Mihin uskot?

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

pakana

Re: Mihin uskot?

Viesti Kirjoittaja pakana »

Markku Meilo kirjoitti:Yksi ero omaan aikaani on suhtauttuminen raportointiin ja puuhaan muutenkin. Me saatoimme pyöristää 5 minuuttia ylöspäin, mutta nyt kuulee tehtävän tunteja jo puhtaasti kynällä. Nettikirjoittelun raportointi tuntuu olevan käytössä.
Mä toimin aikanani osa-aikaisena tienraivaajana ja silloin tosiaan tuli tampattua noita alueita aika ahkeraan. Tosin näin jälkeenpäin sitä hymyilyttää, että kun itsekin asuin alueella, jossa välimatkat olivat pitkät ja usein lähdettiin liikenteeseen sitten aina neljän ihmisen voimin, niin kyllä se suurin osa ajasta oli sitä toisen parin odottelemista autossa ja siirtymistä paikasta a, paikkaan b.

Kerrankin jäätiin likkojen kanssa kiinni lumihankeen autolla ja meni varmaan tunti sitä autoa hangesta irrotellessa, mutta koko aika silti kirjoitettiin raporttiin. Ei siitä mitään koskaan vähennetty. :roll:

Nyt ei Jehovantodistajia tahdo enää nähdä katukuvassakaan, paitsi joskus Helsingin asematunnelissa, jossa saattaa joskus seisoskella joku lehtien kanssa. Itse olen asunut nyt neljä vuotta Kajaanissa, eikä kukaan ole kertaakaan käynyt ovella.. Väärän uskonnon tuho traktaatti oli kyllä postilaatikossa jokunen vuosi sitten, mutta ilman sitä traktaattia, voisi kuvitella ettei täällä edes ole jehovantodistajia...
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

kirjallisuusveli kirjoitti:
almi kirjoitti: Ihmisellä on vapaa tahto. Sitä on kunnioitettava.
Tuohan pätee kyllä. Miten sovitat siihen nk. lähetyskäskyn?
Siten, että kristinuskosta voi kertoa, mutta kääntymisratkaisun tulee olla jokaisen itse tehtävissä.

Takavuosisatojen "miekkalähetykset" ovat olleet lähetyskäskyn vastaisia ja liian kapea otos arvioimaan sitä, millaista lähetystyö on.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
Analysoija

Viesti Kirjoittaja Analysoija »

Markku Meilo kirjoitti:
pakana kirjoitti:Tästä käännytyksestä ja VT-seuran kenttätyöstä tuli mieleeni... vieläkö nuo kenttäilevät kun meillä ei ole käynyt ketään sitten neljään vuoteen.... :?:
Homma on ilmeisesti lässähtänyt jonkin verran, no ainakin vuodesta 1943, jolloin alue tuli käydä läpi neljästi vuodessa (oli tuntitinkikin rivitodistajalla silloin 60 h).
Vieläkin ohje alueen käymisestä neljästi vuodessa on voimassa. Tästä muistutettiin esim. alueista huolehtivia sekä palvelusvalvojia 1980-luvun loppupuolella voimakkain sanoin.

Ongelma on Jehovan todistajilla se, että samat naamat pitävät samoja alueita pitkään jolloin käydään vain ne "mukavammat" paikat.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Analysoija kirjoitti:Vieläkin ohje alueen käymisestä neljästi vuodessa on voimassa. Tästä muistutettiin esim. alueista huolehtivia sekä palvelusvalvojia 1980-luvun loppupuolella voimakkain sanoin.
Katos vaan, voi olla, että sama ohje oli mun nuoruudessakin, muistan kyllä jonkin ohjeen olleen, mutta en yksityiskohtaisemmin sitä kauanko aluekorttia sai hautoa.
Ongelma on Jehovan todistajilla se, että samat naamat pitävät samoja alueita pitkään jolloin käydään vain ne "mukavammat" paikat.
Tämä on helppo havaita kun lukee ja kuulee teidän nuorempien kommentteja, homma oli jo mun nuoruudessa suurimmalle osalle pakkopullaa ja nyt tilanne on kovin erilainen, koska kasvu tulee pääosin jt-jälkikasvusta. Eli nyt on noussut vallalle tapa- ja kulttuuritodistajuus, siis juuri se mistä aiemmin syytettiin valtakirkkoja.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

