Ikuisuuskysymykset ja ihminen

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Arskavain

Re: Ikuisuuskysymykset ja ihminen

Viesti Kirjoittaja Arskavain »

wolframium kirjoitti:
Arskavain kirjoitti:Ateistinen maailmankuva ei pysty selittämään, miksi fysiikan kannalta näyttää, että on olemassa tarkat säädetyt fysiikan lait. Tiede pyrkii selittään, mutta ei löydä syytä säädöiltä vaikuttaville tekijöille.
"Tarkalla säädöllä" tarkoitat ilmeisesti, että ne ovat ihmisrodun kehityksen ja elämän kannalta optimaalisia? Tällaisessa ihmiskeskeisessä ajattelussa mennään usein harhaan, koska tieteellä ei varsinaisesti ole mitään tarvetta olla ihmiskeskeinen, päinvastoin kuin uskonnoilla.

Mutta jos ajatellaan esim. aurinkokunnan syntyä, niin miten "tarkkaa" painovoiman toiminta oli? Ensin vanha tähti räjähtää, räjähdys"pöly" leviää satunnaisesti ympäröivään avaruuteen, tiivistyy uusi tähti, "pöly" alkaa kiertää isomassaisen nuoren auringon/tähden ympäri, "pölystä" alkaa syntyä asteroideja, asteroidien törmäilyistä syntyy ensin pienempiä ja sitten isompia pallukoita jne jne. Eli täysin satunnaista toimintaa (tai pikemminkin siis törmäilyä), josta jossain vaiheessa kehittyy nykymuotoiselle elämälle riittävän stabiili vaihe, jota parhaillaan koemme.
Tästä löytyy ajatuksia tarkoittamistani säädöistä. Ei lytätä heti aineistoa, vaikka sen joku hihhuli olisi tehnytkin :)

http://www.netikka.net/mpeltonen/univelama.htm
Elä ja anna toisten elää
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Arskavain kirjoitti:Tosin oletus jumalasta on myös kehäpäätelmä. Mistä jumala sai alkunsa?
Onkin häkellyttävää kuinka naiivilla todistelulla vt-seura argumentoi ihmisille jumalan olemassaolon itsestäänselvyyden:
Vt-seura kirjoitti:Onko tosiaankaan järkevää väittää, että elämä on syntynyt sattumalta tai sokeiden voimien ansiosta? Evoluutioteorian suuresta suosiosta huolimatta monet tiedemiehet ja muut älykkäät ihmiset ovat vakuuttuneet siitä, että on olemassa älykäs Luoja. Muuan professori huomauttaa, että suuri enemmistö ihmisistä ”tekee sen järkevän päätelmän, että elämä on suunniteltu”. Miksi? Useimmat ovat yhtä mieltä apostoli Paavalin lausunnon kanssa: ”Jokainen huone on tietenkin jonkun rakentama.” (Heprealaisille 3:4.) Sitten Paavali esittää loogisen päätelmän: ”Kaiken rakentaja on Jumala.” Raamatun mukaan ei kerta kaikkiaan ole järkevää tunnustaa, että talolla on oltava suunnittelija ja rakentaja, mutta samaan aikaan väittää, että monimutkainen solu on vain putkahtanut sattumalta olemassaoloon.
http://www.watchtower.org/fi/20070815/article_02.htm

Vt-seuran mukaan on siis järkevää ajattelua, että monimutkainen solu osoittaa jo pelkällä monimutkaisuudellaan olevansa jonkun suunnittelema. Silti miljoona kertaa monimutkaisempi jumala on vt-seuran mukaan olemassa ilman kenenkään suunnittelua.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Bergerac

Viesti Kirjoittaja Bergerac »

Tony Syrjänen kirjoitti:Vt-seuran mukaan on siis järkevää ajattelua, että monimutkainen solu osoittaa jo pelkällä monimutkaisuudellaan olevansa jonkun suunnittelema. Silti miljoona kertaa monimutkaisempi jumala on vt-seuran mukaan olemassa ilman kenenkään suunnittelua.
Soluista jotain, ehkä vähän OT:takin.

Tässä vaiheessa vt-seura sekä vilpittömät Jehovan Todistajat kaivavat esiin tosi tm Seuran raamatun ja tosi tm Seuran kirjallisuuden. Eli Seuran ja vilpittömien Jehovan Todistajien näkökulmasta ainoan oikean tosi Tm Seuran totuuden. Sanktiot varmistavat sen, että vilpitön Jehovan Todistaja ei ainakaan julkisesti ajattele eri tavalla kuin Seura eli toisinsanoen tm Jehova. Koska itse Seurahan välittää hengellistä ruokaa jäsenistölleen suoraan itse tm Jehovalta.

Veren solu/pilkkominen on myös mielenkiintoinen.

Aiemmin Jehova antoi tietoa tosi tm Seuran kautta jotta verensiirtoa ei voi ottaa. Jos ottaa niin potkut perseeseen Seurasta.
Veren kierrättäminen koneen kautta niin että muodostuu valuttamaton edelleen kiertävä verikokonaisuus esim leikkauksissa, ei kuulunut Seuran alkuperäisiin itse tm Jehovalta saamiin suunnitelmiin. Mutta mutta jep mitä...
Sittemmin Jehova lievensi asioita ja toimitti Seuran kautta tiedon jotta verensiirron ottaminen on mahdollista jos sitä myöhemmin syvästi katuu ja kulkee sylkykuppina x-aikaa salilla...ja sen jälkeen vanhimmat päättävät onko katumus kohdallaan vaiko ei.
Jotta ei asia menisi taaskaan helpoksi niin ilmeisesti itse Jehova on kuitenkin ilmoittanut Seuralle että sen jäsenistö voi omantunnon mukaisesti käyttää itse tm Jehovan ilmoittamia eli välillisesti Seuran ilmoittamia veren ainesosia.
Hmm, siis aiemmin ei voinut mutta sitten voi. Tähän ainut ilmeinen selitys on se, että itse tm Jehova on ilmoittanut itse U&Y:n kautta uusia ohjeita. Valon kirkastumisestakin voi tietysti puhua mutta itse U&Y:hän toimii itse tm Jehovan äänitorvena.

Jotta asia ei menisi edelleenkään liian helpoksi. Mikäli verta ja veren ainesosia kuumennetaan riittävästi, siitä muodostuu ainesosia ja kokonaisuuksia jotka täyttävät itse tm jehovan ja itse tm Seuran vaatimukset verestä ja veren osakomponenteista. Jolloin esimerkiksi mustamakkara olisi itse tm Jehovan ja itse tm Seuran vaatimuksien hyväksyttyjen joukossa.
Ulkomaalaiset jotka rikastuttavat Suomen kulttuuria vastoin Suomen Lakeja, pitää palauttaa kotimaahan. Jos palauttamisen jälkeen uhkaa kuolema niin ei ole meidän ongelma.
Oma maa mansikka, muu maa must(a)ikka. Suomi Suomena.
wolframium

Viesti Kirjoittaja wolframium »

Arskavain kirjoitti:Tästä löytyy ajatuksia tarkoittamistani säädöistä. Ei lytätä heti aineistoa, vaikka sen joku hihhuli olisi tehnytkin :)

http://www.netikka.net/mpeltonen/univelama.htm
Voi hyvänen aika Arska, minkälaista aineistoa sinä luet.

Maailmankaikkeutemme loppumattomat alkuräjähdys/loppusupistumis-syklit (tai uskonnollisessa mielessä Luomis/Harmagedon-syklit) johtuvat tietenkin siitä, että maailmankaikkeutemme törmäilee toisiin samanlaisiin maailmankaikkeuksiin 5-braanin pinnalla :mrgreen:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Braani

Sen jälkeen on aivan sama, mitä "säätöjä" täällä on, koska kaikki "säädöt" toteutuvat kaikissa maailmankaikkeuksissa :shock:
Erilaisten ja eri tavoin havainnoivien ihmisten on hyvin vaikeaa tai lähes mahdotonta ymmärtää toisiaan, koska he kutsuvat samaa asiaa eri nimillä ja eri asioita samalla nimellä.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Arskavain kirjoitti:Minun mielestä taas tulisi olla avoin eri käsityksille jumalasta, koska oma käsitys saattaa olla juuri rajoittunut juuri omaan käsitykseen, joka on henkilökohtainen.
Minä olen avoin kaikille jumalkäsityksille, luen niistä/omaksun niistä aina tilanteen tullen. Varmin henkilökohtainen käsitys minulla on ainoastaan Hammaskeijusta, sekin on toki rajoittunut emon lapsenlasten omakohtaisiin taloudellisiin kertomuksiin. Jumalia lienee sellainen määrä, että jumalille avoiminkaan henkilö ei niitä kaikkia kykene omaksumaan.
Joku voi pitää jumalanaan esim. kaikkeutta.
Sehän se hienous koko hommassa "kauneimmillaan" on, valinnanvapaus.
Tosin olet oikeassa, että monien jumalakäsitys juontuu raamatusta - tosin luonnon kansoilla on esim. käsitys jumaluudesta täysin ilman raamatun vaikutteita.
Vaikka tämä ensinmainittu juontuminen on meille entisille jehovantodistajille kaikkein tutuin, niin ainakaan minä en nykyään osaa hahmottaa perusteita kyseisen jumalan olemassaololle. Kaikkein vähiten kykenen hahmottamaan kaikkivaltiaiden jumalten "tukkuliikkeen".
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

Minun elämässäni ikuisuus on intersubjektiivinen käsite joka ei koske elämää enkä yleensä uhraa sen miettimiselle aikaa.
Jumala olen minä itse (itselleni) ja tiedän, että jumalani vastaa kun siltä kysyn sekä osallistuu aktiivisesti tulevaisuuttani koskeviin asioihin/tapahtumiin.
Vastaa Viestiin