Mitä on pahuus?

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Outolintu

Re: Mitä on pahuus?

Viesti Kirjoittaja Outolintu »

Kyllä koira on sudesta polveutuva, tarkoitan vain sitä että luonnonmukaisilla eläimillä itsesuojeluvietti ajaa kaiken edelle. Olen ollut koiratarhalla töissä ja nähnyt miten koira joka ulospäin näyttää täusin terveeltä
kuoleekin yhtäkkiä, ruumiin avauksessa selvisi sitten että koiralla oli syöpä levinneenä joka paikkaan.

Kaikki tietävät minkälaiset kivut on syöpäpotilaalla ja silti koira ei koskaan näyttänyt olevansa kipeä.
Miksi? Sen itsesuojeluvietti kertoo että jos lauma näkee että se ei kykene töihin niin se on vaaraksi koko laumalle ja se tapetaan.

Ihmisillä on ihan samat vietit, ja nämä vietit ovat vääristyneet aikojen saatossa, ei olla enää luolamiehiä ja enää ei heikointa lenkkiä tapeta vaan on olemassa jos jonkinlaista hoitoa, sekä henkeen että kroppaan.

Sitten olemme luoneet moraalin, ja tässä on kysymys siitä että noudattamalla tiettyjä normeja me pystymme elämään keskenämme.

Sitten on olemassa yhteisöjä joilla on omat ja vielä tiukemmat moraalikäsitykset, ja mikäli ei niihin taivu niin voidaan ajaa yhteisöstä ulos.

Kysymys siis lajikäyttäytymisestä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mutta jehovantodistaja saatta tulla aivopestynä toisten palstoille viisastelemaan vaikkapa juuri itsesuojeluvietillä ja moraalin luomisella, pelkästään koska on rakastunut laumaluotuun tunteeseen yhteisestä voimasta, oikeassa olemisesta ja keskinäisestä menestyksestä sekä merkityksestä.

jehovalaumassa mitättömäksi itsensä aiemmin tuntenut ihminen rupeaa kokemaan suuria merkityksiä, kieltäytymästä tajuamasta, että kirjapaino-lahkoyritys levityttää lopun sanomaansa nimenomaan nenästä vetäen ja hyväksikäyttäen, koska rahakirstu ei koskaan ole kyllin täynnä ja yhteiskunta ei näköjään toimintaa estä.

Ihminen voisi myös ymmärtää oman pienuutensa ja hyväksyä sen sekä kuitenkin saada tyydytystä omien asioidensa hoitamisesta nimenomaan oman halunsa mukaan, joka tietysti olisi myös perheen huomioon ottava ja yhteistä hyvää vahingoittamaton.
Outolintu

Vieras kirjoitti:Mutta jehovantodistaja saatta tulla aivopestynä toisten palstoille viisastelemaan vaikkapa juuri itsesuojeluvietillä ja moraalin luomisella, pelkästään koska on rakastunut laumaluotuun tunteeseen yhteisestä voimasta, oikeassa olemisesta ja keskinäisestä menestyksestä sekä merkityksestä.

jehovalaumassa mitättömäksi itsensä aiemmin tuntenut ihminen rupeaa kokemaan suuria merkityksiä, kieltäytymästä tajuamasta, että kirjapaino-lahkoyritys levityttää lopun sanomaansa nimenomaan nenästä vetäen ja hyväksikäyttäen, koska rahakirstu ei koskaan ole kyllin täynnä ja yhteiskunta ei näköjään toimintaa estä.

Ihminen voisi myös ymmärtää oman pienuutensa ja hyväksyä sen sekä kuitenkin saada tyydytystä omien asioidensa hoitamisesta nimenomaan oman halunsa mukaan, joka tietysti olisi myös perheen huomioon ottava ja yhteistä hyvää vahingoittamaton.
Nyt en ymmärrä, pidätkö minua jehovan todistajana? Jos viitsit seurata mun viestihistoriaa tarkemmin niin varmasti tajuat miksi olen täällä.
Olen paljastanut itsestäni sen verran paljon täällä että minut tunteva ihminen tunnistaisi elämäntilanteeni,
olen siis ollut rehellinen.
Nimeni aion pitää palstalta poissa mutta nimimerkkini kuvaa minua.

