Sukututkija kirjoitti:Tony kirjoitti:Toinen erittäin ongelmallinen kohta on jäsenten velvoittaminen luovuttamaan hoitotahtokortista kopio seurakunnalle. Seurakunnalla ei pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä, mikäli kyse on aidosti henkilön omasta valinnasta. Mikäli kyse olisi kollektiivisesta määräyksestä, asia olisi toki toinen...
Niin en sitten tiedä… Niin kauan kun seurajäsenyys on juridisesti vapaehtoista ja niin kauan kun asioita ei ole ruodittu käräjillä, niin olisin taipuvainen ajattelemaan, että lainkoura ei asiaan puutu. Nähdäkseni alaikäisten osalta tulkinta ei ole ihan niin suoraviivainen, mutta eikö niissä tapauksissa olekin käytetty jonkinlaista kiertotietä ja apua tarvitsevat saaneet veripussukkansa.
"juridisesti vapaaehtoista" ?
Lain kiemurat ovat joskus vaikeita ymmärtää. Jos seurakunnassa lavalta sanotaan,....
" Kirjallisuuspöydältä löytyy uudet kaavakkeet hoitotahtokortin täyttämistä varten, vanhat hoitotahtokortit tulee hävittää, ja jos on kysyttävää, niin vanhemmat neuvoo."
Koska ei mainittu, että esim. kaavakkeen täyttäminen on vapaaehtoista, eikä myöskään annettu muuta vaihtoehtoa, niin katsoisin ainakin näin maalaisjärjellä, että kysymyksessä on "vapaaehtoinen PAKKO".
Vapaaehtoinen pakko on JT:jien järjestössä vanha ja hyväksi todettu keino saada seurakuntalaiset ojennukseen.
Niinkin vakavassa asiassa, kun verikysymyksessä, jossa saattaa olla kysymyksessä jopa hengenlähtö, siinä vapaaehtoisen pakkokortin käyttäminen on hyvin kyseenalaista, jos ei sitten laitonta.
Minä ainakin järkytyin, kuullessani tuollaisen määräyksen seurakunnalta, onneksi olen jo aika pitkälle irtaantumassa koko lafkasta ja saan itse päättää omasta elämästäni.
Asioita ei tule monimutkaistaa tarpeettomasti.
"Occamin partaveitsi ja Einsteinin hiomakivi"