Kuinka kauan olet harjoitellut? Minkälaisia tavoitteita ja päämääriä sinulla on harjoittelussa? Mitä muita liikuntamuotoja harrastat saliharjoittelun lisäksi? Minkälainen treeniohjelma sinulla on? Minkälaista ruokavaliota noudatat? Vinkkejä, hyviksi koettuja käytäntöjä, "älä ainakaan toimi näin" -kokemuksia?
Oma harjoittelutaustani:
Aloitin kuntosaliharjoittelun 16-vuotiaana. Kerrankin jehovantodistajuudesta oli jotain hyötyä, sillä Rovaniemellä oli liikunnallisesti sangen aktiivinen ja urheilumyönteinen seurakunta. Vähän joka toinen nuori veljentekele harrasti voimailua, ja itsekin innostuin kuntosalista enemmän kuin valtakunnansalista konsanaan.
Lahjakkuudella kyseiseen lajiin minua ei ole siunattu, eli huipputulokset voimailulajeissa (penkki, maastaveto, kyykky) ovat minulta jääneet tekemättä. Enemmänkin olen tehnyt sellaista perustreeniä, jolla lihaskunto pysyy hyvänä. Tietysti kyllähän 20 vuotta treeniä jotakin tarkoittaa voimapuolellakin, mutta voimantuotto ei ole varsinaisesti treenaamiseni pointti.
Päiväohjelmajako, jota olen viime aikoina noudatellut. Aerobinen tarkoittaa heilumista hengästymiseen saakka joko crosstrainerilla, kuntopyörällä tai hölkkäämällä.
1.pvä - Rinta ja hauikset, 35min aerobinen
2.pvä - 60min aerobinen
3.pvä - Selkä, 35min aerobinen
4.pvä - 60min aerobinen
5.pvä - Olkapäät ja ojentajat, 35min aerobinen
6.pvä - 60min aerobinen
7.pvä - Pyhitetty levolle ja ei-urheilullisille paheille
Tarkkaavainen saliniilo huomaa, että jaloille en tee ollenkaan erillistä treeniä. Kun aikoinaan lisäsin aerobisen määrän tuolle nykyiselle tasolle, niin jalkatreeniä ei enää yksinkertaisesti jaksanut tehdä. Koivet meni tukkoon.
Ruokavaliosta sen verran, että n. puolitoista vuotta sitten teetin ravintoasiantuntijalla niinsanotun terveellisen ruokavalion, jota olen sen jälkeen noudattanut enemmän ja vähemmän säntillisesti (lähinnä viikonloppuisin, reissussa ja lomilla tulee lipsuttua). Ruokavalio yhdessä tuon aerobisen liikunnan määrän kanssa on kantanut sellaista hedelmää, että paino on tipahtanut yli 15kiloa. Valitettavasti tuo painon tippuminen on kyllä heijastunut voimatasoihinkin, mutta ehkä kuitenkin loppujen lopuksi kiva olla pikkaisen hoikemmassa kunnossa kuin pikkaisen riskimpi