Tony kirjoitti:Presidentinvaaleista nousseen keskustelutarpeen vuoksi ketjun on annettu rönsyillä tavallista enemmän. Ihan Kiinaan asti sen ei ole kuitenkaan tarpeen livetä. Mikäli aiheeseesta on vielä tarve keskustella, ketjusta jaetaan talous- ja Kiinakeskustelu yleiselle puolelle.
Jatkokeskustelun soisi pitäytyvän presidentinvaaleissa jt-aspektia ajatellen.
Iltaa,
huomaan, että pressakeskustelu on todella rönsyillyt mitä mainioimpaan suuntaan. TosinTony nyt huokailee ja yrittää suitsia laukkaajia.
KN vastasit sijoittavasi itsesi lähinnä oikeistodemareihin. Mikä minun näkökulmastani tarkoittaa nyky-Suomessa sitä, että urpukat ja kataiset määrittävät politiikkaamme muka järkiperäisenä ”pakkojen ” politiikkana.
Talouskasvun pakkoa ja sen ylivaltaa on voitava kyseenalaistaa. Mutta tässä maassa ei ole aikaa eikä halua käydä todellisia arvokeskusteluja, koskapa olemme jatkuvasti pienessä tai isommassa taloushumalassa. Ajattelu on juuttunut oravanpyörään tai pikemminkin fossiilikapitalismin tekohengitykseen. Arvokeskustelu ei ole pelkkää BKT-kipuilua.
Hyvinvointiyhteiskunta instituutioineen toimii koetusti vähemmin resurssein kuin ns.talousgurut meille uskottelevat. Kyse on KN:n verokakun ja työn uusjaosta. Hallitusti! Mutta siihen tarvitaan vaihtoehtoisia ajatus– ja toimintamalleja, ideoivia, ennakkoluulottomia päättäjiä ja kansalaisia kaikilta tasoilta. Mutta me joudumme epämukavuusalueelle, kun alamme miettiä uusia tapoja ajatella.
Talouskasvu on väline; ei mikään itsellinen irtopäämäärä
Eilispäivän taloushegemonia on jo saastuttanut mielen ja pallomme. Saastuttaminen ja luonnonvarojen käyttö ei ole kuulunut hintamekanismin piiriin.
Vieras on vakuuttavasti ruotinut talouskasvun/markkinatalouden tulevaisuuden skenaarion, jota me jo elämme. Länsimainen, suruton, piittaamaton ja vastuuton taloudenhoito kytee kaikkialla näkyvänä, haisevana, kuuluvana ja maistuvana mädännäisyytenä.
On turha pistää päätä kuolevaan leipäpuuhun ja huitaista mielestään ahneutemme aiheuttama
järjetön luontovelka. Luonto ei sitä meiltä ala kiristää takaisin Kreikan malliin. Eikä luontoa voi ostaa avaruudesta. Ei. Se velka paisuu ja puhkeaa aikanaan kuten nimim. Vieras oivasti esitti. Globaaleihin ongelmiin on erinomaisesti vaikuttanut myös kapitalismin ihmemaa USA.
Hyvinvointi, hyvä elämä; mistä se koostuu?
En ole milloinkaan ymmärtänyt enkä senpuoleen hyväksynyt kulutushysteriaa pakon sanelemana eli siis sitä, että ”kuluttakaa nyt hyvät kansalaiset, että pyörät pyörisivät”.
Se, että en riemastu kulutusyhteiskunnan rajoittamattomista onnellisuuseduista ja valhekuvista, johtuu puhtaasti siitä, että tiedän mitä tarvitsen ja mitä en tarvitse.
Onko minun pakko lasketella, opetella golfaamaan, ostaa uusi auto, joka toinen vuosi, ostaa Absolut Vodkani Alkosta ja litkutella EU-maiden roskaviinejä, popsia tuontimyrkyt ja sössöt, jotta verokertymää olisi jaettavaksi? Onko minun pakko hankkia itselleni jokin elintasotauti ehkä Kihti, että pääsisin nauttimaan sairausjonojen jännityksestä? Monista muista veroja kerryttävistä tekosista puhumattakaan.
Miksi minun pitäisi kuluttaa ja elää yli tarpeeni, terveyteni ja varojeni? Vastuutonta.
Arkivalintani ja seuraukset ovat omiani ja myös vastuu on minun. Yhteiskunta ei ole mikään automaatti tai jumala ,jonka on pakko auttaa minua, kun olen itse valinnoillani päätynyt liejuun.Sille ei pidä sälyttää tehtäviä, joista voi selviytyä oman vajavaisen järkikullan avulla.
Hyvinvointi ja mahdollinen onnellisuus on pienistä ja tarkoin valikoiduista asioista koottu elämää lämmittävä laadukas tilkkutäkki. ”Less is more.”
KN:äläs viitsi oivotella ja voivotella kuten ovenraossa olevat JT-ämmät paratiisiharhojaan tyrkyttäessään.
Toivottelee Ellen