Mietityttää...

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

sorbet

Mietityttää...

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Tälläistä on viime päivinä pyörinyt päässä: foorumia kun olen lukenut, niin olen sen käsityksen saanut, että on siis muitakin uskontoja jotka uskovat, että "loppu" tulee tai eletään "viimeisiä päiviä".(Sanokaa jos olen väärässä.) No jos useampi uskonnollinen taho on loppua manannut niin mille taholle menee "kunnia" jos jonkinlainen loppu töräys tulee :?: Tosin JOS jokin loppu on tulossa niin voipi olla että ei meitä paljon ole "kunniasta" tappelemassa :lol: No anyway, aihe on vaan mietityttänyt...

Toinen asia joka vaivaa on se, että kun Jehovan todistajat nyt ovat niin varmoja, että "loppu" tulee...niin mitäpä JOS ei tulekkaan? Olen tämän miettinyt niin pitkälle, että saanen sanoa edelleen JOS "loppu" ei tulekkaan, niin käykö niin, että todistajat rupeavat luopumaan uskosta ja alkavat rakentamaan uudelleen siltoja, meihin, jotka he ovat hylänneet muuttuneiden uskonkäsitystemme takia. Ehkä vuosi pari sitten olisin ollut iloinen, jos entiset Jt ystävät olisivat ottaneet yhteyttä, mutta nyt en ole enään samaa mieltä. Voisiko sitä enään aloittaa ns. puhtaalta pöydältä...kyllä sitä tuli niin monet itkut itkettyä, kun jäi ihan ypöyksin, että tavallaan kovetti osan sisällään, että jos sama tapahtuisi edes pienessä mittakaavassa uudestaan niin vastaavaa romahdusta ei enään tapahtuisi. En haluaisi enään niitä arpia auki repiä.

Olenko ihan yksin ajatusteni kanssa vai onko joku miettinyt samaa?
pakana

Re: Mietityttää...

Viesti Kirjoittaja pakana »

sorbet kirjoitti: Toinen asia joka vaivaa on se, että kun Jehovan todistajat nyt ovat niin varmoja, että "loppu" tulee...niin mitäpä JOS ei tulekkaan? Olen tämän miettinyt niin pitkälle, että saanen sanoa edelleen JOS "loppu" ei tulekkaan, niin käykö niin, että todistajat rupeavat luopumaan uskosta ja alkavat rakentamaan uudelleen siltoja, meihin, jotka he ovat hylänneet muuttuneiden uskonkäsitystemme takia. Ehkä vuosi pari sitten olisin ollut iloinen, jos entiset Jt ystävät olisivat ottaneet yhteyttä, mutta nyt en ole enään samaa mieltä. Voisiko sitä enään aloittaa ns. puhtaalta pöydältä...kyllä sitä tuli niin monet itkut itkettyä, kun jäi ihan ypöyksin, että tavallaan kovetti osan sisällään, että jos sama tapahtuisi edes pienessä mittakaavassa uudestaan niin vastaavaa romahdusta ei enään tapahtuisi. En haluaisi enään niitä arpia auki repiä.

Olenko ihan yksin ajatusteni kanssa vai onko joku miettinyt samaa?
Jehovantodistajapiireissä ei varmaankaan lopunodotusta lopeteta, jos loppu ei tulekaan. :D Onhan sitä jo vuosikymmenten aikana siirretty aina eteenpäin tarpeen vaatiessa. Sukupolvet vaihtuvat tässä ja loppu se vaan aina on tullut, jo vuodesta 1914 asti. Ja koska koko touhu perustuu aika pitkälle siihen, että "valo kirkastuu kirkastumistaan", niin ainahan sen maailmanlopun odottamisen voi vaihtaa sitten ymmärryksen lisääntyessä, johonkin toiseen odotteeseen... ja lampaat seuraavat perässä.

Mutta... jos nyt kävisi niin, että joku entisistä JT ystävistäni tai sukulaisistani ottaisi minuun erotessaan yhteyttä, niin mä luulen, että ottaisin hänet vastaan avosylin. Kipeätähän se teki silloin kun käännettiin selkä, mutta toisaalta... ne ihmiset tekivät sen uskonsa vuoksi ja varmasti melko vilpittömin mielin seuran ohjeita noudattaen. Ja ehkäpä juuri sen kokemuksen takia, minkä itse aikanaan joutui kokemaan, ottaisin ystävät vastaan... ehkä se helpottaisi heidän omaa taisteluaan irti järjestöstä, heidän ei tarvitsisi olla niin yksin kuin mitä itse olen ollut.
sorbet

Viesti Kirjoittaja sorbet »

