kurita lastasi, mutta älä niin että kuolee

Jehovan todistajien oppien lähempää tarkastelua

Valvoja: Moderaattorit

Polyester

Re: kurita lastasi, mutta älä niin että kuolee

Viesti Kirjoittaja Polyester »

stigma kirjoitti:Ehkä tässä on jälleen kyse miten Raamattuansa lukee. Olen löytänyt sieltä Jumalan rakkauden ja armon, onhan siellä tietysti hurjasti rajujakin vertauskuvia kasvatukseen, kuten olette yllä kirjoittaneet.
Jumalalla on taipumus vähän semmoiseen "hyvä poliisi, paha poliisi" -leikkiin, eikä tässä tarvitse edes pitää muita jumalia, vaan Herra yksin pystyy vetämään molemmat roolit.
Maailma on täynnä pahaa, joten hyvä täytyy tietoisesti etsiä.
Maailma on täynnä sekä hyvää että pahaa. Maailmassa on isotkin ongelmansa, mutta synkistelyssä voi mennä myös liiallisuuksiin.
Markku Meilo

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

stigma kirjoitti:Ehkä tässä on jälleen kyse miten Raamattuansa lukee.
Nimenomaan siitä ja siitä, että lukee Raamattuunsa sitä mitä haluaa.
Olen löytänyt sieltä Jumalan rakkauden ja armon, onhan siellä tietysti hurjasti rajujakin vertauskuvia kasvatukseen, kuten olette yllä kirjoittaneet.
Valikoivuudella pääsee haluamaansa lopputulokseen.
Paha ja hyvä ovat suhteellisia ryhmä- ja kulttuurisidonnaisia asioita. Raamatun mukaan eri tavalla ajattelevat ovat aina olleet tuhottavia, Vartiotorniseuran mukaan kaikki muut kuin (saliuskottavat) jehovantodistajat ovat ainoita hyviksiä, muut tuhottavia pahiksia.

Mihin suuntaat tietoisen etsintäsi?
stigma

Viesti Kirjoittaja stigma »

Markku Meilo kirjoitti:
stigma kirjoitti:Ehkä tässä on jälleen kyse miten Raamattuansa lukee.
Nimenomaan siitä ja siitä, että lukee Raamattuunsa sitä mitä haluaa.
Olen löytänyt sieltä Jumalan rakkauden ja armon, onhan siellä tietysti hurjasti rajujakin vertauskuvia kasvatukseen, kuten olette yllä kirjoittaneet.
Valikoivuudella pääsee haluamaansa lopputulokseen.
Paha ja hyvä ovat suhteellisia ryhmä- ja kulttuurisidonnaisia asioita. Raamatun mukaan eri tavalla ajattelevat ovat aina olleet tuhottavia, Vartiotorniseuran mukaan kaikki muut kuin (saliuskottavat) jehovantodistajat ovat ainoita hyviksiä, muut tuhottavia pahiksia.

Mihin suuntaat tietoisen etsintäsi?
Rakasta, niin sinua rakastetaan. Älä etsi toisesta pahaa, hänenkään ei tarvitse tehdä niin. Käännä toinenkin poski, ei hän enää kehtaa tirvaista, ja jos kehtaa, hän munaa itsensä, et sinä. Kukaan ei ole läpeensä paha.
Markku Meilo

stigma kirjoitti:Rakasta, niin sinua rakastetaan. Älä etsi toisesta pahaa, hänenkään ei tarvitse tehdä niin. Käännä toinenkin poski, ei hän enää kehtaa tirvaista, ja jos kehtaa, hän munaa itsensä, et sinä. Kukaan ei ole läpeensä paha.
Do dii, siis hieman aiemmin kirjoitit: "Ehkä tässä on jälleen kyse miten Raamattuansa lukee. Olen löytänyt sieltä Jumalan rakkauden ja armon..." Ja sitten Raamattu on tehnyt tehtävänsä ja saa mennä jumalansa kanssa, koska periaatteensa eivät olekaan hyväksytyt?
stigma

Markku Meilo kirjoitti:
stigma kirjoitti:Rakasta, niin sinua rakastetaan. Älä etsi toisesta pahaa, hänenkään ei tarvitse tehdä niin. Käännä toinenkin poski, ei hän enää kehtaa tirvaista, ja jos kehtaa, hän munaa itsensä, et sinä. Kukaan ei ole läpeensä paha.
Do dii, siis hieman aiemmin kirjoitit: "Ehkä tässä on jälleen kyse miten Raamattuansa lukee. Olen löytänyt sieltä Jumalan rakkauden ja armon..." Ja sitten Raamattu on tehnyt tehtävänsä ja saa mennä jumalansa kanssa, koska periaatteensa eivät olekaan hyväksytyt?
Päätit olla ymmärtämättä kirjoittamaani. Kyllä tuo ihan Raamatusta löytyy.
Kaarmis

Viesti Kirjoittaja Kaarmis »

Rusinat pullasta -tekniikalla raamatusta löytyy ihan mitää vaan.
"Meinasin sanoa että älä tule haudallenikaan. Mutta - tule silti."
Markku Meilo

stigma kirjoitti:Päätit olla ymmärtämättä kirjoittamaani.
Tuskin, koska olenhan ollut jehovantodistaja ja tuolloin uskoni perustui nimenomaan Vt-seuran valikoimiin jakeisiin ja näihin jakeisiin valikoituneisiin selityksiin.
Kyllä tuo ihan Raamatusta löytyy.
En hetikään keksi mikä tässäkään vitjassa esitetty ei löytyisi Raamatusta. Kuten Raamatusta löytyy myös tämä:
Juudas...lähti sieltä ja meni pois ja hirttäytyi.
Ja tämä:
...tehkää tekin sillä tavoin...
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

Kurittamisesta tuli mieleen, että Vt-seuralla oli aikanaan ihan kuvallista matskua siitä, miten lapsia tulee kurittaa. Ettei jäisi epäselväksi.

