Nellique kirjoitti:Kukaan ei itsepäistä ja kapinanhaluista estä sanoutumasta irti "virallisesta totuudesta" ja kokeilemasta sitä täyttä valinnanvapautta. (Valitettavasti joillekin valinnanvapaus tarkoittaa vapautta olla osallistumatta pullan leivontaan, mutta vapautta valita pullasta rusinat ja häipyä kiittämättä.)
Jokaisella on tietty oikeus ajatella miten haluaa ja sillä tavoin sitten irtautua "virallisesta totuudesta", mutta jos me nyt miehen kanssa alettaisiin toteuttamaan yritystoiminnassa vapaata markkinataloutta, niin se saattais häkki heilahtaa ja ylläpito tulla sen jälkeen valtion leivästä ja vedestä.

Eli me emme kuitenkaan ole vapaita kokeilemaan täyttä valinnanvapautta. Meitä rajoitetaan paljon.
Nellique kirjoitti:Virallisesta totuudesta eli valtiosta eroavan pitää myös luopua saamistaan "ilmaisista" ja tällä hetkellä itsestäänselvistä eduista. Irrottautuminen olisi pitänyt aloittaa sukupolvia sitten, että jo esivanhemmat olisivat ymmärtäneet välttää yhteiskunnan orjuuttavia susikuoppia: erilaisia tukia, neuvolajärjestelmää, koulutusta, terveydenhuoltoa rokotuksineen ja kaikkine hoitoineen, joilla on pelastettu valtavat määrät ihmisiä elämään. Irtautujan pitää myös välttää turhia kontakteja muihin, ettei vahingossa lipsahda alulle mitään demokraattista yhteisöjen verkostoa.
Mä olisin itse valmis irtautumaan näistä hyvinvointiyhteiskunnan eduista...
Se kun menisi suunnilleen niin, että kun jokainen saisi pitää sen itsellään minkä tienaa, tai vaihtaa vaikka itse kasvattamiaan perunoita naapurin lehmän tuottamaan maitoon... niin ihmisten taloudellinen varallisuus lisääntyisi. Silloin voitaisiin tuottaa palveluita yksityisesti, jolloin jokainen meistä ostaisi tarvitsemansa hyvinvointipalvelut sitä tuottavilta tahoilta. Pätee myös terveydenhuoltoon.
Koulutuksen vapauttaminen ei olisi myöskään lainkaan huono asia. Nykykoulu kun tuppaa tasapäistämään lapset jo heti ensimmäiseltä luokalta lähtien. OppiVELVOLLISUUS pitäisi muuttaa oikeuteen saada perusopetusta, vastuu tästä siirtyisi tällöin vanhemmille. He saisivat valita minkälaista perusopetusta ja millätavoin sitä lapselle annettaisiin. Näin vältyttäisiin myös uskonnolliselta tuputtamiselta esim. luterilaisen uskon.
Demokraattiset yhteisöt olisivat liberalistisessa yhteiskunnassa sinänsä sallittuja, koska ihmisten ajattelua ja sopimusvapautta ei yritetäkään rajoittaa. Kukin taaplaa tyylillään, pyritään vain välttämään "absoluuttista totuutta" ja valtion tehtävä olisi palvella sitä ainoaa poliittista tahoa, eli ihmisyksilöä. Ei toisinpäin, niin kuin se on nyt demokraattisessa yhteiskunnassa. Jokainen siis tienaa sen minkä haluaa tienata ja ostaa ne palvelut joita tarvitsee... kaupungin tulppaani-istutuksiin ei tarvitse osallistua jos ei itse niin tahdo, tosin ne voisi sinne käydä itse istuttamassa jos niin tahtoo.
Uskon, että ishmisten yhteisöllisyys tällätavoin lisääntyisi... kaupungin keskustoihin järjestettäisiin yhteisiä tilaisuuksia "nyyttikestimeiningillä" Jaska tuo kuusen ja minä kinkun...

Kun ihmiset tekevät toistensa kanssa sopimuksia ja vaihtokauppaa yms. tullaan siinä samalla tutuksi naapurin ja muiden kanssa.. avun tarpeessa olevia ihmisiä pystytään auttamaan paremmin yhteisöissä. Kenkään ei jäisi yksin..
Ihminen olisi arvokas ihmisenä, ei osana yhteiskuntaa. Ja vapaa.
Joo.. ja on idealistista I know. Eikä ole toteutumassa.. I know. Ei ole toteutumassa kuolemanjälkeinen taivaspaikkakaan eikä maanpäällinen paratiisi, ei ainakaan Jumalan toimesta. Tuo olis kuitenkin ihmisten toimesta saavutettavissa...

vaikkei kovinkaan todennäköistä. Ikävä kyllä...