Markku Meilo kirjoitti:
Tai olisiko kyse enemmän ympäristön vaikutuksesta kuin syntymässä saadusta valmiista ominaisuudesta (jonkin sortin valmiutta poissulkematta)?
Meinasin ensin alkaa vänkäämään, että ainakin itse olen koettanut kasvattaa lapset hyvin "uskonnottomasti", en siis ole tuputtanut mitään "omia käsityksiäni". Mutta sitten rupesin miettimään, että kyllä vaan... nykypäivänä onkin aika mahdotonta kasvattaa lasta niin, ettei se missään kohtaa joudu uskonnollisten kysymysten ääreen. Ovathan kuitenkin joulut ja pääsiäiset kaikki "uskonnollisia" juhlia. Vaikka lapsi kävisi koulussa ET:n tunnilla, niin siltikin lapsi törmää näihin uskonnollisiin vaikutteisiin. Minäkin, entinen jehovantodistajalapsi, osaan kaikki joululaulut ja muutamat virret, vaikken koskaan "osallistunut" näille tunneille.

En olekaan aiemmin ajatellut sitä, että onko se sittenkään luontaista lapsen uteliaisuutta vaiko tosiaan lapsen pyrkimys saada kuulemiinsa sekaviin ja epäjohdonmukaisiin uskonasioihin selvyyttä...
Omalla kohdallani Vartiotorniseuran opettama sekasotku sulki jumalan pois laskuista ja sen jälkeen Raamatun todellinen tutkiminen ja sen sisällön vertaaminen tieteen löydöksiin vei lopunkin jumaluskon.
Samalla tavalla itsekin ajattelin ensin 14-vuotta, että on sen verta soopaa, etten usko koko jumalan olemassaoloon. Sillä tavalla pötkinkin pitkälle. Minua kiinnostaisi kovasti tutkia seuran kirjallisuutta nyt kun on jo vähän "aikuisen ihmisen ymmärrystä". Ongelma on kuitenkin siinä, että äidiltäni en voi kirjallisuutta pyytää, koska se aiheuttaisi sen sortin "hurmoksen" ja saarnaryöpyn ja ties mitä kaikkea, etten halua sitä. Olen myös 14- vuotta onnistunut välttelemään Jehovantodistajia, joten en haluaisi antaa heillekään syytä rampata ovellani "käännytyksen" toivossa, en myöskään halua vanhempien paimennuskäyntejä... joten taitaa olla tuon materiaalin saaminen aika kiven takana.
Minulla ei ole tiedossani seikkoja, jotka puhuisivat Raamatun jumalan puolesta, sen sijaan tiedossani on seikkoja, jotka sulkevat pois Raamatun kuvaileman maailman luomisen.
Uskotteko evoluutioon? Kyllä vaan.
Mä muistan joskus pienenä, että silloinen selitys oli, että esim. dinosauruksia ei oikeasti ollut olemassakaan... nyttemmin tämäkin tieto on sitten vissiin muuttunut kun varteenotettavia todisteita on löytynyt...

Itsekin olen vallan sitä mieltä, että evoluutiossa SAATTAISI olla perää... ainakin tällaisen tavallisen tallaajan järkeen se sopii paremmin kuin se ajatus, että jossain joku ikuisesti elänyt hahmo ykskaks keksi luoda maapallon. Samoin tieto siitä, että tämäkin pallo joskus, maailmankaikkeuden lakien takia kokee tiensä pään, jahka tuo aurinko tuosta sammuu... ei oikein käy yksyhteen tämän maanpäällisen paratiisin ja iankaikkisen elämän kanssa. Se kuulostaa pikemminkin totaaliselta "pysähtymiseltä" kuin millään tavalla ihastuttavalta paratiisilta...