Entisen etiikka

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Witless

Re: Entisen etiikka

Viesti Kirjoittaja Witless »

Isoptera kirjoitti: - filosofia
Tämä jos ei kokonaan kielletty niin ainakin Jehovan todistajan kannalta kartettava asia huvittaa nykyään suunnattomasti. Filosofia väännetään väkisin JT-ajattelussa jonkinlaiseksi aatteeksi, joka voidaan rinnastaa vaikka "politiikkaan". Sanahan tarkoittaa kirjaimellisesti "viisauden rakastamista".

Jehovan todistajalta voisi kysyä että hyväksyykö hän "filosofian". Entä filosofian osia, kuten logiikan? Tätä filosofian karttamistahan voitaisiin Watchtowerissa nykypäivänä tarkentaa vähän kuin veren karttamista, siten että esim. logiikan käyttäminen hyväksyttäisiin. Mutta ei toisaalta, koska tämänkin pienen hapatuksen riskinä olisi että epäloogiset JT-opetukset alkaisivat näyttää hassuilta... Ehkä on kuitenkin parasta että Jehovan todistajat karttavat "filosofiaa" ihan noin kokonaisuutena. :D
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

AENGHORIN KUNINGAS kirjoitti:Niin kauan kuin ihminen yrittää todistaa jotain, niin kauan hän on hirveän ikeen alla, joka johdattaa elämää suuntaan sun toiseen. Eikä tästä ole ulospääsyä muuta kuin kaiken perusteellinen lopettaminen.
Kuulostaa melkein joltain Hare-Krishna jutulta...
PoterO

Viesti Kirjoittaja PoterO »

Witless kirjoitti:
Isoptera kirjoitti: - filosofia
Tämä jos ei kokonaan kielletty niin ainakin Jehovan todistajan kannalta kartettava asia huvittaa nykyään suunnattomasti. Filosofia väännetään väkisin JT-ajattelussa jonkinlaiseksi aatteeksi, joka voidaan rinnastaa vaikka "politiikkaan". Sanahan tarkoittaa kirjaimellisesti "viisauden rakastamista".

Jehovan todistajalta voisi kysyä että hyväksyykö hän "filosofian". Entä filosofian osia, kuten logiikan? Tätä filosofian karttamistahan voitaisiin Watchtowerissa nykypäivänä tarkentaa vähän kuin veren karttamista, siten että esim. logiikan käyttäminen hyväksyttäisiin. Mutta ei toisaalta, koska tämänkin pienen hapatuksen riskinä olisi että epäloogiset JT-opetukset alkaisivat näyttää hassuilta... Ehkä on kuitenkin parasta että Jehovan todistajat karttavat "filosofiaa" ihan noin kokonaisuutena. :D
Se on katsos sitä riippumatonta ajattelua.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Yleensähän asioihin pitää perehtyä, ennen kuin alkaa esittää niistä varmoja mielipiteitä. Jos on käynyt yhden filosofian peruskurssin, voi ehkä sanoa jotain. Mutta jos on lukenut Vartiotornin sivustoja eikä tiedä, mitä filosofialla edes tarkoitetaan, en menisi aukomaan siitä suutani ainakaan minään lavapuhujana, sillä paljastaisin siinä vain oman hölmöyteni. :oops:
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Vieras kirjoitti:Yleensähän asioihin pitää perehtyä, ennen kuin alkaa esittää niistä varmoja mielipiteitä. Jos on käynyt yhden filosofian peruskurssin, voi ehkä sanoa jotain. Mutta jos on lukenut Vartiotornin sivustoja eikä tiedä, mitä filosofialla edes tarkoitetaan, en menisi aukomaan siitä suutani ainakaan minään lavapuhujana, sillä paljastaisin siinä vain oman hölmöyteni. :oops:
Mä en puhunut koskaan lavalla mistään filosofiasta. Puheet valmistin pitkälti omien havaintojen mukaan. Esim. Puheen ominaisuutta käsittelevä puhe oli kiinnostavampi kun kertoi jonkun mokan / töppäyksen / esimerkin mitä ei kannattaisi tehdä. Paljon hauskempaa yleisölle ja itselle.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Vieras