Ja todellakin, minä voisin alkaa pitää itsestäni ja läheisistäni huolta, ja sinä voisit alkaa hoitamaan harhasta päätäsi, tollanen katkeruus ajoi minutkin perikatoon. :wink:
Vieras

"pidätkö minua jehovan todistajana" -En voi tietää kuka on jehovantodistaja. Mutta jos jehovalaisuutta mainostetaan sen omin menetelmin niin ei sitä voi olla huomaamatta.

"voisin alkaa pitää itsestäni ja läheisistäni huolta, ja sinä voisit alkaa hoitamaan harhasta päätäsi" -sillä lailla, huolta pitämään. Siinä voi auttaa tuomalla esiin lahkon vaarallisuuden ja haitat ja että ihminen on harhojen vallassa omaksuessaan sen. Siinä on manipulatiivisessa otteessa jossa tärkeämpi osa on sitä silmällä pitäen laadittu toimintaohjelma. Oppien sisällöllä ei tavallaan ole mitään merkitystä, siksi niitä muutellaankin estoitta, mutta niiden opettelemisprosessilla on merkitystä ja opit sisällöstään riippumatta ovat työkalu jäseniä vastaan ja uusien värväämiseen.

Mikä harha sitten olisi ja kummassako päässä se olisi ? (vartiotorni on joskus kirjoittanut, että makkarassa on kaksi päätä toinen pää ja toinen pää. Toisen pään kun suuhus pistät toista päät´ et enää nää)
Outolintu

Vieras kirjoitti:"pidätkö minua jehovan todistajana" -En voi tietää kuka on jehovantodistaja. Mutta jos jehovalaisuutta mainostetaan sen omin menetelmin niin ei sitä voi olla huomaamatta.

"voisin alkaa pitää itsestäni ja läheisistäni huolta, ja sinä voisit alkaa hoitamaan harhasta päätäsi" -sillä lailla, huolta pitämään. Siinä voi auttaa tuomalla esiin lahkon vaarallisuuden ja haitat ja että ihminen on harhojen vallassa omaksuessaan sen. Siinä on manipulatiivisessa otteessa jossa tärkeämpi osa on sitä silmällä pitäen laadittu toimintaohjelma. Oppien sisällöllä ei tavallaan ole mitään merkitystä, siksi niitä muutellaankin estoitta, mutta niiden opettelemisprosessilla on merkitystä ja opit sisällöstään riippumatta ovat työkalu jäseniä vastaan ja uusien värväämiseen.

Mikä harha sitten olisi ja kummassako päässä se olisi ? (vartiotorni on joskus kirjoittanut, että makkarassa on kaksi päätä toinen pää ja toinen pää. Toisen pään kun suuhus pistät toista päät´ et enää nää)
Mä alan pikkuhiljaa tajuta et miten sekasin voi mennä jos hengaa liikaa JT porukan kanssa, koita nyt ymmärtää
etten ole mainostanut JT porukkaa, olen vasta tutustumassa ko seuraan ja kyselen ja kirjoittelen siitä kokemuksiani tänne.

Olen myös kertonut omia pohdintojani täällä, ja haluan poistaa itsestäni koko pahuuden käsitteen.
Ymmärrätköhän että minä hoidan itseäni sillä lailla, minussa on tavattoman paljon vihaa ja katkeruutta myöskin, syyllisenä oleminen ei auta minua joten teen parhaani ymmärtääkseni viettien kautta omaa ja muiden ihmisten toimintaa.

Ja kuule, se toimii, mulla alkaa olla jo positiivisempi asenne, en ole enää niin surullinen ja vihainen kuin aikaisemmin.

Sunkin kannattas kokeilla jotain hoitoa tohon sun katkeruuteesi, sillä vihassa olet riippuvaisempi JT järjestöstä kuin todistajat itse, oletko tullut ajatelleeksi?

http://www.youtube.com/watch?v=27pgO-9RBUc
Vieras

"koita nyt ymmärtää etten ole mainostanut JT porukkaa" - oudon viestit on luettu. vartiotornitekniikkaan kuuluu opettaa yhtä ja väittää toista. lahko saattaa esim. kirjoittaa että maailmanloppu tulee vuonna 1975, koska vartiotornilla on ylitsepursuavat todisteet ja että muut uskonnot eivät osaa ennustaa maailmanloppuja koska ne ovat vääriä uskontoja.

