Jehovan todistajain valtakunnansalit
Valvoja: Moderaattorit
-
Witless
Jehovan todistajain valtakunnansalit
Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Jakke
Re: Jehovan todistajain valtakunnansalit
Tuossa ihan vieressä olevan salin seinässä lukee ihan oikein, eli "todistajien", mutta olikohan keskustan salilla vai Siilinjärvellä vanhanaikaisesti "todistajain".
Valtakunnansali on muuten sanana minun mielestäni täysin käsittämätön. En koskaan ymmärtänyt sitä aivopesuaikoinakaan. Huonoa suomea minun mielestäni.
Valtakunnansali on muuten sanana minun mielestäni täysin käsittämätön. En koskaan ymmärtänyt sitä aivopesuaikoinakaan. Huonoa suomea minun mielestäni.
How's your Jesus Christ been hangin'? -Tori Amos
-
Witless
Sama juttu. Itselläni on aina tullut Watchtower(tm) -korporaation keksimästä Kingdom Hall -termistä mieleen Disney(tm) -korporaation Magic Kingdom(R). Tosin jälleenmainitun rakentaminen alkoi Wikipedian mukaan vasta 1967, joten Jehovah's Witnesses(tm) taisivat ehtiä ensin.Jakke kirjoitti:Valtakunnansali on muuten sanana minun mielestäni täysin käsittämätön. En koskaan ymmärtänyt sitä aivopesuaikoinakaan. Huonoa suomea minun mielestäni.
http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_Kingdom
If you think you understand quantum theory, you don't understand quantum theory.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Aaac
Tämä Ruotsin Örnsköldsvikin teksti on tietysti oma lukunsa. Samanlaista uudelleenjärjestelyä on ollut myös ainakin Lidköpingissä.
http://jennieeriksson.blogg.se/images/s ... 281666.jpg
http://jennieeriksson.blogg.se/images/s ... 281666.jpg
Religionsfri.
-
Bergerac
No, graffiteja on myös näkynyt. Tehden valtakunnansalista hieman sanotaanko erikoisemman näköisen.mitä seinässä luki
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
-
Kaarmis
Joo, uudempi ohje käskee kirjoittamaan "Jehovan todistajien".Witless kirjoitti:Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
-
Witless
Uudempi on siis 80-luvulta, vanhempi ennen sitä? Vai?Kaarmis kirjoitti:Joo, uudempi ohje käskee kirjoittamaan "Jehovan todistajien".Witless kirjoitti:Nyt kun Jehovan todistajain seurakuntia ollaan vaivihkaa irrottamassa Watchtowerista kuin Alppihiihtäjäin liittoa Hiihtäjäin liitosta konsanaan, on ajankohtaista kysyä mitä sinun kotiseurakuntasi seinässä lukee/luki? Itse olen havainnut ainakin kolme versiota vartiotorni-symbolilla ja ilman.
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Molttunen
Heh heh heh heh heh, äläpä muuta virka!Bergerac kirjoitti:No, graffiteja on myös näkynyt. Tehden valtakunnansalista hieman sanotaanko erikoisemman näköisen.mitä seinässä luki
-
RaM
Kaikki tämä on nyt muuttumassa, kun ihmiset näkevät kilvet, jotka ilmaisevat selvästi jokaisen salin olevan ’Jehovan todistajien valtakunnansali’.” - vt 04
Jokainen valtakunnansali tulisi voida selvästi tunnistaa asianmukaisesta kilvestä tai tekstistä, jossa lukee: ”Jehovan todistajain valtakunnansali.” Tekstin tulisi olla siisti ja hyvän maun mukainen, ja se tulee pitää hyvässä kunnossa. - Vp 90
Kumpaakin muotoa on käytetty mutta tuo 'Jehovan todistajain valtakunnan sali' on jäänyt tuon 90 jälkeen pois sen kielellisesti vanhahtavan asun vuoksi (luulisin näin).Erityistä huomiota pitäisi kiinnittää ulkopuolella pääsisäänkäynnin ulkonäköön, koska jokainen ohikulkija panee sen erityisesti merkille. Entä teksti ”Jehovan todistajien valtakunnansali”? Onko se siisti ja hyvässä kunnossa, ja onko se hyvin valaistu, jos se on tarpeen? - Vp 78
Se mikä valtakunnansaleihin liittyen on se kaikkein kiinostavin seikka löytyy 76 valtakunnan palveluksesta:
Kuka omistaa valtakunnansalin? Minkään seurakunnan ei tulisi todellisuudessa ajatella ”omistavansa” valtakunnansalia. Se on omistettu Jehovan palvontaan. Kun seurakunta rakentaa tai vuokraa rakennuksen, vastuu salista uskotaan sen käsiin, ja vanhimmiston vastuuna on käyttää valtakunnansalia viisaasti niin, että se palvelee parhaiten Valtakunnan etuja.
Omaisuutta ei ehkä voida ostaa paikallisseurakunnan nimiin, koska se ei ehkä ole rekisteröity eikä niin ollen voi toimia oikeushenkilönä. Omaisuutta ostetaan tavallisesti sen rekisteröidyn seurakunnan nimiin, joka huolehtii alueen lakiasioista. Rekisteröidyn seurakunnan virkailijat eivät hoida valtakunnansalia, vaan paikallisilla vanhimmilla on valvontavastuu. (Hyödyllisiä ehdotuksia on pyynnöstä saatavissa Seuran kirjeestä ”Tietoja valtakunnansalien omistuksesta”.)
-
Witless
Kyllä tuo taivutusmuoto oli aikansa elänyt jo 80-luvulla. Jehovan todistajain laiva vaan on sen verran raskas että se kääntyy vasta vuosien viiveellä, jos ollenkaan. Tai sitten vaan kotiseurakuntaan ei ole fyrkkendaalia jäänyt, kun yhtä kylttiä (tai joissain tapauksissa _teippausta_) ei pystytä vaihtamaan.RaM kirjoitti:Kumpaakin muotoa on käytetty mutta tuo 'Jehovan todistajain valtakunnan sali' on jäänyt tuon 90 jälkeen pois sen kielellisesti vanhahtavan asun vuoksi (luulisin näin).
- Richard Feynman
- Richard Feynman
-
Vapautunut
Todella tärkeä aihe. Äänestin.
Vapaudu sinäkin veljesseuran ikeestä
-
almi
1980-luvulla valtakunnansalin seinässä luki Porissa "Jehovan todistajain Valtakunnansali". Kysyin äidiltäni, miksi nimi on vääränlainen, olikeampihan olisi ollut "Jehovan todistajien". Äitini kommentoi asiaa "kyllä veljet tietävät".
1990-luvulla kirjoitusasu sitten muuttui.
1990-luvulla kirjoitusasu sitten muuttui.
Kaikki on vastausta, tietäisipä vain kysymyksen.
- Paul-Eerik Rummo
- Paul-Eerik Rummo
-
sasisa
Todistajien- versio täällä. Tosin konventtisalilla lukee muistaakseni "todistajain"..
Se parhaiten nauraa kellä on paras lääkitys. Minä nauran paljon!