Jaakob kirjoitti:
AENGHORIN KUNINGAS kirjoitti:Vaikka kuka tahansa jehovan todistajista lopettaisi toimintansa, hän ei voi koskaan tulla myöntämään sitä asiaa että häntä on kerta kaikkiaan höynäytetty.
Mä en nyt oikein ymmärrä. Täälläkin on moni kertonut ihan avoimesti siitä miten huijatuksi on olonsa tuntenut saatuaan tietää totuuden Totuudesta™.
Tiedän, mutta se on silti turhaa meille monille jotka etsivät elämän suurimpia arvoja, eivätkä voi sitä internetin välityksellä löytää.
Näin ollen on suositeltavaa kaikille jotka haluavat oikeita ihmissuhteita, lopettamaan tai jättämääan nämä vähemmän huomion arvoiset keskustelualueet omaan arvoonsa, ja niin kuin kukin päättää oman kykynsä mukaan, olkoon myös OIKEA jumala kanssanne, mikäli siihen tahdotte uskoa. Itse olen vain vanha huovi joka nousi isäntänsä paikalle, ja korotti maljan kuninkaalle, joka kuitenkaan ei ollut taivaassa.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

AENGHORIN KUNINGAS kirjoitti:...hän ei voi koskaan tulla myöntämään sitä asiaa että häntä on kerta kaikkiaan höynäytetty.
Olet seurannut aihetta liian lyhyen ajan. Meitä kusetettuja on liiaksi asti, koska yksikin on jo liikaa.
Ei, vaan hän elää valheessa niin kauan kuin jaksaa, ja kunnes tie nousee pystyyn, niin ei olekaan muuta keinoa kuin paeta metsään.
Myönnän rajallisuuteni, enkä yritäkään käsittää tuota.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

AENGHORIN KUNINGAS kirjoitti:Ei ole mitään entisen etiikkaa. Voisitteko ymmärtää sen, että kaikki mitä teette on turhaa. Vaikka kuka tahansa jehovan todistajista lopettaisi toimintansa, hän ei voi koskaan tulla myöntämään sitä asiaa että häntä on kerta kaikkiaan höynäytetty. Ei, vaan hän elää valheessa niin kauan kuin jaksaa, ja kunnes tie nousee pystyyn, niin ei olekaan muuta keinoa kuin paeta metsään.

Niin kauan kuin ihminen yrittää todistaa jotain, niin kauan hän on hirveän ikeen alla, joka johdattaa elämää suuntaan sun toiseen. Eikä tästä ole ulospääsyä muuta kuin kaiken perusteellinen lopettaminen.
Ihmiset ovat ylipäätään höynäytettyjä, kuka mihinkin. Crichton sanoo poleemisessa artikkelissaan, ettei tämä ole informaatioaikaa, vaan DISinformaation aikaa. [url]
The greatest challenge facing mankind is the challenge of distinguishing reality from fantasy, truth from propaganda. Perceiving the truth has always been a challenge to mankind, but in the information age (or as I think of it, the disinformation age) it takes on a special urgency and importance.
(http://www.sullivan-county.com/immigration/e2.html )

Kun ei näkyvästi koohota minkään ideologian sätkynukkena, jäljelle jää jeppujen esittämä kysymys: "Mitä tilalle?".

Minua ei huvita kulutusjuhla, mutta minua ei huvita kulutuksesta kieltäytyminenkään. Minua ei huvita lasten hankkiminen. Minua ei huvita työnteko muutoin kuin elintoimintojen jatkumisen vuoksi. Minä voisin psyykata aivoni puhtaaksi kaikista traumoista, mutta kun en oikein usko psykologeihin enkä heidän menetelmiinsä.

Elämä on tyhjää ja vailla sisältöä. Se fakta ei poistu sillä, että se täytetään turhalla touhuamisella ja satukirjasta reväistyiltä uskomuksilla.

