lähteminen jehovan todistajista.

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Voimantorni

Re: lähteminen jehovan todistajista.

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

KN1 kirjoitti:On se kumma, että se onnistuu minulta.
Me olemme erilaisia, sinä ja minä.
KN1 kirjoitti:Jotain vitun paimennuskäyntejä tulee kerran kaks vuodessa
Hehhee, minullepa ei ole tullut vielä kertaakaan. Miksiköhän?
KN1 kirjoitti:Ei pidä rääkyä joka hiton asiasta
Nyt on kysymys jehovantodistajuudesta, muut yhteiskunnan dilemmat käsitellään muualla.
KN1 kirjoitti:nyt on painetta alentaa palkkaasi, kun pressakin jne....
Tällä palstalla on kysymys nimenomaan jehovantodistajuudesta, muut yhteiskunnan dilemmat käsitellään muualla.
KN1 kirjoitti:Hei kaveri selkärankaa peliin.
Erosin järjestöstä heti kun minulle kävi selväksi, etten voinut enää uskoa Vt-seuran oppiin.
KN1 kirjoitti:Joku vaimoaan pettävä esittää aviomiestä. Joku poliitikko esittää suoraselkäistä ja rehellistä. Joku armeijaan menevä esittää isänmaallista, vaikka paskat välittää jne....
Joo, ja täällä puhutaan edelleen Jt-uskontoon liittyvistä asioista. Miksi levittelet aihetta joka suuntaan?
KN1 kirjoitti:Kyllä sinulla ongelmia riittää, jos rupeat kaikkien motiiveja miettimään.
En suinkaan ole miettimässä kaikkien ihmisten tai tahojen motiiveja.
Minulla itselläni on historiaa Jt-järjestön piirissä, ja siksi osallistun aiheeseen omistetulla palstalla jehovantodistajuutta koskeviin keskusteluihin. Miksi sinä haluat sivuuttaa aiheen ja viitata jatkuvasti kaikkiin muihin asioihin?

Eihän avioillinen pettäminenkään ole mitään, jos sitä verrataan tappamiseen. Mutta eihän tappaminenkaan ole mitään, jos sitä verrataan joukkomurhiin, ja niin edelleen. Huomaatko, että aina voidaan siirtyä pois käsiteltävänä olevasta aihepiiristä.
KN1 kirjoitti:Ja ennenkaikkea, miksi se häiritsee sinua? Vapaa maa, jossa on vapaus valita areenansa.
Kun nyt kerran olet valinnut tämän areenan tänä iltana, niin mitäs olet mieltä Vt-seuran harjoittamasta järjestelmällisestä valehtelusta?
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voimantorni

Viesti Kirjoittaja Voimantorni »

KN1 kirjoitti:en tiennytkään, että jehovantodistajat elävät omalla planeetalla täysin eristettynä muusta yhteiskunnasta.
En ole sellaista väittänytkään. Toki on olemassa paljon ikävämpiä, vaarallisempia, surullisempia ja ei-toivotumpia asioita kuin Vt-seuran lanseeraama uskonto. Toisaalta on myös olemassa paljon mukavampia, turvallisempia ja ihmisläheisempiäkin asioita. Kaikkeahan täältä löytyy, eikö niin.

Tarkoitus lienee kuitenkin käsitellä nimenomaan jehovantodistajuutta ja siihen liittyviä lieve-ilmiöitä täällä? Vai kuinka?
KN1 kirjoitti:Sille en voi mitään, jos et tahdo ymmärtää ongelmien vastaavuutta yhteiskunnassa yleensä.
Tietysti niitä vastaavuuksia aina jollain tasolla löytyy. Itse en vain näkisi aivan helposti esim. yksittäisten ihmisten epärehellisyyttä (yksittäisten poliitikkojenkaan) samanvertaisena uskonnollisen lahkon kanssa, joka vaatii jäseniltään kollektiivista aivojen narikkaan laittamista ja viittaa taivaan jumalaan oman ehdottoman auktoriteettinsa tueksi.

