Aviorikos

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

jak

Aviorikos

Viesti Kirjoittaja jak »

Terve,
Piti oikein rekistöröityä tänne kun ihmettelen "vähän" noita touhuja.
Eli tutkin joskus 25-28 vuotta sitten yhden pariskunnan kanssa, eihän siitä mitään tullut kun ei oikein uponnut tuo älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon.
Mutta kuitenkin muistan silloin kun tutkittiin, niin yhtenä ns varmana kuoleman syntinä (mitä ei voi anteeksi saada) pidettiin aviorikosta. Syy oli aika looginen, aviorikosta tehdessäsi tiedät tekeväsi väärin.
No, tässä vuosien saatossa olen sivusta seurannut touhua. Ensin aviorikoksen teki yhden tienraivaaja pariskunnan vaimo. Vaimo on kai nykyään Beettelissä, en ole aivan varma. Sitten samaan syyllistyi tämän pariskunnan vaimo jonka kanssa tutkin. Täti on edelleen seuranjäsen ja kaiketi se heppu parka keneen se sekaantui on myös.
Kysyin sitten asiaa yhdeltä Beettelissä toimivalta vanhimmalta, että mitäs tämä nyt on. No, raamatusta tietenkin löytyi tähänkin kohta jolla homma selitettiin ihan ok jutuksi. Olipa joku raamatun henkilö tappanutkin jonkun, että sai tyypin vaimon itselleen.
Olen vuosia ihmetellyt ja hämmästellyt todistajien epäloogisuutta. Toki olen varmaan vaan yksinkertainen kun en tuota touhua ymmärrä. Olisi noita epäloogisuuksia muitakin, esimerkiksi tämä kuuluisa veriasia, verta ei saa ottaa, mutta selkäydinneste on ihan ok juttu jne, jne... Oli nimittäin itselleni tärkein henkilö aikanaan isossa sydänleikkauksessa ja tietenkin vaimo valitsi elämän, sen jälkeen kukaan ei tietenkään enään tuntenut jne...
Olisipa noita asioita paljonkin tämmöisellä vanhalla äijällä joka on seuran toimintaa sivusta vuosia seurannut. Ikää siis 52 vuotta, minulla siis :mrgreen:
Mutta mitäs näistä.
Seuraaja

Re: Aviorikos

Viesti Kirjoittaja Seuraaja »

kirj. hak.san. v-t vk esm.: av.rik.
Agnostikko

Viesti Kirjoittaja Agnostikko »

Mä kattelin jehovantodistajien elämää hyvin läheltä reilu 10 vuotta En ole itse koskaan ollut todistaja mutta sanotaanko sen jt-elämän keskellä elin elämääni sivustakatsojana ja olin myös ns. tutkistelu-oppilaana Tiedän 3 aviorikos tapausta sieltä ja 3 muuta pariskuntaa mistä heidän lähipiiri juorusi keskenään että jotain on hommailtu vieraissa käyty Voi olla tietty ihan paska puhettakin nää juorun alle joutuneet

Esiaviollisia seksi-suhteita tulee ainakin 4 eri tapausta mieleen Olivat sanotaanko nyt hiukan varomattomia kun eivät salanneet sen paremmin toisten silmiltä juttujansa Satuin oleen yhdessä välissä tutustumassa nuorten juhlintaan kun vedin täyskännejä tiuhaan itsekkin todistajien kanssa Alkoholin lisäksi muutamat todistajat tykkäsi tuprutella välillä hiukan tupakkaa ja muutama hasista No nuoret on nuoria ei siinä sen kummempaa Eräs kaveri oli aika hauska käynyt meinaan salaa intin Näin ainakin mulle kovasti itse kehuskeli ja pari todistajaa sen vahvisti tiedä sitten voi olla totta tai puhuivat ajankuluksi palturia mulle