Oikeasti, tämä maailma ei tarjoa minulle mitään. On ruvettava itse tekemään itselleen maailmaa.

Minä tapasin miehen, joka auttaa vilpittömästi ja ilmaiseksi ihmisiä. Hän on kommunisti. Olkoon mikä -isti tahansa, minusta toisten ihmisten avoin auttaminen ja solidaarisuus muita kohtaan ovat niin täysin erilaista tarjottavaa kuin mitä tällä maailmalla on. Teen siis sitä itse, kun en liity mukaan tämän mainitun Väisäsen kommunisteihin.

Naisella oli paha ukko ja minä vein hänet turvaan pariksi kuukaudeksi siltä ukolta. Jälkikäteen mietin, että teinpä feministisen teon. Tai sitten kristillisen. Kommunistisen. Anarkistisen. Ihan sama, millä sen selittää. Nainen pääsi ukostaan rauhaan.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Vieras

Vailla omakohtaista perehtymistä menneiden vuosisatojen filosofien kirjoituksiin olen käsittänyt, että niisä on koulukuntia ja oppisuuntia ja eriäviä mielipiteitä kuin uskonnon saralla ikään.

Todellinen kieltosyyhän lahkolla on tietysti itsesuojelu, filosofien asettamia kysymyksiä ei saisi näkyä eikä johtaa pohdintoihin, eikä pohdiskelevaan luonteensektoriin liian lähelle uskontoa, uskontoa ja jumalia on varmasti menneiden viisaisen kirjoituksissa myös pohdittu. Liekö lahkon kiellossa kuinka suoraan tuo uskonto esillä, filosofian kirjan sivujen välistä kurkistelee sama piru kuin Anssin Jukan kiesien aisalla häihin mennessä ?
Vieras

Filosofia voi usein, muttei läheskään aina, pohtia samoja elämän peruskysymyksiä kuin uskontokin. Mutta filosofiaa ja filosofeja on hyvin paljon ja usein jaotellaan ajatukset periodeittain kuten antiikin, keskiajan filosfia, valistusfilosofia, eksistentiaalifilosofia, logiikka, teoreettinen filosofia ja niin edelleen. Filosofia opettaa myös argumentaatiota eli asioiden perustelemista. Filosofia voi pohtia esimerkiksi kauneutta tai moraalis-eettisiä kysymyksiä. Onko abortti oikein? voisi olla kysymys, johon filosfia pyrkii antamaan - huom. ei välttämättä anna - vastauksia. Filosofia ei ole mennen ajan tiede, vaan yliopistossa opiskeltava pääaine.

Politiikka puolestaan seuraa mielestäni käytännöllisen pakon sanelemaa järjestelmää. Politiikka demokratiassa on yhteisten asioiden hoitoa, jolloin se on hyvä, mutta esimerkiksi apartheid-politiikka, laillistettu rotusorto aikoinaan Etelä-Afrikassa, ei ole demokratian kannattajan silmissä hyväksyttävää. Politiikkaan kuten JT-johtoon sekoittuu inhimillistä vallanhalua, jolloin se tyydyttää joidenkin yksilöiden tarvetta.

Abortista olen lukenut John Irvingin romaanin, jonka nimeä en nyt muista, mutta se kertoo orpokodin lääkäristä, joka olosuhteiden sanelemana tekee abortteja naisille salaa. Hän on nähnyt orpokotien todellisuuden ja siksi hyväksyy abortit. Kyllä se löytyy kirjaston hakupalvelulla, jos kiinnostaa. Abortti on tietysti ehkäisykeinoista viimesijaisin eikä sitä saa tehdä enää, jos sikiö on kasvanut tiettyyn mittaan, sillä silloinhan on kyseessä murha eräässä mielessä.

