telttailu

Uskontoon liittymätön keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
YksinäinenSusi

Re: telttailu

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Viljo kirjoitti: Ehkä se on vaan muita älykkäämpi, onhan muissakin eläimissä kuin ihmisissä suuria eroja älyllisten kykyjen suhteen.

todellakin niinhän se varmaan onkin

loki. tiistai 2.7.2013

lähden kokeilemaan rajojani, lähdin tänään polkupyörällä helsingin ulkopuolelle, olen nyt pyöräillyt keravalle asti,

matka kesti siilitieltä helsingistä keravalle 4h,

minulla on pyöräperäkärry täynnä selviytymisvälineistöa, joten matkanteko on raskasta, mutta mukavaa,

laskin että jos pyöräilen 30km päivässä, olen mikkelissä jo 9 päivän kuluttua, jos pidän samaa päivävauhtia(30km/4h/päivä)
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
YksinäinenSusi

Mäntsälässä ollaan ja hieman ylikin Mäntsälän rajan, Lahteen matkaa vielä n.50 km,yritän päästä Lahteen tänään.

Pyöräily ja yöpymiset ovat sujuneet rauhallisesti, eikä ole näkynyt maatierosvoja,susia, eikä karhuja, joten ei hätää mitää, matka jatkuu.

Etujarru hajosi pyörästäni eilen, mutta Mäntsälän kaupasta löytyi varaosia, ostin kaksi etujarrukahvaa ja vaijeria, vaihdoin hajonneen tilalle uuden, sekä jarrupalat myös vaihdoin ja pääsin jatkamaan taas matkaa.

Polkupyörä on aika kovalla rasituksella, vaihteet ei enää toimi, joudun käsin nykimään aina ykkösvaihteen päälle ,kun pomppaa pois, suoraan ketjuista, harmi kun on huonot vehkeet.
Olispa maailman rikkain,niin ostais uuven polkupyörän. :o

Mutta kaikesta huolimatta matka jatkuu.
YksinäinenSusi

pääsin lahteen tänään, kuten oli tavoitteenakin,

nyt on kolme päivää oltu matkalla ja lahdessa ollaan,

on niitä muitakin näköjään pitkänmatkan pyöräilijöitä, minut ohitti nuoripari,olivat menossa kuopioon, toivotin onnea matkaan,

kuopioon sentään on vähän pitemmälti kuin mikkeliin
YksinäinenSusi

perjantaipäivä lopuillaan ja 4. päivä pyöräilyssä, saavuin nyt illalla vierumäelle,joka on ihan heinolan liepeillä,

täällä onn se keidas hieno matkakeidas niminen huoltoasema 24/7, suuri ja hieno vastarakennettu ja pihalla tietysti se keidas oikeastikin, se keidas on sellainen pieni lampi, johon on kai tarkoitus istuttaa myöhemmin kasvillisuutta ympärille,
nyt siinä on vain se lampi, kun on vasta tehty,

hieno paikka heinolan liepeillä,

vierumäki kuuluu kai heinolaan, kun on sen rajojen sisällä,

mut kai täst vissi täytyy lähtä ettiin telttapaikkaa,kun tuo kellokin käy jo 10:25 illalla, joten hyvää yötä.
YksinäinenSusi

joo,tuli tässä ylitettyä heinolakin, enää olis mikkeliin vaan 94km

mutta se onkin vaikein haaste, kun heinolan ja mikkelin välissä ei näyttäisi olevan muutakuin tie ja erämaa, ei kyliä ei kaupunkia,
ainakin jos kartalta kattoo,

no toivottavasti on joku huoltis aina jossain kuitenkin,jotta pääsee täydentämään ruoka ja juoma kassin
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Polkupyörä on aika kovalla rasituksella, vaihteet ei enää toimi, joudun käsin nykimään aina ykkösvaihteen päälle ,kun pomppaa pois, suoraan ketjuista, harmi kun on huonot vehkeet.
Hienosti on matka edennyt vaikka vastoinkäymisiä onkin ollut. Tuosta vaihdeasiasta kysyisin, että pomppaako ketju kokonaan pois päältä vai pomppaako se kakkoselle tms? Luulisi tuon olevan säädettävissä, mutta voihan se johtua kulumisestakin.
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
YksinäinenSusi

Viljo kirjoitti: Tuosta vaihdeasiasta kysyisin, että pomppaako ketju kokonaan pois päältä vai pomppaako se kakkoselle tms? Luulisi tuon olevan säädettävissä, mutta voihan se johtua kulumisestakin.
Se ei vaihdekepistä painamalla mene ykköselle ollenkaan ,eikä kakkosellekaan, kolmosella sen mieli tekis olla, mutta se on minulle liian raskas peräkärryn kanssa,ykkönenkin tuntuu raskaalta perävaunun kanssa.

