Yliluonnollisuuksia?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Kirsieveliina

Re: Yliluonnollisuuksia?

Viesti Kirjoittaja Kirsieveliina »

rippeli kirjoitti:No mitenkäs tällainen:

Nainen on umpihörhö keikkuen tervemielisyyden rajoilla ja miestä asia vaivaa. Kuitenkin nainen tuo hörhöilyllään satoja euroja kuussa rahaa taloon. Pitäisikö olla tyytyväinen vai huolissaan?
Kunhan kyse ei ole Herbalifen myynnistä :? Jotainhan ihminen sellaisesta hakee. Riippuu varmaan ihan tapauksesta ja hurahtamisasteesta, mikä nyt sitten on hörhöä. Itse ymmärrän hyvin itämaisia mielenhallintatekniikoita, voivat sopia mielenrauhaa kaipaavalle, tai rentouttavia kosketushoitoja ja niiden hyväätekevää vaikutusta niille, jotka eivät kasvaneet halikulttuurissa. Krääsän ostelua en ymmärrä, en myöskään huuhaa-alan "oppijärjestelmiä".
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Se on vähän harmillista, että tällainen skeptisyyteen ja tieteelliseen näkemykseen kallellaan oleva asioista aidosti kiinnostunut ihminen ei ikinä näe mitään yliluonnollista. Mistä mahtanee johtua?

Ainoa hieman yliluonnollisen suuntaan kallellaan oleva asia, josta on kokemusta, on eräät sisarukset jotka ovat nähneet "enneuniksi" luokiteltavia unia. Jopa niin, että ovat kertoneet unistaan minulle etukäteen ja asiat ovat toteutuneet. Siinäkään en kyllä näe mitään yliluonnollista; pistän asian tavallista vilkkaamman unennäön ja jonkinlaisen vaistonvaraisen, alitajuisen, tiedossa olevien asioiden prosessoinnin piikkiin. Siis tyyliin esim. jos näkee jonkun nilkuttavan jalkaansa, sitä ei ehkä tiedosta, mutta seuraavana yönä näkee unta että kaverilla on jalka kipea :roll:

Ja sitäpaitsi eipä ole kaikki enteistä osuneet kohdalleen.

Lisäksi tunnen yhden ihan täysjärkisen ihmisen, joka on joskus kertonut nähneensä maahan laskeutuneen ufon. Vieläpä ihan lähietäisyydeltä. Hän ei käsitä asiaa itsekään ollenkaan ja tietenkin häpeää siitä puhua, koska ei halua mitään hörhön leimaa otsaansa. Jonkinlainen "valveuni" lienee kyseessä.

Mutta, kuten ketjussa joku jo totesi: ei ole yliluonnollisia asioita, mutta on varmasti paljon asioita joita emme ymmärrä ja joista emme vielä tiedä mitään. Kun opimme käsittämään mm. kvanttimekaniikkaa paremmin, tulee käsityksemme maailmankaikkeudesta muuttumaan erittäin merkittävällä tavalla.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
pakana

Viesti Kirjoittaja pakana »

Jakke kirjoitti: Se on vähän harmillista, että tällainen skeptisyyteen ja tieteelliseen näkemykseen kallellaan oleva asioista aidosti kiinnostunut ihminen ei ikinä näe mitään yliluonnollista. Mistä mahtanee johtua?
No ihan samaa olen itse harmitellut, sillä mä kovin mielelläni näkisin ja kokisin jotain yliluonnollista. :D
Mutta olen tullut siihen tulokseen, että jos nyt vaikka demonit tapsuttelisivat eteeni, niin minunhan olisi likimain pakko alkaa uskoa myös siihen vastavoimaan, eli jumalaan. Demonit fiksuina olentoina jättävät minut rauhaan siksi, ettei tätä tapahtuisi. :wink:
Jakke kirjoitti: Ainoa hieman yliluonnollisen suuntaan kallellaan oleva asia, josta on kokemusta, on eräät sisarukset jotka ovat nähneet "enneuniksi" luokiteltavia unia. Jopa niin, että ovat kertoneet unistaan minulle etukäteen ja asiat ovat toteutuneet. Siinäkään en kyllä näe mitään yliluonnollista; pistän asian tavallista vilkkaamman unennäön ja jonkinlaisen vaistonvaraisen, alitajuisen, tiedossa olevien asioiden prosessoinnin piikkiin. Siis tyyliin esim. jos näkee jonkun nilkuttavan jalkaansa, sitä ei ehkä tiedosta, mutta seuraavana yönä näkee unta että kaverilla on jalka kipea :roll:
Mäkin olen nähnyt enneunia, mutta se on tosiaan kaikki selitettävissä intuitiolla. Informaatiotulva päivien mittaan on niin valtava, että aivojen on pakko suodattaa pois siitä suurin osa ja jättää jälkeensä vain se mikä on merkittävää. Silti meillä on alitajunta, joka suodattaa samalla tuolla syvemmällä asioita, meidän sitä tiedostamattamme. Alitajunnan yksi tapa työskennellä ovat unet. Tämän takia uniin saattaa todellakin tulla jotain sellaista, mitä itse emme ole tajunneet laittaa merkille. Monet suuret keksinnöt ovat syntyneet unessa.