Tärkeintä on, että saa itse pohtia vastaukset, ettei tarvitse kaivaa Seuran lehtiä esiin, kun omaa mielipidettä kysytään. Vastauksia ei aina ole, epävarmuus on pystyttävä hyväksymään. Ei ole olemassa järjestöä tai ihmistä, joka pystyisi varmasti sanomaan, että näin on. VT-seuran totuudet kelpaavat joillekin selitystä hakeville, jotka eivät ole kovin kiinnostuneita asioiden ajattelusta. Tarjoaahan se uskottavan tuntuista varmuutta. Varmuutta ei oikeasti ole. Elämään ja maailmaan sisältyy selittämättömiä mysteereitä kuten kuolema, ihmisuuvun alkuperä, muinaiset suuret kulttuurit ja niiden katoaminen, dinosaurukset, evoluution ja luomisen kiistakysymykset, sielun ja ruumiin ero tai yhteys, astrologia, elämän ihmeellinen moninaisuus. JT-uskonto on poiminut julkaisuihinsa aihepiirejä näistä ihmistä yleensä pohdituttavista mysteerioista, jotta olisi kiinnostuneen olisi helppo tarttua täkyyn ja hän alkaisi saamaan vastauksia. Pitemmän päälle JT-"totuudet" eivät anna syvällisiä eivätkä edes oikeita vastauksia kysymyksiin - niihin kun ei relatiivisesti ajatellen ole olemassa vastauksia - muita kuin jokaisen omia totuuksia.

Filosofia voi muuten usein pohtia tuota totuuden kysymystä. Mikä on totta? Kuinka totuus voidaan saavuttaa? Kun JT:t puhuvat uskonnostaan "totuutena", he ovat itse asiassa ylittäneet filosofian kynnyksen. Usko on uskoa ja tottus totuutta - eri asioita. Samoin JT:t nojautuvat logiikkaan, vaikkakin perustelut ja tiedonlähteet ovatkin horjuvaisia. Vääristä premisseistä syntyvät väärät päätelmät, vaikka ajatusketju sinänsä olisikin looginen.

Saarnaaja puhi turhuudesta. Eksistentiaalifilosofia näkee elämän turhana. Uskonnolla ja filosofialla on usein tämän tyyppisiä yhtymäkohtia. Jotksut filosofit kieltävät jumaluuden olemassaolon: "Jumala on kuollut". Mutta kaikkiaan uskonnon ja filosofian välinen raja on kuin veteen piirretty viiva.

Topicisi herättää minussa tällaisia ajatuksia.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Guest kirjoitti:Vailla omakohtaista perehtymistä menneiden vuosisatojen filosofien kirjoituksiin olen käsittänyt, että niisä on koulukuntia ja oppisuuntia ja eriäviä mielipiteitä kuin uskonnon saralla ikään.
Kyllä vaan. Ja kuka tahansa filosofiaa opiskeleva käy läpi mieluiten kaikki nämä koulukunnat, ei vain yhtä.

Isossa kuvassa filosofia on enemmän kysymyksiä ja ajattelun työkaluja kuin vastauksia. Ja sehän tässä Watchtowerin osalta mättää. Kun heillä kerran on valmiit vastaukset kaikkeen, niin mihin tarvitaan pohdintaa?
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
AENGHORIN KUNINGAS

Viesti Kirjoittaja AENGHORIN KUNINGAS »