Mutta... jos nyt kävisi niin, että joku entisistä JT ystävistäni tai sukulaisistani ottaisi minuun erotessaan yhteyttä, niin mä luulen, että ottaisin hänet vastaan avosylin. Kipeätähän se teki silloin kun käännettiin selkä, mutta toisaalta... ne ihmiset tekivät sen uskonsa vuoksi ja varmasti melko vilpittömin mielin seuran ohjeita noudattaen. Ja ehkäpä juuri sen kokemuksen takia, minkä itse aikanaan joutui kokemaan, ottaisin ystävät vastaan... ehkä se helpottaisi heidän omaa taisteluaan irti järjestöstä, heidän ei tarvitsisi olla niin yksin kuin mitä itse olen ollut.[/quote]

Itsellä taas se vaikuttaa niin vahvana taustalla, kun selkään puukotettiin jo silloin kun olin todella mukana järjestössä. Tavallaan kahdesti käännettiin selkä: kun olin mukana toiminnassa ja kun jäin pois toiminnasta. Valitettavasti en ole vielä päässyt noista ajoista täysin yli.
pakana

Viesti Kirjoittaja pakana »

sorbet kirjoitti: Itsellä taas se vaikuttaa niin vahvana taustalla, kun selkään puukotettiin jo silloin kun olin todella mukana järjestössä. Tavallaan kahdesti käännettiin selkä: kun olin mukana toiminnassa ja kun jäin pois toiminnasta. Valitettavasti en ole vielä päässyt noista ajoista täysin yli.
Mulla oli järjestössä ollessa myös samanlainen tilanne, että mun maailmallisen isäni tähden olin aina vähän huonoa seuraa, vaikka olinkin aktiivinen toiminnassa. Kävin kahdeksalla salirakennuksella ja toimin vuoden verran osa-aikaisena tienraivaajanakin. Ja sitten kun tuli vaihdettua kaupunkia ja seurakuntaa opintojen alkaessa, niin ystäväpiiri koostuikin sitten jo enemmän maailmallisista opiskelutovereista, jolloin se selän kääntäminen ei ottanut niin koville.

Sukulaisiinkaan ei tullut pidettyä yhteyttä paljoakaan ennen erottamista, mutta vielä vähemmän sen jälkeen... kuitenkin ensimmäisen kerran mua alkoi sapettamaan se porukka nyt, kun pappani kuoli syyskuussa ja käytiin aika kiivasta vääntöä siitä olenko tervetullut hautajaisiin vaiko enkö. No.. mä ilmestyin kaikista vastusteluista huolimatta valtakunnansalille hautajaispäivänä ja sain sitten tienraivaaja mummultani kutsun tulla sitten tilaisuuden jälkeen järjestettäville kahvituksillekin... mutta yhteyttä ei olla muuten kuitenkaan pidetty mitenkään aktiivisesti.

Onko sun seurakunnasta lähdöstä pitkäkin?
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

sorbet kirjoitti:...että on siis muitakin uskontoja jotka uskovat, että "loppu" tulee tai eletään "viimeisiä päiviä".(Sanokaa jos olen väärässä.)
Et ole lainkaan väärässä, mutta sellainen asia on hyvä pitää mielessä, että Vartiotorniseura on tässä sarjassa omaa kokoluokkaansa, vaikka vuosituhannen vaihteen jälkeen ei loppua ole sidottu vuosilukuihin. Samoin Vartiotorniseuran vuosilukujen ja asioiden ennusteluhistorian pituus hakee vertaistaan nykyliikkeistä.
No jos useampi uskonnollinen taho on loppua manannut niin mille taholle menee "kunnia" jos jonkinlainen loppu töräys tulee :?: Tosin JOS jokin loppu on tulossa niin voipi olla että ei meitä paljon ole "kunniasta" tappelemassa :lol: No anyway, aihe on vaan mietityttänyt...
Oletko lainkaan ajatellut sitä, että Raamatun mukaan Jeesus lupasi palata vielä seuraajiensa ollessa elossa? Raamatun mukaan lopun piti tulla vajaa pari vuosituhatta sitten. Jokainen 1800-luvun uususkonnon nokkahenkilö halusi sijoittaa lopun omaan elinaikaansa mitä ihmeellisimmällä Raamatun numerologialla. Kun historia oli edennyt millerismistä adventismin kautta Russelin Vartiotorniseuraan, niin Russell muutti Raamatun ajanlaskua vuosisadalla, jotta olisi saanut maailmanlopun osumaan elinaikaansa. Rutherfordilla oli toisenlainen matemaattinen lähestymistapa, jolla hän sai lopun ajoitettua matemaattisesti vuoteen 1925. Rutherfordin kuoltua Fred Franz korjasi Russelin raamatunpeukaloinnin ja siirsi maailmanlopun omaan elinkaareensa ja loi 1975 maailmanlopun.

