Jehovan todistajain valtakunnansalit

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Mitä valtakunnansalisi seinässä lukee/luki

Jehovan todistajien valtakunnansali
9
43%
Jehovan todistajain valtakunnansali
11
52%
Jehovan todistajat Valtakunnansali
1
5%
Joku muu, mikä?
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä: 21

Witless

Jehovan todistajain valtakunnansalit

Viesti Kirjoittaja Witless »

Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Jakke

Re: Jehovan todistajain valtakunnansalit

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Tuossa ihan vieressä olevan salin seinässä lukee ihan oikein, eli "todistajien", mutta olikohan keskustan salilla vai Siilinjärvellä vanhanaikaisesti "todistajain".

Valtakunnansali on muuten sanana minun mielestäni täysin käsittämätön. En koskaan ymmärtänyt sitä aivopesuaikoinakaan. Huonoa suomea minun mielestäni.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
Witless

Jakke kirjoitti:Valtakunnansali on muuten sanana minun mielestäni täysin käsittämätön. En koskaan ymmärtänyt sitä aivopesuaikoinakaan. Huonoa suomea minun mielestäni.
Sama juttu. Itselläni on aina tullut Watchtower(tm) -korporaation keksimästä Kingdom Hall -termistä mieleen Disney(tm) -korporaation Magic Kingdom(R). Tosin jälleenmainitun rakentaminen alkoi Wikipedian mukaan vasta 1967, joten Jehovah's Witnesses(tm) taisivat ehtiä ensin. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Kingdom
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
Aaac

Viesti Kirjoittaja Aaac »

Tämä Ruotsin Örnsköldsvikin teksti on tietysti oma lukunsa. Samanlaista uudelleenjärjestelyä on ollut myös ainakin Lidköpingissä.

http://jennieeriksson.blogg.se/images/s ... 281666.jpg
Religionsfri.
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

mitä seinässä luki
No, graffiteja on myös näkynyt. Tehden valtakunnansalista hieman sanotaanko erikoisemman näköisen.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Witless kirjoitti:Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
Joo, uudempi ohje käskee kirjoittamaan "Jehovan todistajien".
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Witless

Kaarmis kirjoitti:
Witless kirjoitti:Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
Joo, uudempi ohje käskee kirjoittamaan "Jehovan todistajien".
Uudempi on siis 80-luvulta, vanhempi ennen sitä? Vai?
- Richard Feynman
Molttunen

Viesti Kirjoittaja Molttunen »

Bergerac kirjoitti:
mitä seinässä luki
No, graffiteja on myös näkynyt. Tehden valtakunnansalista hieman sanotaanko erikoisemman näköisen.
Heh heh heh heh heh, äläpä muuta virka! :lol:
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Kaikki tämä on nyt muuttumassa, kun ihmiset näkevät kilvet, jotka ilmaisevat selvästi jokaisen salin olevan ’Jehovan todistajien valtakunnansali’.” - vt 04
Jokainen valtakunnansali tulisi voida selvästi tunnistaa asianmukaisesta kilvestä tai tekstistä, jossa lukee: ”Jehovan todistajain valtakunnansali.” Tekstin tulisi olla siisti ja hyvän maun mukainen, ja se tulee pitää hyvässä kunnossa. - Vp 90
Erityistä huomiota pitäisi kiinnittää ulkopuolella pääsisäänkäynnin ulkonäköön, koska jokainen ohikulkija panee sen erityisesti merkille. Entä teksti ”Jehovan todistajien valtakunnansali”? Onko se siisti ja hyvässä kunnossa, ja onko se hyvin valaistu, jos se on tarpeen? - Vp 78
Kumpaakin muotoa on käytetty mutta tuo 'Jehovan todistajain valtakunnan sali' on jäänyt tuon 90 jälkeen pois sen kielellisesti vanhahtavan asun vuoksi (luulisin näin).

Se mikä valtakunnansaleihin liittyen on se kaikkein kiinostavin seikka löytyy 76 valtakunnan palveluksesta:
Kuka omistaa valtakunnansalin? Minkään seurakunnan ei tulisi todellisuudessa ajatella ”omistavansa” valtakunnansalia. Se on omistettu Jehovan palvontaan. Kun seurakunta rakentaa tai vuokraa rakennuksen, vastuu salista uskotaan sen käsiin, ja vanhimmiston vastuuna on käyttää valtakunnansalia viisaasti niin, että se palvelee parhaiten Valtakunnan etuja.

Omaisuutta ei ehkä voida ostaa paikallisseurakunnan nimiin, koska se ei ehkä ole rekisteröity eikä niin ollen voi toimia oikeushenkilönä. Omaisuutta ostetaan tavallisesti sen rekisteröidyn seurakunnan nimiin, joka huolehtii alueen lakiasioista. Rekisteröidyn seurakunnan virkailijat eivät hoida valtakunnansalia, vaan paikallisilla vanhimmilla on valvontavastuu. (Hyödyllisiä ehdotuksia on pyynnöstä saatavissa Seuran kirjeestä ”Tietoja valtakunnansalien omistuksesta”.)
Witless

RaM kirjoitti:Kumpaakin muotoa on käytetty mutta tuo 'Jehovan todistajain valtakunnan sali' on jäänyt tuon 90 jälkeen pois sen kielellisesti vanhahtavan asun vuoksi (luulisin näin).
Kyllä tuo taivutusmuoto oli aikansa elänyt jo 80-luvulla. Jehovan todistajain laiva vaan on sen verran raskas että se kääntyy vasta vuosien viiveellä, jos ollenkaan. Tai sitten vaan kotiseurakuntaan ei ole fyrkkendaalia jäänyt, kun yhtä kylttiä (tai joissain tapauksissa _teippausta_) ei pystytä vaihtamaan. :)
- Richard Feynman
Vapautunut

Viesti Kirjoittaja Vapautunut »

Todella tärkeä aihe. Äänestin.
Vapaudu sinäkin veljesseuran ikeestä
almi

Viesti Kirjoittaja almi »

1980-luvulla valtakunnansalin seinässä luki Porissa "Jehovan todistajain Valtakunnansali". Kysyin äidiltäni, miksi nimi on vääränlainen, olikeampihan olisi ollut "Jehovan todistajien". Äitini kommentoi asiaa "kyllä veljet tietävät".

1990-luvulla kirjoitusasu sitten muuttui.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
sasisa

Viesti Kirjoittaja sasisa »

Todistajien- versio täällä. Tosin konventtisalilla lukee muistaakseni "todistajain"..
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys. Minä nauran paljon!
Vastaa Viestiin