Pehmoluopio kirjoitti: Ihmiset ovat ylipäätään höynäytettyjä, kuka mihinkin. Crichton sanoo poleemisessa artikkelissaan, ettei tämä ole informaatioaikaa, vaan DISinformaation aikaa.
En kyllä perusta Crichtonin teorioista, enkä kenenkään muunkaan, sillä huomasin aikoinaan että ne ovat täysin turhia. Ainoastaan elämällä on merkitystä. Aika kuluu ja elämä lipuu ohi kuin kaarnalaiva tuulessa.
Pehmoluopio kirjoitti:Kun ei näkyvästi koohota minkään ideologian sätkynukkena, jäljelle jää jeppujen esittämä kysymys: "Mitä tilalle?".
Jehovan todistajat esittäkööt tyhmiä kysymyksiään. Juuri tässä yhdyskunnassa on mielestäni kaikkein suurimpia kilpailun ja toisten sortamisen tunnusmerkkejä. Mikään ideologia ei korvaa ihmisen menetettyä itsetuntoa. Raskas on syytetyn taival.
Pehmoluopio kirjoitti:Minä voisin psyykata aivoni puhtaaksi kaikista traumoista, mutta kun en oikein usko psykologeihin enkä heidän menetelmiinsä.
Kaikki täällä on rakennettu meidän hyödyksemme, eikä meidän tarvitse paljon psyykata. Olen vailla sisältöä silloin kun kaikenlainen muualta tuleva filosofia täyttää pääni, eikä minulla ole omia arvoja. Mutta katsohan tuota juoksevaa poikaa.
Pehmoluopio kirjoitti:Elämä on tyhjää ja vailla sisältöä. Se fakta ei poistu sillä, että se täytetään turhalla touhuamisella ja satukirjasta reväistyiltä uskomuksilla.
Jos oikein ymmärrän, tämä "turha touhuaminen" on siis jotain mökkihöperön asuntonsa siivoamista? Turhaa työtä on tietenkin maailmassa paljon, ja monet ihmiset tekevät sitä mielellään koska eivät oikein muuta osaa. Mutta tuoko "rutiini" elämään jotain sisältöä jos vielä illat täyttää mielensä turhalla filosofialla. En ymmärrä sen päälle, täytyy myöntää. Kuka on puhunut satukirjoista? Satukirjat ovat varsin mielekästä luettavaa, ja niissä on myös "sisältöä", varsinkin jos ne ovat oman lapsuutesi aikaisia. Hölmistynyt mies meni torille, koska tarvitsi tuoretta kalaa, illan tullen hän nautti sitä kattinsa kanssa varsin mukavan takkatulen ääressä.
Pehmoluopio kirjoitti:Oikeasti, tämä maailma ei tarjoa minulle mitään. On ruvettava itse tekemään itselleen maailmaa.
Kyllä maailma tarjoaa aika paljon, jos vain ymmärtää ottaa siitä luja ote ja tehdä tiensä selväksi ystävien parissa. (Joita voi kenellä tahansa olla melkoinen joukko). Mutta internet on mielestäni piilottelevien kakaroiden juorukoneisto, jonka ansiosta yksinäisiä ihmisiä syntyy yhä enemmän. Tietenkin olet oikeassa siinä kun sanot, että pitäisi alkaa luomaan omaa maailmaa. Siitähän maailmassa on kyse. Se on juuri. Ihminen kurkottaa tähtiin, ja löytää muutakin kuin pieniä valopisteitä. Se on haaveiden valtakunta.
Pehmoluopio kirjoitti:Naisella oli paha ukko ja minä vein hänet turvaan pariksi kuukaudeksi siltä ukolta. Nainen pääsi ukostaan rauhaan.
Voi olla että se oli hyvin tehty. Miten kävi tälle ukolle? Onko nainen nyt onnellisempi? "Paha" ukko voi olla pahempi kuin maanjäristys, jos elämä on koetellut liikaa. Heidän elämässään ei myöskään jumalalla ole mitään osaa. Olivat he sitten jehovan todistajia tai eivät. .....
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

AENGHORIN KUNINGAS kirjoitti:Voisitteko ymmärtää sen, että kaikki mitä teette on turhaa.
Olen ymmärtänyt tämän ehkä liiankin hyvin. Se on joskus vienyt puhtia tarttua jokapäiväisiin asioihin, tai sitten toisaalta antanut puhtia sellaiseen, jota suurin osa ihmiskunnasta (varsinkin kaikenlaiset kravattimiehet) pitää "turhuutena, tuulen tavoitteluna".

