Pakanain ja kansakuntien määräajat

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Virus

Re: Pakanain ja kansakuntien määräajat

Viesti Kirjoittaja Virus »

Masterpiece kirjoitti:
Puhuvat aasit: todella johdonmukaista ja järkevää.
+ Bileam ei edes hätkähdä puhuvaa aasia. Kai se oli sitten ihan normaalia tuohon aikaan.
Eihän tuo nyt mitään . Hevoskuiskaajia ja koirakuiskaajia löytyy ämerikoista useampiakin. Puhumattakaan siitä,että miljoonat( aasitko??) puhuvat näkymättömille olennoille . Vastausten kanavoijia ei taida löytyä yhtä paljon.
Ihmeiden aika ei ole ohi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

"Antiikissa taikausko kukoisti ja ihmiset muuttuivat milloin miksikin eläimeksi,"

Toisaalta mielisairauden käsitekään ei kai ollut olemassa, oireisto saattoi pikemminkin mennä jumalten piikkiin.
Unia selitettiin kovastikin. Josstain päin, kaakkois-Aasiasta, neuvotaan jo lapsia, millaisena unet on nähtävä, esim. petoeläintä ei pidä pelätä vaan antaa keppiä.
Khwhw

Viesti Kirjoittaja Khwhw »

-seuraaja kirjoitti:
Daanin sukukunta anasti, syistä ja toisesta, Miikan "jumalan patsaan" joka tulikin olemaan Silossa, Salomonin temppeliin sitä ei tuotu. Jeesus käytti Silon tornin kaatumista vertauskuvana (Luk.13:1-5 ) hukkumisesta "tämän maailman" mukana synnin palkkana saadussa kuolemassa.

Daanin suku teki väärin, jopa siinämäärin ettei heille löydy Jeesuksen "kuningas ja pappeustoveruutta" taivaissa niiden Israelin 12:a sukukunnan joukossa jotka ovat 144000:a.
Daan tulee korvautuneeksi Joosefin "sukukunnalla" ja saa siten "kaksinkertaisen" edustuksen taivaallisessa hallituksessa Manassen kanssa. ( Ilm.7:4-8 )

Raamattu on erittäin johdonmukainen kirja sen ensimmäisestä sanasta viimeiseen sanaan saakka.
Raamatun näennäinen johdonmukaisuus on puhtaasti tarkoitushakuista. Kertomukset on pyritty kasaamaan, korjaamaan ja liittämään toisiinsa niin, että ne muodostaisivat yhtenäisen kokonaisuuden. Tämän vuoksi kristityilläkin on ollut oma päänvaivansa selittäessään vt:n tarinat omiin näkemyksiinsä sopivaksi.
Se, että jokin vaikuttaa johdonmukaiselta tai loogiselta ei myöskään takaa että asia itse on oikein. Hyvä esimerkki on vaikka vanha urbaani legenda nuoresta, joka päänsä palellutettuaan kuolee, koska aivot ovat ensin jäätyneet, mutta niiden alkaessa sulaa henkilö kuolee. Tätä kerrottiin yhteen aikaan aivan totena, kun noita valitettavia tapauksia oli. Kuitenkin jos aivot oikeasti jäätyvät, henkilö kuolee jo siinä vaiheessa, koska aivoissa ei tapahdu mitään.
Raamatussa on tällaisia vastaavia loogisesti oikealta kuulostavia tapahtumia paljon, ne vain eivät kestä mm. tieteen tarkastelua. Sama koskee ns. johdonmukaisuutta, joka vaatii melkoista selittelyä. Ja ihminenhän on hyvä selittämään.

Itse raamatun epäjohdonmukaisuuksista yksi hyvin selkeä on Jt-palstallakin usein esiin tuotu ristiriita polttouhteista:

2. Moos. 20:
24 Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.

Jes. 43:
22 Mutta et ole sinä, Jaakob, minua kutsunut, et ole sinä, Israel, itseäsi minun tähteni vaivannut.
23 Et ole tuonut minulle lampaitasi polttouhriksi, et teurasuhreillasi minua kunnioittanut; en ole minä vaivannut sinua ruokauhrilla enkä suitsutusuhrilla sinua rasittanut.