Tähän asti kyseessä on ollut puhtaaseen toivorikkauteen, perinnetietoon ja osin valheeseen perustunutta ennustelua, olettaisitko, että tilanne olisi meidän päiviin tullessa saanut jotenkin vahvemman perustan?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Markku Meilo

pakana kirjoitti: Sukupolvet vaihtuvat tässä ja loppu se vaan aina on tullut, jo vuodesta 1914 asti.
Sen verran tarkennan, että Russelinaikaiselle Vartiotorniseuralle lopun aika alkoi jo 1799 ja Harmagedon 1874, jolloin alkoi Kristuksen milleniumi. Tuon milleniumin ensimmäiset 40 vuotta oli Harmaa, huipentuen Harman päättymiseen vuonna 1914 alkavaan rauhan aikaan.

Eli mikään, mitä odotettiin vuoteen 1914 tultaessa ei täyttynyt, mikään mitä on odotettu vuosien 1915 ja 2008 välillä ei ole täyttynyt, mikään mitä Vartiotorniseura odottaa pian tapahtuvaksi ei tule täyttymään.
Hämillään

Viesti Kirjoittaja Hämillään »

Terve Markku. Kiva kun olet viellä hereillä (tuo kamera on hyvä!). Kun luin tähän(kin) ketjuun antamiasi (tasokkaita) vastauksia, niin pälkähti mieleen eräs asia: jos Jeesuksen sanat koskivät vain hänen sen aikaisia seuraajiaan, niin onko tästä tehtävä se johtopäätös, että Jeesus ei puhunut totta? Josta taas seuraisi Raamatun aseman totaalinen heikentyminen... Josta taas heräisi kysymys; mihin voi uskoa?
T: Boing
Markku Meilo

Hämillään kirjoitti:...jos Jeesuksen sanat koskivät vain hänen sen aikaisia seuraajiaan, niin onko tästä tehtävä se johtopäätös, että Jeesus ei puhunut totta?
Niin, siis mistä tiedämme mitä todella on tapahtunut, emme luotettavasti mistään. Jos kyseessä on todella ollut niinkin merkityksellinen henkilö kuin Raamattu kuvailee, niin miksi kukaan ei tallentanut asioita välittömästi. Raamattuun valitut kertomukset ovat jälkikäteismuistelmia ja historioitsijoiden kertomuksetkin jättävät jälkeensä kysymyksiä. Kauniisti sanailtuna voi todeta, että Jeesuksen lupaus ei täyttynyt. Raamatun mukaan aikalaiset kyllä odottivat kovasti, elivät "maailmanaikojen loppukautta", antikristuskin oli jo ilmaantunut, Ilmestyskirjan lopussa Jeesus lupaa palata pian, se tallennettiin pian kaksi vuosituhatta sitten.
Josta taas seuraisi Raamatun aseman totaalinen heikentyminen...
Eikä tuo ole suinkaan ainoa ongelma jos pitää Raamattua 100 % totena jumalan sanana. Jo alkulehtien kuvaus maan luomisesta ja sen muodosta on puhdasta aikansa tuotetta, vedenpaisumustarukin on lainaa, siinä missä pitkälti esimerkiksi Salomon sananlaskut egyptiläisiltä jne...
Josta taas heräisi kysymys; mihin voi uskoa?
Toi liippaa jo läheltä sitä kuuluisaa "elämän tarkoitus" -kysymystä. Tässä vaiheessa yötä totean, että miksi tulisi uskoa, eikö tulisi vakuuttaa itsensä siitä, että on tehnyt parhaansa tietääkseen, siis pelkän sokean uskomisen asemesta. Näin minä ainakin asian olen itselleni selvittänyt, eikä vaivaa yhtään, vaikka en tiedä mitä tapahtui ennen alkuräjähdystä (en toki tiedä paljoa räjähdyksen jälkeisestäkään ajasta). Joka tapauksessa pidän luotettavasti selvitettynä, että ihmiskunnan historia ei ole noin 6000-vuotinen, jolloin Raamatun kertomus ihmiskunnan alusta saa väistyä.

