Jt-toiminta sitouttaa?

Yleistä keskustelua Jehovan todistajista.

Valvoja: Moderaattorit

Markku Meilo

Re: Jt-toiminta sitouttaa?

Viesti Kirjoittaja Markku Meilo »

Toinen kiinnostunut kirjoitti:Voisitko Markku kertoa lisää mielenkiintoista matskua ja syitä siihen, miksi jehovan todistajilla ei ole totuutta?
Jos esitetään jonkin ainutlaatuisen ja ainoan raamatullisen totuuden olemassaolo, niin se olemassaolo on tietenkin osoitettava. Minä en sellaista tunne, joten odotan avoimella mielellä, että joku osoittaisi tuollaisen totuuden olemassaolon ja tietysti sisällön. Itse asiassa olen pian kaksi vuosikymmentä odotellut ja odottelu jatkuu. Joten tuolla perusteella mielipiteeni on, ettei Vt-seuralla ole raamatullista totuutta.

Tokihan voidaan väittää, että Vt-seuralla on Ainoa Oikea Totuus, mutta niin tuntuu olevan kilpailijoillakin ja samoilla sanakäänteillä.

Jos vaikka sitten esimerkiksi jatkuva tosiasioiden vääristely, harhaanjohtavat tarkoitushakuiset lainaukset, pakon edessä tehtävät oppimuutokset, omasta menneisyydestä valehtelu, lukuisat pieleen menneet maailmanlopun ennustukset, veriuhrit, karttaminen ja vaikka pedofiilien hyysääminen ovat jollekin osa raamatullisen totuuden tunnusmerkkejä, niin siitä vaan.
Tony

Viesti Kirjoittaja Tony »

SuurinBabylon kirjoitti:
kiinnostunut kirjoitti:Kumpikohan niistä nyt sitten on oikein käännetty koska tuossa on aika iso ero ja näkemys kahden eri raamatun kohdalla?

Jehovan todistajien raamattu:
” Totisesti minä sanon sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.”

Kirkkoraamattu:
"Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Olen siinä käsityksessä, että alkuperäisessä kreikankielisessä tekstissä ei ollut välimerkkejä lainkaan. Kyse on siis tulkinnasta. Mutta olisiko Jeesus erikseen korostanut, että sen minkä hän sanoo, hän sanoo nykyhetkessä, eli tänään? Miltä kuulostaisi jos Jeesus olisi sanonut: "Totisesti minä sanon sinulle huomenna: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa"? Mikään muu käännös UMK:n lisäksi käännä mainitsemaasi kohtaa siten, että välimerkki on tänään sanan jälkeen.
Se voi kidutuskojeessa - ranteet ja jalat lävistettynä - roikkuessa muutenkin olla suhteellisen tarpeetonta korostaa sanomisiensa ajankohtaa.

Jeesus: Totisesti minä sanon sinulle tänään...

Ryöväri: No onpa hyvä ettei tarvitse huomiseen odotella. Vähän tiukka aikataulu tässä muutenkin, if you know what i mean.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
kiinnostunut

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Kun oikein ajattelee tuota "Totisesti minä sanon sinulle tänään" jaetta, kuulostaa kyllä todella hassulta ja oudolta, koskaan en ole kuullut kenenkään sanovan noin ja tuskin sitä sanoi Jeesuskaan pari tuhatta vuotta sitten, vaikka hän puhuikin kivasti ja erikoisesti.

Tänään sanan merkitys on mielestäni nyt hieman harhaanjohtavasti annettu ymmärtää Jehovan todistajien käännöksessä.

Jos tuon kirkkoraamatun käännös on oikea niin sehän tarkoittaisi sitä, että kuoleman jälkeen mennään taivaaseen. En silti usko helvettiinkään, on paljon opetuksia joista en ole samaa mieltä muiden uskontojen kanssa. Jehovan todistajien opetuksissa on niin paljon sellaista jotka kuullostavat loogisilta, oikeilta ja ennenkaikkea niin hyviltä asioilta. Mutta silti mitä enemmän tulee outoja muutoksia oppeihin tai paluuta johonkin entiseen valoon niin ne vie uskottavuutta.