"sun katkeruuteesi" -tämä on hyvinkin monta kertaa kuultu kommentti kun lahkon epäkohdista kirjoittaa. Mutta herää kysymys, että käytetäänkö sitä ylipäätänsä muissa lahkoissa kuin jehovissa. Väitän, että outo ei omansa ulkopuolelta pysty osoittamaan yhtään esimerkkiä tuollaisen "tekniikan" käyttämisestä

"mulla alkaa olla jo positiivisempi asenne" -sillä lailla. mutta tässä ei ole mitään kontroverssiä eikä se myöskään kuulu varsinaisesti palstan aiheeseen. Ilman muuta saa olla mielestäni mukana ilman moderaattoripoistamista.

"haluan poistaa itsestäni koko pahuuden käsitteen" -sen kun. toivottavasti et urakoi yli resurssien.
Outolintu

Vieras kirjoitti:
"sun katkeruuteesi" -tämä on hyvinkin monta kertaa kuultu kommentti kun lahkon epäkohdista kirjoittaa. Mutta herää kysymys, että käytetäänkö sitä ylipäätänsä muissa lahkoissa kuin jehovissa. Väitän, että outo ei omansa ulkopuolelta pysty osoittamaan yhtään esimerkkiä tuollaisen "tekniikan" käyttämisestä

"mulla alkaa olla jo positiivisempi asenne" -sillä lailla. mutta tässä ei ole mitään kontroverssiä eikä se myöskään kuulu varsinaisesti palstan aiheeseen. Ilman muuta saa olla mielestäni mukana ilman moderaattoripoistamista.
Pakko vielä vastata sulle että luepas mun viestit kaikki läpi alusta alkaen, minä olen itse saattanut itseni ulos kaikista mahdollisista yhteisöstä ja yhteiskunnasta.

Mulla ei ole tällä hetkellä mitään tuloja, en ole työvoimatoimiston listoilla, sukulaiset vihaa, lapset vihaa ja minä olen halunnut vihata takaisin.

Mä tiedän ihan tarkalleen miten katkeruus ei kaunista ihmistä. Ja tottahan se on mitä sulle sanoin, sun katkera vihasi JT ihmisiä kohtaan ei varmasti pidä sun lähellä yhtään tervettä ihmissuhdetta.

Etkö saisi sieltä uutista itsellesi tukihenkilöä joka voisi auttaa sut tosta vihasta, auttaa sua ymmärtämään että se mitä olet kokenut JT seurassa on nyt ohi, tee surutyösi ja eroa lopullisesti.

Samanlainen viharakkaus suhde on narkomaanilla kamaan, alkoholistilla viinaan, et taida nähdä omaa tilaasi sillä katkeruus sokaisee ja vääristää.
Vieras

"Pakko vielä vastata sulle että luepas mun viestit kaikki läpi alusta alkaen," -enpä.

"minä olen itse saattanut itseni ulos kaikista mahdollisista yhteisöstä ja yhteiskunnasta." Kun kerran kerrot, niin pysy poissa vaarallisista lahkoista, yksi askel siihen suuntaan olisi tutkia täällä veljesseuran sivuilla olevaa materiaalia ja kysyä täällä mikä askarruttaa, kun rupeat tajuamaan lahkon vaaralliset piirteet toisaalta, sen kavalat ominaisuudet sekä myös kaiken sen pahan ja epäraamatullisuuden mikä siinä pesii, niin rupeat olemaan turvassa tuolta riskiltä. Muutoin ota järki käteen ja sen mukaan ratkaise, missä kunnassa, yhdistyksessä taikka ompeluseurassa olet jäsenenä, joistakin on iloa ja hyötyä.

"sun katkera vihasi JT ihmisiä kohtaan" 1) en kuulu palstan aihepiiriin 2) Mikä on lähde ? esim. vartiotornissa on lähdeviitteitä, tosin ne esitellään erikoisesti, sama henkilö saatetaan esitellä luopiokristilliseksi taikka tunnetuksi oppineeksi, nyt en muista, kummassa tapauksessa vartiotorni neuvoo omaksumaan häneltä siteeratun lauseen, taikka lauseen puolikkaan. Mutta koen kiusalliseksi tällä palstalla joutua asemaan jossa tulisi ikäänkuin esittää näyttöä ja todisteita itsestään. En tuosta tarkoita suuttuvani lainkaan ja tämä on varmasti palstan lukijoille perin tuttua, lahkosta keskustelun tulisi siirtyä todistelemiseksi mitä jostain syystä halutaan lahkokeskustelun tilalle, että kirjoittaja olisi sitä taikka tätä. Jt:ia kohtaan tunnen lähinnä vain sääliä ja myötätuntoa, ihmettelenkin, voisiko se olla perustelu sanoa itseään humanistiksi ?
toolman

