Lasten hyväksikäytön monet muodot Jehovan todistajien järjestössä

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Johanneksen poika
Viesti:

Lasten hyväksikäytön monet muodot Jehovan todistajien järjestössä

Viesti Kirjoittaja Johanneksen poika »

Kuva
Kuvat: JW.ORG

Jehovan todistajien järjestössä lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on maailmanlaajuinen ongelma. Mutta se ei ole ainoa hyväksikäytön muoto.

Jehovan todistajien järjestö käyttää lapsityövoimaa saarnaamistyössä. Se on myös kuvottava piirre tässä kultissa.

Mutta ei siinä vielä kaikki. Nyt on uunituoreessa JW ORG:n uutisessa kerrottu noin vuosi sitten toteutetusta kirjekampanjanjasta Venäjän Jehovan todistajien puolesta. Uutisessa on paljon kuvia, sekä tekstin joukossa että sivun lopussa.

Lapset ovat joutuneet mannekiinin hommiin, kun yritetään vedota hallituksiin, poliittiisiin tahoihin ja tavallisiin ihmisiin. Lapsilla "myydään" vainoasiaa.

Lue lisää täältä. Pahoittelen, jos joidenkin mielestä kynä oli tätä kirjoitusta kirjoittaessani liian terävä. Mutta joskus asiat on kerrottava niin suoraan kuin mahdollista, vaikka se voisi loukata joitakin.

Palautetta voi antaa sähköpostilla: jp@johanneksenpoika.fi
linnakundi

Re: Lasten hyväksikäytön monet muodot Jehovan todistajien järjestössä

Viesti Kirjoittaja linnakundi »

Tuskinpa nuo lapset 24/7 kirjoittelee kravatti kaulassa Putinille. Jos nyt osoitettaisiin, että kyseiset lapset ovat jossakin kirjetehtaassa väsäämässä kirjeitä, ilman lapsuuden leikkejä, niin olisihan se hirveä juttu. Nyt sinulla JP menee hieman yli, kun annat sellaisen kuvan, ettei kravattilapsilla ole mahdollisuutta kirjoittamisiltaan leikkiä.

Itse olen nähnyt noiden lapsen ikäisiä Pride kulkueessa sateenkarilippu kädessä. Taisi olla jokin vuosi siitä, kun Vastarintaliike iski kaasulla kulkueeseen ja nuorin kaasu-uhri oli 1-vuotias. Siitä huolimatta lapsia oli vuoden 2011 Pride kulkueessa, vaikka vaara oli joutua taas iskun kohteeksi.
Omassa nuoruudessa oli Suomi täynnä poliittisia lapsi ja nuorisojärjestöjä. JP lapsia ei ole syytä eristää todellisuudesta. Kyllä pumpulissa voi lapsia yrittää kasvattaa, mutta tulokset lapsen itsetunnon puolesta eivät taida olla mairittelevia.
Pari päivää taaksepäin 10-vuotiasta sateenkaariperheen lasta haastateltiin niistä tunnoista, joita kaksi äitiä on hänelle tuonut. Haastattelu liittyi ajankohtaisohjelmaan, jossa edistettiin sateenkaariperheiden etuja ja yhdenvertaisuutta lain edessä

Anne Frank kirjoitti kuuluisaa päiväkirjaa alkaen 12-vuotiaasta. Kait juutalaisia pitäisi syyttää siitä, että he hankkivat lapsen kirjoittelulla sympatiaa Holocaust kohtaloilleen.

Juttusi oli myös suhteuttamista. Koska jehovantodistajat ovat itse varsin ärsyttäviä, niin on varsin luonnollista, että heitä vainotaan. Suhteutat jehovantodistajien pahuutta Putinin pahuuteen. Vaikka kuinka alussa pehmittelet, niin sanomasi on, että omaa syytä vaino on.
Hitler kirjassaa Mein kampf (Taisteluni) myös suhteutti juutalaisvastaisuutaan ottamalla esimerkiksi itä ortodoksijuutalaisen, joka ei ollut ulkonäköä myöten suostunut sopeutumaan silloiseen Wienin katukuvaan. "onko tuokin saksalainen" kysyi Hitler, kun näki Itävälta-Unkariin sopeutumattoman ortodoksijuutalaisen. Jos vaivautuisit lukemaan Talmudia, niin sieltä löytyvät tasan samat perustelut juutalaisten ylenmyyteen ja ainoaksi uskoksi, mitä jehovantodistajat esittävät.