Toki muiden vastaavien järjestöjen tai ideologioiden (uskonnollisten, poliittisten, tai vaikka joidenkin muidenkin) vertaaminen Vt-seuran touhuiluun voi olla aivan paikallaankin.
theos

Viesti Kirjoittaja theos »

KN1 kirjoitti:Theos, juuri näin en tee, sillä se juuri olisi ideologista suhtautumista. Jos katsoo, ettei pysty olemaan jehovantodistaja, niin poistuminen on oikein. Pragmaattinen suhtautuminen asiaan on sellainen, että punnitsee oman tilanteensa ja tekee päätöksensä tavalla, josta selviää vähin vaurioin.
Tässä me olemme täysin samaa mieltä enkä usko, että täällä kukaan vastustaisi ajatusta.

Mutta kritiikkisi 'puhdasoppisuuden' vastustamisesta ei edelleenkään mene perille... olenko hidas?

Olemme varmaankin samaa mieltä siitä, ettei jehovantodistajilla ole juuri minkäänlaista käsitystä niistä virheistä ja valheista, joita lahkon opit pitävät sisällään. Heillä ei ole käsitystä siitäkään, miten räikeästi lahko on paikoitellen valehdellut ja keksinyt omia versioitaan tieteellisistä tutkimustuloksista ja käsityksistä. Erottaminen tai eroaminenkaan ei tee ihmistä yhtään sen viisaammaksi eli moni tälle palstalle itsensä löytänyt ja jehovantodistajuudesta irti haluava tarvitsee tietoa näistä asioista voidakseen jättää taakseen uskon Ainoasta Oikeasta Totuudesta.
Eivät larvaajat ole larvaajia siksi että tuntevat kaikki nämä asiat. Pelkkä epäilys 'totuutta' kohtaan ei viisasta ihmistä. Uskallan väittää että nekin kirjoitukset, joita minä olen kirjoitellut eri palstoilla vuosikymmenen aikana ovat viisastuttaneet sinuakin näkemään lahkolaisuuden vaarat ja monia opillisia typeryyksiä. Moni tarvitsee tuota tietoa voidakseen ensin vapautua sokeasta herkkäuskoisuudesta sekä uskosta lahkon 'totuuteen' ja vasta sen jälkeen he voivat vapaasti tehdä sen valinnan, jonka sinä olet tehny ja jonka puolesta puhut. Itse valinnassa ei ole mitään väärää tai pahaa.

Yksikään älykäs ihminen ei vastusta tiedon lisäämistä!
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

KN1 kirjoitti:
Jaakko Ahvenainen kirjoitti:Ensimäinen laskuvarjohyppykin on vaikeaa, koska ei ole varma, mitä tapahtuu. Jotka ovat uskaltaneet tämän tehdä, kertovat kokemuksen oleen mahtava.
Muutamilla varjo ei ole avautunut, näin käy pari kerrtaa vuodessa maailmanlaajuisesti. Ovatko he olleet yhtämieltä kokemuksesta? Tömähtäminen maahan on ollut varmasti järisyttävä "jännittävä" kokemus.

Tuo vertaus on sinänsä hauska, koska siihen voidaan liittää etuliitteeksi vaikka mitä. Avioliitto, työpaikka jne.................................
Todellakin, jos olisin ollu WTC-torneissa, olisin mieluummin hypänny tornista alas kuin kuollut liekkeihin. Ja lisäksi tiedän että olisin nauttinut siitä viimeisestä pudotuksesta! Miksei elämänsä viimeisistä sekunneista saisi nauttia?
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
erasmios36

Viesti Kirjoittaja erasmios36 »

