Mihin uskot?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pakana

Mihin uskot?

Viesti Kirjoittaja pakana »

Minä se täällä yksikseni seikkailen... :)

Olen tässä viimeaikoina elänyt sellaista elämänvaihetta, että olen pohtinut paljon näitä uskonasioita, raamattua, jumalaa etc.
14-vuotta selvisin näiltä kysymyksiltä vain ajatellen, että en usko lainkaan koko jumalaan ja että muut uskokoot mihin haluavat. Nyt kuitenkin on kiinnostus näihin asioihin herännyt, lähinnä omien lasteni esittämien kysymysten kautta... ihmisellä tuntuu olevan luontainen tarve saada selityksiä uskonnollisiin asioihin.

Täällä aikaisemmin oli galluppi siitä, että ken uskoo jumalaan ja kuka taasen ei. Mutta minä alottaisin mielelläni keskustelun siitä, että mihin kukakin nykyään uskoo? Te jotka ette usko Jumalaan... miksi ette usko? Uskotteko johonkin korkeampaan voimaan, vaan vain siihen, ettei mitään Jumalaa olekaan? Uskotteko evoluutioon?

Te, jotka uskotte Jumalaan... uskotteko Jumalaan, jonkun tietyn uskonnon "alaisuudessa", siis oletteko mukana jossain uskontokunnassa vai pohjautuuko uskonne vain henkilökohtaiseen suhteeseen jumalan kanssa?

Oletteko te eronneet / erotetut tutkineet muita uskontoja tai muuten vain kokeneet jonkinlaista "uskonnollista kaipuuta" tai etsineet vastauksia uskonnollisiin kysymyksiin? Ja jos, niin millaisiin tuloksiin olette lopultakin päätyneet? :)
Markku Meilo

Re: Mihin uskot?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

pakana kirjoitti: ihmisellä tuntuu olevan luontainen tarve saada selityksiä uskonnollisiin asioihin.
Tai olisiko kyse enemmän ympäristön vaikutuksesta kuin syntymässä saadusta valmiista ominaisuudesta (jonkin sortin valmiutta poissulkematta)?
Te jotka ette usko Jumalaan... miksi ette usko?
Omalla kohdallani Vartiotorniseuran opettama sekasotku sulki jumalan pois laskuista ja sen jälkeen Raamatun todellinen tutkiminen ja sen sisällön vertaaminen tieteen löydöksiin vei lopunkin jumaluskon.
Uskotteko johonkin korkeampaan voimaan, vaan vain siihen, ettei mitään Jumalaa olekaan?
Minulla ei ole tiedossani seikkoja, jotka puhuisivat Raamatun jumalan puolesta, sen sijaan tiedossani on seikkoja, jotka sulkevat pois Raamatun kuvaileman maailman luomisen.
Uskotteko evoluutioon?
Kyllä vaan.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

En usko jumalaan, ainakaan raamatun jumalaan.

Toisaalta, jumala on tai ei ole, täysin riippumatta uskonko minä häneen tai en... :roll:
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
pakana

Markku Meilo kirjoitti: Tai olisiko kyse enemmän ympäristön vaikutuksesta kuin syntymässä saadusta valmiista ominaisuudesta (jonkin sortin valmiutta poissulkematta)?
Meinasin ensin alkaa vänkäämään, että ainakin itse olen koettanut kasvattaa lapset hyvin "uskonnottomasti", en siis ole tuputtanut mitään "omia käsityksiäni". Mutta sitten rupesin miettimään, että kyllä vaan... nykypäivänä onkin aika mahdotonta kasvattaa lasta niin, ettei se missään kohtaa joudu uskonnollisten kysymysten ääreen. Ovathan kuitenkin joulut ja pääsiäiset kaikki "uskonnollisia" juhlia. Vaikka lapsi kävisi koulussa ET:n tunnilla, niin siltikin lapsi törmää näihin uskonnollisiin vaikutteisiin. Minäkin, entinen jehovantodistajalapsi, osaan kaikki joululaulut ja muutamat virret, vaikken koskaan "osallistunut" näille tunneille. :lol: En olekaan aiemmin ajatellut sitä, että onko se sittenkään luontaista lapsen uteliaisuutta vaiko tosiaan lapsen pyrkimys saada kuulemiinsa sekaviin ja epäjohdonmukaisiin uskonasioihin selvyyttä...
Omalla kohdallani Vartiotorniseuran opettama sekasotku sulki jumalan pois laskuista ja sen jälkeen Raamatun todellinen tutkiminen ja sen sisällön vertaaminen tieteen löydöksiin vei lopunkin jumaluskon.
Samalla tavalla itsekin ajattelin ensin 14-vuotta, että on sen verta soopaa, etten usko koko jumalan olemassaoloon. Sillä tavalla pötkinkin pitkälle. Minua kiinnostaisi kovasti tutkia seuran kirjallisuutta nyt kun on jo vähän "aikuisen ihmisen ymmärrystä". Ongelma on kuitenkin siinä, että äidiltäni en voi kirjallisuutta pyytää, koska se aiheuttaisi sen sortin "hurmoksen" ja saarnaryöpyn ja ties mitä kaikkea, etten halua sitä. Olen myös 14- vuotta onnistunut välttelemään Jehovantodistajia, joten en haluaisi antaa heillekään syytä rampata ovellani "käännytyksen" toivossa, en myöskään halua vanhempien paimennuskäyntejä... joten taitaa olla tuon materiaalin saaminen aika kiven takana. :roll:
Minulla ei ole tiedossani seikkoja, jotka puhuisivat Raamatun jumalan puolesta, sen sijaan tiedossani on seikkoja, jotka sulkevat pois Raamatun kuvaileman maailman luomisen.
Uskotteko evoluutioon? Kyllä vaan.
Mä muistan joskus pienenä, että silloinen selitys oli, että esim. dinosauruksia ei oikeasti ollut olemassakaan... nyttemmin tämäkin tieto on sitten vissiin muuttunut kun varteenotettavia todisteita on löytynyt... :lol: Itsekin olen vallan sitä mieltä, että evoluutiossa SAATTAISI olla perää... ainakin tällaisen tavallisen tallaajan järkeen se sopii paremmin kuin se ajatus, että jossain joku ikuisesti elänyt hahmo ykskaks keksi luoda maapallon. Samoin tieto siitä, että tämäkin pallo joskus, maailmankaikkeuden lakien takia kokee tiensä pään, jahka tuo aurinko tuosta sammuu... ei oikein käy yksyhteen tämän maanpäällisen paratiisin ja iankaikkisen elämän kanssa. Se kuulostaa pikemminkin totaaliselta "pysähtymiseltä" kuin millään tavalla ihastuttavalta paratiisilta... :?
sorbet