Kuva

Kuva

Kuva

"The return of the woodshed" - Awake!, August 8, 1957, page 8
"You and your child and discipline" - Awake!, May 8, 1951, page 5

Saksankieliset kuvat: Der Wachtturm 15.1954 ja Erwachet! 22.9, 1961.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Veli-Hopea

Viesti Kirjoittaja Veli-Hopea »

Jaa että tällasta valoa jehovalta sellaset 50 vuotta sitten..
Is leaving WTBS/JWorg a crime punishable by the death penalty?

-"Jos haluat todella rikkaaksi, perusta uskonto" - Ron Hubbart, scientologian perustaja.
Tony

Jehovan käsitys lasten kurittamisesta näyttää olevan suhteellisen aikasidonnaista. Se oli monta tuhatta vuotta täysin itsestäänselvyys, kunnes maallisten lakien muuttumisen jälkeen Jehova ei enää (ainakaan julkisesti) yllättäen olekaan sitä mieltä että lapsia tulisi kurittaa fyysisesti.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Markku Meilo

Tässä esimerkki vielä vuodelta 2001, jossa jehovantodistajaisä ei noudattanut Raamatun ohjetta ja kuritetttava kuoli. Samalla kannattaa huomioida jt-sairaanhoitajaäidin ammattimainen apu Lareen huutojen vaimentamiseksi.
Tony

Ja tässä esimerkki kotimaasta. Jt-isä ei malttanut odotella salin sisälle, vaan kuritti lasta salin pihalla.
Isä kuritti 8-vuotiasta lyömällä pepulle - sakkotuomio käräjillä

Käräjäoikeus on tuominnut 44-vuotiaan miehen sakkoihin lievästä pahoinpitelystä.

Mies löi 8-vuotiasta tytärtään kasvatusmielessä avokämmenellä kolmesti takapuolelle.

Pahoinpitely tapahtui viime vuoden joulukuussa Jehovan todistajien valtakunnansalin edustalla Jyväskylän Halssilassa.

Isä oli tulossa tyttärensä kanssa valtakunnansalissa järjestettyyn tapahtumaan.

Tytär oli kiukutellut isälleen, joka päätti kurittaa lastaan. Lyönnit sattuivat lapseen, joka kertoi asiasta myöhemmin äidilleen. Äiti teki miehestä rikosilmoituksen.

Tyttären vanhemmat ovat eronneet. Isällä on lapseensa tapaamisoikeus.

Isä vetosi Raamattuun

Mies ei kieltänyt tekoaan, mutta katsoi, ettei ole syyllistynyt rikokseen. Hän korosti, että Raamatun mukaan vanhemmilla on oikeus kurittaa lapsiaan.

Keski-Suomen käräjäoikeus rankaisi isää 15 päiväsakolla. Tuomitun alhaisten tulojen vuoksi sakkoa kertyi maksettavaksi vain 90 euroa.

Kihlakunnansyyttäjän arvion mukaan tämänkaltaisissa lasten pahoinpitelyissä piilorikollisuuden määrä on suuri.

- On sattumanvaraista, mitkä tapaukset päätyvät käräjille. Mielelläni olisin hoitanut tämänkin sovittelun kautta, mutta se ei onnistunut, syyttäjä kertoi IS:lle.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... sseura.org

Jännästi tulee mieleen Leinosen väitteet siitä, että lapset ovat mukana toiminnassa mielellään, ja se, että Jt:t eivät kurita lapsia fyysisesti. Tässä tapauksessa lapsi ei (todennäköisesti) halunnut kokoukseen, jonka johdosta Jt löi lasta.
stigma

Anteeksi.
Viimeksi muokannut stigma, 10.02.2015 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Meilo

stigma kirjoitti:Ohhoh, teillä on joku sisäänrakennettu negatiivisuus.
Sisäänrakentamisesta en osaa sanoa, mutta todellisuudentajua on ollut pakko harjoitella.
En voi kun ihmetellä.
Kaikkea aiheesta kerrottua en minäkään ensimmäiseksi haluaisi uskoa todeksi.
Koittakaapa kuinka elämä on helpompaa, kun sen oikein oivaltaa! Rakasta, ja sinua rakastetaan <3
On koitettu ja havaittu todeksi, jehovantodistajuudesta tutut ehdolliset ystävät ovat pois ja tilalla on aitoja ystäviä, jotka eivät aseta ehtoja sille minkä yhdistyksen jäsen milloinkin olen tai minkä yhdistyksen jäsenyyden olen kulloinkin jättänyt taakseni.

Helpotti muuten välittömästi kun sain laitettua pennit jonoon Vt-seuran kanssa, suurin välitön muutos oli koko elämää siihen asti kiusanneiden painajaisten loppuminen parissa viikossa.
Tony

stigma kirjoitti:Ohhoh, teillä on joku sisäänrakennettu negatiivisuus. En voi kun ihmetellä.

Koittakaapa kuinka elämä on helpompaa, kun sen oikein oivaltaa! Rakasta, ja sinua rakastetaan <3
Olet aikaisemmin kertonut, että haluat välttää pahoittamasta toisten mieltä. Nyt tulet kuitenkin kertomaan, miten toisten tulisi tuntea ja suhtautua menneisyyteensä uskonnollisessa lahkossa. Lahkossa, josta sinulla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta.

Ja ei. En pahoittanut mieltäni. Ihmettelen vain, miten kovasti pyrit siihen, vaikka toisella suunpielellä väität ettet missään nimessä haluaisi mitään sellaista.
Vastaa Viestiin