Säätövika se varmaankin on, minäkin näin luulisin. Kuitenkin huomasin, että kun vaihdevivun painaa ihan alas ja pitää sen siellä,niin ykkönen pysyy päällä ja voin taittaa taivalta.
Vaihteet eivät toimi normaalisti.

Tänään pääsin 40 km päähän Mikkelistä, ei olis enää pitkälti,jos viimeisillä voimilla jaksais raahautua.Mutta eiköhän se mene, kun 200km on jo takana. Huomenna tulee 8 päivää siitä kun helsingissä ajoin ensimmäiset metrit.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kolmentoista ja neljäntoista vuoden iässä fillaroitiin kavereiden kanssa vanhempiemme mökeille. Kahdessa päivässä ~160km. Mökit olivat sopivasti 80km päässä toisistaan. Kyllähän sitä loppuetapista oli aina melko poikki, mutta hanuri siinä eniten kärsi. :mrgreen:

Mikkelistä varmaan löytyy joku edullinen paja, josta saa osaavaa apua vaihdeongelmiisi. Jonottaakaan ei varmaan tarvitse, kun kertoo että on reissun päällä.

Jaksamista matkaan! Ja rispektit! :)
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
YksinäinenSusi

Tony kirjoitti:... , mutta hanuri siinä eniten kärsi. :mrgreen:

Totta, oon koittannu laittaan penkin päälle monenmoista pehmustetta, jotta ei kipeytys paikat liikaa, mutta tuntuu se olevan kova tuo penkki, kun siinä pitemmän aikaa istuu.

No, tänään olen enää 13 km päässä Mikkelistä, ehkäpä tänään illalla pääsen perille,katsotaan.
YksinäinenSusi

syysraportti

Ompa hyvä tulla taas tänne kotimetsään, ei se tietenkään ole minun omistuksessani, koska olen aika köyhä mies

Mutta koen että olen kotiutunut tänne eniten verrattuna kaikkiin muihin metsiin, missä olen asunut kokonaisen vuoden aikana.

Olin tuossa vasta munkkirannassa espoossa työkomennuksella, siellä asuin työpaikan lähellä olevassa metsässä, työpaikkana siis uudet rakennukset , joita sinne rakennetaan rikkaille ihmisille, hmm, no hyvä sielläkin metsässä oli asustella, mutta pyykin pesu oli vaikeaa, kun merenranta on siellä täynnä rikkaitten tontteja ja taloja.

Jouduin hiipimään kyyryssä pitkin metsiä , että pääsin erään rikkaan tontille pesemään salaa pyykkiä, se oli tosi jännnittävää ja aina kun kuului rasahdus jostain, niin jähmetyin kuin varovainen eläin, ja odotin ettei ketään ole tulossa ja sitten jatkoin pyykin pesua siinä ranta veden tuntumassa.

Siellä oli rakennusapumiehen hommia ja sain taas puolitoista viikkoa päiviä tehtyä ja palkkaa vähän kukkaroon, että selviytyisin kentiies elämässä hiukan eteenpäin.

Eihän näillä vuokratyöhommilla tietenkään pärjää sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta selviytyy päivästä toiseen kuitenkin. Saa ruokaa ostettua ja polttoainetta lämmittää telttaa metsikössä.

Jos minulla olisi vakituinen työ, voisin ehkä vuokrata asunnon, mutta vuokratyö tuloilla ei pysty sellaiseen, kun aina vällillä tulee ns. luppopäiviä, kun työnantaja ei saa järjestettyä kaikille arkipäiville töitä.

No, munkkirannassa työt nyt loppuivat ja tulin takaisin helsinkiin tänne kotimetsään missä viihdyn, ja nyt minulla on hyvä olla kun saan asustella täällä kotoisassa kotimetsässä, missä saa olla aivan rauhassa.

Huomenna menen uimahalliin, kun on kerta vapaata ja kirjastoonkin aion mennä.
Kapteeni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Hyvä Jarkke, että asiat on kunnossa.
Tuli mieleen, että tiedätkö tämän suuren suomalaisen filosoofin, ajattelijan ja kosmoksen asiantuntijan Kati Sinenmaan. Hänhän asui useamman vuoden metsässä siellä Stadin seutuvilla. Rakensi kivistä "linnoituksen" sinne "omaan" metsäänsä. Hänet löydät googlaamalla. Kirjoitat vaan hakusanaksi Kati Sinenmaa.

