Kuinka selität itsellesi maailmankaikkeuden olemassaolon?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

nolo tapaus kirjoitti:Kuten olette jo mahdollisesti havainneet, minä en tunnusta mitään oppi-suuntaa. En ole katollinen, en juutalainen, en luterilainen, ...., enkä Jehovan Todistalainen. Olen ihminen ja Luojamme luotu minäkin.

Myötätuntoni on suuri teitä kohtaan jotka olette joutuneet hyljityksi rakkaittenne puolesta heidän oppisäädöksiensä tähden.

Jeesuskin joutui hyljeksityksi viimeisinä päivinään.......
Sanot, ettei Jumalasi ole ikioma kotihenkesi, mutta kuitenkaan et anna Jumalallesi minkään lahkon statusta. Olet siis yksin Jumalasi kanssa. Olet vääntänyt Jumalastasi jonkinlaisen oman kristinuskon jumaluuden, sillä julistat uskovasi Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskot myös johonkin sanomaan. MIHIN?

Nostin tuolta toisesta, uskonkäsityksiä palstalta, sinne tekemäni kirjoituksen ylös ihan sinun kommentoitavaksesi ja keskustelun pohjaksi. Mikä todellisuudessa ON sinun Jeesuksesi, Jumalan poikasi? Lisää siellä.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Lehtiveli kirjoitti:Millähän perusteella kristityt olettavat olevansa oikeassa? Mietin vain, että mitä todisteita heillä on enemmän kuin muilla uskonnoilla?
Ihan samalla perusteella kun Libyassa tapaamani islaminuskoiset olivat oikeassa. Kun juttu kääntyi ko. aiheeseen ja kysyin mikä israelilaisissa on 'nk. vialla', oli vastaus "no kun ne ovat israelilaisia". Tarkennnuskysymyksenkään jälkeen en sen tarkempaa 'vikakuvausta' saanut irti. Kyseessä oli siis periaattellinen viha, jota ei tarvinnutkaan millään perustella.

Joku voisi ajatella, että kyseessä on ennemminkin haluttomuus tarkastella omia lähtökohtia, koska toisen tuominta käy kevyemmin.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

RaM kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:Kuten olette jo mahdollisesti havainneet, minä en tunnusta mitään oppi-suuntaa. En ole katollinen, en juutalainen, en luterilainen, ...., enkä Jehovan Todistalainen. Olen ihminen ja Luojamme luotu minäkin.

Myötätuntoni on suuri teitä kohtaan jotka olette joutuneet hyljityksi rakkaittenne puolesta heidän oppisäädöksiensä tähden.

Jeesuskin joutui hyljeksityksi viimeisinä päivinään.......
Sanot, ettei Jumalasi ole ikioma kotihenkesi, mutta kuitenkaan et anna Jumalallesi minkään lahkon statusta.


Kas, olet ymmärtänyt minua oikein.

Olet siis yksin Jumalasi kanssa.


Ja Jumala yksin minun kanssani ?
Olet vääntänyt Jumalastasi jonkinlaisen oman kristinuskon jumaluuden, sillä julistat uskovasi Jeesuksen olevan Jumalan poika. Uskot myös johonkin sanomaan. MIHIN?
Aistin vihamielisyyttä minua kohtaan joten olen vastaamatta sinulle. Enkä minä julista mitään.