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Tätä kysymystä on tullut mietittyä...tähän en ole parempaa vastausta keksinyt kuin" jokaisen pitää uskoa itseensä." Ajattelin ensin tämän itse sisäistää ja sitten miettiä asioita ehkä laajemmaltikin, mutta vielä ei ole sen aika. Lapselleni haluan antaa vapaat kädet miettiä itse mihin haluaa uskoa. Toivonkin, että hän, sitten kun on sen aika TODELLA MIETTII. Ettei tee niin kuin äitinsä, että seuraa muita aivan sokeasti ja tuhlaa ison osan elämästään aivan turhuuteen.
pakana

sorbet kirjoitti:Tätä kysymystä on tullut mietittyä...tähän en ole parempaa vastausta keksinyt kuin" jokaisen pitää uskoa itseensä." Ajattelin ensin tämän itse sisäistää ja sitten miettiä asioita ehkä laajemmaltikin, mutta vielä ei ole sen aika. Lapselleni haluan antaa vapaat kädet miettiä itse mihin haluaa uskoa. Toivonkin, että hän, sitten kun on sen aika TODELLA MIETTII. Ettei tee niin kuin äitinsä, että seuraa muita aivan sokeasti ja tuhlaa ison osan elämästään aivan turhuuteen.
Yöhän laulaa joutsenlaulussaan, että "saa toiset uskomaan jumalaan, toiset saatanaan, muttei kuitenkaan tähän maailmaan..."

Mäkin olen nyt vasta ruvennut pohtimaan näitä, oikeastaan sen takia kun lapset esittää mulle kysymyksiä tyyliin:

"kun ihminen kuolee, niin syntyykö se uudelleen vauvana?" Tai mummilassa käynnin jälkeen vieläkin haastavampia kysymyksiä, kuten esim. "Onko totta, että kaikki kuolleet herätetään? Nouseeko ne haudoista?" :roll: Noihin kysymyksiin on oikeasti aika haastavaa vastata... ite olen pyrkinyt vastaamaan vaan, että "eri ihmiset ajattelee asioista eri tavalla, mummi uskoo tähän ja tähän, jotkut toiset uskoo tähän ja tähän ja minä itse uskon tähän. Ainoa totuus taitaa kuitenkin olla, että kukaan meistä ei taida todellisuudessa tietää mikä on oikeasti totta, joten jokainen saa päättää sen millä tavalla uskoo."

Mutta riittääkö se lapselle vastaukseksi? Se varmaan riittää vastaukseksi aika harvalle aikuisellekaan...

Mä pyörittelin muutama viikko taaksepäin kirjastossa käsissäni koraania. Olin ihan millin päässä siitä, että olisin sen lainannut ja lukenut läpi, mutta joulukiireet saivat mut hylkäämään noinkin paksun opuksen, ainakin toistaiseksi. Ajattelin, että ostan sen tulevaisuudessa ja käyn läpi ihan ajatuksella.