3. Moos. 6:
9 "Käske Aaronia ja hänen poikiansa ja sano: Tämä on laki polttouhrista. Polttouhri olkoon alttarin liedellä koko yön aamuun asti, ja tulta pidettäköön siten vireillä alttarilla

versus

Jer. 7:
21 Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: "Lisätkää polttouhrinne teurasuhreihinne ja syökää lihaa.
22 Sillä en minä puhunut enkä antanut käskyä teidän isillenne poltto-ja teurasuhrista silloin, kun minä vein heidät pois Egyptin maasta,
23 vaan näin minä käskin heitä ja sanoin: Kuulkaa minun ääntäni, niin minä olen teidän Jumalanne ja te olette minun kansani; ja vaeltakaa aina sitä tietä, jota minä käsken teidän vaeltaa, että menestyisitte.

Kumpi puhui omiaan, Moshe vai Jirmejahu? Vaiko kumpikin..

Mielenkiintoinen on myös vedenpaisumuksen pituus, sillä toisaalta raamattu antaa ymmärtää sen kestäneen 40 päivää ja toisaalta 150 päivää. Ja 40 päivän kohdalla kyse ei ole sateesta vaan käytetty sana on nimen omaan vedenapaisumus/tulva.

Kyllä raamatusta silti johdonmukaisuuttakin löytyy: Joosuan kirja johdonmukaisesti vaikenee Egyptin vaikutusvallasta Palestiinan alueella ns. valloitustensa aikana ja keskittyy kertomaan voitoista muita alueen asukkaita vastaan. Ymmärrettävästi Egptin sotajoukot olivat hiukan liikaa ja juutalaiset saivat tyytyä sissisotaan pienempiä kansoja vastaan.
Tosin valloitukset eivät ole arkeologiankaan mielestä menneet ihan niin kuin ne kirjassa kerrotaan.

Danin sukukunnan kohdalla taas törmätään ristiriitaisuuksiin: kostaako se jumala jälkipolville vai ei? Ja jos kostaa niin mitä.
Ilmestyskirjan sukuluettelo on erikoinen ja mielenkiintoista onkin, onko juutalaisuus samaa mieltä Danista antikristuksen lähteenä kuin ilmeisesti osa kirkkoisistä on ollut. Epäilen vahvasti asiaa ja tänä päivänä ei heimojakoa edes enää ole juutalaisuudessa, eikä ollut Ilmestyskirjan kirjoittamisenkaan aikoihin. Nykyinen jako on "kohen, levi, israel".

http://keskustelu.suomi24.fi/node/99548 ... t-50089931

Voi aivan suoraan sanoa, että jos raamattu olisi ihmistä korkeamman älyn henkeyttämää, se ei sisältäisi ristiriitoja eikä kaatuisi tieteen alle.
Tästä aiheesta on lukemattomia aloituksia, jotka osoittavat ettei se raamattu nyt ole ihan sitä mitä siitä sanotaan, pitkin internettiä, niiden ohittaminen vain on kovin helppoa.
-seuraaja-

Viesti Kirjoittaja -seuraaja- »

Khwhw kirjoittaa: >>ristiriita polttouhteista<<
- Jeesus käsittelee Mooseksen lakina tunnettua lakikokoelmaa mm. vastatessaan fariseuksille näiden esittämään kysymykseen: " Teidän sydämenne kovuuden tähden Mooses salli [ laissa ]... mutta alusta ei niin ollut."