Hyvin te olette täällä perustelleet ne asiat mitä seura on tehnyt opeissaan ja tavoissaan joten ei sitä voi välttämättä kaikkea ihan valehteluksikaan sanoa. Monissa täällä esille tuoduissanne asioissa on perää varsinkin jos ne on voitu hyvin perustella ja näyttää siihen selvät todisteet.

Luopuminen kokonaan ei ole silti käynyt mielessä ainakaan tällä hetkellä, katson tilanteen etenemistä. Tosin en kyllä kykene edistymäänkäänkään tutkisteluvaiheestani mihinkään, miten todistajat sitten tähän tulevat reagoimaan kun minua ei voi erottaakaan kun en ole kastettu.
Tony

kiinnostunut kirjoitti:Luopuminen kokonaan ei ole silti käynyt mielessä ainakaan tällä hetkellä, katson tilanteen etenemistä. Tosin en kyllä kykene edistymäänkäänkään tutkisteluvaiheestani mihinkään, miten todistajat sitten tähän tulevat reagoimaan kun minua ei voi erottaakaan kun en ole kastettu.
Jos näyttää siltä, että sinusta ei millään saa leivottua edes hidasta edistyjää, todistajat jättänevät sinut hiljalleen rauhaan. Satunnaisia visiittejä saattaa tosin myöhemminkin esiintyä jos niitä ei kielletä.
"Jos Seura sanoisi minulle, että tämä kirja on musta vihreän sijaan, minä sanoisin: 'Kappas vaan, voisin vaikka vannoa, että se on vihreä, mutta jos Seura sanoo, että se on musta, niin se on musta!'" - Bart Thompson - piirivalvoja
Polyester

Viesti Kirjoittaja Polyester »

kiinnostunut kirjoitti: Jehovan todistajien raamattu:
” Totisesti minä sanon sinulle tänään: sinä tulet olemaan minun kanssani paratiisissa.”

Kirkkoraamattu:
"Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."
Vartiotornin tulkinnan mukaan välimerkit voi laittaa mihin haluaa, kun niitä ei alkukielessä ollut. Asia ei välttämättä ole näin yksinkertainen, mutta itse menin joskus tuohon vipuun.

Vähän ulkomuistista menee enkä tunne aihetta kovin hyvin, mutta olen saanut sen käsityksen, että alkukielen sanajärjestyksestä voitaisiin päätellä, että jälkimmäinen (useimpien käännösten käyttämä) tapa olisi oikea. Eli jos Jeeus olisi halunnut viestittää "totisesti minä sanon sinulle tänään: tulet olemaan...", niin alkukielen sanajärjestyksen pitäisi olla erilainen. Mutta alkukielessä oleva sanajärjestys kääntyy luontevasti mutoon "totisesti minä sanon sinulle: tänään...", mitä useimmat raamatunkäännökset siis käyttävät.
Tony

Jos ottaa huomioon, että nämäkin tarinat kirjoitettiin ylös vuosikymmeniä tapahtumien jälkeen, ihan muistin tai kuulopuheiden pohjalta, kielellä jossa ei ollut pilkkuja, niin pilkun paikan naulaaminen Jeesuksen sanoihin minkäänlaisella varmuudella on varovaisenkin arvion mukaan melko rohkeaa. Tai lopputuloksen epävarmuuden huomioonottaen jokseenkin turhaa, miten asian haluaa tulkita.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Tony kirjoitti:
kiinnostunut kirjoitti:Luopuminen kokonaan ei ole silti käynyt mielessä ainakaan tällä hetkellä, katson tilanteen etenemistä. Tosin en kyllä kykene edistymäänkäänkään tutkisteluvaiheestani mihinkään, miten todistajat sitten tähän tulevat reagoimaan kun minua ei voi erottaakaan kun en ole kastettu.
Jos näyttää siltä, että sinusta ei millään saa leivottua edes hidasta edistyjää, todistajat jättänevät sinut hiljalleen rauhaan. Satunnaisia visiittejä saattaa tosin myöhemminkin esiintyä jos niitä ei kielletä.
Minä olen monesti nyt jälkeenpäin ihaillut näitä ikikiinnostuneita, heidän tapaansa ajatella että "..kattellaan tässä, mihin elämä kuljettaa ...". Se jos mikä, on jehovantodistajista hyvin ärsyttävää, vaikkei he sitä ikikiinnostuneelle näytä.