Mielenkiintoisia näkökulmia jokaisella. Varmasti olemme kaikki omien tilanteidemme, tuntemuksiemme/kokemuksiemme asiantuntijoita ja olemme kaikki siinä mielessä "oikeassa". Itselleni tämä on kanava käsitellä omia ajatuksiani ja olen kiitollinen kaikista näkemyksistä joita olen täällä saanut. Täytyy myös sanoa, että onhan niitä hyviäkin muistoja jt ajaltani. Minun kohdalla ympäristön vaikutus oli kuitenkin negatiivinen lopulta ja tietysti ainahan saa myös katsoa sinne peiliinkin. Itselläni lähteminen lopetti kuitenkin eipäs/juupas ajattelun - mikä aika tehokas sekoittamaan osaltaan elämää ja varmasti helpotti muidenkin elämää ainakin hieman. Rauhallista viikon alkua kaikille!
theos

Viesti Kirjoittaja theos »

KN1 kirjoitti:Mielestäni Aaacin uutiset olivat ex historiassa se töppäysten tonava, joka käänsi ainakin minun kelkkani. Uskon, että moni muu ns. 50/50 tilanteessa ajatteli tuota Aaacin paskaa lukiessa, että mitä vittua ja palasi kiltisti takaisin.
- - -
Lisäys (1)
Veli Törnillä alkoi kierrosviikon jälkeen jonkin sortin loma, jota herra vietti paikkakunnallani, jossa silloin asuin. Herra saapui meidän tavalliseen kirjantutkisteluryhmään, jossa pari avustavaa joutui aivan helisemään Törnin kuulustelusta.
Aaac on vain välittänyt noita tietoja mitä muualla on tuotu esille. Minä olen pitänyt sitä hyvänä eikä siinä ole ymmärtääkseni kovinkaan pahoja virheitä ollut. Itse olen pitänyt noista tiedonrippeistä joita en välttämättä olisi muualta niin helposti tullut löytäneeksi. Ehkä informaatio on ollut hieman seiska-luontoista, mutta kuitenkin minusta harmitonta välipalaa kovan informaation ohella.

Toistan edelleen itseäni kun totean että niin aktiiveilla kuin monilla entisillä todistajilla on tietoa aivan liian vähän. Syy on lahkon opettama henkinen laiskuus tai ehkä paremminkin opetettu kielteisyys omatoimiseen asioihin perehtymiseen. Kun vartsikoistakaan ei useimmat jaksa lukea kuin joka viidennen sanan niin elämä lepää hyvin hataralla tietopohjalla joskin sitä on pönkitetty vahvalla luulemisella. Ja kun ihminen luulee enemmän kuin tietää luulevansa, ollaan usein yhtä avuttomia kuin Törnin kiusaamat avustavat. Kun tuollaiset törnit sattuvat joskus minun kohdallani mittaamaan tietämystään, niin helisemiset ovat siellä toisella puolella - poikkeuksetta. Sen eteen olen kyllä tehnyt työtäkin aika paljon viimeiset 20 vuotta.

Tavalliset rivitodistajat eivät kuulu koskaan kritiikkini piiriin. He ovat petettyjä ihmisiä ja uskonnon uhreja. Minulle lahko ja lahkon johtajat ovat punainen vaate, jotka luokittelen lähinnä rikollisjengien tasolle. Kaikki se infomaatio, joka paljastaa tuon sairaan lahkon väärintekoja, on siksi minusta tervetullutta. Jos se menee joskus hieman överiksikin, niin parempi niinkin kuin ei infoa lainkaan.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Itse jään suuresti ihmettelemään, että miksi mitkään entisten todistajien toimet vaikuttaisivat siihen, jääkö henkilö X lahkosta pois vai ei. Eikö kysymys ole ennenkaikkea ja pelkästään henkilökohtaisesta päätöksestä?

Ihan kuin oletettaisiin että jos eroaa lahkosta, niin on sillä sekunnin lyömällä osa entisten Jehovan todistajien järjestöä, jossa pitää samalla tavalla myydä elämänsä ja ajatuksensa järjestölle, kuin todistajissa.