Mooseksen laki kirjoitetaan 40-vuotisen erämaa vaelluksen aikana, Raamatussa Kain ja Abel ovat ensimmäisinä uhraamassa ja tuo tapa säilyy kuten Mooses todistaa faraolle: 2Mos.10:25-26.
Jumala on siis nähnyt hyväksi varustaa Mooses siihen mitä tuleman pitää, vaikkei Mooses vielä tiedäkkään mitä tulee uhrata kuten hän ei tiedä ettei tule itse pääsemään luvattuun maahan, eikä napiseva kansa, se tulee myöhemmin selville Ilmestysmajan ja Tabernaakkelin uhrausjärjestelmässä josta Jumala antaa lain ja säädökset Moosekselle.

Lähtötilanne egyptistä on kuitenkin se mihin Jeesus viittaa sanoillaan: "Alussa ei niin ollut".
Voimme jokainen lukea sen "alun" 2Mos.12 -luvusta.

Jeremia pitäessään puhettaan viitta tapahtumiin Siinailla jolloin kansa napisi jatkuvasti ja tuli aika antaa laki " kansan kovasydämisyyden johdosta" ja samalla muistuttaa että laki annettiin niskuroivalle kansalle.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

"Mooseksen laki kirjoitetaan 40-vuotisen erämaa vaelluksen aikana,"

Mua ihmetyttää, kuinka monimiljoonainen kansa vaelsi erämaassa 40 vuotta, kun sen olis kävelly puolessatoista kuukaudessa läpi. Plus, kuinka popula kävi paskalla leirin ulkopuolella? Nelimiljoonainen leiri kun on aika iso, vertaa vaikka Helsinkiin joka on 8 kertaa pienempi popula?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

-seuraaja- kirjoitti:Mooseksen laki kirjoitetaan 40-vuotisen erämaa vaelluksen aikana...
Olikohan siinä vaelluksessa jumalan kaitsentaa se, että pienimmätkin jäljet miljoonakansan oleilusta ovat kaikonneet? Puhumattakaan muista tuohon vaelluskertomukseen liittyvistä mahdottomuuksista.
Vieras

Tuosta lenskin, nykyisen Pietarin silloisesta piirityksetä v.v. 41 - 44 kun on taas ilmestyny jonkin britinkö kirjoittama kirja. Muistelee että siellä ruoka annosteltiin, oliko peräti suomalaisen reikäläivän kolmannekseen pahimmillaan eli 130 g /pv ? sotilailla kyllä enemmän ja sitten esiintyi ihmissyöntiä, kannibalismia.

Jos siellä oli 4 milj. ihmistä, lasketaan 1/2 kg leipää / pv ja 40 v, niin eväskuormasto olisi aluksi ollut.... 2 000 tn /pv eli 730 000 tn/v ja koko ajalta 29 200 000 tonnia...plus sitten vetomuulien tarvitsemat rehut.

Saivatko he siellä mannaryynejä aamuisin maasta ?

Aleksanteri suuren sotien aikaan sanottiinko jossain lähteessä persialaisilla olleen miljoona-armeija, muttei voi olla totta, huoltovaikeudet olisivat mahdottomuuksia.
Vieras

Kaarmis kirjoitti:"Mooseksen laki kirjoitetaan 40-vuotisen erämaa vaelluksen aikana,"

Mua ihmetyttää, kuinka monimiljoonainen kansa vaelsi erämaassa 40 vuotta, kun sen olis kävelly puolessatoista kuukaudessa läpi. Plus, kuinka popula kävi paskalla leirin ulkopuolella? Nelimiljoonainen leiri kun on aika iso, vertaa vaikka Helsinkiin joka on 8 kertaa pienempi popula?
Tai kuinka ne kuunteli Mooseksen puheita kun Jäähallissakin pitää konventissa olla kaikenmaailman äänentoistolaitteet vaikka ihmiset istuvat porrastetusti eikä heitä ole kuin muutama tuhat. Mutta kenties fiksu jt selittäisi asian sillä, että nykyään on kuulommekin jo huonontunut entistä suuremman rappeutumisen seurauksena niin, ettei kuulomme ole samaa tasoa kuin noilla Israelillaisilla, joista kaukaisimmat kymmenien kilometrien päästä höristivät korviaan ja kuulivat kaikki Mooseksen sanat ja ohjeet.

