Aaron kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että kaikki tulee esittää kuten sen kokee - jehovan todistajat järjestönä ei ole henkilö vaan koostuu useista ihmisistä, jotka saattavat sokesti uskoa omaan näkemykseen ja kuinka monet siihen uskovatkaan.
Kyllä organisaatiota, tai ilmiötä, voidaan huoletta tarkastella ikäänkuin itsenäisenä yksikkönä sen pohjalta, minkälaista tulosta se saa aikaan. Jos viivan alle jää pääasiassa onnettomuutta, voidaan lafkan väittää olevan mätä. VT-seura on, läpimätä.
Yksittäistä Jaakko tai Jaana Julistajaa, sokeine tai vähemmän sokeine uskoineen, tuskin kukaan maalitauluksi ottaa. Korkeintaan ehkä pohditaan kaiken arvostelun yläpuolella olevan organisaation merkitystä ja vaikutusta yksittäisen rivijullen tragikoomisilta näyttäviin pakkoliikkeisiin, empiiristen havaintojen pohjalta.
Aaron kirjoitti:
Kuitenkin kokemukseni ja näkemykseni mukaan olisi viisasta olla välittämättä järjestöstä,
Olen täysin samaa mieltä, järjestön propagandasta ei kannata välittää tuon taivaallista. Sen toimien tarkastelu on kuitenkin yleishyödyllistä sen uhrien kannalta. Esimerkiksi minulle tämä foorumi on ollut korvaamaton apu. Uskoisin että sinullekin, ainakin jossain vaiheessa?
Aaron kirjoitti: keskittyä omaan tekemiseen
Luulisin tuon olevan itsestäänselvää jokaisen kohdalla. Omaa tekemistä pohtiessa on kuitenkin myös arvokasta ymmärtää olosuhteet, joista on elon polulla nauttinut. Jälleen, siihen käy erinomaisena apuna saman mankelin läpikäyneiden vertaiskokemukset. Ja myös nykyajatukset.
Aaron kirjoitti:
- jollakin tasolla kysymykset kyseisestä uskonnostahan täytyy vaivata jos sille omistaa elämänsä ja se on enempi tulta ruokkiva asenne kuin glorian siirtämistä. Tämäkään palsta ei ole siinä onnistunut vaan narsistiset itsetyytyväiset ihmiset rakastavat sitä että TE kärsitte koska osa teistä on samanlaisia, ihmisiä jotka luulevat olevansa oikeassa...
Ainakaan minä en enää kärsi. En myöskään luule olevani oikeassa, esitän vain mielestäni hyvin perustellun näkökulman. En koe omistaneeni elämääni tälle "asialle", herrajumala sentään.