Eli toi kaikki äskön kertomani vedin siitä omat johtopäätökseni Mitään merkittäviä eroja en huomannut todistajien ja maailmallisten välillä näissä tavoissa Tosin täytyy ottaa huomioon että mähän puhun vain omista kokemuksistani ja niistä jehovantodistajista mitä mä näin
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

jak kirjoitti:No, tässä vuosien saatossa olen sivusta seurannut touhua. Ensin aviorikoksen teki yhden tienraivaaja pariskunnan vaimo. Vaimo on kai nykyään Beettelissä, en ole aivan varma. Sitten samaan syyllistyi tämän pariskunnan vaimo jonka kanssa tutkin. Täti on edelleen seuranjäsen ja kaiketi se heppu parka keneen se sekaantui on myös.
Kysyin sitten asiaa yhdeltä Beettelissä toimivalta vanhimmalta, että mitäs tämä nyt on. No, raamatusta tietenkin löytyi tähänkin kohta jolla homma selitettiin ihan ok jutuksi.
Muistan kun yhdenkin nuoren sisaren raskauden ja häiden huomattiin jälkikäteen menneen keskenään väärässä järjestyksessä. Ei pidä syyttää, koska päivämäärien kanssahan itse kullekin tulee helposti sähläystä. Onneksi sulhasen isä oli nimekäs vanhin ja asiasta selvittiin säikähdyksellä.
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Niin.. siis eihän todistajuudessa aviorikokset tai aviottomat sekstailut erotu edukseen yhtään verrattuna muihin uskontoihin siinä mielessä,että niitä olisi mitenkään vähemmän. Tämä perustuu kylläkin vain ihan omaan uskomukseeni ja jokuhan saa esittää tilastoja tai muita todisteita siitä ,että todistajuudessa näitä kyseisiä rikkomuksia tapahtuisi vähemmän. Uskonnoissa yleensä on "estoja" näiden harrastamiselle raamatun perusteella ja perusnaamallahan jokainen antaa sitä kuvaa ,että ollaan hyvinkin säädyllisiä.

Kokemukset kertovat kyllä karun totuuden ja uskonnoista riippumatta reppu heiluu ja balalaikka soi milloin missäkin. Suviseurojen aikanakin tahtoo joka lähikioskin kumihyllyt ammottaa tyhjyyttään vaikka se uskomattomalta kuulostaakin.

Mikäpä siinä. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, mutta eihän sitä tarvi epärehellisenä tulla näyttelemään säädyllisyyttään, kun posket helottaa rynkytyksestä vielä viikon päästä.

Olisihan se hauska tietää, mikä on uskonnoissa neitseellisprosentti esimerkiksi aviottomilla yli 20 vuotiailla ja mitä aviorikoksiin tulee, todistajuudessa tuon tekee luultavasti suhteellisen pieni prosentti. Juttu on vaan siinä, ettei tuo prosentti taida olla muissa uskoissa tai uskonnottomissa sen suurempi.

Nyt pääsette oikaisemaan näkemyksiäni, kun suurin osa on pelkkää mutua ja omia mielipiteitä :)
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Kivikko

Viesti Kirjoittaja Kivikko »

Erikoista sinänsä että yleistuntuma näyttää olevan se, että järjestön jo jättäneet ovat pettyneet siihen, että JT:t eivät olekaan niin kilttejä kuin he esittävät olevansa, ja näin uskonnollisuus koetaan hyvin ulkokultaisena. JT:t taas eivät edes näe kuinka sotkuista heidän touhunsa on, ja jos jokin heitetään suoraan naamalle niin ettei sitä voi välttää näkemästä, todetaan sen olevan vain "epätäydellisyyttä" täydellisessä järjestössä, ja siltä sokeudutaan.

Aviorikos on toki erottamisen syy, mutta minkä tahansa saa anteeksi jos osoittaa/esittää katuvansa tarpeeksi paljon. Sympatiapisteiden mukaan sitten annetaan joko julkisia huomautuksia, komennetaan joksikin aikaa srk:n yleiseksi sylkykupiksi (henkisesti) ja istumaan salin takaosaan, ja/tai menetetään "etuja" eli työtehtäviä sun muuta.

Tiedän myös itse muutamia tapauksia eri puolilta Suomea, joissa ei olla katsottu erottamista tarpeellisena (on saatu kyseiset henkilöt vielä roikkumaan järjestön jäsenluvuissa mukana). Esiaviollisesta seksistä kiinni jäätyään voi paikata tilannetta menemällä pikaisesti naimisiin, ja tilanne rauhoittuu eikä välttämättä mitään sanktioita tule, jos on hyvät suhteet asiaa käsitteleviin vanhimpiin. Toki tiedän myös sellaisia jotka aidosti katuvat ja syyllistävät itseään teoistaan koko lopun elämäänsä ja häpeävät itseään, mutta tätäkään en kutsuisi kovin terveeksi elämäntavaksi.
Agnostikko

