Pro et contra kirjoitti:Olen taipuvainen uskomaan että useimmat todistajat kieltävät ongelman olemassaolon koska heillä ei ole siitä omakohtaista kokemusta...
Todistajat kailottavat esimerkiksi väkivallan lisääntyneen vuoden 1914 jälkeen, vaikka heillä ei siitä omakohtaista kokemusta, miksiköhän? Todistajat kailottavat Jeesuksen palanneen 1914, vaikka heillä ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, miksiköhän?
Itse pidän toteennäytettynä, että jehovantodistajuus on uskonnollinen kultti, jossa mielenhallinta tärvää ajattelun siihen rajaan, että arkitodellisuus vääristyy, logiikka ja rehellisyys eivät ole arvossaan, vika on aina muualla kuin Vt-seura tai jehovantodistajuudessa.
...lisäksi tapaukset joita on pyritään pitämään mahdollisimman harvan tiedossa.
Niinpä, nk. tosi kristityn harjoittama pedofilia kun ei ole osa sitä nk. hyvää uutista, vaan todellisuutta.
Toisaalta tämä on kuitenkin hyvin marginaalinen ilmiö joten useimmilla todistajilla ei voikaan olla omakohtaista kokemusta seurakunnasta tai lähipiiristä hyväksikäytöistä.
Jehovantodistajuus muokkaa ihmistä besserwisseriksi, jolla on ratkaisu kaikkiin nyt tunnettuihin ja vielä tuntemattomiinkin ongelmiin, miten ihmeessä kukaan voi tyrkyttää elämäntapaansa ainoana oikeana jos ei edes tunne sitä? No vastaus on tietysti kultin sokaiseva vaikutus, jossa vika on aina ja kaikissa asioissa muualla, itse eletään maailman onnellisimman kansan keskuudessa.
Vartiotorni välttää kantaaottamattomuudellaan julkiseen keskusteluun osallistumista koska tuollainen keskustelua on raastavaa, hallitsematonta ja saattaa vartiotorniseuran mandaatin Jumalan valitsemana edustajana uudelleen arvioinnin kohteeksi ikäänkuin ilmaan nousisi näkymätön kysymysmerkki miksi ja miten näin tapahtui?
Meitä on moneksi, kaiken tämän keskellä joku vielä jakaa ongelmia erillisiksi linnakkeiksi ja jatkaa osalinnakkeiden puolustamista. Tuli vaan mieleen rs-kirjan myrkkylasillinen.