Alkoholiongelmia?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jariotus

Re: Alkoholiongelmia?

Viesti Kirjoittaja jariotus »

Jakke kirjoitti:Asian ydin on juuri näissä riveissä. Ypöyksin maailma olisi kurja paikka. Onneksi sitä tukea on yllättäen alkanut tuppaamaan suorastaan ovista ja ikkunoista. AA sopii varmasti monille, mutta mulle parhaiten sopivaa tukea ja kannustusta tuntuu tulevan nyt vähän toisesta suunnasta.

Soitellaan vaan kunhan ryyppäämiseltäni, eiku siis muulta tekemiseltäni, ehdin :wink:

Ps. toi oli oikeesti vitsi!
Vitsin ymmärsin :P

Tuolla yksinäisyydellä lähinnä tarkoitin sitä, että jokainen alkoholivammainen tarvitsee jonkun tuen. Oli se sitten AA:ssa, tai toisessa ihmisessä/ihmisissä, joka/jotka oikeasti "kuulevat" ja ymmärtävät, mitä sanot, mistä puhut. tai sitten ammattiapu. Omavoimaisuus ja itseriittoisuus ovat ansoja.

Alkoholistille pahimpia ansoja ovat asioiden märehtiminen yksin, itsensä sääliminen, epäsäännölliset elämänrytmit, syömättömyys ja toisaalta yksin vaikka kapakoissa luuhaaminen. Kaveripiiri yleensä on ensimmäisenä juovista parasta vaihtaa.

Eräs tuttu sanoi joskus osuvasti, että jos kaveeraa entiseen tapaan ongelmajuoppojen kanssa, ei omista yhtään ystävää.

Ilman AA:ta on mahdollisuus selvitä, sanoi AA-hihhulit mitä tahansa. Mutta se vaatii muunlaista tukea. Se vaatii selkärankaa olla mies, eikä vässykkä.

Jos sanon suoraan, niin silloin, kun raitistutaan, se tehdään ilman kemiallisia selkärankoja ja kainalosauvoja.

ja muistuupa mieleen yhden Hesalaisen ryhmäläisen sanonta : Uskonnot ovat niitä varten, jotka pelkäävät joutuvansa helvettiin. Hengellisyys niitä varten, jotka tulevat sieltä.

ja jokainenhan raitistuu vain itsensä takia.
Viimeksi muokannut Jaakob, 27.06.2008 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: lainaus korjattu
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Kävin oluella! :D

Kun on niin kaunis sää ja kantikseni terassille paistaa aamupäivällä aurinko niin kauniisti, niin en voinut vastustaa kiusausta. Eli menin terassille ja tilasin alkoholittoman (0,0%) oluen. Ihan oli hyvää sekin. Ei tullu mitään "oikean" kaljan himoa. Ihmettelin vaan, että miks helvetissä en ole aina juonut tuota??? Ihan saman asian janon sammuttajana ja makunautinnon tuojana siitä saa, mutta eipä tule hölmöiltyä.

Aivan huippua; voin nauttia baaritunnelmasta ja kesäterasseista ihan niin kuin ennenkin vaikka en enää alkoholia juokaan. Minä kun en onneksi tarvitse rohkaisua ollakseni "mainio seuramies" :mrgreen:
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jakke kirjoitti:... tilasin alkoholittoman (0,0%) oluen.
Synnynäinen saivartelija huomauttaa, että mm. Alkon 2004 työehtosopimuksen mukaan on häpän määrä 0,3...0,5 % luokkaa. Muistaakseni jossain mallissa piimää (kefiiri?) taisi etyylialkoholia olla 0,1 % luokkaa.
Ihan oli hyvää sekin.
Vaan jos viinaa juotaisiin nimenomaan maun takia, niin alkoholiton Kossu olisi Alkon eniten myyty tuote.
... miks helvetissä en ole aina juonut tuota???
Juomalla saman verran alkoholipitoista olutta säästää rahaa, lisäksi alkoholi raikastaa hengityksen sekä matkaansaattaa hövelin käytöksen (kuten vanha mainos muisti muistuttaa).

