Pakanain ja kansakuntien määräajat

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vieras

Re: Pakanain ja kansakuntien määräajat

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Hassua uskotella että Pontsu pilotti olisi ollut raportointivelvollinen yksittäisten rikollisten oikeudenkäynneistä ja tuomioista. Taikka että keisarilla olisi sellaisiin aika riittänyt.

Arvelisi ettei oikeudenkäynti ollut edes välttämätön, vaan poliisilla oli välitön toimeenpanovalta. Suomessa on ollut poliisilla toimeenpanovalta vielä 1700 -luvulla, vai sanottanko siis Ruotsissa, Ainakin historia kertoo tapauksista joissa nimismies saatuaan kiinni murhamiehen hirttää tämän lähimpään puunonksaan.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Vieras kirjoitti:Hassua uskotella että Pontsu pilotti olisi ollut raportointivelvollinen yksittäisten rikollisten oikeudenkäynneistä ja tuomioista. Taikka että keisarilla olisi sellaisiin aika riittänyt.
Tsot, tsot, "Vieras". Pilatuksella oli velvollisuus erinomaisen hankalan Juudean provinssin prokuraattorina raportoida tekemisistään keisarille. Olet laiska, et ole viitsinyt vilkuilla edes Raamattuasi.

Myös suosittelen Sinua, vaikka anonyyminakin, käyttämään jotain nimimerkkiä erottautuaksesi kaikista muista "vieraista". Tämä pyyntö ei ole kohtuuton.
Vieras

Ei muuten mutta sen Jehovan todistajien (alkujaan Russellin) esittämän laskelman perusteena on Jerusalemin tuho vuonna 607 eaa. Sen avulla päädytään vuoteen 1914.
Vieras

"Tsot, tsot ... Raamattuasi "

Rooman valtakunnan keisari käsitteli tänään Lontoon olympialaisia (varaslähtökantelut ?) Espanjan pankkien vakavaraisuudet, Libyan demokratisointi, Bulgarian marjanpoimijat Ruotsissa, Egyptin uuden presidentin huolet yms Välimeren ympäristössä. Päteviä miehia ne keisarit ovat siten olleet kun vankilaoiden oltua varsinaisesti keksimättä ovat käsitelleet vielä kaikkien näiden alueiden kuolemaantuomittuja koskevat valitukset, sano.
Vieras

Vieras kirjoitti: Päteviä miehia ne keisarit ovat siten olleet kun vankilaoiden oltua varsinaisesti keksimättä ovat käsitelleet vielä kaikkien näiden alueiden kuolemaantuomittuja koskevat valitukset, sano.
No asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu tai ole keskustelua avauksen aiheesta, mutta todettakoon nyt tältäkin osin uskonnollisen tietämättömyyden merkitys. Lutikkavieras voipi opiskella Raamattua alta.

1.Moos. 40:1-3 Ja tapahtui jonkun ajan kuluttua, että Egyptin kuninkaan juomanlaskija ja leipoja rikkoivat herraansa, Egyptin kuningasta, vastaan.
Ja farao vihastui näihin kahteen hoviherraansa, ylimmäiseen juomanlaskijaan ja ylimmäiseen leipojaan, ja panetti heidät vankeuteen henkivartijain päämiehen taloon, samaan vankilaan, jossa Joosef oli vankina.

Tietäminen ei vaadi kuin lukemista. Tosin aika paljon pitää lukea ja uhrata siihen aikaa, että tietää paljon.
Vieras

Käsittääkseni edellä oleva on tarkoittanut sanoessaan "varsinaisesti" että vankila on ollut vain erityisiä henkilöitä varten.

Kysymys on siitä että vankila on jo siirtyminen humaanimpaan suuntaan rangaistuskäytännössä, kun jäsenten silpomisesta on luovuttu. (jt saanee nähdä että vankilat ovat sittenkin kauheampia, jos se saa näyttämään maailmanlopun entistäkin häämöittävämmältä)

Syy vankiloiden puuttumiseen on tietenkin taloudellinen, ne pitäisi rakentaa, niitä pitäisi vartioida ja vieläpä ruokkia vangit. Kuinka lie vangit ruokittu Egyptissä niiden seitsemän katovuoden aikana, lukeneeko Raamatussasi se ?