Kun nyt lasten oikeuksien perään huudetaan, niin onko jäänyt lukematta koko lasten oikeuksien sopimus.
"30 artikla

Niissä maissa, joissa on etnisiä, uskonnollisia tai kielellisiä vähemmistöryhmiä tai alkuperäiskansoihin kuuluvia henkilöitä, tällaiseen vähemmistöryhmään tai alkuperäiskansaan kuuluvalta lapselta ei saa kieltää oikeutta nauttia yhdessä ryhmän muiden jäsenten kanssa omasta kulttuuristaan, tunnustaa ja harjoittaa omaa uskontoaan tai käyttää omaa kieltään."

Voihan siitä sopimuksesta napsia jakeita kuten jehovantodistajat, mutta jos aidosti on huolissaan lapsista, niin tukee koko sopimusta.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kirjekampanja on toki vain yksittäinen tapahtuma, joka ei sinänsä vie keneltäkään mahdollisuutta lapsuuteen, mutta se on osa kokonaisuutta, joka vaikuttaa lapsen maailmaan. Itselle siihen kokonaisuuteen kuului kolme kokouksilla pilattua päivää joka viikko.

Järjestön propagandassa lapset esitetään iloisina siitä, että he saavat palvella teokratiaa; käydä kentällä, kokouksissa, kirjoitella valtiolle kirjeitä, vastata kokouksissa tai lahjoittaa järjestölle jäätelörahat. Väitän, että useimmat lapset haluaisivat kuitenkin vain olla lapsia; leikkiä, pelata ja olla kavereiden kanssa. Uskonnolinen aktiivisuus on useimmissa tapauksissa pelkkä päälle liimattu rooli, jota lapset eivät todellisuudessa edes haluaisi näytellä.

Se, että järjestö käyttää lapsia propagandansa edistämiseen, on ehdottoman tuomittavaa, ja siitä on aina perusteltua esittää kritiikkiä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Johanneksen poika
Viesti:

linnakundi kirjoitti:Tuskinpa nuo lapset 24/7 kirjoittelee kravatti kaulassa Putinille. Jos nyt osoitettaisiin, että kyseiset lapset ovat jossakin kirjetehtaassa väsäämässä kirjeitä, ilman lapsuuden leikkejä, niin olisihan se hirveä juttu. Nyt sinulla JP menee hieman yli, kun annat sellaisen kuvan, ettei kravattilapsilla ole mahdollisuutta kirjoittamisiltaan leikkiä.
Kiitos asiallisesta ja rakentavasta kritiikistä!

Sanoinko, että kravattilapset kirjoittavat Putinille kirjeitä 24/7? En sanonut. Yksikin kerta on liikaa. Lasten kuuluu elää lasten elämää eikä miettiä vainoa, maailmanloppua, demoneita ja muuta "mukavaa".

Tämä kirjekampanjan "lapsiosio" on aika oksettavaa katsottavaa. Kun Jehovan todistaja -lapset eivät saa sensuroimatonta tietoa mistään asiasta, heillä ei voi olla todellista kuvaa maailmasta. He ovat vain sen informaation varassa, jota "uskollinen ja ymmärtäväinen orja", ts. hallintoelin suvaitsee suuressa viisaudessaan jakaa. "Saatanan maailman" informaatio on Jehovan todistajille kauhistus. Avoin tiedonvälitys ei vain sovi suljetun lahkon tai kultin toimintamalleihin.

Kehottaisin sinua lukemaan UUT:n tekemän selvityksen lasten asemasta JT-yhteisössä. Vaikka tuo selvitys on tehty vuonna 2013, se on edelleen täysin ajankohtainen.

Selvityksen pääset lukemaan tästä linkistä.

Selvityksen pohjana oli 17 entisen Jehovan todistajan kokemukset. Ne voi lukea täältä.

Kun olet lukenut sekä selvityksen että siihen liittyvät kokemukset, olisi mielenkiintoista tietää, mitä mieltä olet JT-perheissä kasvaneiden lasten "normaalista" elämästä.