Aika suuri on kynnys, että koskaan sitoutuisin enää mihinkään uskonnolliseen ryhmään, mutta ajattelen kuitenkin, että se, että tietää mahdollisimman monista eri ajatustavoista ei voi ainakaan olla pahasta... ehkä se lisää oikeanlaista ymmärrystä asioihin... :?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jos te ette opeta lastanne, voitte olla varmoja siitä että joku toinen saalistaja tekee sen puolestanne. Itse en ole halunut jättää omia lapsiani henkisesti heitteille vaan pyrkinyt varmistamaan, että saavat myös oikeaa tietoa ja ennen kaikkea oppivat suhtautumaan kriittisesti kaikenlaisiin uskomuksiin.
Lahkojen ja muiden hömpötysten uhreja on jo ihan riittävästi ilman minun lapsiani.
http://www.raamattu.tarinoi.fi/52
pakana

Hmm... mielenkiintoisen tuntuinen sivusto... onko se sinun omasi?
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Jep.
pakana

Joo... luin melkeen koko sivuston läpi yhdeltä istumalta. Aika hyvin pohdituilta nuo perusteet vaikuttavat. :)
Sukututkija

Viesti Kirjoittaja Sukututkija »

pakana kirjoitti:Mä pyörittelin muutama viikko taaksepäin kirjastossa käsissäni koraania. Olin ihan millin päässä siitä, että olisin sen lainannut ja lukenut läpi, mutta joulukiireet saivat mut hylkäämään noinkin paksun opuksen, ainakin toistaiseksi. Ajattelin, että ostan sen tulevaisuudessa ja käyn läpi ihan ajatuksella.:?
Mielenkiintoinen sivusto ihan akateemisessa mielessä: http://www.suol.fi/raamattunet/maausk.html

Ja http://www.suol.fi/raamattunet/maausk.html#islam

josta löytyy ainakin jonkunlainen Koraanin käännös: http://www.islamopas.com/koraani/sisallys.htm

Kirja on aina kirja, mutta jos on laiska ja "epävirallinen käännös" kelpaa, niin voi ainakin maistella sen verran että tietää kiinnostaako.

Koivuniemen raamattuhaun nyt tietää varmaan kaikki: http://www.koivuniemi.com/flash/index.html

Uudenpaa ja vähän vanhempaa Raamatun käännöstä löytyy: http://www.finbible.fi/

Ja tietenkin nykyiset Raamatunkäännökset: http://www.evl.fi/raamattu/

No laitetaan nyt vielä klassikko-hakemistokin: http://raamattu.org/?kieli=suomi

Siinä sitä selattavaa iltapuhteiksi, olkka hyvät joilla ei vielä näitä linkkejä ollut.

Ps. Sori OT, mutta juolahti mieleen ja keskittymishäiriöinen kun olen, niin näinhän sitä voi käydä ilman kuvainnollista aivopulttiakin :lol:
selbstgelernt

Viesti Kirjoittaja selbstgelernt »

Entinen mieheni sanoi aikoinaan, että hän uskoo kyllä ettei hiiri syö tervaa. Lisäksi kuulemma elämän tarkoitus on tehdä ruoasta paskaa.

Itse uskon kyllä Jumalaan, mutta en ole sidottu mihinkään ihmsiten perustamaan uskontoon. Tutkin eri uskontoja ja niihin liittyviä juttuja, mielenkiintoinen harrastus kun sitä tekee ilman painostajia.

Tässä pari vinkkiä:
http://www.hiitola-foorumi.net
http://www.pakana.info
http://www.jumalasuomi.tripod.com
"Ich will nicht ins Paradies, wenn der Weg dorthin so schwierig ist" (Andreas Frege)
Markoko

Viesti Kirjoittaja Markoko »

Uskon jumalaan, ja se on raamatun jumala. Mutta hänen nimensä ei välttämättä ole Jehova. Ei kukaan voi kääntää hänen nimeänsä tietyille kielille.

Uskon että Jeesus puhui aikoinaan totuutta.

Ja puhuu tietenkin edelleen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Tiedän raamatun olevan kriittistä tutkimista kestämätön juutalainen pamfletti joten itse en usko näinollen sen jumaltaruihinkaan. Enkä siten Jeesuksen jumaliseen alkuperään.
Markoko

Viesti Kirjoittaja Markoko »

RaM kirjoitti:Tiedän raamatun olevan kriittistä tutkimista kestämätön juutalainen pamfletti joten itse en usko näinollen sen jumaltaruihinkaan. Enkä siten Jeesuksen jumaliseen alkuperään.
Valinta on vapaa kaikille. Jätetään kritisoiminen nykyajan tiedemiehille.

Huomasitko mitä sanoin? Nykyajan tiedemiehet eivät kritisoi asioita, vaan he väittävät että kaikki mitä löytyy meidän aineistostamme, on totta. Tullaan samanlaiseen kompleksiin kuin itse VT-seurassa.

Sen takia toivoisin, että te kaikki tutkitte asioita jotka KRITISOIVAT tiedemiehiä ja heidän hallituksien alaisuudessa toimivia järjestöjään. Tämä johtaa siihen että kellään ei välttämättä ole enää mitään tekemistä väärien uskontojen ja harhaanjohtavien opettajien kanssa.

Tutki sydäntäsi.

P.S. Aina sinun.

-Markoko
Vastaa Viestiin