Viesti Kirjoittaja toolman »

No tuliko jotain oppinäkemykseen tai r-tulkintaan aiheesta?
tool ja öl on elämää.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

RaM kirjoitti:Miettikää aihetta syvällisesti.
Islamilaiset maat pitävät länttä ja etenkin USA:ta pahuuden pesänä. Kommunismi piti kapitalismia pahuutena.
Ja tietenkin päinvastoin.

Mitä on pahuus? Kuka määrittelee sen, kuka on paha tai minkä tekeminen on sallittua ja minkä ei? Kenen valtuudella pahuus on määritelty ja millä oikeudella?

Onko se pahuutta jos aseella uhaten vaatii pankijohtajalta pankin rahoja vai onko pahuutta kun pankinjohtaja lailla ja oikeudella uhaten vie perheen kodin?

Kummalla puolella sotarintamaa on pahuus?

Mitä sinulle mekitsee pahuus? Onko se uhka itseäsi kohtaan vai onko se pelkkä yhteiskunnallinen opittu dogmi?
Mielenkiintoiseen keskusteluaiheeseesi ei voi vastata täällä. koska:
"Oppikysymyksiä ja raamatuntulkintaa. Jehovan todistajien oppien tulkintaan liittyvä keskustelu." (Foorumin säännöt & rekisteriseloste (LUE ENSIN) )
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

RaM kirjoitti:
Henkilökohtaisena käsityksenä pahaa on vain pilaantunut ruoka.
Hyvä ruoka on nautinnollista pilaantunut (paitsi homejuustot) on tympäisevää. Paha ja hyvä ovat spektrin ääripäät välille mahtuu kaikki. Se kuka on luonut olevaisuuden on tehnyt koko kirjon..
Varjo seuraa, halusit tai et.
Massetar

Viesti Kirjoittaja Massetar »

Tunnen usein pahaa oloa katsoessani luontodokumentteja. Samaistun ihan liikaa saaliseläimen hätään. On todella vaikeaa nähdä luomakunnassa Jumalan rakkautta. Jotta tuosta ristiriidasta selviäisi, on välttämätöntä ajatella, että tämäkin julmuus on ihmisen syytä. Jotain tämänsuuntaista ajattelua kuvittelen olleen raamatun kirjoittajillakin. Toisaalta, eihän Jumala ole pelkästään Rakkaus. Hän on myös Kiivas Jumala, Vihainen Jumala ja vanhan testamentin mukaan erittäin kostonhimoinen. Se, että luomakunta oli hänen omasta mielestään "sangen hyvä", mitataan hänen omien mittapuidensa mukaan.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

RaM kirjoitti:Miettikää aihetta syvällisesti. ...
Pahuus on tietoinen toisen satuttamisen halu. Satuttaminen merkitsee henkistä tai fyysistä lyömistä eli pahoinpitelyä.

Nähdäkseni tämän määritelmän mukainen 'pahuus' on äärimmäisen harvinaista.

Termi 'tietoinen' poistaa kaikki eläimet ja psyykkisistä sairauksista tai traumoista ym johtuvat satuttamisen halut. Vahingossa tapahtuva satuttaminen ei johdu halusta eli ei täytä sääntöä.

Taistelulajien ottelut eivät ole pahoinpitelyä, koska ne tehdään yhteisestä sopimuksesta ja ennalta sovittuja sääntöjä noudattaen. Sama koskee väitöstilaisuudessa tapahtuvaa henkistä väkivaltaa.

Pahuus ja pahat teot ovat eri kategorioissa eli pahoja asioita voidaan tehdä täysin ilman pahuuttakin.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
lavanpalvelija

Viesti Kirjoittaja lavanpalvelija »

Massetar kirjoitti: Se, että luomakunta oli hänen omasta mielestään "sangen hyvä", mitataan hänen omien mittapuidensa mukaan.
Jehova on ainakin narsitisesti kostonhimoinen jääräpää ja epäoikeudenmukainen-- ainakin tietoisen todellisuuden näkökulmasta katsottuna.
Varjo seuraa, halusit tai et.
Vastaa Viestiin