Totta on meikäläisenkin suhteen että en osaa ulkoa mm. vankilajakeita, mutta ennnnkaikkea meikäläinen ei lue Raamattua tuohon tarkoitukseen.
Vieras

Olen vuosien varrella todennut, etteivät teikäläiset ole ylipäätäänkään paljoa Raamattuaan availlut saati lukenut sitä. Se verran yleisesti ottaen surkeaa on kristinuskoisten Raamatun tuntemus. Mutta mitäpä sillä on väliäkään kun ei se oma usko pohjaudu Raamatun opetuksiin vaan lahkon opetuksiin, aivan kuten Jehovan todistajillakin monissa asioissa.
Khwhw

Viesti Kirjoittaja Khwhw »

Vieras kirjoitti:
Jeremia esitti 70 vuoden autioittamisennustuksen. Hän EI ennustanut Jerusalemin tuhoa, vaan kaikkien alueen kaupunkien joutumista Babylonian ja valtaannouseen Nebukadnessarin alaisuuteen.

Jerusalemin tuho ei ollut osa ennustusta eikä sitä ollut edes tarve tuhota. Jeremia varoitti Sidkiaa kapinoimasta Nebukadnessaria vastaan. Huomaa että tuolloin Nebu oli siis jo alueen hallitsija ja pakkosiirtoja tehty muutaman kerran. 70 vuotinen jakso oli siis jo käynnissä!

Temppeli tuhottiin kaupungin tuhoutumisen yhteydessä. Juutalaiset kokivat jumalansa suuttuneen lisää heille, koska olivat kapinoineet tuota Jumalan määräämää 70 vuotista rangaistusta vastaan.
Raamattua lukemalla joutuu ongelmiin, sen verran moneen kertaan ja välillä eri tavoin siellä kertomukset ovat milloin missäkin järjestyksessä.

Kuitenkin Jerusalemin tuho esiintyy Jeremiassa:

Jer. 1:

15 Sillä katso, minä kutsun kaikki pohjoisten valtakuntain kansanheimot, sanoo Herra, ja ne tulevat ja asettavat kukin valtaistuimensa Jerusalemin porttien oville ja kaikkia sen muureja vastaan, yltympäri, ja kaikkia Juudan kaupunkeja vastaan.

Jer. 4:

27 Sillä näin sanoo Herra: Koko maa tulee autioksi, vaikka minä en siitä peräti loppua tee.

Jer. 7:
12 Menkääpä minun asuinpaikkaani, joka oli Siilossa, jossa minä ensin annoin nimeni asua, ja katsokaa, mitä minä olen sille tehnyt kansani Israelin pahuuden tähden!
14 niin minä teen tälle huoneelle, joka on otettu minun nimiini, johon te luotatte, ja tälle paikalle, jonka minä olen antanut teille ja teidän isillenne, samoin kuin olen tehnyt Siilolle,

Jer. 9:
11 Ja minä teen Jerusalemin kiviroukkioksi, aavikkosutten asunnoksi, ja Juudan kaupungit minä teen autioiksi, asujattomiksi.

Jer. 21:
2 "Kysy neuvoa Herralta meidän puolestamme, sillä Nebukadressar, Baabelin kuningas, sotii meitä vastaan. Ehkäpä Herra tekee meille ihmeen, kaikkien ihmeittensä vertaisen, niin että tämä lähtee pois meidän kimpustamme."

6 Ja minä tuhoan tämän kaupungin asukkaat, ihmiset ja eläimet; he kuolevat suureen ruttoon.
7 Ja sen jälkeen, sanoo Herra, minä annan Sidkian, Juudan kuninkaan, ja hänen palvelijansa ja kansan ja ne, jotka ovat tähän kaupunkiin jääneet jäljelle rutolta, miekalta ja nälältä, Nebukadressarin, Baabelin kuninkaan, käsiin ja heidän vihollistensa käsiin, niiden, jotka etsivät heidän henkeänsä, ja hän surmaa heidät miekan terällä; ei hän säästä heitä, ei sääli eikä armahda.

Jer. 25:

11 Niin koko tämä maa tulee raunioiksi, autioksi, ja nämä kansat palvelevat Baabelin kuningasta seitsemänkymmentä vuotta.

jer 26

1 Joojakimin, Joosian pojan, Juudan kuninkaan, hallituksen alussa tuli Herralta tämä sana:

6 niin minä teen tälle temppelille niinkuin Siilolle, ja minä teen tämän kaupungin kiroussanaksi kaikille maan kansoille."