Kuva
Kuva: iStockPhoto
Johanneksen poika
Viesti:

Tony kirjoitti:Kirjekampanja on toki vain yksittäinen tapahtuma, joka ei sinänsä vie keneltäkään mahdollisuutta lapsuuteen, mutta se on osa kokonaisuutta, joka vaikuttaa lapsen maailmaan. Itselle siihen kokonaisuuteen kuului kolme kokouksilla pilattua päivää joka viikko.

Järjestön propagandassa lapset esitetään iloisina siitä, että he saavat palvella teokratiaa; käydä kentällä, kokouksissa, kirjoitella valtiolle kirjeitä, vastata kokouksissa tai lahjoittaa järjestölle jäätelörahat. Väitän, että useimmat lapset haluaisivat kuitenkin vain olla lapsia; leikkiä, pelata ja olla kavereiden kanssa. Uskonnolinen aktiivisuus on useimmissa tapauksissa pelkkä päälle liimattu rooli, jota lapset eivät todellisuudessa edes haluaisi näytellä.

Se, että järjestö käyttää lapsia propagandansa edistämiseen, on ehdottoman tuomittavaa, ja siitä on aina perusteltua esittää kritiikkiä.
Hyvin tiivistetty ja niin totta!
linnakundi

Olen kasvattanut lapsia ollessani aktiivinen jehovantodistaja. Tonylle huomauttaisin, että kokouksia on kaksi ja viikolla oleva kokous on hengeltään muuttunut sisältäen mm. videoita.
Aluksi kannataisi päivittää tiedot, missä nykyisin mennään.

JP:n ajatus siitä, että lapsille pitäis antaa puolueetonta tietoa on hieman kummallinen. Suomen lainkin mukaan lapset seuraa äidin uskontokuntaan ja saa kasvatuksen kodin vakaumuksen mukaan.
En tiedä moniko sateenkaariperheellinen tarjoaa tietoa lapsilleen siitä, kuinka eräissä uskonnollisissa yhteisöissä on varsin negatiivinen kuva heistä, saati että esittelee lapsille heidän perustelujaan. Johan siitä soppa syntyisi, kun ruvettaisiin määrittelemään, mikä on todellinen kuva maailmasta. Ei mahtaisi yhteisymmärrystä löytyä.

Omat lapseni eivät ole yöllä kirkuneet, eivätkä nähneet painajaisia. Olen tutkinut heidän lapsuudessaan kaikki kirjat, mitä WT seura silloin suolti. Lapseni viihtyivät kokouksissa ja pitivät puheita mielellään. Vaikuttavat isän silmään tasapainoisilta.
Tuossa se ongelma tulee JP. Olen paljon lukenut juttujasi, mutta en tunnista niitä. Usein mietin, mistä kauhuseurakunnasta nuo kokemukset on peräisin?
Itse uskon vakavasti, että nuo kokemukset, joita sivuillasi on ollut kertoo enemmän mielenterveysongelmista, kuin keskiverto jehovantodistajuudesta.

Tony kirjoitat varsin kovalla varmuudella siitä, mitä lapset haluavat olla? Lisäksi esität aivan vakavissasi, että jehovantodistaja aktiivisuudet estävät sen, ettei lapset saa olla lapsia. Isänä ja monen lapsen kasvattajana sanon, ettet tiedä mistä kirjoitat. Itse olin iloinen sunnuntain kokouksesta, kun lapset lähtivät tietokonepeliensä luota todelliseen maailmaan. Virtuaalitodellisuus vaihtui todellisiin ihmisiin.
linnakundi

Laki näyttää muuttuneen. Lapsi ei enää seuraa kategorisesti äidin uskontokuntaan, vaan sen vanhemmat päättävät yhdessä aina 12 ikävuoteen asti.

Tonyn tekstin luin huolimattomasti. Tony kertoi itsestään, ei tämän päivän kokouksista.
Weathertop
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Weathertop »

linnakundi kirjoitti:Olen kasvattanut lapsia ollessani aktiivinen jehovantodistaja. Tonylle huomauttaisin, että kokouksia on kaksi ja viikolla oleva kokous on hengeltään muuttunut sisältäen mm. videoita.
Aluksi kannataisi päivittää tiedot, missä nykyisin mennään.