almi kirjoitti:
almi kirjoitti: Ihmisellä on vapaa tahto. Sitä on kunnioitettava.
Tuohan pätee kyllä. Miten sovitat siihen nk. lähetyskäskyn?
Siten, että kristinuskosta voi kertoa, mutta kääntymisratkaisun tulee olla jokaisen itse tehtävissä.
Tuota, mikäli ihmisellä on vapaa tahto tekemään kääntymisratkaisu, niin eikö se tee tyhjäksi Paavalin väitteen roomalaiskirjeessä:
"Jumalan vapaa valinta
19 Joku teistä ehkä kysyy: "Miksi Jumala sitten moittii ihmisiä? Eihän kukaan voi vastustaa hänen tahtoaan." 20 Ihmisparka, mikä sinä olet arvostelemaan Jumalaa? Sanooko saviastia muovaajalleen: "Miksi teit minusta tällaisen?" 21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten? 22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty tuhottaviksi."

Vai onko tuo tulkittava siten, että Jumalalla oli tuohon aikaan vapaa valinta, mutta nykyään hänellä ei sitä enää ole koska se on annettu ihmiselle?
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Viljo kirjoitti: Vai onko tuo tulkittava siten, että Jumalalla oli tuohon aikaan vapaa valinta, mutta nykyään hänellä ei sitä enää ole koska se on annettu ihmiselle?
Olen ymmärtänyt kyseisen kohdan tähdentävän Jumalan valintaa, kun on kyse Kristuksen perijätovereista. Monihan sitä vissiin osakseen haluaisi, mutta sillä ei asiaa voi auttaa.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Analysoija

Markku Meilo kirjoitti:
Analysoija kirjoitti:Vieläkin ohje alueen käymisestä neljästi vuodessa on voimassa. Tästä muistutettiin esim. alueista huolehtivia sekä palvelusvalvojia 1980-luvun loppupuolella voimakkain sanoin.
Katos vaan, voi olla, että sama ohje oli mun nuoruudessakin, muistan kyllä jonkin ohjeen olleen, mutta en yksityiskohtaisemmin sitä kauanko aluekorttia sai hautoa.
Aluekortti pitää siis käydä kolmen kuukauden sisällä sen ottamisesta. Jos jollakin venyy pidempään, apua pitäisi tarjota. Ja jos ns. parhaimpia alueita pitää pitkään, siitä pitäisi alueista huolehtivan ensisijaisesti huomauttaa aluetta käyvälle julistajalle.

Tämä on yksi esimerkki VT-seuran ohjeista, jonka noudattamatta jättäminen alueista huolehtivalle vanhimmalle tai avustavalle palvelijalle on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja periaatteessa peruste vaikkapa tehtävistä poistamiselle. Mä tiedän ehkä prosentin alueenpalvelijoista jotka todella noudatti mun JT-aikoina tätä ohjetta.