Toisaalta, olen tullut siihen tulokseen, että asioilla on juuri niin suuri merkitys, mitä me itse niille annamme. Kannattaa siis antaa "suuri merkitys" vaikka jollekin mukavalle harrastukselle, niin elämä on taas (hitu)sen verran hauskempaa... 8)
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
hijt

Viesti Kirjoittaja hijt »

PoterO kirjoitti:En todellakaan vastusta aborttia, mutta ihmiset todellakin ovat niin vastuuntunnottomia imbesillejä, että pistää suututtamaan.
Juu siis tottahan toki se ylivoimaisesti suurin osa aborteista tehdään ns. "sosiaalisista syistä" ts. raskaus on ei-toivottu. Mutta niitä naisia, jotka oikeasti teettävät abortin toisensa jälkeen kun eivät kunnollista ehkäisyä tajua käyttää on oikeasti todella pieni määrä, ja johan se järkikin sanoo mitä siitä tulee jos näiden pitäisi vielä se jälkikasvi aikuiseksi kasvattaa... Onhan niitä oikeita vahinkoraskauksiakin olemassa kun mikään ehkäisykeino ei valitettavasti ole 100% luotettava. Ja sitten on paljon niitäkin naisia, jotka syystä tai toisesta eivät hormonaalista ehkäisyä voi käyttää, ja sehkän olisi kuitenkin oikein käytettynä paljon luotettavampi kuin kortsu.

Mutta siis asiaan ettei mene ihan täysin offtopiciksi.

Itse hyväksyn abortin olkoon syy sen tekemiseen mikä hyvänsä. Itse tuskin aborttiin tosin päätyisin, mutta minun mielestäni ei ole valtiohallinnon tai ulkopuolisten tai ylipäätänsä kenenkään asia mennä sitä tuomitsemaan tai jopa lainsäädännöllä kieltämään niin kuin on tilanne yhä vaan esimerkiksi Irlannissa.

Niin ikään minulla ei ole ollut ikinä mitään homoja tai lesboja ynnä muita seksuaalivähemmistöjä vastaan. Myönnän kuitenkin sen aiheuttavan yhä vaan jonkinlaista lievää huvittuneisuutta, kun joskus näitä samaa sukupuolta olevia pareja näkee julkisella paikalla toisiaan hellimässä. Tämä ei siis ole mitenkään kielteisessä mielessä!

Verensiirtoihin suhtauduin toisaalta nuivasti vielä jonkin aikaa erottamisen jälkeen. Minulla on itse asiassa vieläkin verikammo, mutta toki nyt verensiirtoon suostuisin jos tarve tulisi. Verta en tosin verikammosta johtuen pysty luovuttamaan, pyörryn jo melkein tavallistakin verikoetta otettaessa. Veriruoat samaten saavat aikaan oksetuksen, niitä en voi myöskään suuhuni laittaa.

Mitä kamppailulajeihin tulee, niin minusta esimerkiksi nyrkkeily on ällöttävä ja brutaali urheilun irvikuva, mutta taas itämaiset kamppailulajit näyttää niin siisteiltä....ehkä tässä on jonkunlainen dilemma?
"Raised upon repulsive lies from the time we were born
Driven into heads, holy laws..."
[Paradise Lost ~ Our Saviors]
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

hijt kirjoitti:Verensiirtoihin suhtauduin toisaalta nuivasti vielä jonkin aikaa erottamisen jälkeen. Minulla on itse asiassa vieläkin verikammo, mutta toki nyt verensiirtoon suostuisin jos tarve tulisi. Verta en tosin verikammosta johtuen pysty luovuttamaan, pyörryn jo melkein tavallistakin verikoetta otettaessa.
Ei tunnu missään. Ensin ne työntää ison piikin siihen samaan kohtaan mihin kaikki narkomaanitkin sen työntää ja sitten vaan imuttamaan. "Imua" kestää niin kauan kun jaksat pumppailla käärettä kädessäsi tai joku hoitotäti tulee lopettamaan koko lystin. Sen jälkeen saa kahvia ja pullaa.

"Saavana" osapuolena en tosin ole ollut vielä kertaakaan.
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Vastaa Viestiin