Kyllä se mua tympäisee kun vanhimmat ja todistajat selittävät mulle että aviorikokset ja erot ovat meidän järjestössä hyvin harvinaisia ja esiaviolliseen seksiin syyllistyminen poikkeuksellista Tällaisia mainospuheita ja järjestön itsekehuja kun kuulee mutta omat silmät korvat näkee ja kuulee jotain ihan muuta

Perään valehdellaan alkoholista että mitään ongelmia ei ole koska sellaiset ongelma-alkkis tapauksethan ovat ns. katumattomia ja siksi saaneet kenkää jt-piparkakkutalosta Vaikka samaan aikaan todellisuus valtakunnanhymy-Jeesusjengin keskellä on jotain ihan muuta Pienessä sievässähän se hymyilyttääkin helpommin Tulee tää valtakunnanhymy luontevammin myös

Sitten vielä haukutaan toiset Jeesus-leirit ryyppy ja huora-taloiksi ja muu maailma siihen kaupan päälle Omassa jt-piparkakkutalossa pikku sievistellään ja Jeesustellaan Kulissit toki kunnossa mutta moni kakku päältä kaunis sisältä silkkaa paskaa .......ja tää vielä haisevinta ja pahinta ripulia

Kyllä se vaan niin menee että eron pitäisi olla edes jotenkin havaittava merkille pantava suhteessa maailmaan kun näistä edelläolevista jutuista puhutaan Näin mun omatunto järki ja usko sanoo
Vieraas

Agnostikko kirjoitti:Kyllä se vaan niin menee että eron pitäisi olla edes jotenkin havaittava merkille pantava suhteessa maailmaan kun näistä edelläolevista jutuista puhutaan Näin mun omatunto järki ja usko sanoo
Eiköhän Jehovan todistajien keskuudessa kuitenkin ole numeroiden valossa enemmän avioliitossa pysyviä pareja kuin ympärillä, selkeästi enemmän jopa. Syyt ovat sitten ihan toinen juttu: erottaminen ja karttamisen kohteeksi joutuminen eivät houkuta, teiniavioliittoon menneet syntymä-jiiteet sitovat itsensä lasten kautta ym. ym. Ja kyllähän jatkuva Raamatulla (lue: Vartiotornilla) päähän paukuttaminen vaikuttaa myös. Paremmuus ihmisenä tuskin on syynä.

VT-seuran maailmassa ei myöskään lasketa avoliittoja kunnon liitoiksi, joten mielikuva "maailmallisten" vastuuttomasta elämästä ja kiiltokuva maailman onnellisimmasta kansasta vahvistuu sitäkin kautta. Vasta lähdön jälkeen itselleni on auennut se fakta, että monet ovat kimpassa todella pitkään ihan ilman papin tai siviilivihkijän lupaa, jopa loppuikänsä. Lähipiirissä pari teki neljä lasta ja meni sen jälkeen naimisiin, hyvin tuntuu homma toimivan ilman Vartiotornin sääntöjä.
Agnostikko

Vieraas tossa kirjoitteli että: Eiköhän Jehovan todistajien keskuudessa kuitenkin ole numeroiden valossa enemmän avioliitossa pysyviä pareja kuin ympärillä selkeästi enemmän jopa ..No varmasti näin mutta kun siihen otetaan huomioon aviorikokset ja salatut aviorikokset Alkoholin käyttö Esiaviolliset seksisuhteet Ja monet muut jutut niin ero maailman välillä ei MUN mielestä ole riittävä

Mutta näähän on taas näitä miten kukin itse asiat kokee juttuja Oma iljettävyytensä on sitten se kun kritisoidaan maailman ihmisiä ja samalla kuitenkin omassa piparkakkutalossa on epäselvyyksiä kaapissa piilossa Jt kun kritisoi maailmaa niin tasapuolisuuden nimissä todistajiakin pitää kritisoida Todistaja sanoisi mulle tähän että olen kompastunut toisten epä-Raamatulliseen käytökseen Mutta omasta mielestäni paremminkin olen kompastunut ja vetänyt oikein kunnolla turvalleni maahan ja tikkejä/laastaria tarvitaan
Ariadna

Viesti Kirjoittaja Ariadna »