JP:n ajatus siitä, että lapsille pitäis antaa puolueetonta tietoa on hieman kummallinen. Suomen lainkin mukaan lapset seuraa äidin uskontokuntaan ja saa kasvatuksen kodin vakaumuksen mukaan.
En tiedä moniko sateenkaariperheellinen tarjoaa tietoa lapsilleen siitä, kuinka eräissä uskonnollisissa yhteisöissä on varsin negatiivinen kuva heistä, saati että esittelee lapsille heidän perustelujaan. Johan siitä soppa syntyisi, kun ruvettaisiin määrittelemään, mikä on todellinen kuva maailmasta. Ei mahtaisi yhteisymmärrystä löytyä.

Omat lapseni eivät ole yöllä kirkuneet, eivätkä nähneet painajaisia. Olen tutkinut heidän lapsuudessaan kaikki kirjat, mitä WT seura silloin suolti. Lapseni viihtyivät kokouksissa ja pitivät puheita mielellään. Vaikuttavat isän silmään tasapainoisilta.
Tuossa se ongelma tulee JP. Olen paljon lukenut juttujasi, mutta en tunnista niitä. Usein mietin, mistä kauhuseurakunnasta nuo kokemukset on peräisin?
Itse uskon vakavasti, että nuo kokemukset, joita sivuillasi on ollut kertoo enemmän mielenterveysongelmista, kuin keskiverto jehovantodistajuudesta.

Tony kirjoitat varsin kovalla varmuudella siitä, mitä lapset haluavat olla? Lisäksi esität aivan vakavissasi, että jehovantodistaja aktiivisuudet estävät sen, ettei lapset saa olla lapsia. Isänä ja monen lapsen kasvattajana sanon, ettet tiedä mistä kirjoitat. Itse olin iloinen sunnuntain kokouksesta, kun lapset lähtivät tietokonepeliensä luota todelliseen maailmaan. Virtuaalitodellisuus vaihtui todellisiin ihmisiin.
Jos sinun lapsesi ovat selvinneet suhteellisen ehjinä, se ei tuon perusteella ole ainakaan sinun ansiotasi. Siinä on kyse helvetin hyvästä tuurista, josta saat olla kiitollinen.

Näissä yhteyksissä puhutaan usen mielenterveyden ongelmista, koska vakavat mielenterveyden ongelmat ovat tutkitusti Jehovan todistajien parissa kymmenisen kertaa yleisempiä kuin muun väestön keskuudessa. Mistäköhän se mahtaa johtua? Aila Ruohon kirjasta Pyhät, pahat ja pelokkaat voit lukea myös erilaisten pelkotilojen yleisyydestä tuossa kuoleman kultissa.

Toivottavasti sateenkaariperheissä tosiaan valistetaan lapsia suvaitsemattomien uskontojen vaaroista. Niinhän joka ainoassa perheessä pitäisi tehdä, ja koulussa myös. Mitä muuten, jos yksi lapsista, joita kovasti kasvatit jehovantodistajuuteen, olisikin ollut homo? Jos olisi vielä hengissä, niin tuskin ainakaan terveenä, ellei olisi osannut jättää järjestöä riittävän ajoissa. Olisiko sinulla silti ns. voittajan fiilis?

Johanneksen pojan kirjoitus on paitsi täysin asiallinen, myös tarpeellinen. Se, ettet ole kyennyt kyennyt kunnolla kohtaamaan sitä, mitä olet tehnyt tai yrittänyt tehdä omille lapsillesi, on sinun ongelmasi. Älä pura sitä muihin.

EDIT: tuleepas hitosti korjailtavaa, kun kirjoittaa aiheellisen vihaisena.
Viimeksi muokannut Weathertop, 01.04.2018 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
linnakundi

Weathertop kirjoitti:
Jos sinun lapsesi ovat selvinneet suhteellisten ehjinä, se ei tuon perusteella ole ainakaan sinun ansiotasi. Siinä on kyse helvetin hyvästä tuurista, josta saat olla kiitollinen.
Kiitos kun valaisit asiaa, täytyypä kertoa lapsille asia.
Weathertop kirjoitti: Näissä yhteyksissä puhutaan usen mielenterveydenongelmista, koska vakavat mielenterveyden ovat tutkitusti Jehovan todistajien parissa kymmenisen kertaa yleisempiä kuin muun väestön keskuudessa. Aila Ruohon kirjasta Pyhät, pahat ja pelokkaat voit lukea myös erilaisten pelkotilojen yleisyydestä tuossa kuoleman kultissa.
Syy ja seuraus on nurinpäin. Mielenterveysongelmaiset hakeutuvat jehovantodistajiin. Itse kenttätyötä paljon tehneenä huomasin, että kun tutkistelun sai, niin varsin ongelmallinen ihminen oli edessä lähes kategorisesti.
Weathertop kirjoitti: Johanneksen pojan kirjoitus on paitsi täysin asiallinen, myös tarpeellinen. Se, ettet ole kyennyt kyennyt kunnolla kohtaamaan sitä, mitä olet tehnyt tai yrittänyt tehdä omille lapsillesi, on sinun ongelmasi. Älä pura sitä muihin.
Esitin kritiikin kritiikiä. Mielestäni kohtasin sen sen verran hyvin, että kerroin siihen näkemykseni.
Weathertop
Moderaattori

linnakundi kirjoitti: Syy ja seuraus on nurinpäin. Mielenterveysongelmaiset hakeutuvat jehovantodistajiin.
Joo, näinhän sen täytyy olla: mielenterveysongelmaiset päättävät syntyä todistajaperheisiin! Nythän meillä on tässä jo selvä todiste sielunvaelluksesta!

Kai tajuat, etteivät harvat pystymetsästä mukaan tulleet mielenterveyskuntoutujat millään riitä selittämään moisia lukuja? Ehdoton valtaosa "uusista" todistajista on nimenomaan todistajien lapsia. Näiden kokemia pelkotiloja ja mielenterveyden ongelmia on tutkittu aika hyvin, minkä tietäisit, jos apologistina hillumisen sijaan päättäisit ottaa asiasta selvää.
"The universe is not fine-tuned for life; life is fine-tuned to the universe." - Victor J. Stenger
linnakundi

Weathertop kirjoitti:
linnakundi kirjoitti: Syy ja seuraus on nurinpäin. Mielenterveysongelmaiset hakeutuvat jehovantodistajiin.
Joo, näinhän sen täytyy olla: mielenterveysongelmaiset päättävät syntyä todistajaperheisiin! Nythän meillä on tässä jo selvä todiste sielunvaelluksesta!

Kai tajuat, etteivät harvat pystymetsästä mukaan tulleet mielenterveyskuntoutujat millään riitä selittämään moisia lukuja? Ehdoton valtaosa "uusista" todistajista on nimenomaan todistajien lapsia. Näiden kokemia pelkotiloja ja mielenterveyden ongelmia on tutkittu aika hyvin, minkä tietäisit, jos apologistina hillumisen sijaan päättäisit ottaa asiasta selvää.
Jos sinulla on esittää tutkimuksia 1965-1975 ja 1980-luvulla mukaan tulleista, niin anna tulla, luen mielelläni. Otan selvää sitä mukaan, kun sinä tietoa tarjoilet. Siinä ovat vuodet, kun JT populan runko muodostui.

Itse väitän, että mielenterveysongelmaisia tuli mukaan noina vuosina verrattaen reippaasti. Itse olin osa-aikanen vuosittain 1980-luvulla ja minulla on näppituntumaa ihmisistä, joita mukaan tuli. Näiden lapset varmasti ovat kärsineet, sitä en kiellä, mutta pysyn edelleen kannassani, että lähtökohtaisesti persoonan häiriöt ja mielisairaudet ovat noissa JP selvityksissä suurempi ongelma, kuin jehovantodistajuus.
Weathertop
Moderaattori

linnakundi kirjoitti:
Weathertop kirjoitti:

Jos sinulla on esittää tutkimuksia 1965-1975 ja 1980-luvulla mukaan tulleista, niin anna tulla, luen mielelläni. Otan selvää sitä mukaan, kun sinä tietoa tarjoilet. Siinä ovat vuodet, kun JT populan runko muodostui.

