kirjallisuusveli kirjoitti:
No nyt kyllä pahoin pelkään, että on laitettu 'pukki kaalimaan vartijaksi.'

Kiitosta vaan nimityksestä.
Kerrankos sitä ihminen saa ansaitsematonta kunniaa.
Ensimmäinen huomio on siinä, että Jehovan todistajat eivät kasta nimeen vaan nimessä. Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimessä kastamisen todistajat ymmärtävät merkitsevän sitä, että kastettaville opetetaan näiden kunkin asema ja arvo ja näiden odotetaan tunnustavan ne uskomalla opetuksen mukaisesti mikä tai kuka kukin on.
Toteat itseasiassa oikein "eivät kasta". Kastaminen ja opettaminen on kaksi eri asiaa ja siihen ei liity se pitäisikö englanninkielinen käännös (joka itsessänkin on käännöstulkinta) kääntää nimessä vai nimeen. Se ei todellisuudessa liity tähän.
Jeesus kehoitti tekemään kaksi asiaa - kastamaan ja opettamaan.
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
28:20 J A opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Aika mielenkiintoinen asia eikös vain. Kuten seuraavakin osoittaa:
8:14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
8:15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
8:17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen.
8:31 Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?" Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.
8:36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
8:38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
Opetus ja kaste - kaksi eri asiaa.
Paavalin aikana oli Korintossa riitoja ja Paavali toi esille tämän 'nimeen' kastamisen asian:
1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Viittasu Paavalin nimeen kastamisesta ei vamastikaan viitannut siihen että Paavali oli heitä opettanut. Sehän oli tosiasia. Kyse oli siitä, kenen seuraajaksi heidät kastettaessa nimettiin!
1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
1:15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
Tässäkin asiassa Jehovan todistajat selittelyineen kulkevat omia polkujaan mutta menevät siinä metsään.
Kastaminen merkitsi henkilön tunnustautuvan kasteessa kuuluvaksi isän, pojan ja pyhän hengen ykseyteen (joka ei siis ole kuitenkaan jumaluutta).
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kyse ei ollut opettamisesta vaan kasteen yhteydessä suoritettavaan ykseyden tunnustamiseen. Tämä rituaali on jäänyt pois Jt:lta.
Jokainen kasteelle aikova joutuu ennen kastettaan käymään läpi kastekysymykset. Niitä on niin runsaasti, että niitä riittää kolmeen vähintään tunnin mittaiseen tapaamiseen. Näillä tapaamisilla halutaan varmistaa se, että henkilöllä on riittävästi uskoa ja ymmärrystä Raamatun opetuksista, jotta hänet ylipäätään voidaan kastaa. Heti ensinnä vastaan tulee tärkeimmät aihealueet: 1) Tosi Jumala 2) Jeesus Kristus ja lunastus ja 3) Pyhän hengen toiminta.
Tuosta ylläolevasta ei siis raamatun mukaan ole suinkaan kyse vaan tähän asiaan uskomisen julkisesta tunnustamisesta:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
3:22 hänen, joka on mennyt taivaaseen ja on Jumalan oikealla puolella; ja hänen allensa ovat enkelit ja vallat ja voimat alistetut.
Huolestuttavampi piirre on sitten ne kaksi nimenomaista kysymystä, jotka esitetään kasteelle aikoville konventeissa kastepuheen lopussa ja joihin heidän tulee antaa vastaus selvällä ja kuuluvalla äänellä. Joku voisi ajatella niiden perusteella, että todistajat kastetaan järjestön ja 'uskollisen ja ymmärtäväisen orjan' nimessä pikemmin kuin minkään muun.
Tässä julkisten kysymysten yhteydessä voisi kai esittää tuon isän, pojan ja pyhän hengen nimeen kastautumisen vaatimuksen, mutta sitähän ei kuitenkaan tuoda esille tässä varsinaisessa kastetoimituksessa.
Jos kehoitus kastaa isän, pojan ja pyhän hengen nimeen ei olisi kirjamellisesti otettava selkeä vaatimus, niin samoin perustein voidaan vesittää myös vaatimus 'menkää ja tehkää opetuslapsia' eli koko saarnaamistyö,