-theos-
Masterpiece

Viesti Kirjoittaja Masterpiece »

Nostetaampa tätä ketjua taas pitkästä aikaa.

Kuulin seuraavanlaisen argumentin: Pakanain ajat loppuivat vuonna 1914, koska kun lähdetään liikkeelle vuodesta 607 eaa. ja lisätään siihen 2520 vuotta, päädytään vuoteen 1914. Joten koska tämä laskutoimitus on oikein, niin Pakanain ajat olivat 607 eaa. - 1914 jaa.

Kysymys kuuluu, että missä tuossa argumentissa piilee se argumentaatiovirhe. Olen nimittäin varma, että sieltä löytyy kehäpäätelmä, mutta en vain yksinkertaisesti saa sitä päähäni enää tähän aikaan illasta. Osaako joku virkeäjärkisempi valaista väsynyttä?
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

No se nyt ainakin on, että vuosi 607eaa on jehovantodistajien itse keksimä vuosiluku. Oikeampi vuosiluku on 587eaa.

Jos perustelut vuosiluvulle 1914 on se, että laskutoimitus on oikein suoritettu, niin aika hutera on perustelu. Yhtä hyvin voisi väittää, että Harmagedon alkaa vuonna 2014, koska 1000+1014=2014. Koska laskutoimitus on oikein, niin Harmagedon alkaa 2014.

edit: Lisäilin tajunnan virtaa.
Let me go Master I hate you so
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Masterpiece kirjoitti:Kuulin seuraavanlaisen argumentin: Pakanain ajat loppuivat vuonna 1914, koska kun lähdetään liikkeelle vuodesta 607 eaa. ja lisätään siihen 2520 vuotta, päädytään vuoteen 1914. Joten koska tämä laskutoimitus on oikein, niin Pakanain ajat olivat 607 eaa. - 1914 jaa.
Raamatun mukaan "Pakanoiden aikaa" on eletty kautta ihmiskunnan historian, aina Aadamista lähtien, jos siihen taruun uskotaan, tosin VT kertoo juutalaisen kansan "pakanoiden" keskuudessa elämisestä , mutta kuinka se sitten liittyy muuhun ihmiskuntaan?
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Paljonko on -607+2520?
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Paljonko on -607+2520?
1913 ja siihen lisätään se 0 joka on +1 noiden vuosien välissä, päästään JT herruuden alkuun.
Jaakko Ahvenainen

Viesti Kirjoittaja Jaakko Ahvenainen »

Tiedetään, mutta kun sitä nollaa ei ollut, kunnes se oivallettiin, mistä, kuten tiedät, aiheutui paljon pään vaivaa Jt-jengille. Lienee niin, että vain todistajat jan fundamentalismiin taipuvaiset pystyvät lisäämää olemattomia oleviin.

Edit: typo ja toinenkin
Viimeksi muokannut Jaakko Ahvenainen, 26.03.2014 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SonOfJesus

Viesti Kirjoittaja SonOfJesus »

Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Tiedetään, mutta kun sitä nollaa ei ollut, kunnes se oivallettiin, mistä, kuten tiedät, aiheutui paljon pään vaiva Jt-jengille. Lienee niin, että vain todistajat jan fundamentalismiin taipuvaiset pystyvät lisäämää olemattomia oleviin.

Edit: typo
Onhan se tietysti hankalaa, kun tämä oma jumala, joka sanoo, ettei hän muutu, jatkuvasti lähettää erilaista dataa, joka on hyvin hankalaa tulkita. (Informaatio = jäsennelty tai tulkittu data)

Tietysti voi olla myös, että laajakaistayhteys takkuilee.
SonOfJesus
Laki ja Seura toimivat kasvattajina: kaikki mikä ei tapa, kasvattaa.
Vastaa Viestiin