Sotaelokuvaa vahingollisempia olivat mielestäni kellarivideot.
Pelkät puheet pikaisesta lopusta ja väkivallan mahdollisuudesta olivat ainakin minulle lapsena ahdistavia. Voi vain kuvitella, miten ahdistavia tällaiset videot olisivat olleet, joissa esitetään realistisesti toteutettuja tilanteita, jotka tapahtuvat lasten(kin) mielikuvissa ihan pian, heille itselleen, ihan oikeasti.
JT exä kirjoitti:Jos katsote television lastenohjelmia tänä päivänä, voiko teistä ihan tosissaan kukaan väittää, etteivät ne olisi paljon väkivaltaisempia kuin tuo konventin elokuva. Lasten ohjelmissa pudotaan korkeuksista, eikä satu. Jäädään auton alle, isoja kiviöä putoaa päälle, otukselle tehdään kaikenlaista fyysistä väkivaltaa. Se on todella raakaa väkivaltaa joka naamioidaan söpöiksi pehmo otuksiksi, joita saa mätkiä turpaan ihan miten lystää. Sehän ei satu! Ja animaatioissa, joissa ammutaan otusta takapuoleen haulikolla, sekään ei satu. Otus vain ponnahtaa korkeuksiin ja kirkaisee jonka jälkeen kaikki on hyvin vaikka ammuttiin. Minusta ne ovat lapsille TÄYSIN sopimatonta viihdettä. Mutta ihmettelen, että sellaisista animaatioista ei kukaan teistä mainitse sanallakaan saati sitten ohjelmia valvovat tarkastamot. Olen itse animaatioiden ystävä. Keräillyt Disney kamaa jne. Joten tiedän kokemuksesta kuinka väkivaltaisia lapsten ohjelmat ovat.
Näissä on se ratkaiseva ero, että animaatioita ei edes yritetä esittää todellisina tapahtumina tai tarinoina. Ne ovat satua ja viihdettä. Järjestön esittämien videoiden on tarkoitus jäljitellä todellisuutta, jolloin niiden vaikutus on oleellisesti erilainen kuin viihteeksi tarkoitetun animaation. Järjestön elokuvat erottuvat ratkaisevasti viihteestä myös siinä, että jos viihde olisikin lapsesta ahdistavaa, lapsi saa tukea ja informaatiota vanhemmaltaan ettei kyse ole suinkaan todellisista tapahtumista. Järjestön materiaalin tapauksessa tilanne on juuri päinvastainen.
En minä muista muksuna ahdistuneeni millään tavalla Aku Ankan väkivaltaisuudesta, mutta harmagedonista esitetyt kuvat kirjallisuudessa taas saivat aikaan ihan eri tunnelman.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja