Anthony pukee nyt sanoiksi sen, mistä opiskelun rajoittamisessa on puhuttu muissa konventtipuheissa ja kirjeessä vanhimmille. Anthonyltä pääsee se ruma sana, mikä on jo pitkään tuntunut olevan hallintoelimen suurin pelko. Filosofia on se saatanallisin oppiaine. Sitä joutuu ainakin USA:ssa lukemaan, vaikka tähtäisi mihin tahansa oppiaineeseen. Ja juuri filosofialla laitetaan hallintoelimen hevonp*ska palasiksi pienessä hetkessä. Siksi hallintoelimellä on syytä pelätä sitä tosissaan.
Ehkä joku yleisössä tietää jotain tästä. Anthonyllä ei siitä ainakaan ole kokemusta.Joskus ihmiset sanovat, “No tiedätkös, Jehovan todistajat ovat koulutusta vastaan!” No se on naurettavaa. Me emme ole koulutusta vastaan... Öö, olemme koulutuksen PUOLESTA. Olemme vain valikoivia sen suhteen kuka kouluttamisen suorittaa. Me mainostamme jumalallista koulutusta. Uskomme sen olevan ylivoimaista koska se johtaa ikuiseen elämään.
Eli koulut joissa on “korkeakoulutusta”... monissa heidän opinto-ohjelmissaan... Ja jos tiedät mitään siitä... ehkä jotkut teistä ovat olleet? Öö, eikö heillä olekin Filosofia 1 ja Filosofia 2? Sillä ei ole väliä minkä otat pääaineeksi. Ja siitä he aloittavat, voisit suuntautua johonkin muuhun mutta sinulla on Filosofia 1 ja Filosofia 2.
Evolutionisti? Nisti mikä nisti.Ja yhtäkkiä se tulee mukaan ja älyllinen tarraaminen mieleen, öö... erittäin vaikea toipua siitä. Olen nähnyt tämän niin monesti ja voisimme kertoa niin monia kauhutarinoita... Ja vanhemmat ovat aivan suunniltaan. No... te laitoitte heidät sinne! Muistan yhden äidin, puhuin hänen pojalleen. Hän kävi Harvardia ja me olimme New Englandissa.. Hänestä tuli evolutionisti!
Puhutaanko tosiaan yliopistosta jossa kannustetaan ajattelemaan vai lahkosta jossa kannustetaan sulkemaan mieli? Onko yliopiston tarkoitus saada nuoret Jehovan todistajat johonkin saatanallisen “otteeseen”? Anthonyn esitelmässä musta on kääntynyt valkoiseksi ja päinvastoin.Kasvatettu totuuteen... Äiti ei voinut uskoa sitä... Mutta sain hänet kertomaan mitä hän todella ajatteli. Hän oli suunniltaan. No, te annoitte hänen mennä sinne! Ja tämä erittäin älykäs professori sai hänestä otteen.
Nämä hallintoelimen mielestä 9-vuotiaana vihkiytymispäätökseen kypsät aikuiskasteen ottavat ovatkin yliopistoiässä yhtäkkiä ajattelukyvyttömiä lapsia, joista vanhemmat ovat vastuussa? Olisiko tässä nähtävissä aika järjetön ristiriita?Vaikea uskoa. Ja joskus... jotkut vanhemmat jättävät lapsensa yliopistoon, erityisesti kun he lähettävät nämä muualle... pois kotoa. Pois heidän vakiintuneesta teokraattisesta rakenteestaan.
Lisäksi "teokraattinen struktuuri" on niin heikko, että nämä pienet, yliopistoikäiset lapset irtautuvat siitä heti kun pääsevät pois kotiseurakunnasta?
Miksi jälkikasvusta tosiaan tulee yhtäkkiä taas yliopistoiässä lapsia? Olisiko niin, että ainut mikä saa lapsen jättämään koulutuksen kesken, on vanhempien painostus? Siksi Anthony sysää vastuun heille. Aivan tasan tarkkaan kuten täällä on puhuttu, vertaispaine ja erottamisen pelko toimivat tehokkaasti korkeakoulutusta vastaan.Ja vanhimmat jotka palvelevat siellä voivat kertoa sinulle.... ja minä olen ollut monissa paikoissa joissa on, öö, niitä kutsutaan “yliopistokaupungeiksi”... Uudestaan ja uudestaan vanhin, tai avustava palvelija joissain tapauksissa... he jättävät lapsensa sinne... Muutama kuukausi... he kävivät muutamissa kokouksissa... ja he ovat poissa.
