Lueskelin aamun Hesaria. Osui silmiini tällainen kertomus:
"Ruuhka-Suomi elättää muuta maata".
Valtiontalouden tilinpidon mukaan ruuhka-Suomi elättää valtaosan valtakunnasta. Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan kuntien lisäksi vain Päijät-Häme, Varsinais-Suomi, Pirkanmaa ja Kymenlaakso maksavat valtiolle enemmän euroja kuin saavat siltä takaisin.
Suhteellisesti suurimpia nettomaksajia ovat itäuusimaalaiset. Maakunnasta maksetaan valtion kassaan 7.008 euroa asukasta kohti vuodessa. Takaisin tulee nelisen tonnia. Euroissa pääkaupunkiseutu kirii kuitenkin ylivoimaisesti tuottavimmaksi alueeksi. Kun pääkaupunkiseudun maksamista verotuloista vähennetään valtion pääkaupunkiseudulle syytämä raha, riittävät jäljelle jäävät miljoonat Lapin, Kainuun, koko Pohjanmaan ja Karjalan sekä Keski-Suomen viulujen maksamiseen.
Mites meidän pakanamme vähän aikaisemmin tokaisi? Aa, se tulee tässä:
Pakana sanoi:
Minä maksan veroja siinä missä sinäkin. Maksan veroja käyttämästäni sähköstä, päivähoitopalveluista, terveydenhuollosta yms.
Sen lisäksi minä maksan sähkönsiirtomaksun, sähkömaksun (joka on ihan luvattoman iso! ), maksan aika suuren osan palkastani päivähoidon tuottajille (niin juuri, sille ilmaiselle, SINUN verovaroin kustantamallesi), kunnallilselle päivähoidontuottajalle ja maksan terveyskeskusmaksun lisäksi tarvitsemani lääkkeet ja sairaalamaksut.
Nämä kaikki sekä itsestäni, että myöskin neljän lapseni osalta. Sen lisäksi minä maksan/ maksoin, sekä sinun 3-vuoden sairastamisesi, että kaiken siihen tarvittavan hoidon... silloin kun sinä et kyennyt sitä tekemään? Minä kulutan perheineni niin paljon yhteiskunnan palveluita ja maksan siitä niin moninkertaisen hinnan, että vi**t mulla riittää mitään verorahoista vammaisille ja muille tarvitseville! Kylä ne menee aika tarkkaan ihan oman hyvinvoinnin tukemiseen!
Tässä osuit naulan kantaan, mutta siitä alempana.
Pakana jatkoi:
Lisäksi, kun olemme yrittäjäperhe (siis mies on yrittäjä, kohta kaksinkertainen sellainen) ylläpidämme verovaroin myös kirkkoa johon emme kuulu, maksamme veroja työntekijöistä, eläkemaksuja, palkkoja, vakuutusmaksuja ja vaikka mitä kaikkea jurkeletta! Jos sä todella kuvittelet että sun panoksesi tähän systeemiin on suuri, niin oi kaikkitietävä, väärässä olet. Ne on ne suuryritykset, jotka tätä systeemiä pääosin pyörittää. Sinun maksamasi verot kattavat hädintuskin ne palvelut, joita itse käytät. Ota laskin käteen ja laske.
Nyt jo naurattaa (hyväntahtoista naurua, ei ivanaurua!). Olet ihan väärässä.
Valtiontalouden tilinpito, jolla on ilmeisesti samalla tavalla kalibroitu laskin kuin minullakin

, on ihan eri mieltä kainuulaisen pakanan kanssa. Kummallista. En enää viitsi sanoa, että sori, mutta minä tosiaan elätän sinut. Menisi jo rautalangan puolelle.
Lyhyesti olen sitä mieltä, että Kainuulle ei riitä mikään. Laskettua faktaa eurolleen:
Kainuussa henkilöä kohden saadaan valtion tukemana euroja 2.937 kun Itä-Uusimaan asukas luovuttaa veroina pois 2.824 - äkkiä katsottuna tosiaan tuntuu siltä, että kajaanilaisen kuoppa täyttyy lähes kokonaan. Mitäs siihen jää kajaanilaiselle "omaa maksettavaa"? Minun laskimellani 113 euroa. Voisin kyllä maksaa senkin, kun olen maksajaksi ruvennut.
Homma pelittää siksi, että työpaikat ovat pääosin täällä (kuka sinne Kainuuseen haluaa ja miksi? Nyt voitte aloittaa jauhannan aluepolitiikasta). Palkkamme ovat myös isommat, oli suuryritys tai ei, mutta eläminenkin on vastaavasti kalliimpaa. Ja muistutus: ne yritykset koostuvat veroa maksavista yksilöistä, niinkuin minusta.
Mitäs ajatuksia tämä herättää? Pannaanko Suomi poikki Kainuun ja Keski-Pohjanmaan kohdalta, saatte pyöriä laskimininne ihan rauhassa ja me etelän ihmiset porskutamme täällä. Siinäpä olisi aluepolitiikkaa kerrakseen!