Itse väitän, että mielenterveysongelmaisia tuli mukaan noina vuosina verrattaen reippaasti. Itse olin osa-aikanen vuosittain 1980-luvulla ja minulla on näppituntumaa ihmisistä, joita mukaan tuli. Näiden lapset varmasti ovat kärsineet, sitä en kiellä, mutta pysyn edelleen kannassani, että lähtökohtaisesti persoonan häiriöt ja mielisairaudet ovat noissa JP selvityksissä suurempi ongelma, kuin jehovantodistajuus.
Turusen kirjassa on tietoa 70-luvulla tehdystä australialaistutkimuksesta, Aila Ruoho taas on tehnyt omat kirjansa kyselytutkimusten pohjalta ja viittaa niissä myös saatavilla olevaan akateemiseen tutkimukseen. Aloittaisin näistä.

Itse olet toistellut aika rajua väitettä, jonka tueksi et tarjoa muuta todistusaineistoa kuin oman väitetyn kokemuksesi vanhempana. Oletko koskaan törmännyt tutkittuun tietoon, joka tukisi kantaasi?
Weathertop
Moderaattori

https://freedomofmind.com/how-jehovahs- ... -children/

Tärkeä kirjoitus Steven Hassanilta, joka on maailman johtavia kulttiasiantuntijoita. Jehovantodistajakasvatus selvästi vahingoittaa lapsia ihan aivojen kehityksen tasolla.

Hassanin moneen kertaan päivitetty klassikkoteos Combating Cult Mind Control tarjoaa laajempaa tietoa Jehovan todistajienkin käyttämän kultti-indoktrinaation psykologisista vaikutuksista.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

linnakundi kirjoitti:Omat lapseni eivät ole yöllä kirkuneet, eivätkä nähneet painajaisia.
Mitä tässä on tullut reippaat 15 vuotta aihetta ja kokemuksia seurattua, niin harmagedoniin liittyvät painajaiset ovat Jt-lapsilla hyvin yleisiä. Itsekin näin niitä. Kerroinko niistä jollekin? En tietenkään. Eihän Jehovan todistajan kuulunut pelätä ihan pian alkavaa harmagedonia.
Tony kirjoitat varsin kovalla varmuudella siitä, mitä lapset haluavat olla?
Ehkä meillä kahdella on se ero, että minä olen elänyt todistajalapsuuden? Lisäksi olen ollut mukana vertaistukitoiminnassa pitkään ja lukenut runsaasti entisten todistajien kokemuksia kautta maailman. Perustan väitteeni sekä omien että muiden kokemusten pohjalta.
Lisäksi esität aivan vakavissasi, että jehovantodistaja aktiivisuudet estävät sen, ettei lapset saa olla lapsia. Isänä ja monen lapsen kasvattajana sanon, ettet tiedä mistä kirjoitat. Itse olin iloinen sunnuntain kokouksesta, kun lapset lähtivät tietokonepeliensä luota todelliseen maailmaan. Virtuaalitodellisuus vaihtui todellisiin ihmisiin.
Niin. Minä kirjoitan omista ja muiden kokemuksista Jt-lapsena. Sinä kirjoitat kokemuksistasi isänä.

Teokraattinen aktiivisuus ei vie lapselta lapsuutta kokonaan, mutta se haittaa sitä merkittävästi.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Weathertop
Moderaattori

Tony kirjoitti:
linnakundi kirjoitti:Omat lapseni eivät ole yöllä kirkuneet, eivätkä nähneet painajaisia.
Mitä tässä on tullut reippaat 15 vuotta aihetta ja kokemuksia seurattua, niin harmagedoniin liittyvät painajaiset ovat Jt-lapsilla hyvin yleisiä. Itsekin näin niitä. Kerroinko niistä jollekin? En tietenkään. Eihän Jehovan todistajan kuulunut pelätä ihan pian alkavaa harmagedonia.
Ja jos jehovakasvatus aiheuttaa esimerkiksi demonien hyökkäyksinä koettuja unihalvauksia, eihän niistä voi kertoa, koska ne ilmentävät heikkoutta uskossa. Tai vaikka sitä, että satut olemaan homo ja siksi perverssinä syntisenä otollinen kohde demoneille, mitä et tietenkään uskalla myöntää edes itsellesi.
Vastaa Viestiin