Myös temppelin tuho ennustetaan Joojakimin aikana, mikäli Sidkia ja Joojakim eivät mene sekaisin? Kun nimittäin Jer. 27 luku sanoo seuraavaa:

1 Joojakimin, Joosian pojan, Juudan kuninkaan, hallituksen alussa tuli Herralta tämä sana Jeremialle:

3 Lähetä se Edomin kuninkaalle, Mooabin kuninkaalle, ammonilaisten kuninkaalle, Tyyron kuninkaalle ja Siidonin kuninkaalle niiden lähettiläiden mukana, jotka ovat tulleet Jerusalemiin Sidkian, Juudan kuninkaan, tykö.

Erittäin sekavaa, eikä tämä ainakaan mitenkään selvitä sitä, millä perusteella joku pakanain ajat kuuluu aloittaa laskemaan ja mistä. Onko se jotain juutalaista vanhempaa perua, vaiko jokin ohimenevä termistö, joka on ollut jollain suppealla joukolla käytössä noin Jeesuksen aikoihin?
Luukkaasta löytyy yksi kohta, ja Paavali viittaa kerran johonkin pakanain lukuun, ei kaiketi muuta. Tämän perusteella sitten laskemisesta pitävät ryhtyvät pyörittämään kalkulaattoreitaan ja veivaavat jakeita niin, että heikompaa hirvittää.

Täytyy perehtyä tähän myöhemmin lisää.
Vieras

Khwhw kirjoitti: Raamattua lukemalla joutuu ongelmiin, sen verran moneen kertaan ja välillä eri tavoin siellä kertomukset ovat milloin missäkin järjestyksessä.
Tuo pitää paikkansa. Erityisesti ongelmia voi tuottaa myös juutalaisilla ollut tapa täydentää jälkikäteen ennustuksiaan ja noita profeetallisia kirjoituksiaan vastaamaan enemmän todellisuutta.

Olisit lainannut vielä aavistuksen pidemmälle, mutta minä teen sen puolestasi.

Jer.27:16-20 Ja papeille ja koko tälle kansalle minä puhuin sanoen: Näin sanoo Herra: Älkää kuulko profeettainne sanoja, niiden, jotka ennustavat teille sanoen: "Katso, Herran temppelin astiat tuodaan nyt kohta takaisin Baabelista"; sillä valhetta he ennustavat teille.
Älkää kuulko heitä. Palvelkaa Baabelin kuningasta, niin te saatte elää. Miksi pitäisi tämän kaupungin tulla raunioiksi?
Mutta jos he ovat profeettoja ja jos heillä on Herran sana, niin rukoilkoot Herraa Sebaotia, etteivät ne astiat, jotka vielä ovat jäljellä Herran temppelissä ja Juudan kuninkaan linnassa ja Jerusalemissa, joutuisi nekin Baabeliin.
Sillä näin sanoo Herra Sebaot pylväistä, vaskimerestä, altaiden telineistä ja muista kaluista, jotka vielä ovat jäljellä tässä kaupungissa
ja joita Nebukadnessar, Baabelin kuningas, ei ottanut mukaansa, kun hän vei Jekonjan, Joojakimin pojan, Juudan kuninkaan, sekä kaikki Juudan ja Jerusalemin ylimykset Jerusalemista pakkosiirtolaisuuteen Baabeliin.

Huomaamme tuosta kaksi kiistatonta asiaa.
1) 70-vuotisjakso oli ollut jo pitkään käynnissä ennenkuin Jerusalem tuhottiin.
2) Sitä ei olisi tuhottu jos se olisi ollut tottelevainen tuolle langetetulle ja käynnissä olleelle rangaistukselle eli pysynyt nöyrästi Nebun alamaisena.