Paljon en ole Suomen asioita seurannut, oikeastaan yhtään, mutta Katin sanomia olen lukenut. Hän kun debatoi niin tiedettä, uskontoa, ateismia, politiikkaa, astronomiaa, filosofiia sun muuta aihetta. Rautainen muija ! Hänet haluaisin tavata. On ehdottomasti yksi minun favoreteistani. Siellä kivien kanssa painiskellessaan on pohtinut ja filosofoinut näitä maailman ja avaruuden asioita ja niistä nyt kokemusten ja mietiskelyn syvällä rintaäänellä kirjoittaa netissä.

http://maalainen.blogspot.dk/2005/10/ka ... osmos.html
Viljo

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Kati tuli mulle tutuksi 90-luvun lopulla, kun Asematunnelin McDonaldsissa aika usein viikonloppuisin tavattiin ja juteltiin. Olen käynyt hänen enimmäkseen roskalavoilta löytämistä tarvikkeista rakentamassaan rakennuksessakin. En minä tuolloin tosin hänen nimeään tiennyt. Näemmä joku on mennyt hänen mökkinsä polttamaan. :(
"Pienet totuudet syövät isoa valhetta palan kerrallaan" - tuntematon
YksinäinenSusi

Kapteeni kirjoitti: Tuli mieleen, että tiedätkö tämän suuren suomalaisen filosoofin, ajattelijan ja kosmoksen asiantuntijan Kati Sinenmaan. Hänhän asui useamman vuoden metsässä siellä Stadin seutuvilla. Rakensi kivistä "linnoituksen" sinne "omaan" metsäänsä. Hänet löydät googlaamalla. Kirjoitat vaan hakusanaksi Kati Sinenmaa.
http://maalainen.blogspot.dk/2005/10/ka ... osmos.html
Ihan kiinnostava tapaus, ihmetyttää vain miten hän on voinut tehdä kivistä asumuksen, jos metsä ei ole omassa omistuksessa.

Mutta olisi mukavaa nähdä tuo asumus, jos siitä nyt on jotain jäljellä tulipalon jälkeen.

Minä asun edelleen teltassa ja puran teltan joka aamu ja illalla pystytän se, muutoinhan se varastettaisiin... piilotan tarvikkeet, koska niitä on niin paljon, että vaikea kuljettaa mukana.

Kuukausi sitten minulta varastettiin kaikki, pyörä ja pyörän peräkärry täynnä retki-tarvikkeita 1000 euron edestä, sillä aikaa kun olin 2 tuntia kahvilassa lataamassa kannettavaa tietokonettani.

Siinä oli hätä suuri jonkun aikaa, kun kaikki oli varastettu, harmi että jätin pyörän ja peräkärryn nurkan taakse, niin ettei se ollut näkyvissä.

Jouduin seuraavana päivänä alkamaan ostamaan kaikki tarvikkeen uudelleen, nyt minulla on kaikki välttämätön taas, paitsi pyörää ja peräkärryä en ole vielä hankkinut uusia. koska maksavat yht.ainakin 400 e.
Suuri vahinko se oli, jouduin aloittamaan taas alusta tyhjästä, mutta mitä muutakaan voin. Aikuisen miehen on pärjättävä omillaan, vaikka mitä tapahtuisi.
Vieraas

Viesti Kirjoittaja Vieraas »

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Ihan kiinnostava tapaus, ihmetyttää vain miten hän on voinut tehdä kivistä asumuksen, jos metsä ei ole omassa omistuksessa.
Tästä taisi Karpolla olla asiaa joskus?
Video ei ollut ohjeistusvideo.
Kapteeni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kapteeni »

Jarkke P. Babylonille: Ei hän vissiin kivistä mökkiänsä tehnyt vaan niin kuin Viljo sanoo viestissänsä, että jätelavoilta haki rakennustavaransa. Elikkä kakkosnelosen pätkiä mitä lie raahannut. Kivistä hän teki erilaisia kivimuureja jms.. Vahva muija pitää olla. Kiva olisi nähdä paikka. Käy katsomassa Jarkke ja raportoi takaisin. Tiedä vaikka saisit Katilta luvan pitää telttaa siellä taikka renoveerata hänen majansa. Ikävä juttu muuten, että rosvot veivät pyöräsi. Villin lännen aikaan olisi tuollaiset hevos/ fillarivarkaat tapettu heti. Samoin -75 Harmagedonissa. :lol:

Viljolle: En tiedä voiko tällaista kysyä, mutta onhan Kati julkisuuden persoona (jopa presidentin kanssa poseerasi valokuvassa), joten kysytään, että millainen ihminen on tämä Kati ? Olen ainoastaan lukenut hänen juttujaan, (etupäässä kosmos ja avaruusasioita), joten, kun sinulla on ollut etu olla lähellä tätä erikoista naista, niin kerroppa, jos uskallat. :lol:

Vieraakselle: Mitä sanoi Karppo ? Tämähän saattaisi kiinnostaa Jarkkea. Saattaa alkaa kyhäämään majaa. Käsittääkseni Kati kärräsi ja kantoi kiviä kasaan ja ennenkuin viranomaiset mitään huomasivatkaan olikin paikasta tullut kuuluisa. Ps. kuka on Karppo, joku suomalainen tv-julkkis ?
Vastaa Viestiin