Erokirje

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Kletos

Re: Erokirje

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Pro et contra kirjoitti:" Onko SRK Jumalan valtakunta? , ei ole vaan Jumalan valtakunta vaikuttaa meidän keskellämme" näin olen kuullut kerrottavan SRK:n edustajan kautta.
Se mitä ulkopuolisille kerrotaan ei välttämättä ole sama asia kuin mitä yhteisön sisällä opetetaan. Vastaava käytäntö lienee sinulle tuttu myös Vt-seurasta.

Vanhoillislestadiolaiset uskovat muodostavansa Jumalan valtakunnan yhteisön, joka kasvaa sisältäpäin ts. lapsia synnyttämällä.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Pro et contra kirjoitti:" Onko SRK Jumalan valtakunta? , ei ole vaan Jumalan valtakunta vaikuttaa meidän keskellämme" näin olen kuullut kerrottavan SRK:n edustajan kautta.
Ei missään nimessä ole, eikä tule olemaan. En puutu nyt tulkintaan. Käytän KR33/38 tekstiä sen joistakin puutteellisuuksistaan huolimatta:

Luuk. 17:21
eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".

Jeesuksen sanat osoittavat Jumalan valtakunnan olevan hyvin henkilökohtaisen. Myös Jehovan todistajien opetus on vallan toinen. He sanovat: Me olemme Jumalan valtakunta. Tässä on vissi ero, mitä Raamattu ei millään muotoa tue.
Kletos

Viesti Kirjoittaja Kletos »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti: Ei missään nimessä ole, eikä tule olemaan. En puutu nyt tulkintaan. Käytän KR33/38 tekstiä sen joistakin puutteellisuuksistaan huolimatta:
No ei tietysti olekaan, mutta siitä huolimatta niin he itse väittävät olevan. :?
Jaakko Ahvenainen

Kletos kirjoitti:No ei tietysti olekaan, mutta siitä huolimatta niin he itse väittävät olevan. :?
Tietoisena tästä kuulunkin kastittomiin.
Pro et contra

Viesti Kirjoittaja Pro et contra »

Onhan oikein käsittää ja Raamatun sanan mukaista ymmärtää että taivasten valtakunta vaikuttaa seurakunnan keskellä ja keskuudessa näiden seurakunnan jäsenten välityksellä.

En nyt sano tästä enempää kun menee niin ohi aloituksen...
Jaakko Ahvenainen

Pro et contra kirjoitti:Onhan oikein käsittää ja Raamatun sanan mukaista ymmärtää että taivasten valtakunta vaikuttaa seurakunnan keskellä ja keskuudessa näiden seurakunnan jäsenten välityksellä.
Toki näin. Mutta kuinka se saattaisi vaikuttaa seurakunnassa, jonka tosiasiallinen jumala on ihmisistä koostuva kollegio, joka mielivaltaisesti sanelee oikean ja väärän sekä muuttaa Raamatun tekstiä vallan muuksi, mitä se itse asiassa on!

Tällaisessa tilanteessa ovat monet erokirjeet laaditut.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Pro et contra kirjoitti:Olen taipuvainen uskomaan että useimmat todistajat kieltävät ongelman olemassaolon koska heillä ei ole siitä omakohtaista kokemusta...
Todistajat kailottavat esimerkiksi väkivallan lisääntyneen vuoden 1914 jälkeen, vaikka heillä ei siitä omakohtaista kokemusta, miksiköhän? Todistajat kailottavat Jeesuksen palanneen 1914, vaikka heillä ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, miksiköhän?

Itse pidän toteennäytettynä, että jehovantodistajuus on uskonnollinen kultti, jossa mielenhallinta tärvää ajattelun siihen rajaan, että arkitodellisuus vääristyy, logiikka ja rehellisyys eivät ole arvossaan, vika on aina muualla kuin Vt-seura tai jehovantodistajuudessa.
...lisäksi tapaukset joita on pyritään pitämään mahdollisimman harvan tiedossa.
Niinpä, nk. tosi kristityn harjoittama pedofilia kun ei ole osa sitä nk. hyvää uutista, vaan todellisuutta.
Toisaalta tämä on kuitenkin hyvin marginaalinen ilmiö joten useimmilla todistajilla ei voikaan olla omakohtaista kokemusta seurakunnasta tai lähipiiristä hyväksikäytöistä.
Jehovantodistajuus muokkaa ihmistä besserwisseriksi, jolla on ratkaisu kaikkiin nyt tunnettuihin ja vielä tuntemattomiinkin ongelmiin, miten ihmeessä kukaan voi tyrkyttää elämäntapaansa ainoana oikeana jos ei edes tunne sitä? No vastaus on tietysti kultin sokaiseva vaikutus, jossa vika on aina ja kaikissa asioissa muualla, itse eletään maailman onnellisimman kansan keskuudessa.
Vartiotorni välttää kantaaottamattomuudellaan julkiseen keskusteluun osallistumista koska tuollainen keskustelua on raastavaa, hallitsematonta ja saattaa vartiotorniseuran mandaatin Jumalan valitsemana edustajana uudelleen arvioinnin kohteeksi ikäänkuin ilmaan nousisi näkymätön kysymysmerkki miksi ja miten näin tapahtui?
Meitä on moneksi, kaiken tämän keskellä joku vielä jakaa ongelmia erillisiksi linnakkeiksi ja jatkaa osalinnakkeiden puolustamista. Tuli vaan mieleen rs-kirjan myrkkylasillinen.
Vastaa Viestiin