Mulla on YKSI sellainen kokemus, jota en ole ihan varmasti osannut selittää.

Meillä on kaksikerroksinen asunto, jossa portaitten yläpäässä on meidän makuuhuoneemme. Makuuhuoneen seinässä on lasitiili-ikkuna. Portaitten alapäässä meillä on olohuone ja televisio.
Olimme sitten miehen kanssa yks yö käymässä nukkumaan ja valot olivat sammutetut, lapset jo nukkuivat.
Yhtäkkiä säpsähdimme siihen, että alakerrassa televisio alkoi pauhaamaan kovalla äänellä. Lasitiilten läpi näimme molemmat televisiossa vilkkuvat valot.
Äänet hiljenivät hyvin nopeasti ja kun ehdimme alakertaan oli televisio kiinni. Kaikki oli täysin niin kuin sen jätimme.
Jos sen olisin kuullut ja nähnyt vain minä, olisin laittanut asian jonkin unen ja valveen välimaastoon, mutta koska me satuimme molemmat olemaan vielä hereillä ja rupattelemaan päivän asioista, niin kumpikin meistä koki saman.

Mies on jälkeenpäin ajatellut, että jospa televisio olikin jossain valmiustilassa ja illalla näytti siltä, että se olisi ollut muka kiinni. Tietyn ajan kuluttua kun ajastin olisi sulkenut television se vielä hetkeksi ikäänkuin käynnistyi ja sammui sitten...
Ihan kiva, mutta vielä tänäkään päivänä me ei tiedetä miten tuollainen valmiustila voidaan saada päälle televisioon... :shock:
Jakke

pakana kirjoitti:
Mies on jälkeenpäin ajatellut, että jospa televisio olikin jossain valmiustilassa ja illalla näytti siltä, että se olisi ollut muka kiinni. Tietyn ajan kuluttua kun ajastin olisi sulkenut television se vielä hetkeksi ikäänkuin käynnistyi ja sammui sitten...
Ihan kiva, mutta vielä tänäkään päivänä me ei tiedetä miten tuollainen valmiustila voidaan saada päälle televisioon... :shock:
Entisenä tv-korjaajana olen törmännyt tämän tyyppisiin ilmiöihin. Esim. tietyissä Saloran malleissa (mm. 25N7S ja 25N8S) näitä sekoiluja ilmeni ja etenkin kuivalla kelillä, kun staattista sähköä muodostuu paljon. Myös energiansäästölampun valo (esim. pihavalo) sotki joskus tiettyjä tv-malleja.

Eli tuskin mitään yliluonnollista tässäkään tapauksessa.
Pehmoluopio

Viesti Kirjoittaja Pehmoluopio »

Jakke kirjoitti: Mutta, kuten ketjussa joku jo totesi: ei ole yliluonnollisia asioita, mutta on varmasti paljon asioita joita emme ymmärrä ja joista emme vielä tiedä mitään. Kun opimme käsittämään mm. kvanttimekaniikkaa paremmin, tulee käsityksemme maailmankaikkeudesta muuttumaan erittäin merkittävällä tavalla.
Joo, mutta sitä ennen ne pysyvät yliluonnollisina.

Kun minä koin ilmiön nimeltä "hyppäävä kaktus", sitä pidettiin aavikon legendana, nyt se on todistettu ja selitetty tieteellisesti. Kaktukset ansalangoittavat kasvustonsa ihmissilmin näkymättömällä rihmastolla ja kun ihminen tai eläin kävelee rihmastoon, kaktuksesta irtoaa haara ja "hyppää" kimppuun. Kaktus saattaa jopa "jahdata" uhriaan.

Ennen kun tällaisia tarinoita kerrottiin epäiltiin auringonpistosta.