:)
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

nolo tapaus kirjoitti:Pitäydy käsityksessäsi jos olet haluton sitä muovaamaan, eli että löydät totuuksia elämässäsi varsinkin jos aktiivisesti niitä itse etsit.
Jossain vaiheessa esität, että on Jumalan puuha tehdä itsensä tykö, toisessa vaiheessa Jumalaa onkin etsittävä? En todellakaan muovaa käsityksiäni muovaamisen ilosta.
Ei mitään, mutta odotellessasi ei sinun tule todisteita myöskään vaatia tai edellyttää keneltäkään toiselta.
Olet väärässä. Jos henkilö tulee ovelleni esittää minulle, että minun tulisi uskoa hänen jumalaansa, niin katson oikeudekseni kysyä perusteluja tuolle käännytykselle. Sinä olet kirjoittanut vastauksiisi osia, joissa pidät Jumalan olemassaoloa itsestäänselvyytenä, katson oikeudeksi esittää kysymyksiä.
Kysyä toki voit. Sinä olet kertonut ettei Jumalaa ole, ja minä kyselen sinulta käsityksiesi perusteista.
Pysy asiassa. Onko noin vaikeaa käsittää, että minä hyväksyn Jumalan (minkä tahansa jo tunnetuista ja/tai toistaiseksi tuntemattomista) heti kun sellainen osoitetaan? En ole väittänyt tietäväni, että Jumalaa ei ole. Pidän kiinni siitä, että positiivinen väite edellyttää perusteita.
En kuitenkaan edellytä sinua toteen-näyttämään käsitystesi yhdenmukaisuutta suhteessa olemassaolon kaikkeuteen, sillä tiedän että sellaista ei ihminen todistaa voi.
Esimerkiksi verohallinnossa tunnetaan nk. käännetty todistustaakka, täällä se ei ole voimassa.
En ole kieltänyt sinulta oikeuttasi kysyä, mutta jos sanomasi mukaan vain odottelet että jumalasi todistaa Itsensä sinulle, niin ei sinulla ole oikeutta edellyttää myös muiden tuon todistuksen aukottomasti sinun eteesi kantavan.
Olet melko dynaaminen jutuissasi. Jos oikein ymmärrän, niin tarjoat minulle omaa Jumalaa, jolla ei ole samaa velvollisuutta kuin sinun Jumalalla (siis Jumalan velvollisuutta tehdä itsensä tykö ihmisille tai ihmiselle, jos on kyseessä perskohtainen Jumala).
Sinä epäilet uskoni järjellisyyttä
Hyvin päätelty.
...koska en usko raamattuun ja kuitenkin itse tiedät ettei raamattu edes ole Jumala.
Mitähän nyt taas sekoilet?
Jos joku sekoittaa niin en se minä ole.
Jutuistasi vähenee järjen hivenkin kaiken aikaa. Keskustelu pyörii ympyrää, lainkaan edistymättä.
Eellytät minun kuitenkin uskovan tuohon kirjaan kuin Jumalan Sanaan kaikista niistä ristiriidoista huolimatta mitä se sisältää jotta olisin oikea uskovainen ?
En ole tuollaista edellyttänyt, ainoastaan havainnut saman kuin RaM, että olet kehittänyt itsellesi henkilökohtaisen jumalnäkemyksen ja haluat siitä keskustelua, paljastamatta ensimmäistäkään yksityiskohtaa.

Jos tämä vitja ei pian saa tarkempaa sisältöä se on tullut tiensä päähän ja lukko napsahtaa.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Markku Meilo kirjoitti:
nolo tapaus kirjoitti:Pitäydy käsityksessäsi jos olet haluton sitä muovaamaan, eli että löydät totuuksia elämässäsi varsinkin jos aktiivisesti niitä itse etsit.
Jossain vaiheessa esität, että on Jumalan puuha tehdä itsensä tykö, toisessa vaiheessa Jumalaa onkin etsittävä? En todellakaan muovaa käsityksiäni muovaamisen ilosta.
Vähän niikuin rakastava vanhempi joka on aina tukena ja samalla ohjaa ja kannustaa omatoimisuuteen. Sellaisesta Jumalastako ?
Ei mitään, mutta odotellessasi ei sinun tule todisteita myöskään vaatia tai edellyttää keneltäkään toiselta.
Olet väärässä. Jos henkilö tulee ovelleni esittää minulle, että minun tulisi uskoa hänen jumalaansa, niin katson oikeudekseni kysyä perusteluja tuolle käännytykselle. Sinä olet kirjoittanut vastauksiisi osia, joissa pidät Jumalan olemassaoloa itsestäänselvyytenä, katson oikeudeksi esittää kysymyksiä.
Minä en ole tullut sinun ovellesi, julistamaan mitään, ja jos pidät tätä foorumia ensisijaisesti vain sinun omanasi joka toimit moderaattorina, niin se on perin inhimillistä.
Kysyä toki voit. Sinä olet kertonut ettei Jumalaa ole, ja minä kyselen sinulta käsityksiesi perusteista.
Pysy asiassa. Onko noin vaikeaa käsittää, että minä hyväksyn Jumalan (minkä tahansa jo tunnetuista ja/tai toistaiseksi tuntemattomista) heti kun sellainen osoitetaan?


En minä edellytä sinua uskomaan Jumalaan, älä sinä edellytä minua Jumalaa sinulle aukottomasti todistamaan.
En ole väittänyt tietäväni, että Jumalaa ei ole. Pidän kiinni siitä, että positiivinen väite edellyttää perusteita.
Eli omaat agnostisen käsityksen suhteessasi Jumalan olemassaolon mahdollisuuteen. Et tiedä onko etkä myöskään että ei ?
En kuitenkaan edellytä sinua toteen-näyttämään käsitystesi yhdenmukaisuutta suhteessa olemassaolon kaikkeuteen, sillä tiedän että sellaista ei ihminen todistaa voi.
Esimerkiksi verohallinnossa tunnetaan nk. käännetty todistustaakka, täällä se ei ole voimassa.
Oletettavasti tämä tila missä havaittava olemassaolomme ilmenee (Avaruus), on Absoluuttisen ääretön. Kukaan niin käsittänyt ei voi totuuttaan kuitenkaan todistaa, sillä Äärettömyys todella on rajaton.
RaM

Viesti Kirjoittaja RaM »

nolo tapaus kirjoitti:
Jos kerran tuolla Jumalallasi ei ole muuta arvoa tai merkitystä kuin sen ilmaantuminen uniisi, niin ole hyvä ja pidä se omana tietonasi. Henkilökohtaisena utopianasi. Jumaluusharhat kiinnostavat ehkä psykiatreja, mutta tämä palsta on luultavasti väärä paikka niiden esille tuomiseen.