Saattaa olla että ko. kuviosta voisi yrittämällä saada vieläkin virheellisemmän ja vääristyneemmän, mutta siinä täytyy jo kyllä tosissaan yrittää.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
HannaJo

Viesti Kirjoittaja HannaJo »

Tony kirjoitti:Itse jään suuresti ihmettelemään, että miksi mitkään entisten todistajien toimet vaikuttaisivat siihen, jääkö henkilö X lahkosta pois vai ei. Eikö kysymys ole ennenkaikkea ja pelkästään henkilökohtaisesta päätöksestä?
Olen ehdottoman samaa mieltä! Elämä on hiton vaikeaa, jos on niin ulkoaohjautuva, että jonkun muun mielipiteet vaikuttaa isoihinkin päätöksiin. Asia kun on niin, että joka asialle löytyy perusteluja sekä puolesta että vastaan.
KN1 kirjoitti:
theos kirjoitti:
Yksikään älykäs ihminen ei vastusta tiedon lisäämistä!
Itse olin toimeton, kun h2o:lle löysin. Senaikainen mielestäni siis minun mielestäni uhkaileva ja hieman väkivallalla hegumoiva ex kirjoittelu sai minut palaamaan järjestön yhteyteen.
Aikoinaan en itsekkään viihtyny h2o:lla, joka oli ensi kosketukseni exien maailmaan, mutta ei vika ollu h2o:ssa tai kenessäkään siellä olevassa yksilössä vaan minun kyvyssäni erottaa tunteet ja totuus. Totuus on aina subjektiivinen käsite ja objektiivista ajattelua pitää opetella. Minun tunnekokemukseni ovat minulle totta ja toiseilta vaatii aika suuria tietoisia ponnisteluja oppia, että vaikka minun kokemukseni on minulle totta, joku muu voi nähdä saman asian aivan toisin ja kokea sen yhtä todeksi.

Mun maailmassa siis h2o:lle oli päätyny se marginaali ryhmä, jolla on ollu jotain tosi poikkeavia kokemuksia ja suurin osa eronneista elää elämäänsä tyytyväisenä etsimättä keinotekoista ryhmää "ex-todistajat" keuinotekoisen ryhmän "Jehovan todistajat" tilalle. (Itseasiassa osittain näin mä koen vielläkin, syystä että mä en ole mistään löytäny lapsuuden ajan tuttuja, vaikka tiedän, että niitä erotettuja on jonkinverran. Suurin osa niistä siis elää elämäänsä pyörimättä tämmöisillä palstoilla) Mä koin exät jyrkkine mielipiteineen enempi yhtenä lahkona kuin vertaistukiryhmänä.
Mutta että mä olisin sen takia palannu seurakunnan yhteyteen :shock: Miksi ihmeessä? Toki on totta, että jotkut jyrkät näkemykset tuntuivat henkilökohtaisilta hyökkäyksiltä logiikalla kun puhut pahaa todistajista, puhut pahaa perheestäni, joka on todistajia, koska mulla on aina ollu ihan OK välit porukoihin. Tai siis ne välit ei oo koskaan ollu läheiset, vaan varsin asialliset ja "semmoiset kun kuuluu" ja semmoisena pysyi mun erottaminen jälkeenkin, niin ei mulla ollu syytä vihata yhtään ketään siinä kuviossa.
sinner74
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja sinner74 »

KN1 kirjoitti:Itse olin toimeton, kun h2o:lle löysin. Senaikainen mielestäni siis minun mielestäni uhkaileva ja hieman väkivallalla hegumoiva ex kirjoittelu sai minut palaamaan järjestön yhteyteen.
H2O oli lievästi sanoen raflaava keskustelukerho. Itsekin lueskelin sitä tukka pystyssä, kunnes jehofiilinsuomut karisivat silmiltäni. Minä pidän railakkaasta aiheen asettelusta ja käsittelystä, mutta voin kuvitella että keskimääräisen, satunnaisen lukijan kokemus palstasta saattoi olla melko ristiiriitainen.