Toistaiseksi näkemistäni ilmiöistä selittämättömiä ovat olleet poltergeist ja "Mystery Spot", Kalifornian oma Bermudan kolmio ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mystery_Spot ).
Miljoonat kohta kuolevat eivät eläneet koskaan
Jakke

Pehmoluopio kirjoitti: Toistaiseksi näkemistäni ilmiöistä selittämättömiä ovat olleet poltergeist ja "Mystery Spot", Kalifornian oma Bermudan kolmio ( http://en.wikipedia.org/wiki/Mystery_Spot ).
Mystery Spot vaikuttaa wikipediasta lukemani perusteella varsin saman tyyppiselle kuin mitä nämä "Magnetic Hill" tai "Gravity Hill" -nimellä kutsutut paikat ympäri maapalloa. Aistit vähän hämääntyvät tietynlaisessa ympäristössä.

Poltergeist -ilmiöistä tuli mieleeni takavuosien tapaus Suomessa, jossa kummittelevasta talosta etsittiin outojen äänien lähdettä oikein asiantuntijavoimin. Tämä taisi olla peräti kymmenen uutisten "loppukevennyksenä" sekä ilmiön alettua, että sen loputtua. Lopulta, päivien, vai oliko peräti viikkojen, tutkimusten jälkeen syylliseksi paljastui piirongin laatikon perillä ollut vanha palohälytin, joka siellä ilmoitteli pariston olevan loppumassa :lol:
Pehmoluopio

Jakke kirjoitti: Poltergeist -ilmiöistä tuli mieleeni takavuosien tapaus Suomessa, jossa kummittelevasta talosta etsittiin outojen äänien lähdettä oikein asiantuntijavoimin. Tämä taisi olla peräti kymmenen uutisten "loppukevennyksenä" sekä ilmiön alettua, että sen loputtua. Lopulta, päivien, vai oliko peräti viikkojen, tutkimusten jälkeen syylliseksi paljastui piirongin laatikon perillä ollut vanha palohälytin, joka siellä ilmoitteli pariston olevan loppumassa :lol:
Olisi pitänyt puhua psykokinesiasta, sillä näin yhden minulla olevan kevyen koriste-esineen leijuvan ilmassa paikallaan jonkin aikaa, kunnes tipahti maahan. Puolisoni näki tapauksen kanssa. Olen myös nähnyt lasin liikkuvan itsestään ja tipahtavan alas hyllyltä samalla kun muut hyllyllä olevat lasit ovat olleet paikallaan.

Jeppuaikoina minulla tällaiset tapaukset muodostivat kulmakiven sille, että oli näkymättömiä henkivoimia. Mystery Spotia tosin en pitänyt henkivoimien aikaansaannoksena, joskin yhden jepun mielestä paikka oli selkeästi "demoninen". Eräs fysiikan opettaja on ehdottanut, että maan vaipassa paikan alapuolella saattaa olla pyörre, joka vaikuttaa gravitaatioon, vähän mutta havaittavasti. Onhan sillä kohden mannerlaatan sauma.
pakana

Pehmoluopio kirjoitti: Olisi pitänyt puhua psykokinesiasta, sillä näin yhden minulla olevan kevyen koriste-esineen leijuvan ilmassa paikallaan jonkin aikaa, kunnes tipahti maahan. Puolisoni näki tapauksen kanssa. Olen myös nähnyt lasin liikkuvan itsestään ja tipahtavan alas hyllyltä samalla kun muut hyllyllä olevat lasit ovat olleet paikallaan.
Woot? :shock: Miksei mulle koskaan tapahdu mitään vastaavaa. :evil: Epistä.

Hiljan oli joku lapsi saanut tallennettua kameralla kävelevän haamukuvan, siitä oli videokin netissä, mutten nyt äkkiä löytänyt missä... laitan linkin jos löydän...

Edit. http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... 229774.ece tuossa linkkiä.
mana

Viesti Kirjoittaja mana »

Mutta olen tullut siihen tulokseen, että jos nyt vaikka demonit tapsuttelisivat eteeni, niin minunhan olisi likimain pakko alkaa uskoa myös siihen vastavoimaan, eli jumalaan.
Empähän nyt tiedä liittyykö aiheeseen, mutta kysympä nyt kuitenkin. Miksihän ei voisi olla henkimaailmaa ilman jumalaa? Ihan vain pelkästään vaikka demoneita, jotka keskenään touhuisivat ilman sen suurempaa tarkoitusta/päämäärää. Onhan tässä fyysisessäkin maailmassa ihan vain ihmisiä ilman supermasterihmisiä.
pakana