Agnostikko kirjoitti:Mutta näähän on taas näitä miten kukin itse asiat kokee juttuja Oma iljettävyytensä on sitten se kun kritisoidaan maailman ihmisiä ja samalla kuitenkin omassa piparkakkutalossa on epäselvyyksiä kaapissa piilossa Jt kun kritisoi maailmaa niin tasapuolisuuden nimissä todistajiakin pitää kritisoida

Todistajien on elettävä omassa umpiossaan voidakseen siellä hyvin. Maailmaa on pidettävä pahana, muutoihan se kaikkein tärkein elementti uskosta häviää, nimittäin Saatana ja sen maailma.
Todistaja sanoisi mulle tähän että olen kompastunut toisten epä-Raamatulliseen käytökseen Mutta omasta mielestäni paremminkin olen kompastunut ja vetänyt oikein kunnolla turvalleni maahan ja tikkejä/laastaria tarvitaan
Minä olen oppinut olemaan armollinen todistajille, heidän osansa ei ole helppo. Heillä on mahdottomat vaatimukset, sillä heidän jumalalleen ei kelpaa mikään, ajatusten jopa unienkin täytyy olla puhtaita.
Mitä siihen pieni itsensä riittämättömäksi tunteva ihminen muuta voi tehdä, kuin hakea lohtua siitä mikä on sallittua, alkoholi on yksi sellainen.
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Muistaakseni palstalla esitettiin tilastoja, missä jenkkilässä oli prosentuaalisesti jt-eronneita 14%, sitten jotakin "kristyttyjä" 11% ja muita 12%. Eli mikäli tuo pitää paikkaansa.. Niin niin.... joku selvittänee tuon. Ite tässä istun paskalla ja puhelimella näpytän, niin en linkkiä ala etsimään.
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Vieraas

Agnostikko kirjoitti:Alkoholin käyttö Esiaviolliset seksisuhteet Ja monet muut jutut niin ero maailman välillä ei MUN mielestä ole riittävä
Omalla JT-kokemuksella sanoisin, että kyllä se ero "maailmallisiin" seksin suhteen on iso, viinan suhteen taas olematon. (Stetson et al, 2013) Vähän tosin tuntuisi, että esiaviollinen seksi olisi lisääntynyt muutaman vuosikymmenen aikana. Siitä mikä on riittävä määrä syntiä voidaan keskustella maailman tappiin, mutta erot Watchtowerin kirjoitusosaston pränttäämien tarinoiden ja JT-todellisuuden välillä ovat joka tapauksessa valtavat.
Vieraas

Veli-Hopea kirjoitti:Muistaakseni palstalla esitettiin tilastoja, missä jenkkilässä oli prosentuaalisesti jt-eronneita 14%, sitten jotakin "kristyttyjä" 11% ja muita 12%. Eli mikäli tuo pitää paikkaansa.. Niin niin.... joku selvittänee tuon.
Näin näyttäisi tosiaan väittävän "U.S. Religious Landscape Survey 2008" (http://bit.ly/15cJwq1). Ei kyllä tuntuisi vastaavan omia kokemuksia Suomesta. Näppituntumalta lahkosta eroaminen korreloi avioerojen kanssa aika vahvasti, tässä voisi olla mukana näitä tapauksia. Eli ollaan erottu sekä toisistaan että lahkosta, mutta lasketaan edelleen todistajaksi (esim. takaisin ottamista odotellessa). Lisäksi amerikkalaisissa tutkimuksissa on ylipäänsä tullut hassuja "mihin uskontokuntaan miellät kuuluvasi" -tyyppisiä vaihtoehtoja, jotka vääristävät todellisuutta pahasti, JT:t kun eivät tunnetusti näitä hang around -jäseniä laske. Pelkästään tällä tutkimuksella on kyllä vaikea ostaa sitä, että Jehovan todistajien keskuudessa avioerot olisivat pari prosenttiyksikköä yleisempiä kuin muilla. Olisi mukava nähdä vähän laajempaa otosta. USA:han on näissä asioissa vähän oma maailmansa, tässä maailmanlaajuinen tilasto naimisiin menemisestä: http://bit.ly/cf1qWm.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Jos minusta tehtäisiin tilastoa, niin jehovantodistajana olen tehnyt aviorikoksen mutta uskonnottomana en! :)
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Agnostikko

Ja jos minusta tehtäisiin tilastoa niin uskonnottomana olen tehnyt aviorikoksen mutta jehovantodistajana en!
Vastaa Viestiin