Syitä ohjeen noudattamatta jättämiselle oli joko alueista huolehtivan laiskuus, henkinen kyvyttömyys, tietämättömyys tai vaikkapa jonkun vanhimman vaimon ongelmallisuus oman alueensa suhteen. Yleensä seurakunnissa veljet ja ns. vähemmän innokkaat ymmärtävät puhetta kun se perustuu tällaiseen ohjeeseen tai käytännön järkeen alueista huolehtivan esittäen asiana korrektisti.
"Jehovan järjestö on täydellinen, se virvoittaa sitä palvovien sielun" - Muuan vanhin esitelmässään
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Viljo kirjoitti: Vai onko tuo tulkittava siten, että Jumalalla oli tuohon aikaan vapaa valinta, mutta nykyään hänellä ei sitä enää ole koska se on annettu ihmiselle?
Olen ymmärtänyt kyseisen kohdan tähdentävän Jumalan valintaa, kun on kyse Kristuksen perijätovereista. Monihan sitä vissiin osakseen haluaisi, mutta sillä ei asiaa voi auttaa.
Mitenkäs Joonan tapaus?
Joona ei selkeästikään halunnut profeetan tehtävää, mutta hänet pakotettiin siihen. Miksi Jehova olisi muuttunut sen jälkeen? Sauluksenkin kääntymykseen liittyi pakkoa.
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Analysoija kirjoitti:Syitä ohjeen noudattamatta jättämiselle oli joko alueista huolehtivan laiskuus, henkinen kyvyttömyys, tietämättömyys tai vaikkapa jonkun vanhimman vaimon ongelmallisuus oman alueensa suhteen.
Tuossa tulikin tiivistetysti se miten näen oman aikani ja nykyajan välisen eron. Vuosia sitten sättäilin JWD:ssä ja joku ikäluokkani jt-nainen alkoi kysellä Erkistä ja Margitista jne. Kertoili sitten itse vapaaehtoisesti kuinka hän (USA:ssa) kokee tuon muutoksen ahdistavana. Itse asiassa kirjoitti jotenkin näin: "Nykyään vain mennään kokouksiin, ollaan muita karttaen ja lähdetään kotiin - and that's it." Vaikka nuoruudessanikin oli kuppikuntia, niin mieleen jäi kuitenkin yleinen yhteenkuuluvaisuus ja jonkin sortin vilpittömyys. Toki luokkajaon voideltujen ja rahvaan välillä haistoi joskus vastatuuleenkin, mutta mielestäni se syntyi rahvaan taholta, sen nostaessa voideltuja eri tavoin jalustalle.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Analysoija

Markku Meilo kirjoitti:
Analysoija kirjoitti:Syitä ohjeen noudattamatta jättämiselle oli joko alueista huolehtivan laiskuus, henkinen kyvyttömyys, tietämättömyys tai vaikkapa jonkun vanhimman vaimon ongelmallisuus oman alueensa suhteen.
Tuossa tulikin tiivistetysti se miten näen oman aikani ja nykyajan välisen eron. Vuosia sitten sättäilin JWD:ssä ja joku ikäluokkani jt-nainen alkoi kysellä Erkistä ja Margitista jne. Kertoili sitten itse vapaaehtoisesti kuinka hän (USA:ssa) kokee tuon muutoksen ahdistavana. Itse asiassa kirjoitti jotenkin näin: "Nykyään vain mennään kokouksiin, ollaan muita karttaen ja lähdetään kotiin - and that's it." Vaikka nuoruudessanikin oli kuppikuntia, niin mieleen jäi kuitenkin yleinen yhteenkuuluvaisuus ja jonkin sortin vilpittömyys. Toki luokkajaon voideltujen ja rahvaan välillä haistoi joskus vastatuuleenkin, mutta mielestäni se syntyi rahvaan taholta, sen nostaessa voideltuja eri tavoin jalustalle.
Täysosuma.

Tuota pointtia itsekin olen hakenut. Meissä perinteisempää puolta Jehovan todistajuudessa edustaneissa nimenomaan tietynlainen yhteishenki oli se moniin vedonnut juttu. Me jotka edustettiin ns. vanhaa kaartia autoimme monissa asioissa ja saimme apua kenttäpalvelustuntien lukumäärästä tai statuksesta huolimatta.

Ns. "vanhan ajan jääriä" nykyajan JT-seurakunnissa uudemman polven jäsenet ajavat alemmaksi ja yllättävän moni on havainnut suuren muutoksen Jehovan todistajuudessa - opilliset asiat tässä yhteydessä unohtaen.
Viimeksi muokannut Analysoija, 06.01.2009 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kirjallisuusveli

Viesti Kirjoittaja kirjallisuusveli »