Vt-seura valehtelee siis noissa molemmissa asioissa. Vt-seura opettaa Babylonian vallan kestäneen 90 vuotta, vaikka missään kohtaa Raamatusta ei sellaista mainintaa löydy.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

3 Mutta tämä tapahtui Juudalle Herran käskystä; ja näin hän toimitti heidät pois kasvojensa edestä Manassen syntien tähden, kaiken tähden, mitä hän oli tehnyt,
4 ja myöskin viattoman veren tähden, minkä hän oli vuodattanut täyttäessään Jerusalemin viattomalla verellä; sitä ei Herra tahtonut antaa anteeksi.( 2Kun.24 )

- Kuningas Joosuan päivinä ( 2 Kun.22:16-20 ) , - kuten oli kuningas Hiskialle ilmoitettu; 2Kun.20:16-19 " Onpahan rauha ja turvallisuus minun päivinäni"
oli jo selvä mitä tuleman pitää, mikä käy ilmi ylläolevasta.
Teokratia tuli kukistumaan, "palvelija" valituksi, Messiaan tulo odotetuksi Kooreksesta Jeesukseen.
( Danielin kirjan "70-vuosiviikon perusteella Essealaiset odottivat Messiasta tulevaksi noin 20 - vuotta ennen Jeesuksen syntymää )

Tämä ilmoitettiin etukäteen myös Moosekselle: 5 Mos. luvut 29-30

- "Kääntymys" ei ollut enää mahdollista, sillä säädetty rangaistus oli tuleva, Jerusalemin ja temppelin tuho ja Teokratian poisottaminen, ja kansan pakkosiirto: "pakanain ajat alkoivat" .

Mikä tässä on valheellista?
-seuraaja-

>> "ilmeisesti sinua vaivaa tätä irtautumista edeltäneen ajan materiaaliin viittaaminen." <<

- Eipä toki, lainaukset vanhemmasta materiaalista tuovat keskusteluihin ulottuvuutta, joskus tosin asiayhteydestään irrotettuna otteena voidaan saada aikaan virheellinen kuva, kuten taannoisessa keskustelussa suomi-24 ;a jossa väitettiin Russellin tutkimusten olevan "okkultistisia" sen perusteella että hän Vartiotornissa lainasi erästä astrologista kirjoitusta.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

-seuraaja- kirjoitti:Niin, onko "pakanain-aikojen" alkuajankohdan määrittelyn kannalta tärkeämpää huomioida "virallisen historiankirjoituksen osoittama vuosi ( 587-586 eaa ) vaiko se minkä Raamattu ilmoittaa!
Laittaisitko näytille Raamatun ilmoituksen pakanain aikojen alkamisesta?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
-seuraaja-

>> Laittaisitko näytille Raamatun ilmoituksen pakanain aikojen alkamisesta? <<
- olen jo laittanut perustelut "kansakuntien määräajoista", mikäli tätä Raamatun "molempien siipien" kokonaisvaltaista ilmoitusta ei tahdota käsittää, ei se ole niin tärkeää sille joka ei tähän luota.

- Jeesuksen kuulijakunnalle "pakanain ajat" olivat puolestaan selvä reaaliaikainen käsite, sillä Jeesus puhuu kyseisessä kohdassaan käytännöllisesti käyttämättä vertauksia, joita hänellä oli tapana käyttää monissa muissa opetuksissaan.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

-seuraaja- kirjoitti:- Jeesuksen kuulijakunnalle "pakanain ajat" olivat puolestaan selvä reaaliaikainen käsite, sillä Jeesus puhuu kyseisessä kohdassaan käytännöllisesti käyttämättä vertauksia, joita hänellä oli tapana käyttää monissa muissa opetuksissaan.
Siis sinulla ei olekaan tiedossa Raamatun ilmoittamaa alkuajankohtaa, vaikka sellaiseen viittasit?
Pyrkimykseni olkoon kaikkia miellyttävän keskusteluilmapiirin luominen.
Ellen

Viesti Kirjoittaja Ellen »

Vieras kirjoitti:
Tietäminen ei vaadi kuin lukemista. Tosin aika paljon pitää lukea ja uhrata siihen aikaa, että tietää paljon.
Mikäli noin olisi tietämisen laita niin ei voi kuin kauhistella sitä syvää tietämättömyyttä mitä vuosikymmeniä raamattuansa jatkuvasti tavanneet ja plaranneet jehovantodistajat osoittavat. Muun muassa ovilla ja ventovieraiden kodeissa "tietojansa" tyrkyttäessään.
Tietäminen vaatii paitsi lukemista,myös lukemisen ymmärtämistä.Se osio onkin sitten se vaativampi.

Eroamisen ja vankileiristä irtaantumisen jälkeen on suorastaan liikuttavaa huomata tällä palstalla ex-jiiteiden heureka-oivalluksia samasta raamatusta,jota amerikkalainen aivotrusti annosteli pakkopullana tai "vahvana ruokana" ja mielialapillerinä.
Vastaa Viestiin