Mutta selän takana puhuvat vähän naureskellen ikikiinnostuneista.

Kuitenkin ikikiinnostunut on hyvin järkevä ihminen, kuten tämäkin täällä oleva kiinnostunut on: vaatii itselleen näkyviä todisteita, ennenkuin kannattaa ruveta isompia askeleita ottamaan,
ikikiinnostuneet saavat ainakin minun sympatiani ja näin jälkeenpäin ajattelen että olisimpa minäkin ollut sellainen aikoinaan, niin olisi oma elämä nyt paremmalla tolalla.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
Markku Meilo

kiinnostunut kirjoitti:Tänään sanan merkitys on mielestäni nyt hieman harhaanjohtavasti annettu ymmärtää Jehovan todistajien käännöksessä.
Pilkun paikan siirtely oin sidoksissa nimenomaan pilkun siirtelijän näkemykseen siitä odotettiinko maallista vaiko taivaallista loppusijoitusta. Jeesuksen loppusijoittaminen maan päälle tuottanee vaikeuksia sen takia, että Paavali odotteli tempaisua puoliväliin Jeesusta tavatakseen. Juutalaisessa systeemissä taivaita oli huomattavasti enemmän kuin yksi.
Mutta silti mitä enemmän tulee outoja muutoksia oppeihin tai paluuta johonkin entiseen valoon niin ne vie uskottavuutta.
Hyvää harjoitusta onkin miettiä mitkä Vt-seuralle ominaiset opetukset ovat säilyneet täysin koskemattomina. Tarkemmalla seulalla olen löytänyt muistaakseni neljä tai viisi sellaista opetusta. Kaikki muu on mennyt vähintään kerran kunnolla uusiksi tai Vt-seura on toiminut tai opettanut ristiriitaisesti aiheen suhteen.
...jos ne on voitu hyvin perustella ja näyttää siihen selvät todisteet.
Vt-seuran oma materiaali on paras osoitus Vt-seuran mädästä menosta, joten ei ole lainkaan ihmeellistä jos konventissa halutaan ohjata kiinnostus pois menneestä.

Vuosia sitten ovelleni tuli jt-tytteli (siis mun ikäluokan mittapuun mukaan) ja kun toin esille WTBTS:n YK:n NGO/DPI-liitännäisjäsenyyden, niin tyttöä kiinnosti ainaostaan mistä olen siitä kuullut, ei itse asia. Nimittäin vastaukseksi tyttö kohotti kädessään olevaa Raamattua ja sanoi, että Vt-seura ei sanele mitä hän uskoo, hän uskoo ainoastaan Raamattuun.

Sama asenne oli vallalla kun eräs poisjättäytyvä soitti (hyvin tuntemalleen) Veikko Leinoselle ja kysyi UN/DPI/NGO-liitännäisjäsenyydestä, Veikko oli kuulema kiinnostunut ainoastaan siitä mistä tuo jt oli saanut tiedon asiasta.