Aikoinaan tuotiin kauppoihin suurella mekkalalla Birrell-nimistä nk. alkoholitonta olutta, mutta myynti nyykähti hinnoitteluun, eikä sitä ole enää näkynyt. Kalleus selittyy sillä, että alkoholi poistetaan oluesta.
Jakke

Markku Meilo kirjoitti: Synnynäinen saivartelija huomauttaa, että mm. Alkon 2004 työehtosopimuksen mukaan on häpän määrä 0,3...0,5 % luokkaa. Muistaakseni jossain mallissa piimää (kefiiri?) taisi etyylialkoholia olla 0,1 % luokkaa.

Minäkin olettaisin, ettei sitä ihan kokonaan voi pois saada, mutta tölkin kyljessä seisoo 0,0%. En tiedä sitten... Käsittääkseni myös hedelmissä voi olla joku prosentin osa alkoholia.
Markku Meilo

Jakke kirjoitti:...mutta tölkin kyljessä seisoo 0,0%.
Oletan, että kyseessä on pyöristyskikka.
Ilkkala

Viesti Kirjoittaja Ilkkala »

jariotus kirjoitti:Omavoimaisuus ja itseriittoisuus ovat ansoja.
Hyvä saada tällaisiakin kommentteja välillä. "Kun mikään ei riitä". Jos pyrit maailmaan pysyvästi, siihen ei kuitenkaan riitä mihinkään toisten asettamaan aatteeseen perustuva usko. Alkoholistin perusongelma on itsensä löytäminen.
jariotus kirjoitti:Eräs tuttu sanoi joskus osuvasti, että jos kaveeraa entiseen tapaan ongelmajuoppojen kanssa, ei omista yhtään ystävää.
Itse en tietenkään "kaveeraa" ongelmajuoppojen kanssa, mutta olen silti ystävä joka kuuntelee. On monia värikkäitä persoonia, jotka kuitenkin lopulta hiljenevät.
jariotus kirjoitti:ja jokainenhan raitistuu vain itsensä takia.
Ei välttämättä pidä paikkaansa kaikissa tapauksissa.
mana

Viesti Kirjoittaja mana »

Vaan jos viinaa juotaisiin nimenomaan maun takia, niin alkoholiton Kossu olisi Alkon eniten myyty tuote.
No niinpä. En minä ole ainakaan vielä niin hyvää alkoholipitoista juomaa löytänyt että sitä pelkän maun vuoksi viitsisin ostaa ja juoda. Enkä ymmärräkään ihmisiä, jotka juo pari olutta/siideriä koti-illan aikana vaikka elokuvaa katsellessa. Mulla on ainaki periaatteena että sitte kun sitä otetaan ni otetaan kanssa kunnolla ja vain silloin kun on bileet tai baari-ilta, ei koskaan yksin kotona kalsarikännejä...
Ilkkala

mana kirjoitti:
No niinpä. En minä ole ainakaan vielä niin hyvää alkoholipitoista juomaa löytänyt että sitä pelkän maun vuoksi viitsisin ostaa ja juoda. Enkä ymmärräkään ihmisiä, jotka juo pari olutta/siideriä koti-illan aikana vaikka elokuvaa katsellessa. Mulla on ainaki periaatteena että sitte kun sitä otetaan ni otetaan kanssa kunnolla ja vain silloin kun on bileet tai baari-ilta, ei koskaan yksin kotona kalsarikännejä...
Olutta juon sen takia, koska se on niin perhanan hyvää. Ja siitä tulee rauhallinen olo. Viinaa en ole juonut enää aikoihin, enkä juo. Se on niin pahaa, ja siitä tulee niin huppeliin, sellaiseen sekoiluhuppeliin että saa hävetä monta päivää käytöstään.
mana

