyteenkin panostetaan. Jehovan todistajien uskonnossahan keskustelua ei oikeastaan ole, sellaista missä sallittaisiin hallintoelimen näkemyksestä eriävät mielipiteet.
Tiedän, että uskot johonkin edelleen. Mikä on sinun henkireikäsi näkymättömiin asioihin? Uskon, että kaikki tarvitsevat jotakin muuta pysyvämpää tarkoitusta itselleen, kuin askillisen röökii, sixpäkin kolmosta tai mukavan sekavuustilan viikonlopun rellastamisen jälkeen mistä ei kuitenkaan muista mitään.
Minun hengellisyyteni ilmenee kai etsimisenä ja pohtimisena. Aiemmin oli tärkeää saada vastauksia, osaltaan siksi JT-usko viehättikin, mutta nykyään ei niin haittaa vaikka asiat olisivat vähän levällään. Aina oppii uutta ja maailma on ihmeitä täynnä. En kuitenkaan ole uskonnollinen tai mystikko, vaan pelkästään utelias. Niin sanotussa tieteellisessä maailmankuvassa riittänee minulle ihmeteltävää tämän elämän ajaksi. Jumalaan ja Jeesukseen uskominen on mielestäni ihan jees, jos niin oikealta tuntuu - miksipä siinä tapauksessa pakottamaan itseään muuhunkaan? Sama pätee kai Vartiotornin uskontoonkin, mutta sitä voisi toivoa, että ihmiset ottaisivat selvää mihin liittyvät ja kuuluvat.
Vastaa Viestiin