Sisäpiirin liepeiltä kirjoitti:
Ties monennenko kerran: kenellekkään ei pitäisi luoda sellaista asemaa, jossa hänellä on päätösvaltaa ylitse muiden käyttämällä ennakko(sensuuria) tai muuta vaikuttamista mielipiteitä valikoimalla taikka yli-asemallaan mielipiteisiin vaikuttamalla.
Moderaattorien tulee olla tasa-arvoisia, ja sivuston omistaminen pitää ulkoistaa jollekin neutraalille osapuolelle kuten palveluntarjoajalle.
Tämä on toimivampi malli, joka ehkäisee monen monta ongelmaa joita vallan keskittymisestä yksinvaltiaalle voi seurata. Myös erilaiset mielipiteet pääsevät paremmin esiin.
Pitäisi olla täydellinen idiootti, jos palstan perustaessaan antaa kaikenmaailman kahelien kirjoitella vapaasti mitä haluavat. Vain idiootti kantaa juridisen vastuun muiden idioottien toilailusta.
Tuohan on se mihin sinä tähtäät. Minä en itse ottaisi milloinkaan vastuulleni sellaista palstaa.
Moderaattorien tasa-arvoisuusasialla en lainkaan ymmärrä mihin tähtäät. Eikö ole itsestään selvää että kaikki ulkopuoliset moderaattorit ovat tasa-arvoisia.
Jos taas oletat että palstan ylläpitäjän tulisi antaa päätösvalta noille apuna toimiville moderaattoreille, tullaan taas asiaan jota jo ensimmäiseksi kommentoin. Idiotismiin.
Kokonaan eri asia on se, pitäisikö palveluntarjonta tulla ulkopuolelta (päävastuullisuus).
Minä en näe sitä ratkaisuna kuitenkaan mihinkään vaan se ainoastaan heikentää tämäntyyppisen yhteisön toimintaa. Se on huonompi vaihtoehto.
Tuon toisen keskustelun alla jo aiheeseen liittyen totesinkin, että kaikkiin yhteisöihin rakentuu automaattisesti AINA sisäinen ongelma = MILLOINKAAN kaikki ei ole tyytyväisiä vaan aina löytyy joku joka ruikuttaa ja valittaa toiminnasta. Tämä asia näkyy aivan kaikissa yhteisöissä on kyse urheilusta, uskonnosta, politiikasta tai mistä tahansa toiminnasta jossa on useita henkilöitä mukana.
Kaikkein asiattominta on kuitenkin esittää kritiikkiä anonyyminä. Jos haluaa aidosti parantaa yhteisön toimintaa tulee silloin esiintyä tunnistettavana kommentoijana.
Se olisikin ainoa asia jolla tämän palstan toimintaa voisi ehkä parantaa. Tästä on joskus aikaisemminkin juteltu mutta rekisteröitymispakko palstalle kirjoitettaessa jättää asiattomuudet pois. (Tosin ei sitä sisäänrakennettua yksilön tyytymättömyyttä kuitenkaan.)