mana kirjoitti:Empähän nyt tiedä liittyykö aiheeseen, mutta kysympä nyt kuitenkin. Miksihän ei voisi olla henkimaailmaa ilman jumalaa? Ihan vain pelkästään vaikka demoneita, jotka keskenään touhuisivat ilman sen suurempaa tarkoitusta/päämäärää. Onhan tässä fyysisessäkin maailmassa ihan vain ihmisiä ilman supermasterihmisiä.
Niin en tiedä, jotenkin ne vaan yhdistää toisiinsa. Tosin mä en usko kyllä demoneihinkaan tai muihin henkiolentoihin, joten sinänsäkin vissiin ymmärrettävää, ettei ne mulle suostu pahemmin näyttäytymään. :?
Pehmoluopio

pakana kirjoitti: Woot? :shock: Miksei mulle koskaan tapahdu mitään vastaavaa. :evil: Epistä.
Epistä, vai? Tuollaisten tähden ajauduin aikoinani jepuksi! Ellei minun ympärilläni olisi koko ajan tapahtunut kaikenlaista paranormaalia (joista lähes kaikki on saanut jonkinlaisen luonnollisen selityksen ajan myötä), minä en olisi ikinä kiinnostunut uskonnosta!

Mystery Spot on kuitenkin kokemuksistani paras, koska se on uusinnettavissa ja miljoonat ihmiset ovat sen nähneet. Jos kysymys olisi pelkästä perspektiiviharhasta, niin eläimet eivät karttaisi paikkaa. Todennäköisesti kysymys on kuitenkin siinä jostain hyvin veikeästä luonnonilmiöstä.
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

mana kirjoitti:Miksihän ei voisi olla henkimaailmaa ilman jumalaa? Ihan vain pelkästään vaikka demoneita, jotka keskenään touhuisivat ilman sen suurempaa tarkoitusta/päämäärää. Onhan tässä fyysisessäkin maailmassa ihan vain ihmisiä ilman supermasterihmisiä.
Enpä ole tullut ajatelleeksi tuollaista vaihtoehtoa. Jos ne henkiolennot olisivat vaikka pimeätä energiaa: niitä ei voisi nähdä eikä maapallon gravitaatio purisi niihin ehkä yhtä kovasti, joten ne voisivat vaikka lentää.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
Pehmoluopio

mana kirjoitti:Miksihän ei voisi olla henkimaailmaa ilman jumalaa? Ihan vain pelkästään vaikka demoneita, jotka keskenään touhuisivat ilman sen suurempaa tarkoitusta/päämäärää. Onhan tässä fyysisessäkin maailmassa ihan vain ihmisiä ilman supermasterihmisiä.
Tuota minäkin mietin jeppuaikoina, minua kun askarrutti Jehovan hyvyys. Jehovan hyvyys = pakottamista. Jehova on diktaattori, jolle pitää aina hymyillä ja jota pitää ylistää ja rakastaa. Radikaalisti tästä eroaa tietysti Saatana, joka haluaa ihmiset eroon Jehovasta ja possessoida ihmiset demoneilla ja saada nämä omiksi orjikseen.
Tulinkin siihen tulokseen, että on vain ilkeitä jumaluuksia ja niistä vähiten ilkeä on vähintäänkin synkkämielinen.
Ajattele nyt, ohjasi kansansakin väärään suuntaan: Kun johdatti kansansa palestiinaan, niin siellä niitä moukaroivat Egypti, Assyria, Meedo-Persia, Babylon, Etiopia, kanaanilaiset, palestiinalaiset, kreikkalaiset ja Rooma. Jos olisivat lähteneet Libyaan tai Sudaniin päin, niin olisivat saaneet olla enemmän rauhassa.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

mana kirjoitti: Empähän nyt tiedä liittyykö aiheeseen, mutta kysympä nyt kuitenkin. Miksihän ei voisi olla henkimaailmaa ilman jumalaa? Ihan vain pelkästään vaikka demoneita, jotka keskenään touhuisivat ilman sen suurempaa tarkoitusta/päämäärää. Onhan tässä fyysisessäkin maailmassa ihan vain ihmisiä ilman supermasterihmisiä.
Minun kannaltani, ei mitään yliluonnollista koskaan kokeneena, oikea kysymys olisi: Miksi olisi henkimaailma? Kun tuohon on saanut vastauksen, voisi ihmetellä miksi ilman jumalaa.
And Justice For All
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Näihin "yliluonnolliisiin", pohdin edelleenkin ulottuvuuksien käsitettä ihan filosofisella tasolla. Hyvin kiintoisaa pohdittavaa, täytynee konsultoida kaveriani FT Keesiä.
Vastaa Viestiin