Loppukevennykseksi Raamatun kuvaus maan muodosta.
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Mistä julkaisusta ja miltä vuodelta kyseinen piirros on?
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Markku Meilo

Alueveli kirjoitti:Mistä julkaisusta ja miltä vuodelta kyseinen piirros on?
On käynyt mielessä kysyä Garylta, mutta en ole saanut aikaiseksi. Mulla on tunne luissa, että olen kyllä nähnyt kuvan aiemminkin, mutta ettei ole Vt-seuran matskusta.
Alueveli
Eläkeläinen

Viesti Kirjoittaja Alueveli »

Markku Meilo kirjoitti:
Alueveli kirjoitti:Mistä julkaisusta ja miltä vuodelta kyseinen piirros on?
On käynyt mielessä kysyä Garylta, mutta en ole saanut aikaiseksi. Mulla on tunne luissa, että olen kyllä nähnyt kuvan aiemminkin, mutta ettei ole Vt-seuran matskusta.
Aa okei :)

Ilman erillistä lähdeviitettä tuo varmaan olisi syytä mainita, muuten moni (minä mukaan lukien) voi olettaa että kyse olisi Russellin tai vastaavan piirrustuksista. Olihan näillä muitakin melko lennokkaita piirroksia pyramideista lähtien.
"Uskonto on ansa ja kiristysryöstöä." - J. F. Rutherford, Vartiotorniseuran presidentti
"Religion is dangerous because it allows human beings who don't have all the answers to think that they do." - Bill Maher, Religulous
Markku Meilo

Alueveli kirjoitti:Ilman erillistä lähdeviitettä tuo varmaan olisi syytä mainita, muuten moni (minä mukaan lukien) voi olettaa että kyse olisi Russellin tai vastaavan piirrustuksista. Olihan näillä muitakin melko lennokkaita piirroksia pyramideista lähtien.
Koitan potkia itseäni ottamaan selvää lähteestä, hakemalla kuvia malliin; "the hebrew universe" löytyy sukulaiskuvia, mutten tätä löytänyt sieltä alkupäästä ja loppua kohti tällaiset kuvat harvenivat.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

sorbet kirjoitti:Toinen asia joka vaivaa on se, että kun Jehovan todistajat nyt ovat niin varmoja, että "loppu" tulee...niin mitäpä JOS ei tulekkaan? Olen tämän miettinyt niin pitkälle, että saanen sanoa edelleen JOS "loppu" ei tulekkaan, niin käykö niin, että todistajat rupeavat luopumaan uskosta ja alkavat rakentamaan uudelleen siltoja, meihin, jotka he ovat hylänneet muuttuneiden uskonkäsitystemme takia.
Osa jehovantodistajista havahtuu todellisuuteen ajan myötä, ja osaa suhtautua entisiin jehovantodistajiin kuten ihmisiin yleensäkin, mutta suurin osa pysyy mieleltään vangittuina vapaaehtoisesti niin kauan kuin henki pihisee. Jos jehovantodistajia ei ole vaivannut se, että loppu ei ole tullut silloin kun vt-seura on sen ennustanut tulevan, niin ei heitä vaivaa sekään että se on nykyään tulossa ainoastaan hyvin hyvin pian.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Koitan potkia itseäni ottamaan selvää lähteestä
No yöllä potkin ja Gary ehti jo vastatakin, eli Raamatun kuva maan muodosta on täältä:
The Hebrew Universe I posted is a scanned Page #542 from TWENTIETH
CENTURY BIBLE COMMENTARY Edited by G. Henton Davies, Alan Richardson,
and Charles L. Wallis - Harper Brothers Publishers, New York - 1932, 1955
Lisäsin lähdeviitteen kuvan alle, eli jos lainaa, niin lainaa mieluumin tätä.
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

sorbet kirjoitti:Tälläistä on viime päivinä pyörinyt päässä: foorumia kun olen lukenut, niin olen sen käsityksen saanut, että on siis muitakin uskontoja jotka uskovat, että "loppu" tulee tai eletään "viimeisiä päiviä".(Sanokaa jos olen väärässä.) No jos useampi uskonnollinen taho on loppua manannut niin mille taholle menee "kunnia" jos jonkinlainen loppu töräys tulee :?: Tosin JOS jokin loppu on tulossa niin voipi olla että ei meitä paljon ole "kunniasta" tappelemassa :lol: No anyway, aihe on vaan mietityttänyt...
Vielä erotessani järjestöstä pidin mahdollisena että loppu tulee. Eipä ihme kun sitä oli pienestä asti päähän paukutettu. Nyt kun olen kunnolla päässyt irti tämän hassun, pienen amerikkalaisen lahkon mielenhallinnasta, voin olla itse täysin varma siitä että ei se tule. Ei Jehovan todistajien ennustama loppu eikä minkään muunkaan sekavan ja epäloogisen uskonnon ennustama loppu.

Maapallon loppu tietysti tulee, enemmin tai myöhemmin. Mutta kun on hyväksynyt sen tosiasian että itse yhtenä kauniina päivänä kuolee ja jatkosta ei tiedä, helpottaa kummasti.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin