Vieras kirjoitti:Et kiihkoile.
Mitä sitten kukin näkeekin kiihkoiluna, niin etenkin uskonnollisessa mielenhallinnassa olevaan henkilöön ei kiihkoilu tehoa. Ei tehoa asiapuhekaan, ellei henkilöllä ole vastaanottoa ja sen vastaanoton avaa ainaostaan henkilö itse. Itse asiassa jehovantodistajuudessa saadaan näppylöitä nimenomaan esimerkiksi helluntailaisuudesta, jossa tunnepuoli näkyy voimakkaasti ulos. Jehovantodistaja kokee olevansa järkiuskonnossa ja se tunne peittää alleen jehovantodistajuuden oman kiihkoilun, joka tulee esille vaikka veri- ja karttamiskysymyksissä.
Et solvaa.
Itse jehovantodistajuuden kokeneena on mahdoton unohtaa sitä, että vilpittömät rivijäsenet ovat uskonnollisen petoksen uhreja. Se, ettei vilpitön jehovantodistaja kanna moraalista vastuutaan asioiden selvittämisestä itselleen - ennen kuin ryhtyy esiintymään uskonnollisena auktoriteettina kenelle tahansa vastaantulevalle - selittyy mielenhallinnan syvyydellä. Yhtä vähän kuin kiihkoilu, solvaaminen auttaa tilannetta. Solvaaminen kääntyy todistajan ajatuksissa (todellisen vainon puutteessa) vainoksi, joka taas vahvistaa hänen vakaumustaan.
Ovat kuin muinainen aivoton roskajoukko, joka kiihotettiin huutamaan "ristiinnaulitse, ristiinnaulitse" vaikka eivät edes ymmärtäneet mitä tämä teloitettavaksi haluttu mies oli opettanut.
Todistajuus jätetään taakse hyvin monilla tavoilla, joissakin tapauksissa mielen tasapainokin on kateissa, on saattanut olla jo jt-aikana. Tällaiset valitettavat tilanteet ovat väistämättömiä ja niistä emme pääse eroon. Tuskin nämä tapaukset kattavat kuitenkaan kaikkea alatyylistä kirjoittelua.
..."jos sittenkin"...
Olen sen verran ehdoton luonne, että oma 25 vuotta kestänyt "jos sittenkin" -vaihe päättyi muutamassa viikossa kun aloin asioita penkoa. Jos asialle ei tee mitään, niin yleensä tuo kuuluisa "jos sittenkin" pitää henkilön sidottuna jehovantodistajuuteen hyvin voimakkaasti. Minulla se merkitsi esimerkiksi jatkuvaa perhe-elämän ristiriitaa joulun, synttäreiden, lasten kastamisen ja muun vastaavan kohdalla. Puhumattakaan siitä, että minun oli kaiken aikaa torjuttava tieteellisiä lausuntoja, jotka olivat ristiriidassa Vt-seuran näkemysten kanssa.
Tutkikaa siis hyvät ihmiset näitä asioita perusteellisesti, siten voitte auttaa parhaiten itseänne.
Ja kuten yllä toin esille, tutkiminen on moraalisen vastuun kantamista esittämistään asioista. Se ei siis auta pelkästään tutkivaa henkilöä, mutta suojaa myös ympäristöä uskonnolliselta petokselta.
Voimatornin kirjoitusten kaltaiset analyysit nykyisistä opetuksista.
Totta, Syrjäsen poikaa ja JP:tä +muita unohtamatta, jokainen täyttää omista lähtökohdistaan osaansa tässä palapelissä.
En tosin tehnyt sitä tietoisesti, minut petettiin tekemään niin. Joten jospa se olisi jonkinlainen lieventävä puoli asiassa.
Minulle ei heti tule mieleen millä muulla tavalla - kuin petoksella - saadaan henkilö jehovantodistajaksi? Jos käännyttämisen välikappale ei itse miellä toimintansa petollisuutta, niin se petollisuus ei siitä mekanismista mihinkään poistu. Itse lähinnä harmittelen tapahtunutta ja äimistelen minut jehovantodistajuuteen pettäneen mutsin täydellistä irtisanoutumista tekemisistään. Toki sillä jt-historialla ja luonteella vastuunsa myöntäminen olisi täysin odottamatonta.
Eli lyhyesti: Kukaan ei ole koskaan tullut jehovantodistajaksi pelkästään Raamattua tutkimalla.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.