Itse olen myös vastaan sitä, että sisäinen kasvu ja ulkoiset teot jotenkin eroteltaisiin. Ne menevät käsi kädessä. Mutta erottamalla ulkoiset teot omaksi tarkasteltavaksi kohteekseen, nähdään helposti ongelmakohtia. Mitään uhrauksiin viittaavaa ei tapahdu, mutta kovasti on kuitenkin kuulemma hengen elämää.Ellabella kirjoitti: Olen samaa mieltä siitä,että kristillisyys on selkeitä tekoja ja uhrauksia toisten hyväksi. Mutta se edellyttää ehdottomasti kykyä empaattisuuteen. Siis sisäistä kasvua. Et kykene auttamaan tai edes kuuntelemaan avuntarvitsijaa ellet yritä ainakin hetken astella hänen tohveleissaan .
Kyky empaattisuuteen sisältää kaiken tuntevan ja elävän ....jokaisen olemassaoloomme vaikuttavan osasen. Kyse on päivittäisistä arkivalinnoistamme. Ellemme ole tai halua olla tietoisia tekojemme vaikutuksista niin emme kykene rakentaviin tekoihin. Tietoisuus toiminnastamme vaatii jatkuvaa kasvua. Tiedostaminen on vastuun ottamista omista valinnoista. Ja sehän se vasta onkin vaativaa. Tekomme osoittavat arvomaailmamme ja niissä näkyy jokaisen elämänmittari.
Reagointi tähän asiaan siten, että taas korostettaisiin tekoja ja otettaisiin niistä mittari, ei toimi. Kysymyksenasetteluna tämä on hyvin henkilökohtainen ja paljastaa pohtijalle jotain omasta suhteestaan kristinuskoon.
Asiasta voi silti olla rehellinen ja sanoa suoraan, että JT:t sentään tekevät jotain toisten eteen uskonsa vuoksi. Suurin osa muista kristityiksi tunnustautuvista ei tee yhtään mitään sellaista mikä menisi yli ihmisen lunnollisen lähipiirirakkauden yli. Korkeintaan ostetaan välillä hyvä omatunto. Tähän ei tarvitse lisätä mitään lisähuomautusta siitä, että Jt:t toimivat huijattuina, vastentahtoisesti tai pakosta. Ei tarvitse, koska olkoon syy toimintaan mikä vaan, heidät on sentään saatu tekemään jotain uskonsa ja muiden vuoksi, mihin verrattavaan toimintaan muiden kristittyjen sisäinen kasvu ei tunnut ohjaavan niin millään.
Torsti Lehtinen mainitsi jossain Ylen radiolähetyksessä taannoin, ettei hän pidä siitä, että Jumala omistetaan ja viittasi Jehovan Todistajiin. Jaan tietyllä tavalla tämän mielipiteen. Samassa yhteydessä hän kuitenkin ilmaisi saman ajatuksen, että he sentään tekevät jotain uskonsa eteen.