Vt-seuran historia on kivetty asioilla, joita ei haluta käsitellä avoimesti.
Markku Meilo

JarkkeParkkeBabylon5 kirjoitti:Minä olen monesti nyt jälkeenpäin ihaillut näitä ikikiinnostuneita, heidän tapaansa ajatella että "..kattellaan tässä, mihin elämä kuljettaa ...". Se jos mikä, on jehovantodistajista hyvin ärsyttävää, vaikkei he sitä ikikiinnostuneelle näytä.
1975-huumassa päästiin ikikiinnostuneista tehokkaasti eroon sillä kuuluisalla 6 kk rajoituksella:
”Oletko tutkinut heidän kanssaan kuusi kuukautta?
Me ymmärrämme suorittamamme työn kiireellisyyden. Kun ihmiset osoittavat toiminnallaan, että he haluavat tehdä Jehovan tahdon, me autamme heitä edelleen. Missä oleellista edistystä ei näy, sen sijaan että jatkaisimme tutkimista, on parempi käyttää tuo aika joka viikko jonkun sellaisen etsimiseen ja auttamiseen, joka on vilpittömästi kiinnostunut tekemään jotakin totuuden suhteen.” (km-FI Tammikuu 1970 sivu 3)

”Me haluamme käyttää mahdollisimman viisaasti jäljellä olevan lyhyen ajan. Kuuden kuukauden tutkistelukurssi on mitä tehokkain järjestely niiden opettamiseksi, jotka haluavat tulla Jehovan ylistäjiksi. Suokoon Jehova sinulle runsaat siunauksensa, kun ahkeroit raamatuntutkistelutyössä ’lampaiden ruokkimiseksi’.” (km-FI Tammikuu 1971 sivu 4)
Mutta selän takana puhuvat vähän naureskellen ikikiinnostuneista.
Noin se on mennyt, muistan hyvin kuinka ikikiinnostuneesta puhuttiin kuin jostain reppanasta tai päättämättömästä henkilöstä. Jt- sokeutuu omassa ylemmyydentunnossaan ja halveksii tietämättäänkin eri tavalla ajattelevia, toki usein tietoisestikin.
kiinnostunut

Viesti Kirjoittaja kiinnostunut »

Kyllähän tutkistelunpitäjäni ovat aina sanoneet, että Jehova vetää lampaankaltaisia mukaan ja näin jolla on oikea sydämen asenne alkaa automaattisesti sydämen halusta tekemään sitä mitä vaaditaan kuten kentällä käyntiä ja kokoukset jne. No minä en sitten ole ihan lampaankaltainen eikä Jehova vedä minua mitenkeään, liekö näkee jo ennalta, että kuulun tuhoutuvien joukkoon.

Minkäs voin, ettei uskoni ole niin vahva, että uskoisin pelkkiin sanoihin, vaan vaadin konkreettista näyttöä. Uskon silmillä nähdään, nekin minulta puuttuu, ilmeisesti tähänkin syydä todistajien mukaan olisi se, että Saatana jotenkin vaikuttaa minuun ovelasti.

Hassua myös, että rukoukset eivät ole oikeasti auttaneet mitenkään konkreettisesti, vaikka he puhuvat paljon rukouksen voimasta. Olen rukoillut paljon.
rippeli

Viesti Kirjoittaja rippeli »

kiinnostunut kirjoitti:Kyllähän tutkistelunpitäjäni ovat aina sanoneet, että Jehova vetää lampaankaltaisia mukaan ja näin jolla on oikea sydämen asenne alkaa automaattisesti sydämen halusta tekemään sitä mitä vaaditaan kuten kentällä käyntiä ja kokoukset jne. No minä en sitten ole ihan lampaankaltainen eikä Jehova vedä minua mitenkeään, liekö näkee jo ennalta, että kuulun tuhoutuvien joukkoon.

Minkäs voin, ettei uskoni ole niin vahva, että uskoisin pelkkiin sanoihin, vaan vaadin konkreettista näyttöä. Uskon silmillä nähdään, nekin minulta puuttuu, ilmeisesti tähänkin syydä todistajien mukaan olisi se, että Saatana jotenkin vaikuttaa minuun ovelasti.

Hassua myös, että rukoukset eivät ole oikeasti auttaneet mitenkään konkreettisesti, vaikka he puhuvat paljon rukouksen voimasta. Olen rukoillut paljon.