Vanhemmat ovat aivan tolaltaan... “Miksi et tehnyt enemmän poikani puolesta?! Miksi et tehnyt enemmän tyttäreni puolesta?!” Minä sanoisin, “Kuka jätti heidät sinne?” Vanhimpien sydämet ovat särkyneet, he yrittävät. Tunnen monia heistä henkilökohtaisesti. Siispä, sinun täytyy päättää. Haluatko ottaa riskin? Sinun päätöksesi. Varoitamme sinua.
Raamatunkohtaa Anthony ei taaskaan mainitse, se tuntuu olevan tyypillistä tälle esitelmälle. Hallintoelimen lausunnot riittävät ihan hyvin.Toinen (ja tiedän että tämä on hyvin herkkä alue)... Öö, me kasvatimme kaksi poikaa, joten, haluat erityisesti [lasten] vanhempana, jos sinulla on poika, että hän voisi (mikäli hän päättää mennä naimisiin) huolehtia vaimostaan. Juutalaisilla oli itse asiassa sanonta heprealaisilla, öö, Raamatun aikoina... “jos et opettanut pojallesi ammattia, kasvatit varkaan”.
Yliopistoahan käydään useimmiten “unelmatalon” takia? Melko amerikkalaista, sanoisin.He halusivat siis kovasti varmistaa että nämä oppivat erilaisia tapoja ansaita elantonsa. Elättää perheen. Ja tietysti pikkuhiljaa heille tuli aina lapsia... No, me ymmärrämme tämän. Siispä hallintoelin ymmärtää, että haluat lastesi olevan varustautuneita ja valmiita lähtemään kotoa ja huolehtimaan itsestään.
Kuitenkin, toinen vääränlainen turva on... ja sinun, vanhemman, ja lapsen itse tulee ratkaista itse oma pelastumisenne Jumalan kanssa... tämän “korkeamman koulutuksen”... ja tämä paine “korkeampaan koulutukseen”... Ja kun motiivina on palkka... ja ajatus keinoista hankkia se “unelmatalo”, katsos... sinulla on ongelma.
Ajattelukykyä? Mutta ei kuitenkaan filosofiaa, jonka ainut tarkoitus on kehittää ajattelukykyä? Hyvin kiinnostava ajatuksenjuoksu.Eli, sanomme vain että mitä päätätkin tehdä, heidän täytyy oppia jotain. Heidän täytyy oppia ajattelukykyä... huolehtia, öö, vaimostaan ja vanhemmistaan.
Nyt puhutaan siis pelkästään veljistä, miksiköhän? Watchtowerin setien maailmassa naiset puuhailevat lähinnä kotona, eivätkä harrasta ajattelua? Vai vielä enemmän siksi, että organisaatiolle olennaisen tärkeät aliupseerit voivatkin häipyä seuran hierarkiasta?
Anthony painottaa kiivaasti, joku on ilmeisesti kapinoinut?Mutta se mitä en haluaisi kuulla, ja olen kuullut tätä eri puolilla maata.. en sanoisi, että olen kuullut sitä täällä... “Sinä tarvitset tutkinnon! En välitä siitä sanovatko he sitä tai tätä, sinä tarvitset tutkinnon!”
"Emme aio pyytää anteeksi"? Tästä voisi päätellä, että nuorten oman päätäntävallan murskaaminen vähän omaatuntoa kuitenkin kaihertaa?No, minun vastaukseni siihen olisi... “Mitä he TODELLA tarvitsevat on hyvä nimi Jumalan silmissä. SITÄ he tarvitsevat.”
Emmekä me aio pyytää anteeksi, öö, koska ei ole tarpeellista kannustaa nuoriamme tässä organisaatiossa tavoittelemaan kokoaikaista palvelusta. Se olisi absurdia ja loukkaavaa Jumalaa kohtaan. Kannustamme siihen. Me, me ajattelemme että se on hieno elämä nuorillemme. Monet meistä tekivät niin.
Ja Anthonyn tausta? Tiettävästi highschool, sen jälkeen Vietnam, vuosi kastettuna, sitten tienraivaajaksi, sen jälkeen pelkkää Watchtower-uraa. Onhan se tällaisten johtajien kannalta pelottavaa jos lammaslaumaan ilmaantuu omilla aivoillaan ajattelevia jäseniä. Tämänhetkisessä hallintoelimessä taitaa olla enemmän pelkän “teokraattisen” uraputken käyneitä kuin koskaan.
http://www.youtube.com/watch?v=jZCnEuuA ... r_embedded