Aaron Hannu kirjoitti:Uskonnon tulkintakysymys. Mitä on aikansa "kristillisyyden keulahahmon" näkemys "pyhänhengen rienaamisesta"? Itse ajattelen "hengen" olevan syvin olemus meissä, joka on kaikkien kilseiden ja totunnaisten kaavojen ulkopuolella, elämänkulkua ohjaava voima.
On totta, että se on tulkinnalllinen kysymys, onko rienannut todellista henkeä vastaan. Joissain kristillisissä suuntauksissa riittää, että epäilee. Vartiotorniseuran opetuksen mukaisesti olen puhunut heidän pyhää henkeään vastaan vihjailemalla, että kaikki ns. hengen vaikutukset on saavutettavissa manipuloinnilla, oikeustoimilla ja rahalla. Tuntuu, että psyykkiset jutut mystifioidaan. Samoja asioita ja ilmiöitä tapahtuu niin muissakin uskonnollisissa järjestöissä, kuin myös valtiotasolla, sekä koripallojoukkueessa. Vastauksena vertauksiin taitaa saada vain, että maailmassa vaikuttaa saatanan (tai Saatanan) henki ja JT:lla pyhä henki. VT-seura sanoo olevansa ainoa Raamatun jumalan kanava maan päällä ja että se on pyhän hengen ohjaama ja saadakseen Jehovan henkeä täytyy olla sen yhteydessä. Olen kyseenalaistanut tämän ja en näe mitään todisteita mistään yliluonnollisesta tämän järjestön yhteydessä. Olen myös sanonut todenneeni tämän uskonnon olevan täyttä ******. Ehkä olisi pitänyt otsikoida tämä aloitus jotenkin toisin, esimerkiksi: 'Vartiotorniseuran pyhää henkeä vastaan puhuminen' ja korvannut Raamatun kohdan VT-lainauksella. Stupid of me!
Aaron Hannu kirjoitti:Aikoinaan Jeesus kenties ajatteli sitä sen totuuden vastaisuutena, jonka hän ajatteli olevan totta.
Korostin sanan ajatella. Sitä voi muuttaa tai sitä voidaan ulkoa päin vietellä muuttumaan tai pakottaa muuttumaan. Huonokin valinta voi olla oman maailmankuvan mukaisesti ainoa oikea ja välttämätön asia ja jopa hyvä tai pyhä. Mitä sitten Jeesus ajatteli olevan totta, siitä löytynee muutamia tulkintoja.
Aaron Hannu kirjoitti:Ehkä pohjimmiltaan voisi olla kysymys siitä, että huonolla valinnalla on aina huono seuraus - hieman samaa kuin isän valinnat("isien pahat teot") heijastelee ("kostautuu") aina "kolmanteen ja neljänteen polveen asti" (vanhempien valinnat luo lapsille, jopa heidän lapsille tietyt edelleytykset hyvässä ja pahassa).
On niin valitettavan totta, että monesti vanhempien valinnat ja silkka laiskuus vaikuttaa niin pahasti lapsen elämän jatko-osaan, aikuisuuteen ja sitten vielä jopa tämän lapsenkin lasten elämään. Minun mielestäni sen voi muuttaa ja se tulee muuttaa.
"Ilmaus "uskollinen ja ymmärtäväinen orja" viittaa siis ryhmänä kaikkiin niihin tuon voidellun hengellisen kansan jäseniin, jotka kulloinkin ovat eläneet maan päällä vuodesta 33 lähtien aina nykyaikaan saakka" -w04 1/3 s. 8-12