Ei minulla sinänsä ole sinua vastaan mitään, olet varmasti oikeassa elämässä mukavaihminen, eikä Jumalaasikaan kun se on noin merkityksetön ja tarpeeton olento. Kuitenkin juuri tuo Jumalasi täydellinen merkityksettömyys on asia, miksi en ole kiinnostunut kuulemaan siitä vaihtoehtona mihinkään kysymykseen tai pohdiskeluun.
Jumalasi arvo on sama kuin nollan.
Viimeksi muokannut RaM, 02.08.2007 22:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nolo tapaus

Viesti Kirjoittaja nolo tapaus »

Markku Meilo kirjoitti:
En ole kieltänyt sinulta oikeuttasi kysyä, mutta jos sanomasi mukaan vain odottelet että jumalasi todistaa Itsensä sinulle, niin ei sinulla ole oikeutta edellyttää myös muiden tuon todistuksen aukottomasti sinun eteesi kantavan.
Olet melko dynaaminen jutuissasi. Jos oikein ymmärrän, niin tarjoat minulle omaa Jumalaa, jolla ei ole samaa velvollisuutta kuin sinun Jumalalla (siis Jumalan velvollisuutta tehdä itsensä tykö ihmisille tai ihmiselle, jos on kyseessä perskohtainen Jumala).
En minä tarjoa sinulle mitään. Me vaihdame mielipiteitä ja jos oikein orjennoidumme olemme halukkaat ottamaan vastaa rehellistä kritiikkiä omien käsityksiemme ja käyttäytymisemme epäkohdista.
Sinä epäilet uskoni järjellisyyttä
Hyvin päätelty.
Kuten tuollaisesen vuorovaikutuksen syistä.

...koska en usko raamattuun ja kuitenkin itse tiedät ettei raamattu edes ole Jumala.
Mitähän nyt taas sekoilet?
Odotit että minulla olisi hanttikortti (raamattu) valttina kädessäni, mutta tuo valttikorttisi onkin se hanttikorttisi/raamattu-jokerisi.
Jos joku sekoittaa niin en se minä ole.
Jutuistasi vähenee järjen hivenkin kaiken aikaa. Keskustelu pyörii ympyrää, lainkaan edistymättä.
Olisiko syynä minun juttuni muttei sinun omat vastineesi joita voimme lukea ylempääkin.

Eellytät minun kuitenkin uskovan tuohon kirjaan kuin Jumalan Sanaan kaikista niistä ristiriidoista huolimatta mitä se sisältää jotta olisin oikea uskovainen ?
En ole tuollaista edellyttänyt, ainoastaan havainnut saman kuin RaM, että olet kehittänyt itsellesi henkilökohtaisen jumalnäkemyksen ja haluat siitä keskustelua, paljastamatta ensimmäistäkään yksityiskohtaa.
"Isä meidän joka Olet taivaassa". Jos omaat kyvyn rakastaa toista kaltaistasi tai muuta elävää, sinä tiedät rakkaudesta jotakin.



Jos tämä vitja ei pian saa tarkempaa sisältöä se on tullut tiensä päähän ja lukko napsahtaa.

Kun katsomme tämänkin lenkin sinun kirjoituksiasi, ei ole ihme että tahdot keskustelun lukita.

Jos sinulla ei ole asiaan mitään lisättävää voit jättää nuo henkilöön kohdistuvat kirjoittamatta joidenka lisäksi kuleksit "avaimiasi" heilutellen edessäni.

On ollut ilo vaihtaa mielipiteitä kanssasi, enkä minä tarkoita vahingoniloa.
Markku Meilo
Viestit: 13450
Liittynyt: 24.04.2007 10:28

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Jos sinulla ei ole asiaan mitään lisättävää voit jättää nuo henkilöön kohdistuvat kirjoittamatta joidenka lisäksi kuleksit "avaimiasi" heilutellen edessäni.
Nyt avain heilahtaa, mutta moderaattorien yhteisestä päätöksestä.
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Lehtiveli
Eläkeläinen
Viestit: 1741
Liittynyt: 13.04.2007 10:07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lehtiveli »

Hyvä päätös. Keskustelu ajautui melko turhaan juupas-eipäs-väittelyyn, jatketaan toisissa ketjuissa hedelmällisemmissä merkeissä.
Lukittu