Kun kerran Jehova itse vetää arvolliset luokseen, niin miksi pitää rampata ovilla? Varsinkin, miksi pitää tehdä uusintakäyntejä ja tutkisteluja puoliväkisin? Jehovahan vetää arvolliset puoleensa joka tapauksessa.
Let me go Master I hate you so
Markku Meilo

kiinnostunut kirjoitti:Kyllähän tutkistelunpitäjäni ovat aina sanoneet, että Jehova vetää lampaankaltaisia mukaan ja näin jolla on oikea sydämen asenne alkaa automaattisesti sydämen halusta tekemään sitä mitä vaaditaan kuten kentällä käyntiä ja kokoukset jne. No minä en sitten ole ihan lampaankaltainen eikä Jehova vedä minua mitenkeään, liekö näkee jo ennalta, että kuulun tuhoutuvien joukkoon.
Normaalia uskonnollista lyriikkaa, jonka todellisuusarvo on tasan nolla niin kauan kuin asia osoitetaan. Osoittaminen alkaa luonnollisesti aina kyseessä olevan jumalan olemassaolon osoittamisella.

Jos sitten vaikka Jehovan olemassaolo osoittaminen ohitetaan, niin mihin tarvitaan rakkauspommitusta ja suostuttelua? Luulisi Jehovan kykenevän marssittamaan salille porukkaa, niin halutessaan. Sydämen asenne tai tila on tavallista uskonnollista lysriikkaa, jolla luokitellaan ihmisiä, jotka kyselevät vaikeita. Mitä sydämen automaattihaluun tulee, niin ainoastaan pieni osa jehovantodistajista todella nauttii käännytyksestä ja kyykytyksestä.
Rukoileminen on itsensä psyykkaamista, sen tehoa ei ole missään tehdyssä tutkimuksessa osoitettu.
YksinäinenSusi

Viesti Kirjoittaja YksinäinenSusi »

Markku Meilo kirjoitti:
Rukoileminen on itsensä psyykkaamista, sen tehoa ei ole missään tehdyssä tutkimuksessa osoitettu.
Niin ja jos ajatellaan rukoilua-käsitteenä vähän pintaa syvemmältä, niin tosi uskova joka uskoo ehdoitta esmes jehovaan, niin hän näkee kaikki myönteiset asiat, jopa pienetkin asiat elämässään jehovan siunauksina. Ja saattaa vielä silmät pyöreinä kertoa, että kannatti tulla jt:ksi,koska saan näin paljon siunauksia.

Mutta hän ei uskonkiimassaan pysty ajattelemaan sitä , että nuo samat siunaukset tulevat myös maailmallisille, joita jehova ei siis siunaa (ainakaan pitäisi siunata ).

Itsekin kerran jt:nä ollessani, kun olin puolukassa toisen jt:n kanssa, joka oli masentunut.
Niin tämä toinen jt sanoi, että eipä niitä siunauksia ole ollut.

No minä siihen sanoin, kun puolukkaa oli tosi runsaasti, että siunaahan jehova meitä nytkin näin runsaalla puolukkamäärällä.(silloin maksettiin puolukasta 10 markkaa kilo) ja puolukkaa oli metsät aivan pullollaan.

Mutta jehova siunasi myös samaan aikaan maailmallisia jotka myös ramppasivat metsässä täyttämässä saavejaan jehovan siunauksella.
Ihmisellä on oikeus yksilönä - määrätä oma kohtalonsa.
SuurinBabylon

Viesti Kirjoittaja SuurinBabylon »

Kun uskovaa siunataan, se johtuu rukouksesta. Kun pakanaa siunataan, kyse on sattumasta. Näinhän se uskovaisten logiikka menee.
Tony

SuurinBabylon kirjoitti:Kun uskovaa siunataan, se johtuu rukouksesta. Kun pakanaa siunataan, kyse on sattumasta. Näinhän se uskovaisten logiikka menee.
Ja jos uskovaa X omasta mielestään siunataan, niin uskova Y voi mitätöidä siunauksen sattumana, koska uskova X uskoo uskovan Y mielestä väärin eikä näin ollen voi saada aitoa siunausta.

Tarkkaa hommaa tuo siunauspolitiikka. :P
Vastaa Viestiin