Viesti Kirjoittaja mana »

Ilkkala kirjoitti:Olutta juon sen takia, koska se on niin perhanan hyvää. Ja siitä tulee rauhallinen olo. Viinaa en ole juonut enää aikoihin, enkä juo. Se on niin pahaa, ja siitä tulee niin huppeliin, sellaiseen sekoiluhuppeliin että saa hävetä monta päivää käytöstään.
Mun mielestä taas olut on kamalinta juomiseks tarkotettua nestettä, mitä tää maailma on meidän päälle oksentanu :mrgreen: . Pilvestäki tulee rauhallinen olo. En enää tiedä, mistä sitä saisin hommattua nyt kun oon ulkona jtpiireistä. Viinaa tai vodkaahan just pitää juoda, jos haluaa alkoilla ja sekoiluhuppeleita on kivaa muistella seuraavana päivänä kavereiten kanssa ja naureskella kaikelle, mitä tuli taas tehtyä :lol: Mitä sitä nyt häpeilemään.
Ilkkala

mana kirjoitti:Mun mielestä taas olut on kamalinta juomiseks tarkotettua nestettä, mitä tää maailma on meidän päälle oksentanu :mrgreen:.
No makuasioista ei pidä kiistellä, mutta maailmahan ei meidän päälle oksenna yhtään mitään, ellemme sitä itse välttämättä halua.
mana kirjoitti:Pilvestäki tulee rauhallinen olo.
Voi olla joo, riippuu montako grammaa pöllyttelee taivaan tuuliin, ja montako markkaa tai euroa. Ilo ilman pilveä on teeskentelyä... Vaikka en tiedä, koska en ole polttanut sitä n. 7 vuoteen.
mana kirjoitti:on kivaa muistella seuraavana päivänä kavereiten kanssa ja naureskella kaikelle, mitä tuli taas tehtyä :lol: Mitä sitä nyt häpeilemään.
Kyllä se varmasti kivaa on tosi ystävien porukassa, ja jos sellaisia on, niin pidä siitä kiinni.
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

mana kirjoitti: Pilvestäki tulee rauhallinen olo. En enää tiedä, mistä sitä saisin hommattua nyt kun oon ulkona jtpiireistä.
Loistavasti sanottu, brother mana :wink:
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Markku Meilo

Älkäämme laajentako aihetta tämän enempää pilvimuodostelmiin.
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Markku Meilo kirjoitti:Älkäämme laajentako aihetta tämän enempää pilvimuodostelmiin.
Ei. Mua kiinnosti vaan toi aspekti JT-piireistä - ei sinänsä pilvien ominaispiirteet.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Markku Meilo

Analysoija kirjoitti:Ei. Mua kiinnosti vaan toi aspekti JT-piireistä - ei sinänsä pilvien ominaispiirteet.
Ei mitään hätää, kyseinen toive on ennaltaehkäisevä kannanotto, ei moite eikä moralisointi.
Jakke

Kerrottakoon tähän ketjuun, että olin kolme kuukautta ottamatta, sen jälkeen olen varovaisesti ottanu aina silloin tällöin. Tänäänkin muutama lasi viiniä hanapakista. Täytyy sanoa, että ongelman tiedostaminen ja muutaman kuukauden ottamattomuus teki hyvää. Ajatukset selviytyi ja suhde alkoholiin muuttui. Se ei ole enää se "normiviikonlopun" ohjelmanumero, vaan jotain ihan muuta. Otan kun otan, en ota kun se ei ole hyvä ajatus.

Tärkein pointti on, että suhtautumiseni alkoholiin on muuttunut. Se on ehkä vaikea ymmärtää, jos ei ole kokenut ongelmia... Joka tapauksessa se on nyt täs sellainen asioiden ydin ja juuri.

Kokeillaan nyt tällä reseptillä eteenpäin...
Vastaa Viestiin