Kun vanhoja kaivellaan, niin täytyy muistaa että immeisen näkemykset tuppaavat jalostumaan ajan kuluessa. Ainakin omalta kohdaltani olen huomannut selvästi, kuinka vuosien varrella erilaisiin (toisten keskustelijoiden) näkökulmiin tutustuminen on pehmentänyt ukkelia. Lasisilmässäni tuikahtaa jo toivottavasti pilkahdus inhimillisyyttä.

Tarkoitan sanoa, että jonkun henkilön 10v sitten esilletuoma jyrkkä ja sovittelematon mielipide saattaa olla muotoutunut kulmistaan pyöreämmäksi vuosien varrella. Jos nyt tällaisesta ilmiöstä mahdollisesti ehkä oli kommentissasi kysymys, noita mainitsemiasi tapauksia en tunne.
And Justice For All
KN1

Viesti Kirjoittaja KN1 »

.
Viimeksi muokannut KN1, 28.06.2013 15:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Seuraaja

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

Viimeksi muokannut Tony, 14.01.2013 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Saarnailu poistettu
Roikkuja

Viesti Kirjoittaja Roikkuja »

Olemme varmasti onnellisia saadessamme erota lahkosta. Jos jalkasi olisi kuoliossa ja musta, jättäisitkö amputaation väliin vain kivuliaan leikkauksen vuoksi? :mrgreen:

Jooh, kun eroaa seurakunnasta, se ei tarkoita sitä että heti olisi lupa/pakko tehdä kaikki saastaisimmat asiat joista seurakunnassa puhutaan suu vaahdoten herkutellen jutuilla siitä kuinka kauheita maailmalliset/luopiot voivat olla.On olemassa kultainen keskitie.

JT-saattaa olla toimiva ratkaisu jollekin mikäli set & setting on kunnossa eli ei häiritseviä tekijöitä kuten ilkkuvia luokkalaisia tahi oman pumpulimaailman kyseenalaistavia tilanteita joissa jää sormi suuhun, kun tosiuskovana ei tunnekaan olevansa voittamaton ainoan tosijumalan alaisena tai ei omaa vastauksia saatanallisen maailmallisen vastaukseen.

Mulle seura ei ollut oikea koska tunsin suurta ahdistusta sen sisässä enkä tuntenut juuri hengellisyyttä. Pidin kaikkea vähän teennäisenä jo pienempänä; sitä kuinka aina puhutaan jumalasta ja hengellisyyteen panostamisesta ja hyvänä ihmisenä olemisesta, mutta siinä se, pelkkää puhetta ja hehkutusta siitä muttei juuri toimintaa -> kaikki oli pelkkiä tilastoja. Minua häiritsi myös epäsuorat vastaukset suuriin kysymyksiin, joovaiei -kysymyksiin annettiin aina pitkät runot ja sata raamatunpaikkaa joilla en nähnyt juuri yhteyttä asian kanssa.

Päätin sitten viimein hivuttautua pois lahkosta käytyäni ensikertaa vuosiin kentällä erään itse arvostamani sisaren kanssa jos saisin häneltä hyvää mallia olla tosi todistaja, mutta petyin suuresti kun hänelläkään ei ollut mitään vastausta ovilla kenellekään, hän luki vain suoraan kirjoista ja lehdistä ja kahvittelimme vain siellä eikä mitään juuri saatu aikaiseksi.

Oho tulipas sekava viesti mutta... Viimeiseksi sanoisin kaikille joilla on paha olla seurakunnassa, että älä epäröi liikaa erota, rakastava Jehova olisi jo auttanut sinua tekemään päätöksesi (hänhän suojelee uskovaisia :wink: ) Löydät varmasti vertaistukea ja lohtua maailmasta. Totta maailma on aika epäreilu ja saastainen suurilta osin, mutta onnea voi löytyää myös ilman massojen oopiumia, vaikka oikeasta oopiumista :D (eikös se morfiini pistä pilkkimään pää retkottaen? -> Hartaasti rukoillen). Kiitos ja anteeksi.
Vastaa Viestiin