Pehmoluopio kirjoitti:
Mitenkäs Joonan tapaus?
Joona ei selkeästikään halunnut profeetan tehtävää, mutta hänet pakotettiin siihen. Miksi Jehova olisi muuttunut sen jälkeen? Sauluksenkin kääntymykseen liittyi pakkoa.
Tuossa on ajatusta. Tosin Joona kyllä oli alun alkaenkin profeetta, jolle vaan ei 'aluemääräys' tuntunut kovin mieluisalta, koska hän oli kansallismielinen, eikä halunnut kansansa vihollisille pelastusta, vaan tuhoa.
"There's a point in your life when you'll realize who matters, who never did, and who always will."
Tahto

Viesti Kirjoittaja Tahto »

Ottamatta sen enempää kantaa joonaan ja isoihin kivoihin kaloihin :D

Niin minun uskonnolisen kuvani syntymiseen vaikutti erittäin paljon Elämänkatsomustieto joka käsitteli erittäin tasapuolisesti suurimman osan
maailman uskonnoista. Mutta suurimman kiitoksen tuolle aineelle annan
sen moraali ja hyve-etiikkaa käsitelevistä kappaleista. Niiden opetusten avulla päädyin kannattamaan agnostista maailmankuvaa (vaikka olenkin osittain lipumassa ateismin puolelle) Mutta suomessa on eräs epäreilu kohta minulla on eräs kaveri aikasemmasta koulusta(muutimme) joka olisi minun tavoin hallunnut ottaa elämänkatsomustiedon mutta koska hänen vanhempansa eivät antaneet hänen erota kirkosta joutuu hän nyt oleskelemaan ussan tunneilla asiasta tekee ilkeän vielä se että kaveri on täysin ateisti.

Muutenkin erittäin epäilyttävää ettei ET:eestä mainosteta juuri lainkaan entisellä luokallani annatapion koulussa oli useita kirkkoon kuulumattomia henkilöitä jotka eivät edes tienneet mikä on et! Kouluissa pitäisi tiedottaa enemmän et opiskelun mahdollisuuksista ja aine on saatava _kaikille_ valinnaiseksi :?

tälläsiä sieniä tänään.
"Valta on sitä, että saat jonkun toimimaan haluamallasi tavalla"
pakana

Viesti Kirjoittaja pakana »

Et on kaikille valinnainen aine. Kun lapsi menee kouluun, valitsevat vanhemmat hänelle joko ET:n tai vaihtoehtoisesti Uskonnon. Edes luterilaiseen kirkkoon kuuluvien ei tarvitse osallistua uskonnon tunnille.
matti

Viesti Kirjoittaja matti »

pakana kirjoitti:Et on kaikille valinnainen aine. Kun lapsi menee kouluun, valitsevat vanhemmat hänelle joko ET:n tai vaihtoehtoisesti Uskonnon. Edes luterilaiseen kirkkoon kuuluvien ei tarvitse osallistua uskonnon tunnille.
Tuohan on vaihteeksi ihan järkevää :roll:
Witless

Viesti Kirjoittaja Witless »

Markoko kirjoitti:
RaM kirjoitti:Huomasitko mitä sanoin? Nykyajan tiedemiehet eivät kritisoi asioita, vaan he väittävät että kaikki mitä löytyy meidän aineistostamme, on totta. Tullaan samanlaiseen kompleksiin kuin itse VT-seurassa.

Sen takia toivoisin, että te kaikki tutkitte asioita jotka KRITISOIVAT tiedemiehiä ja heidän hallituksien alaisuudessa toimivia järjestöjään. Tämä johtaa siihen että kellään ei välttämättä ole enää mitään tekemistä väärien uskontojen ja harhaanjohtavien opettajien kanssa.
Nyt puhut ilman parempaa tietoa. Tiede poikkeaa uskonnosta juuri siinä että se korjaa käsityksiään uusien havaintojen perusteella. Uskonto taas pyrkii tyypillisesti sovittamaan uudet havainnot dogmiensa mukaiseen maailmankuvaan. Kannattaisi tutustua ensin tieteen toimintatapoihin ennen kuin alkaa tutustua niihin "tiedemiehiä kritisoiviin" asioihin, mitä lienevätkään. Voisit aloittaa vaikka tästä Wikipedian artikkelista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteellin ... telm%C3%A4.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Vastaa Viestiin